LED lampen blijven branden bij uitschakeling LED dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickV
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-05 23:25
Dag dames en heren,

Wij hier in huis zitten al geruime tijd met het probleem dat een aantal lampen in de woonkamer niet uitgeschakeld kunnen worden. Er zitten inmiddels een 4-tal armaturen aan de muren bevestigd elk met een eigen 2.3W G9 LED lampje van Philips:

http://www.lighting.phili...v/929001232002_EU/product

De dimmer in kwestie is een tastdimmer van Gira:

https://www.klusspullen.n...tdimmer%20handleiding.pdf

Ik heb ter eliminatie alles in serie gezet om de lading op de dimmer omhoog te trekken maar dat mag geen baat hebben. De dimmer kan overigens zowel 2 als 3-aderig aangesloten worden maar met of zonder nuldraad blijft het probleem bestaan.

Ook maakt het niet uit in welke stand de dimmer gebruikt wordt. Zoweel fase-aan mede als fase-af-sluiting geeft dit probleem.

Iemand enig idee?

Met vriendelijke groet,
MarnickV

Beste antwoord (via MarnickV op 14-08-2018 23:07)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat je hier beschrijft is een heel ander fenomeen dat niets met het hier besproken probleem heeft te maken. Wat nu wordt aangeroerd is geen lekstroom over de schakelaar, maar de onvermijdelijke capacitieve stroom die ontstaat tussen twee van elkaar geïsoleerde draden. Dit is hier al zeer vaak besproken. Hier betreft het dus de fasedraad en de lampdraad die over een afstandje naast elkaar in de buis liggen. Een stroom die te zwak is bij gloei- en halogeenlampen om het te zien, maar bij veel LED-verlichting vervelend zichtbaar als continu "nagloeien". De remedie is heel simpel met een parallel condensator, ik ga het hier niet voor de misschien wel honderdste keer uitleggen, zoek maar even terug in dit topic.
Nauwelijks energieverspilling trouwens voor de gebruiker, want het is een capacitive stroom. Niet iets om je druk over te maken. Die energie voor dat nagloeien is maar heel gering.
Die fysieke 'klik' die suggereert niet alleen dat de kring wordt onderbroken, deze wordt ook echt onderbroken.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 11-08-2018 21:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Daar zijn al meerdere topics over geweest, even zoeken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Why some LED bulbs glow or flash when turned off

En dan vooral dit (optie 2):

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1_rIV4rc9Wc]

[ Voor 42% gewijzigd door Room42 op 10-08-2018 21:21 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickV
memphis schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:03:
Daar zijn al meerdere topics over geweest, even zoeken.
Klopt, ik heb via google ook een aardig aantal posts op dit forum voorbij zien komen, maar die beschrijven mijn probleem in mijn mening niet precies genoeg. Maar als ik niet goed genoeg gezocht heb dan mag u mij uiteraard corrigeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickV
Room42 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:08:
Dit?

[video]

En dan vooral dit (optie 2):

[video]
De lampen gloeien niet echt, ze staan gewoon overduidelijk aan ook wanneer de dimmer uit is. Ze gaan overigens gewoon uit wanneer je de dimmer vervangt door een ouderwetse schakelaar. Wat mij vooral verbaast is het feit dat het blijkbaar niet uit maakt hoeveel lampen je in serie schakelt. Ze vertonen allen hetzelfde probleem ook wanneer er slechts 1 of 2 lampen in de schakeling zijn opgenomen.

De draden zijn allemaal nieuw getrokken en uiteraard in de juiste kleurstelling, bruin voor positief, zwart voor schakel en blauw voor nul, in tegenstelling tot onze keuken is in onze kamer geen enkel stopcontact geaard dus groengeel is niet getrokken noch aanwezig in de centraaldoos.

[ Voor 4% gewijzigd door MarnickV op 10-08-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:41
MarnickV schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:27:
[...]

Wat mij vooral verbaast is het feit dat het blijkbaar niet uit maakt hoeveel lampen je in serie schakelt.
Als je ze in serie schakelt raad ik je aan om iemand met kennis te vragen om dit aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:18
[...]

Ze gaan overigens gewoon uit wanneer je de dimmer vervangt door een ouderwetse schakelaar.
Dat lijkt me logisch. Er kan dan geen stroom meer lopen. Anders heb je wel hele energie zuinige lampen ;)
Je probleem wordt nu waarschijnlijk veroorzaakt door een lekstroom, welke voldoende is om een led te laten branden.

Zelf heb ik de led compensator van ABB er bij gezet (ABB 6596) Waren alleen Osram lampen met een Jung dimmer.
https://www.busch-jaeger-...e=1011158&produkt=1011159

[ Voor 19% gewijzigd door ydderf op 11-08-2018 11:48 ]

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

De lampen gloeien niet echt, ze staan gewoon overduidelijk aan ook wanneer de dimmer uit is. Ze gaan overigens gewoon uit wanneer je de dimmer vervangt door een ouderwetse schakelaar. . . .
Dan zijn alle andere verklaringen die een rol kunnen spelen, hoe goed bedoeld ook, want heel vaak zijn die heel relevant, gewoon niet van toepassing. Als het met een gewone schakelaar wel werkt, dan is het heel eenvoudig, die dimmer deugt niet. Althans niet als LED-dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickV
ydderf schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 11:43:
[...]

