Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

voorkomen dat apparaten inschakelen als er stroom op komt

Pagina: 1
Acties:

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Om mijn sluipverbruik terug te dringen, wil ik mijn audio/video apparatuur ‘s nachts volledig uitschakelen met een tijdschakelaar. Hoe zorg ik dat de boel dan ‘s ochtends in stand-by gaat en niet volledig inschakelt als de stroom er weer op komt? Want dat werkt natuurlijk averechts.

• johanroelfs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-10 18:25
kun je dit niet instellen op het instellingen menu van het desbetreffende apparaat. in dit menu staat vast iets van energieinstellingen...

Misschien ook handig om te vermelden om wat voor apparaat het gaat. Misschien staat er ook wel iets over in de handleiding.

[ Voor 31% gewijzigd door johanroelfs op 10-08-2018 17:54 ]

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat voor spul hebben we het hier over? Het meeste gaat toch wel eerst naar standby als er stroom op komt? Heb je het al met je spul getest door simpelweg de stekker er uit te halen en er weer in te doen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• anboni
  • Laatst online: 18:12
Wat ik nog wel 'ns zie, is dat apparatuur soort-van aan gaat zogauw de stroom wordt ingeschakeld, en daarna terugvalt naar standby. Zou me niks verbazen als die korte puls al meer verbruik oplevert dan het zogenaamde sluipverbruik gedurende de nacht.

*edit* Om nog maar te zwijgen van de extra milieubelasting die je veroorzaakt doordat de apparatuur sneller stuk gaat en vervangen moet worden.

[ Voor 22% gewijzigd door anboni op 10-08-2018 19:01 ]

• JME
  • Laatst online: 23:10

JME

zeg maar Jamie

Topicstarter
Tsja, ik las de tip op de site van mijn energieleverancier. Best een groene toko, dus ik nam aan dat het wel goed voor het milieu zou zijn. Als dat niet zo is, dan ga ik niet eens op zoek in de verschillende menu’s. Het gaat overigens om een Denon AVR, een Amino decoder, een Mede8er en een Samsung blu-ray speler.
Dank voor het meedenken!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58
Waarom een tijdschakelaar? Een fysieke is dan toch handiger, dan doe je hem aan als je echt aan wilt hebben. Doen wij al jaren. Je went snel aan het 30 seconden wachten tot de tv decoder is opgestart.

• anboni
  • Laatst online: 18:12
Inderdaad gewoon een stekkerdoos met manuele schakelaar. Dan staat het spul echt alleen maar aan als je er gebruik van maakt (aan de andere kant, als je de apparatuur dan alsnog dagelijks aan moet zetten, zit je alsnog met die extra slijtage)

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58
anboni schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:16:
Inderdaad gewoon een stekkerdoos met manuele schakelaar. Dan staat het spul echt alleen maar aan als je er gebruik van maakt (aan de andere kant, als je de apparatuur dan alsnog dagelijks aan moet zetten, zit je alsnog met die extra slijtage)
Dat slijtage verhaal lees ik vaak, maar vraag me af hoe serieus dat is. Bij ons is nog geen enkel apparaat stuk gegaan, waaronder een plasma tv van inmiddels meer dan 10 jaar oud. Vroeger deed je alle apparatuur echt uit, zelfs buizenversterkers....

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

anboni schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:00:
Wat ik nog wel 'ns zie, is dat apparatuur soort-van aan gaat zogauw de stroom wordt ingeschakeld, en daarna terugvalt naar standby. Zou me niks verbazen als die korte puls al meer verbruik oplevert dan het zogenaamde sluipverbruik gedurende de nacht.
JME schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:06:
Tsja, ik las de tip op de site van mijn energieleverancier. Best een groene toko, dus ik nam aan dat het wel goed voor het milieu zou zijn. Als dat niet zo is, dan ga ik niet eens op zoek in de verschillende menu’s. Het gaat overigens om een Denon AVR, een Amino decoder, een Mede8er en een Samsung blu-ray speler.
Dank voor het meedenken!
Het zal je nog eens verbazen, sommige versterkers en decoders kunnen gewoon vrolijk 20W verstoken in standby. Wederom, trek gewoon de stekker eruit en kijk wat er gebeurt.

