Beste Tweakers,
Deze vraag is een vervolg op / hoort bij Eagle Creek in "Meedenken informatiestrategie vereniging". Ter info kun je andere topic doorlezen als inleiding.
Ik zit even te worstelen met het informatiemodel voor het vastleggen voor onze ledenadministratie. Ik heb de indruk dat ik te moeilijk denk en wil daarom uitdrukkelijk het model uitdenken voordat ik mij vastleg aan techniek (zoals databaseprogramma of verenigingspakket).
----
Uitgangspunten
Ik ben begonnen met het idee om een huishouden te registreren en dan vervolgens de gezinsleden. Per gezinslid zou ik dan vast kunnen leggen of dat zij een aanvullende rol hebben, zoals vrijwilliger. Echter zou ik voor een aparte vrijwilligersregistratie ook te maken kunnen krijgen met personen die geen lid zijn.
Gevoelsmatig zou ik de richting op moeten waarbij de in het begin van mijn post genoemde entiteiten een eigen groep (bv tabel) geef en dan probeer de informatie her en der op te halen wanneer deze al bekend is..Bijvoorbeeld:
Deze vraag is een vervolg op / hoort bij Eagle Creek in "Meedenken informatiestrategie vereniging". Ter info kun je andere topic doorlezen als inleiding.
Ik zit even te worstelen met het informatiemodel voor het vastleggen voor onze ledenadministratie. Ik heb de indruk dat ik te moeilijk denk en wil daarom uitdrukkelijk het model uitdenken voordat ik mij vastleg aan techniek (zoals databaseprogramma of verenigingspakket).
----
Uitgangspunten
- Wij kennen zeven typen entititeiten: lid, bedrijfslid, donateur, bedrijfsdonateur, bestuurslid, vrijwilliger en gezinslid
- Leden en bedrijfsleden kunnen uitsluitend uit het dorp komen. Donateurs en vrijwilligers mogen overal vandaan komen. Leden, bedrijfsleden en donateurs kunnen vrijwilliger worden. Leden kunnen geen donateur worden.
- Ik wil zo min mogelijk informatie dubbel registreren. Als ik dus van iemand al de gegevens geregistreerd heb, wil ik dat niet allemaal nog een keer registreren als deze persoon besluit wordt om vrijwilliger of bestuurslid te worden.
- Onze vereniging heeft in de statuten staan dat elk huishouden van het dorp lid mag worden van de vereniging. Daarbij wijst elk huishouden een vertegenwoordiger aan die mag spreken namens dat huishouden, bijvoorbeeld tijdens de ALV.
- Elk huishouden wordt in principe geregistreerd onder de naam van het huishouden; bijvoorbeeld Fam. Jansen, Fam. Jansen-De Boer of J. Jansen. Hiervan willen wij adres, postcode en woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer en IBAN.
- Elk adres in het dorp komt overeen met maximaal één lid > principe is dat op elk adres één gezin ingeschreven kan staan en een huishouden lid kan worden.
- Van de gezinsleden in de huishoudens wil ik graag weten wat de geboortedata zijn zodat we deze informatie kunnen gebruiken voor het organiseren van activiteiten. Daarnaast is het handig om te weten wie bijvoorbeeld inschrijft. Ik kan mij bedenken dat je dit doet per lid en dan aangeeft met hoeveel personen je komt.
- Gezinsleden kunnen zich aanmelden als vrijwilliger. Dit maakt hen echter geen apart lid maar ze hebben uiteraard wel dezelfde adresgegevens. Ik wil voorkomen dat dit meermaals moet worden vastgelegd.
Ik ben begonnen met het idee om een huishouden te registreren en dan vervolgens de gezinsleden. Per gezinslid zou ik dan vast kunnen leggen of dat zij een aanvullende rol hebben, zoals vrijwilliger. Echter zou ik voor een aparte vrijwilligersregistratie ook te maken kunnen krijgen met personen die geen lid zijn.
Gevoelsmatig zou ik de richting op moeten waarbij de in het begin van mijn post genoemde entiteiten een eigen groep (bv tabel) geef en dan probeer de informatie her en der op te halen wanneer deze al bekend is..Bijvoorbeeld:
- Leden zijn alle adressen in het dorp
- Actieve leden zijn alle adressen met een opgegeven vertegenwoordiger
- Gezinsleden zijn alle personen die onderdeel zijn van een lid en hetzelfde adres delen
- Donateurs zijn alle personen die op een unieke lijst als zodanig worden bijgehouden
- Vrijwilligers zijn alle personen met de vlag vrijwilliger, uit de lijsten gezinsleden, donateurs en een unieke lijst
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~