Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop voor Lightroom/Photoshop en 1440p/144hz games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roel_D
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02-2024
Dag beste Tweakers,

Het is lang geleden dat ik een nieuw systeem heb aangeschaft, maar nu heb ik eindelijk weer budget en kom ik jullie dus lastigvallen met mijn wensen. Zie onderaan dit bericht de wishlist die ik tot nu toe in elkaar heb weten te knutselen. Hopelijk heb ik geen al te idiote fouten gemaakt en is deze post nog leesbaar!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor m'n werk als fotograaf wil ik Lightroom en Photoshop soepel kunnen draaien. Ik doe geen geweldig ingewikkelde dingen in PS, het is vooral Lightroom dat met m'n huidige systeem steeds trager opereert (naarmate functionaliteit/megapixels toenemen).
Daarnaast speel ik graag een spelletje, en ben ik erg benieuwd naar de 144hz ervaring. Vooral voor iets als Overwatch verwacht ik een groot verschil, voor single player games zoals GTA V of The Witcher III (kan m'n PC nu überhaupt niet aan) vind ik het minder belangrijk om over de 60fps heen te gaan, als het maar steady is en er mooi uitziet. Voor snelle multiplayer ben ik dan weer bereid de grafische opties ietsje omlaag te schroeven ten bate van snelheid.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil ergens rond de €2500,- uitkomen. Iets meer of minder is geen issue.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
M'n muis en toetsenbord kunnen nog even mee, m'n huidige monitor (HP LP2375w) wil ik eventueel als 2e scherm gebruiken. Verder heb ik sinds kort een Razer Kraken 7.1 V2 headset die ook naar wens is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete desktop en monitor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik laat me hierbij graag leiden door jullie kennis.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien de computer in m'n woonkamer staat en vaak aan zal staan, zijn zuinigheid en stilte wel enigszins belangrijk. Maar aangezien ik van een BTO laptop kom die zo ongeveer opstijgt als ik zware applicaties draai, verwacht ik dat het voor mij al snel stil zal voelen.
Ik wil ook proberen om alles bij één zaak te bestellen, zodat ze het voor me in elkaar kunnen zetten. Zelf heb ik nauwelijks bouwervaring en dan besteed ik dat liever uit. Vooralsnog heb ik hiervoor Azerty op het oog, maar als jullie betere opties weten..

Ga je overklokken?
Nee, ik verwacht dat ik met een standaard ingesteld systeem genoeg winst tov m'n huidige situatie boek en ben sowieso niet thuis in het overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb m'n keuzes tot nu toe gebaseerd op de mainstream-gamesysteem BBG van juli, en wat dingen veranderd. Maar aangezien ik niet écht thuis ben in de wondere wereld der componenten, wil ik natuurlijk graag weten of ik compatibiliteitsfouten heb gemaakt en of er betere opties zijn.
Specifieke aandachtspunten:
  • De Eizo monitor heeft freesync, dus heb ik gekozen voor de AMD kaart die in de BBG als alternatief staat. Is die toereikend voor bovengenoemde game wensen? En schiet ik mezelf qua Lightroom/Photoshop in de voet als ik geen nVidia heb, ivm Cuda?
  • Ik heb nu een SSD voor OS/games/software en een 4TB hd voor opslag van foto's en andere media/docs (backup ga ik online doen). Voor m'n huidige systeem heb ik destijds een exta SSD gekocht om m'n Lightroom library op te parkeren, maar heb geen idee of dat nog steeds een goed idee is.
  • Is de voeding nog toereikend met de extra hd en snellere CPU?
Verder sta ik uiteraard open voor alle input. Dus als ik een oen ben om voor deze prijs zowel 144hz games als goeie beeldbewerkingsprestaties te verwachten, hoor ik dat ook graag. Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Hier is 'ie dan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 355,-€ 355,-
1Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)€ 81,95€ 81,95
1XFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 274,99€ 274,99
1Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 94,90€ 94,90
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Eizo Foris FS2735 Zwart€ 1.033,25€ 1.033,25
1be quiet! Pure Rock€ 29,90€ 29,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 154,50€ 154,50
1BitFenix Formula Gold 450W€ 62,-€ 62,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.241,34

[ Voor 1% gewijzigd door Roel_D op 10-08-2018 16:07 . Reden: Componenten aangepast ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Veel zal je niet aan het systeem hebben want het werkt niet met elkaar, sterker, de cpu past zelfs niet in het socket. Je zal meer in de richting van een i7-8700 moeten kijken.

