Lichtgewicht laptop voor wereldreis - advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:18
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil een laptop of laptop in combinatie met tablad kopen voor lange reis. Minimaal (8 maanden). Ik zoek een laptop die vooral klein, licht en handzaam is. Om te gebruiken voor: foto's laden, eventueel een beetje bewerken (lightroom), internet en office.

Wat is je budget?
Maximaal een euro of 400

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik wil de laptop veel meenemen;

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeur voor een merk. Belangrijk dat het lichtgewicht is en ik bovenstaande toepassingen kan voltooien. Eventueel een combinatie met tablet-scherm, maar is geen absolute must.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:49
MaStar schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:20:
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil een laptop of laptop in combinatie met tablad kopen voor lange reis. Minimaal (8 maanden). Ik zoek een laptop die vooral klein, licht en handzaam is. Om te gebruiken voor: foto's laden, eventueel een beetje bewerken (lightroom), internet en office.

Wat is je budget?
Maximaal een euro of 400

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik wil de laptop veel meenemen;

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeur voor een merk. Belangrijk dat het lichtgewicht is en ik bovenstaande toepassingen kan voltooien. Eventueel een combinatie met tablet-scherm, maar is geen absolute must.
Ik meen dat het de bedoeling is bij dit soort topics dat je zelf ook ideeën aandraagt over wat je al hebt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Zelf dacht ik aan dit model: V&A aangeboden: Apple MacBook Air 2012 11,6"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Chromebook?

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• Jer0_0n
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:20
Nog geen 900 gram:

pricewatch: Asus Chromebook Flip C101PA-FS002

14 inch, toch een stuk groter, moet je voorkeur hebben:

pricewatch: Asus VivoBook Flip TP401MA-EC019T

[ Voor 23% gewijzigd door Jer0_0n op 16-08-2018 08:24 ]

715289

Ik kan voor 400 best heel wat voorstellen doen, maar ben een beetje terughoudend vanwege een budget van 400 euro en lightroom willen gebruiken. Ik zou minimaal een i5 met 8GB RAM willen hebben en dan word het moeilijk om lichtgewicht en binnen het budget een voorstel te doen.

Ik zou persoonlijk kijken naar een refurbished Dell Latitude, HP Elitebook of Lenovo Thinkpad T. Iets minder lichtgewicht misschien, maar zeker geen bakstenen om mee te zeulen, maar waarschijnlijk wel genoeg power om Lightroom op een normale manier te gebruiken.

Je zou ook nog kunnen kijken naar iets meer lichtgewicht hardware (Pentium, i3) icm Linux Mint en Darktable als mogelijk alternatief voor Lightroom (even afhankelijk hoe en waarom je Lightroom gebruikt).

Linux Mint en Darktable zijn wat vriendelijker voor je hardware resources, waardoor je wat goedkopere hardware kan gebruiken en er ook lichtere laptops beschikbaar zijn.

• MaStar
715289 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:22:
Ik kan voor 400 best heel wat voorstellen doen, maar ben een beetje terughoudend vanwege een budget van 400 euro en lightroom willen gebruiken. Ik zou minimaal een i5 met 8GB RAM willen hebben en dan word het moeilijk om lichtgewicht en binnen het budget een voorstel te doen.

Ik zou persoonlijk kijken naar een refurbished Dell Latitude, HP Elitebook of Lenovo Thinkpad T. Iets minder lichtgewicht misschien, maar zeker geen bakstenen om mee te zeulen, maar waarschijnlijk wel genoeg power om Lightroom op een normale manier te gebruiken.

Je zou ook nog kunnen kijken naar iets meer lichtgewicht hardware (Pentium, i3) icm Linux Mint en Darktable als mogelijk alternatief voor Lightroom (even afhankelijk hoe en waarom je Lightroom gebruikt).

Linux Mint en Darktable zijn wat vriendelijker voor je hardware resources, waardoor je wat goedkopere hardware kan gebruiken en er ook lichtere laptops beschikbaar zijn.
Dank voor je reactie. Ik zou het op reis leuk vinden af en toe, bijvoorbeeld in de avond, de foto;s die ik met mijn spiegelreflex heb gemaakt wat te bewerken. Kan misshien ook met een ander programma, wat wat lichter is. Dat is de reden van Lightroom.

Verder is gewicht en iets lichts een absolute must. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Nice formaat. Is het mogelijk hier ook foto's op te laden / bewerken?
Lees dat het niet geschikt is voor Windows programma's namelijk.

Dus qua formaat en gewicht enorm goed - qua mogelijkheden even een vraagteken.

[ Voor 17% gewijzigd door MaStar op 17-08-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jer0_0n
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:20
MaStar schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:47:
[...]

