Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gastnetwerk beveiligen met 2 routers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11 11:12
Wie kan mij helpen met een beveiligd gastnetwerk

Ik heb de volgende situatie
Ziggo Kabel modem , Netgear router (Hoofd router in de woonkamer) , Asus Router (2e router in mijn “ mansave” :) )

Op de Netgear staat DHCP aan , op de ASUS staat deze uit.. Beide zitten in deze opstelling in het zelfde 192.168.178.0 netwerk.

Vanaf de kabelmodem ligt een bedrade verbinding naar de Netgear router en vanaf de Netgear router een bekabelde verbinding (+/- 15 meter verder, achter in de tuin) na de Asus router op de LAN ingang.
Zover werkt alles, alle apparaten hebben internet verbinding, zowel bedraad als wifi.

Nu wil ik gasten toegang geven via het gastnetwerk, dat lukt ook.

Ik wil natuurlijk niet dat gasten op mijn lokale netwerk rondneuzen en bijvoorbeeld mijn chromecast die ik in huis heb kunnen bedienen (Niet fijn als ik een Netflix serie aan het kijken ben en iemand van de gasten gaat ook ineens streamen naar de chromecast (vrienden van de kids bijvoorbeeld)) dus stel ik op de Asus router guesstnetwork in en dat men geen toegang mag tot het interne netwerk en dan begint de ellende… Internet is dan niet mogelijk omdat de internetverbinding vanaf de Netgear router op de LANingang van de Asus router is aangesloten….

Wie kan mij hier een beetje op weg helpen , als er meer informatie nodig is dan zal ik dat uiteraard zo snel mogelijk geven..

P.S. Gastnetwerk instellen op de hoofdrouter (Netgear) werkt prima, ze kunnen dan niet op het interne netwerk maar omdat de afstand vanuit de mancave naar de woonkamer te groot is wil ik dat de gasten voor een stabiele verbinding gebruik maken van het Gastnetwerk op de Asus Router)

Ik heb al eens een gelijksoortige vraag gesteld maar kom er nu echt niet meer uit...

Hopelijk snappen jullie het nog 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door joecks op 10-08-2018 17:36 ]

Alle reacties

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11 11:12
Hmmm... na wat verder lezen zie ik dat ik misschien toch een LAN - WAN config moet gaan instellen, ik zal dat eens gaan uitproberen...

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@joecks op zulke routers hebben gastnetwerken standaard een eigen DHCP server die IP-adressen uitdeelt aan een andere range dan je 'hoofd'-netwerk. Aangezien je DHCP uitgeschakeld hebt op de Asus, werkt je gastnetwerk dus ook niet meer.

Een oplossing is om je Asus niet in te stellen als AP, maar gewoon als router. Dat heeft echter vervolgens het nadeel dat je ook op je 'hoofd'-netwerk alles voor de Asus niet meer kan benaderen. Buiten het feit dat je twee apparaten hebt die als DHCP-server fungeren en dit conflicten kan opleveren, is het geen wenselijke oplossing lijkt me.

De beste oplossing is op je Netgear VLANS aan te maken. Je maakt dan een Thuis VLAN en Gast VLAN. Beide netwerken zet je vervolgens op je ethernet kabel die naar je Asus gaat en daar koppel je VLANS weer aan de wifi netwerken. Ik betwijfel alleen of zowel de Netgear als je Asus om kan gaan met VLAN's.

Overigens is het wel handig bij het aanmaken van een topic hier om voldoende informatie te geven: Typenummers, merken, software versies, e.d.

Als laatste heeft je onderwerp niet zoveel met Internetproviders en hosting te maken, dus geef ik het even een schopje naar NT.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 10-08-2018 20:43 ]