Kijk voor een 2666 MT/s kit geheugen. De kans is namelijk groot dat 3000 niet werkt op B360 en sneller dan 2666 loopt het niet op die chipset.

De Seasonic Focus is geen goede keuze. Er zijn nogal wat problemen met die voedingenserie. Beter neem je een Bitfenix Formula Gold/Whisper, Corsair RMx 2018, be quiet! Straight Power 11 of Cougar GX-F.

• Roel_D
Uszka schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:39:
Veel zal je niet aan het systeem hebben want het werkt niet met elkaar, sterker, de cpu past zelfs niet in het socket. Je zal meer in de richting van een i7-8700 moeten kijken.
Ah! Dat was een slordigheid, ik bedoelde inderdaad de i7-8700. Heb hem vervangen, evenals het geheugen en de voeding.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Roel_D Lr en Ps gebruiken geen CUDA en zijn sowieso niet super gpu-heavy dus met een amd gpu moet je prima uit de voeten kunnen..

en voor Lr library hoef je niet perse een extra ssd te kopen hoor, dat kan gewoon samen op de OS en app ssd.

@Uszka benieuwd, wat zijn de issues met de seasonic focus eigenlijk?

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 10-08-2018 17:15 ]

specs

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:29
Welke games denk je te kunnen spelen op de RX580 op 1440p bij 144 fps ?

Denk dat je daar toch moet gaan kijken naar een Vega gebaseerde kaart.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
maratropa schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:10:

@Uszka benieuwd, wat zijn de issues met de seasonic focus eigenlijk?
Uitval icm diverse videokaarten waaronder de XFX RX580. Kan per kaart verschillen, ligt eraan hoe hoog de powerspikes van de kaart zijn. Als die niet hoog genoeg komen om de OCP te triggeren blijft alles draaien maar dat er een probleem is met de Focus serie is inmiddels wel duidelijk. Er zijn ook problemen bekend icm een Asus GTX 970 Strix, wat Seasonic heeft bevestigd, en wat verbruikt die kaart nou! Zelf heb ik een probleem ondervonden met de 550w versie icm een R9 290.

• Roel_D
kdeboois schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:22:
Welke games denk je te kunnen spelen op de RX580 op 1440p bij 144 fps ?
Single player dingen die meer op pracht en praal leunen wil ik ook best rond 60fps spelen (stukken beter dan de slideshows die ik nu krijg!), het ging mij vooral om snelle multiplayer dingen zoals Overwatch, en daarvan wil ik dan best de graphics omlaag schroeven.

Maar aangezien ik met de huidige configuratie nog wat financiële speelruimte heb, kan ik misschien net zo goed voor een Vega kaart gaan idd.

Ik krijg het idee dat de kaarten van Nvidia op het moment toch meer waar voor je geld leveren, maar zie in de pricewatch geen IPS monitoren met 144hz en gsync. Mis ik iets??

• kdeboois
Ik kijk vooral naar Vega & FreeSync 2 voor een betaalbare HDR & 144 fps oplossing.

De Gsync schermen zijn er wel maar missen HDR met Gsync aan. Snelle panelen zijn vaak heel duur met IPS en VA is voor een game monitor mooi genoeg.

• Roel_D
kdeboois schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:37:
Snelle panelen zijn vaak heel duur met IPS en VA is voor een game monitor mooi genoeg.
Heb even zitten kijken naar VA panelen, maar dat lijkt me voor professionele fotobewerking toch niet afdoende.

Zie nu dat veel fabrikanten hun eigen IPS techniek weer een aparte afkorting hebben gegeven, dus zal nog eens de Pricewatch ingaan om te zien of er goeie fotoschermen met 144hz en gsync zijn.