Dat lijkt me logisch. Er kan dan geen stroom meer lopen. Anders heb je wel hele energie zuinige lampen ;)
Je probleem wordt nu waarschijnlijk veroorzaakt door een lekstroom, welke voldoende is om een led te laten branden.

Zelf heb ik de led compensator van ABB er bij gezet (ABB 6596) Waren alleen Osram lampen met een Jung dimmer.
https://www.busch-jaeger-...e=1011158&produkt=1011159
Zou dit probleem niet opgelost moeten zijn bij 2-polige dimmers? Bij uitschakeling moet de stroom dan immers via de nuldraad teruglopen i.p.v. door de schakeldraad.
Techneut schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:45:
[...]
Dan zijn alle andere verklaringen die een rol kunnen spelen, hoe goed bedoeld ook, want heel vaak zijn die heel relevant, gewoon niet van toepassing. Als het met een gewone schakelaar wel werkt, dan is het heel eenvoudig, die dimmer deugt niet. Althans niet als LED-dimmer.
Dat zou je inderdaad denken maar in de keuken gebruiken we exact dezelfde dimmer (met 9 inbouwspots) en daar werkt het perfect. De lampen kunnen nagenoeg helemaal teruggedraaid worden en gaan ook gewoon uit wanneer gevraagd. De individuele dimmer kan het ook niet zijn want met een zelfde (andere maar ook nieuwe) dimmer doet zich hetzelfde probleem voor.

[ Voor 33% gewijzigd door Señor Sjon op 13-08-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickV
Wijzig je laatst bericht ipv dubbel te posten. :)

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 13-08-2018 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:08

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dan zijn er twee mogelijkheden:
1. Deze dimmer is defect.
2. Die 4 lampjes hebben samen een te gering vermogen voor de dimmer. Als je er (desnoods provisorisch) een aantal er aan parallel zet, dan zou het wel moeten werken. Staat er niet een minimale belasting op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Deze dimmer is geschikt voor LED. Je kunt zelfs de dim modus instellen. En een maximaal en minimale stand.

Als je met nul nog steeds niet je lampen uit kan zetten, dan moet je gewoon andere lampen hebben. De handleiding van deze dimmer is erg uitgebreid en bevat alle info die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:18
MarnickV schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:45:
[...]

Zou dit probleem niet opgelost moeten zijn bij 2-polige dimmers? Bij uitschakeling moet de stroom dan immers via de nuldraad teruglopen i.p.v. door de schakeldraad.
Dan dient je dimmer ook intern bij de stand “uit” ook werkelijk het circuit onderbreken. De meeste doen dat niet (ik durf niet te zeggen of het überhaupt bestaat).
En dan ligt het volgens mij nog aan hoe de kabel loopt, of er een inductiespanning opgewekt kan worden. Maar dit zou bij jou goed moeten gaan gezien jou test met schakelaar.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:54
Ik heb dit ook. De dimmer is hoegenaamd niet geschikt voor led. Maar doet het prima met uitzondering van het gloeien bij 1 of 2 led lampen. De dimmer heeft een fysieke 'klik' die suggereert dat de kring wordt onderbroken. Maar kennelijk blijft er wel een lekstroom lopen die groot genoeg is om 2 lampen te laten gloeien. Bij meer lampen wordt de 'gloeidrempel' kennelijk niet gehaald en is de lekstroom dus onzichtbaar.
Wat mij stoort is dat dat dus ook het geval is bij halogeen en gloeilamp: wel lekstroom, geen licht. Er vindt dus een constante verspilling plaats, ondanks de suggestie van totale uitschakeling. Maar omdat je het niet ziet is 'ie voor die lampen wel geschikt 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 11-08-2018 19:41 . Reden: Typo ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat je hier beschrijft is een heel ander fenomeen dat niets met het hier besproken probleem heeft te maken. Wat nu wordt aangeroerd is geen lekstroom over de schakelaar, maar de onvermijdelijke capacitieve stroom die ontstaat tussen twee van elkaar geïsoleerde draden. Dit is hier al zeer vaak besproken. Hier betreft het dus de fasedraad en de lampdraad die over een afstandje naast elkaar in de buis liggen. Een stroom die te zwak is bij gloei- en halogeenlampen om het te zien, maar bij veel LED-verlichting vervelend zichtbaar als continu "nagloeien". De remedie is heel simpel met een parallel condensator, ik ga het hier niet voor de misschien wel honderdste keer uitleggen, zoek maar even terug in dit topic.
Nauwelijks energieverspilling trouwens voor de gebruiker, want het is een capacitive stroom. Niet iets om je druk over te maken. Die energie voor dat nagloeien is maar heel gering.
Die fysieke 'klik' die suggereert niet alleen dat de kring wordt onderbroken, deze wordt ook echt onderbroken.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 11-08-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickV
Techneut schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:58:
Begrepen. Ik heb een B&J Condensator aangeschaft. Deze moet uiteraard nog bezorgd worden, maar moet in staat zijn mijn probleem op te lossen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dat kan een goedkoper.

Deze condensator werkt ook bij een andere Tweaker:
https://www.conrad.nl/p/m...-x-85-x-17-mm-1-st-450256

Bron: hansdegit in "LED's branden zachtjes wanneer uitgeschakeld, lekstroom?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickV
Busch & Jaeger Compensator heeft het opgelost. Dank allen voor de hulp!

[ Voor 10% gewijzigd door MarnickV op 14-08-2018 23:08 ]

Pagina: 1