Nice formaat. Is het mogelijk hier ook foto's op te laden / bewerken?
Lees dat het niet geschikt is voor Windows programma's namelijk.

Dus qua formaat en gewicht enorm goed - qua mogelijkheden even een vraagteken.
Klopt, dit is een Chromebook en dat werkt anders dan Windows. Echter kun je hier naast de programma's van Google, ook programma's van Adobe op de Chromebook installeren. Wat ik zo snel lees, valt Lightroom (mobile) hieronder. Zie link: http://www.digifotopro.nl...ive-cloud-naar-chromebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Alleen werken die chromebooks niet offline, terwijl dag juist belangrijk is voor op reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:47
Kijken naar een 2dehands:
- MBA
- Surface Pro

of een Thinkpad X serie, zoals ze vaak ook op V&A te vinden zijn:
V&A aangeboden: Lenovo Thinkpad X250 i5 - 128GB SSD - 8GB geheugen - webcam
V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad X1 Carbon (14", i7, 8GB Ram, 256Gb SSD, W10 Pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Die X1 is interessant?

Dit ook nog een optie , voor 350 euro?:
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Of welke laptop zou het beste zijn in kader van die 2?
Lichtgewicht is voor mij zeer belangrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:47
Zelf geen ervaring met deze laptops, al lijken mij beide 2 uitstekende opties. Je marktplaats link heeft het zelfs nog over een touch screen, dat kan ook een pluspunt zijn.

Maar misschien handig om voor deze 2 specifieke modellen nog wat reviews op te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ja - mogelijk zijn er nog andere opties. Zoek echt lichtgewicht om makkelijk mee te nemen.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:47
Met name de combinatie van lichtgewicht en het bewerken van foto’s is lastig.
Dan kom je met je huidige budget veelal uit op 2de hands modellen van een x-aantal jaar oud.

De MBA 11.6 die je voorstelt is een leuke laptop. Dun en licht. Heb even niet gekeken naar het geheugen maar dat zal waarschijnlijk beperkt zijn tot 4gb. Wellicht kun je er een vinden die 8gb bevat en 128GB SSD.
Of ben je gedurende je reis ook van plan om je foto’s in een cloudomgeving op te slaan?
In 8 maanden tijd kun je namelijk veel materiaal verzamelen en dat zal lang niet allemaal op je geheugenkaart blijven staan (ook met het oog op verlies van etc ben jeheel je collectie kwijt).

...

• MaStar
koentjuh1987 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:05:
Met name de combinatie van lichtgewicht en het bewerken van foto’s is lastig.
Dan kom je met je huidige budget veelal uit op 2de hands modellen van een x-aantal jaar oud.

De MBA 11.6 die je voorstelt is een leuke laptop. Dun en licht. Heb even niet gekeken naar het geheugen maar dat zal waarschijnlijk beperkt zijn tot 4gb. Wellicht kun je er een vinden die 8gb bevat en 128GB SSD.
Of ben je gedurende je reis ook van plan om je foto’s in een cloudomgeving op te slaan?
In 8 maanden tijd kun je namelijk veel materiaal verzamelen en dat zal lang niet allemaal op je geheugenkaart blijven staan (ook met het oog op verlies van etc ben jeheel je collectie kwijt).
Welke bedoel je met MBA 11.6? :)

Foto's bewerken kan ook op 'laag' niveau met eenvoudig programma, hoeftn iet persé lightroom. Maar vind het wel leuk tijdens mijn reis wat foto's te bewerken en op te slaan ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ben nog even benieuwd naar het bovenstaande. Ik zoek eigenlijk echt iets lichtgewicht om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Slomy schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:05:
Zelf geen ervaring met deze laptops, al lijken mij beide 2 uitstekende opties. Je marktplaats link heeft het zelfs nog over een touch screen, dat kan ook een pluspunt zijn.

Maar misschien handig om voor deze 2 specifieke modellen nog wat reviews op te zoeken?
Ja dat is wel handig. Al ben ik vooral opzoek naar goede kwaliteit prijs verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Deze nu op het oog:
V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad X1 Carbon (14", i7, 8GB Ram, 256Gb SSD, W10 Pro)

Ligt nog wel iets boven mijn budget. Iemand qua gewicht en prijs/kwaliteit eventueel nog een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Iemand nog een tip op marktplaats of V&A voor een goede passende laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Wat vinden jullie van dit model?
V&A aangeboden: Super Apple MacBook Air 2012 11,6"

Is hier wat mee te doen qua fotobewerking o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:17
MaStar schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:36:
Iemand nog een tip op marktplaats of V&A voor een goede passende laptop?
Geen MP of V&A, maar een handelaar. Zelf wel eens enkele Surface Pro toestellen gekocht, prima in orde en aftersales ook goed.

