Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-06 21:16
Mijn vrouw heeft een oude Samsung S4 die ze als backup gebruikt. De telefoon was niet beveiligd met een pin, pattern of wachtwoord.

Eerder vandaag heeft ze daarop de mailclient ingesteld om de mail van een GMail-adres (niet het Google-account waar de telefoon aan hangt) op te halen, en nu vraagt de telefoon om een wachtwoord.

Het is niet het wachtwoord van het Google-account waar de telefoon aan hangt, het is niet het wachtwoord van het toegevoegde GMail-account, het is niet de PIN van de SIM-kaart, het is niet de WPA-key van de Wifi (long shot, maar toch)...

Hoe komen we weer in de telefoon? Het Google-account waar de telefoon aan hangt is volledig toegankelijk voor ons, www.google.com/android is prima in staat geluid af te spelen of een melding te geven op het lockscreen, alleen de optie om het wachtwoord aan te passen werkt niet (wat klopt met de help-tekst bij het vraagteken; als je al een wachtwoord hebt dan wordt dat gebruikt ipv het wachtwoord dat je op Find my Phone invult, en de telefoon denkt dus dat er een wachtwoord is...). Via myaccount.google.com kan ik de telefoon erasen, maar dat probeer ik te voorkomen. Als het moet dan moet het, maar liever niet :)

Is er een default wachtwoord dat nu gebruikt is, of heeft de telefoon zomaar besloten een jaren oud wachtwoord af te stoffen (wat wij dus niet meer weten; niet eens herinneren ooit ingesteld te hebben) en te gaan vragen? Is er enige manier om er nog in te komen zonder te erasen, of is erasen de enige optie?

Zou het bijvoorbeeld werken als ik de telefoon verwijder van het toegevoegde GMail-account waardoor de GMail 'mobile device mailbox policy' mogelijk niet meer van toepassing is? Ik vermoed dat dat de reden is dat er nu een wachtwoord wordt gevraagd.

Ik heb online gezocht, maar de enige dingen die ik tegenkom zijn bestandjes verwijderen als root (telefoon is niet geroot), over Samsung find my phone (je raadt het al, geen Samsung account), over Android versies ouder dan 4.4.4 (omdat die opties ontbreken neem ik aan dat de telefoon een modernere versie heeft dan dat) of hoe ik het wachtwoord verander (stap 1: vul het oude wachtwoord in. We wisten niet eens dat er een oud wachtwoord was, laat staan wat dat is). Oh ja, en mensen die je voor € 50 een programma willen verkopen die het via USB op zouden lossen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:00
Is het een zakelijke email-account waar mogelijk lock-screen vereisten aan zijn verbonden door de werkgever?

[ Voor 5% gewijzigd door OnTracK op 10-08-2018 22:23 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Is het niet gewoon een beveiligingsmaatregel van Gmail? Ergens in de settings als je inlogt op gmail.com kan je aangeven dat ook applicaties met een lagere security (zoals IMAP, waar waarschijnlijk de default mail client mee probeert te verbinden) toegestaan zijn. Tot die tijd zal de toegang geblokkeerd zijn en krijg je in de password prompt een melding met instructies (die de standaard mail client waarschijnlijk niet snapt, en in plaats daarvan een password prompt geeft).

Edit: dit verhaal dus.

[ Voor 8% gewijzigd door spone op 10-08-2018 22:28 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
OnTracK schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:23:
Is het een zakelijke email-account waar mogelijk lock-screen vereisten aan zijn verbonden door de werkgever?
Dat laatste weet ik niet, maar ik krijg net door dat het inderdaad een zakelijk Google-account betreft.
spone schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:27:
(die de standaard mail client waarschijnlijk niet snapt, en in plaats daarvan een password prompt geeft).
Het is niet de mailclient die een wachtwoord vraagt, maar de telefoon zelf. Je kunt helemaal niks meer (ja, noodoproepen plaatsen). Om het uit te sluiten heb ik "Apps met lagere beveiliging toestaan" op AAN gezet en de telefoon herstart, maar dat helpt helaas niet.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Je hebt zeer waarschijnlijk tijdens het instellen van die email-account een wachtwoord moeten invoeren. Een zakelijke account kan eisen stellen aan de beveiliging van je telefoon en meestel moet je ook ermee akkoord gaan dat je werkgever je telefoon kan wipen.

Dus mijn theorie is dat je niet aan de vereisten van je werkgever t.g.v. beveiliging voldeed tijdens het instellen van de email-account, omdat je geen PIN had. Dan moet je dat "oplossen" tijdens het instellen van de email. Dus je krijgt dan de mededeling: "vul een wachtwoord in voor je lockscreen om verder te gaan". En dan heb je plotseling een wachtwoord op je telefoon wat je wel zelf hebt ingevoerd, maar niet zo bewust wat het gevolg daarvan was.

Als je geen enkele optie meer weet wat je op dat moment hebt ingevoerd dan houdt het relatief snel op en kun je alleen de device resetten volgens mij (afgezien van via USB en root-opties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Paul schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:37:
Dat laatste weet ik niet, maar ik krijg net door dat het inderdaad een zakelijk Google-account betreft.
Dan zal het een policy zijn. Hoe dan ook moet er dan wel een ww ingesteld geweest zijn in het verleden of onoplettend na het configureren van het mail account. Als je geen alternatief hebt wordt het lastig zonder de policy aan te kunnen passen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Je zou nog eens langs je IT afdeling van de werkgever langs kunnen gaan. Misschien dat ze tijdelijk de policy voor jouw device uit kunnen zetten en hem remote unlocken. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Een remote wipe is de vermoedelijk enige realistische optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik was er zelf helaas niet bij (ik ben bekend met die optie), maar mijn vrouw geeft aan dat ze die vraag niet heeft gehad. Als ze die wel had gehad dan schat ik zo in dat ze er hetzelfde wachtwoord in zou hebben gevuld als voor het e-mailadres dat ze toe heeft gevoegd, en dat wachtwoord doet het helaas niet.

Wipen is niet het einde van de wereld, ze heeft zich er al bij neergelegd de WhatApp-historie kwijt te zijn :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Whatsapp doet toch gewoon backups draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Geen idee... Op het micro-SD-kaartje dat er in zit zie ik (mbv een card reader) in ieder geval niks in de com.whatsapp map, de interne storage wordt met een wipe leeggemaakt lijkt me, en of er nog ergens iets in de cloud staat zou ik niet weten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 01:34
It dienst van het bedrijf kan die resetten zolang het ding een netwerkconnectie heeft.

Dat laatste is soms een issue omdat na een herstart hij eerst het wachtwoord wilt voor je een pin kan ingeven. Wifi instellen gaat ook niet => op te lossen door een sim kaart zonder pin in te steken.

Let op met het proberen, er kan ingesteld zijn dat na X aantal pogingen het toestel automatisch gewist word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Paul schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 22:58:
Geen idee... Op het micro-SD-kaartje dat er in zit zie ik (mbv een card reader) in ieder geval niks in de com.whatsapp map, de interne storage wordt met een wipe leeggemaakt lijkt me, en of er nog ergens iets in de cloud staat zou ik niet weten.
Volgens mij standaard gewoon naar de Google Account waar de telefoon al aan hing. Ik kreeg bij nieuwe telefoon automatisch een Whatsapp "Backup download" na verifiëren.

[ Voor 10% gewijzigd door OnTracK op 10-08-2018 23:00 ]

Pagina: 1