Je hebt speciale stekkerdozen met een aparte voetschakelaar zodat je er makkelijk bij kan, is dat niet wat?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:55

CeesKees

I rest my Kees

Of een master-slave stekkerdoos.

Dan schakel je je tv naar standby, krijgt de rest geen stroom meer.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Zou het eerst even meten. De Denon ken ik niet maar van de rest verwacht ik weinig spannends qua standby verbruik. Scheelt een hoop gedoe als je telkens voor 3W besparing een knop aan en uit moet zetten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Jim423 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:49:
Zou het eerst even meten. De Denon ken ik niet maar van de rest verwacht ik weinig spannends qua standby verbruik. Scheelt een hoop gedoe als je telkens voor 3W besparing een knop aan en uit moet zetten.
En daar komt nog bij dat de besparing minder dan 24 uur per dag is. Bv 8 uur tijdens het slapen. Maar dat de schakelklok ook stroom gebruikt, maar dat die wel 24 uur per dag gebruikt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Waarom niet de schakelaar vd groep in de meterkast waar de meeste apparaten op zitten omzetten?

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Waarom niet gewoon de hoofdschakelaar omzetten?
Jeroentjuh82 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:09:
Waarom niet de schakelaar vd groep in de meterkast waar de meeste apparaten op zitten omzetten?

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Peter86 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:29:

[...]
Dat is een goeie!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06
JME schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:06:

Het gaat overigens om een Denon AVR, een Amino decoder, een Mede8er en een Samsung blu-ray speler.
Dank voor het meedenken!
En welke van die apparaten gaan er dan allemaal aan wanneer ze spanning krijgen?

De Denon AVRs, Mede8ers en een Samsung blu-ray spelers die ik ken doen dat niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pas wel op dat je de stroom niet van je modem afhaalt of andere afhankelijke apparatuur. Het is leuk om zuinig te zin, maar ik denk dat het je niet veel bespaard. Je WiFi heb je misschien nodig, of camera/beveiliging etc.

Mijn TV en audio gaan niet vanzelf aan als er spanning op komt, net als PC bijv.

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 11-08-2018 10:27 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Peter86 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:29:

[...]
Jeroentjuh82 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:09:
Misschien niet doen omdat beiden niet voor dagelijks schakelen bedoeld zijn maar alleen incidenteel?
Als het anders was dan zagen ze er wel uit als een lichtschakelaar :P

Mijn Amino M540 verbruikt zowel aan als in stand-by 10-11W vanwege de hdd die constant opneemt.
Een Avr heeft meestal een 'echte' power schakelaar en stand-by, de laatste is niet altijd zuinig als je bijvoorbeeld instelt dat hij via het netwerk of hdmi ingeschakeld kan worden.
Nu zijn er ook oudere types die dat allemaal niet hebben, meten is weten :)

Ik schakel al jaren apparatuur met o.a. Kaku en de kans is groter dat de Kaku een keer overlijdt.
Kijk dus in de menu's of je het gedrag kan instellen als er prik op komt.
De Amino is al een oud beestje en die zet ik pas aan als ik hem gebruik.
Ik heb een Sony blu-ray speler die wel aan gaat, maar na x minuten zonder bediening gaat hij uit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:41:

Misschien niet doen omdat beiden niet voor dagelijks schakelen bedoeld zijn maar alleen incidenteel?
Als het anders was dan zagen ze er wel uit als een lichtschakelaar :P
Je hebt helemaal gelijk :P

Heb het zelf met een digitale timer en een master slave stekkerblok geregeld. Door de weeks gaat de timer tussen 18 en 0:30 aan, in het weekend de gehele dag. De tv is de master op het stekkerblok, IPTV gaat altijd aan (ivb met laadtijd) en versterker, dvd-speler enz. pas als de tv inschakeld (zitten op de slave aansluitingen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Xander schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:23:
[...]

En welke van die apparaten gaan er dan allemaal aan wanneer ze spanning krijgen?

De Denon AVRs, Mede8ers en een Samsung blu-ray spelers die ik ken doen dat niet.
Hoera, iemand heeft het over spanning krijgen ipv stroom krijgen _/-\o_

Spanning zet je aan en uit, als gevolg van een apparaat onder spanning brengen gaat er stroom lopen :)
Pagina: 1