Acer One 10

Of

Surface 3

Beide zeer licht in gewicht, en onder budget van €400. De Acer heeft een iets tragere processor maar daar krijg je wel een toetsenbord erbij. De Surface moet je nog los een tobo bijkopen.

@MaStar Doe ons 1 plezier en "make up your mind". Je wil een lichte laptop onder €400 en overal is wel iets op aan te merken. De X1 carbon is ineens boven budget terwijl je dat op €400 gesteld hebt en de X1 voor €300 van de hand gaat. Tevens is die X1 niet zwaar maar ook niet direct een lichtgewicht te noemen, de adapter moet óók nog mee op reis.....begrijp me niet verkeerd, ben niet boos. Maar met iemand die niet weet wat hij wil is het lastig redeneren. Snap wel dat je de beste koop wil hebben, maar een SP3 of SP4 met i5 of i7 én onder budget ga je niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@MaStar
Zet alsjeblief die MacBook uit je hoofd.
Die 11” modellen hebben maar 4GB ram waarvan tegenwoordig al 3GB wordt gebruikt puur voor het besturingssysteem.

Foto’s vanaf een spiegelreflexcamera gaat hij niet trekken. Puur voor wat simpel Office werk en een blogje bijhouden is hij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Of je doet een (kleine) concessie aan het gewicht en neemt een Elitebook 850
Zodra je terug bent en weer wat gespaard hebt een SSD erin en je hebt nog een prima laptop voor de tijd ná de wereldreis. Deze Elitebook is 480gram zwaarder dan de X1 carbon die je gevonden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:05
De combinatie van Chromebook en Lightroom kan inderdaad wel werken maar zou deze optie zelf niet kiezen. Je weet niet zeker of je wel internet hebt en of deze op een lekkere snelheid is. Dit ga je dan wel merken en of je dat zelf ok vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ramon 73 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:00:
Of je doet een (kleine) concessie aan het gewicht en neemt een Elitebook 850
Zodra je terug bent en weer wat gespaard hebt een SSD erin en je hebt nog een prima laptop voor de tijd ná de wereldreis. Deze Elitebook is 480gram zwaarder dan de X1 carbon die je gevonden had.
Thanks - die 480 gram is mij net teveel. Zoek echt iets onder de 1.3 KG, liefst 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ramon 73 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:42:
[...]

Geen MP of V&A, maar een handelaar. Zelf wel eens enkele Surface Pro toestellen gekocht, prima in orde en aftersales ook goed.

Acer One 10

Of

Surface 3

Beide zeer licht in gewicht, en onder budget van €400. De Acer heeft een iets tragere processor maar daar krijg je wel een toetsenbord erbij. De Surface moet je nog los een tobo bijkopen.
Thanks - dan is dit ook nog een optie, of niet?

V&A aangeboden: Microsoft Surface Pro 3 Ci5, 4GB, 128GB, Win 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Hele goede optie. Prijs is correct, en de Pro heeft als voordeel dat er achterop (onder de kickstand, dus goed beschermd) een micro-sd slot zit. Als je dan 1, 2 of meer van dergelijke kaartjes neemt voor je camera (met adapter dan), kunnen de beelden rechtsreeks geladen worden. En evt nog een extra grote micro-sd mee als backup vault. Die kan ook gewoon blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ramon 73 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

Hele goede optie. Prijs is correct, en de Pro heeft als voordeel dat er achterop (onder de kickstand, dus goed beschermd) een micro-sd slot zit. Als je dan 1, 2 of meer van dergelijke kaartjes neemt voor je camera (met adapter dan), kunnen de beelden rechtsreeks geladen worden. En evt nog een extra grote micro-sd mee als backup vault. Die kan ook gewoon blijven zitten.
Thanks. Goedkoper is ook wel te vinden, bijv: https://www.marktplaats.n...-inclusief-typecover.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Ja en nee qua goedkoper.
Die verkoper op MP geeft je alleen de SP3, lader en typecover. Degene die hier op V&A wordt aangeboden zit een muis, surface pen en beschermcase bij. De pen kost nieuw alleen al €75,- en de beschermcase (dacht €49,95) is voor een Surface Pro toch wel een must. Heb zelf een SP3 kunnen afschrijven door het vele transport, zelfs in een speciale laptop rugzak.

Daarbij, MP voor laptop? Rlly? (als je voor een duppie eerste rang wil zitten, moet je niet janken dat er een pilaar voor je neus staat)
Pagina: 1