Tenzij iemand me gerust kan stellen dat een Vega kaart op 't moment net zoveel bang for buck levert als een Nvidia. Vind het zelf moeilijk om door de bomen het bos te zien, wat dat betreft.

• kdeboois
Roel_D schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:57:
[...]
Tenzij iemand me gerust kan stellen dat een Vega kaart op 't moment net zoveel bang for buck levert als een Nvidia. Vind het zelf moeilijk om door de bomen het bos te zien, wat dat betreft.
Sinds een week of wat zijn de Vega kaarten van bijna 1000 naar iets rond de 400 - 500 Euro gedaald. Nvidia doet het beter op veel vlakken maar als je GSync of FreeSync echt wil hebben dat is FreeSync een stuk voordeliger te krijgen en de combinatie met Xbox One X compatibiliteit van deze Samsung monitor doet mij naar een Vega kaart uit kijken.

• Roel_D
kdeboois schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:53:
[...]

Sinds een week of wat zijn de Vega kaarten van bijna 1000 naar iets rond de 400 - 500 Euro gedaald.
Maar het lijkt er nog steeds op (begin inmiddels een beetje het overzicht te krijgen) dat een GTX 1080 domweg sneller, stiller, zuiniger én nog steeds goedkoper is. Is AMD echt zo achterop geraakt?

Zo jammer dat de Eizo monitor (die ik het liefste wil) alleen freesync ondersteunt. De gsync monitoren die ik zie, zijn allemaal van die lelijke gamer modellen en lijken grote kans op ondermaatse panelen te hebben... Aan de andere kant zijn ze wel weer een stuk goedkoper dan de Eizo, dus misschien dat ik dan weer wat meer in de kaart kan steken, of andere onderdelen.

In ieder geval weet ik weer helemaal waarom ik het aanschaffen van een nieuwe PC het liefst zover mogelijk voor me uit schuif, haha. Word helemaal kriegel van de onwil van fabrikanten om standaarden op elkaar af te stemmen ten bate van de consument.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:38

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Roel_D schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:27:
[...]

Maar het lijkt er nog steeds op (begin inmiddels een beetje het overzicht te krijgen) dat een GTX 1080 domweg sneller, stiller, zuiniger én nog steeds goedkoper is. Is AMD echt zo achterop geraakt?
Het energieverbruik verschil tussen de Vega en 1070Ti /1080's is schrikbarend inderdaad;
een GTX 1080 verbruikt zo'n 180 watt full load, een Vega 64 zit > 300 watt.

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 16:29
Er gaan hele sterke geruchten dat nvidia later deze maand de opvolger van de 1080 aankondigt. Als je nog een paar weken kan wachten, dan zou ik dat doen. Grote kans dat je na de nieuwe release meer performance voor minder geld krijgt.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:36
Tortelli schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:45:
[...]

Het energieverbruik verschil tussen de Vega en 1070Ti /1080's is schrikbarend inderdaad;
een GTX 1080 verbruikt zo'n 180 watt full load, een Vega 64 zit > 300 watt.
Standaard gaat het zeker die kant op ja, maar Vega 64 kun je doorgaans uitstekend undervolten. Ik heb een Strix 64 die met undervolt niet boven de 225 uitkomt (volgens GPU-Z) en daarmee hoger scoort in benchmarks en koeler is dan met de standaard instellingen. Dat maakt het niet opeens een uitblinker in zuinigheid natuurlijk, maar zeker niet zo dramatisch als standaard.

• Roel_D
Ballondier schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 10:11:
Er gaan hele sterke geruchten dat nvidia later deze maand de opvolger van de 1080 aankondigt.
Heb dit inderdaad ook gelezen. Is het, afgaande op eerder introducties, te verwachten dat de opvolger van de 1080 direct voor ongeveer dezelfde prijs te koop zal zijn? Of is het vooral de 1080 die goedkoper zal worden?

Ik heb inmiddels m'n wenslijst aangepast naar een nvidia systeem, met de AOC AG271QG als monitor. Verschillende online reviews geven hoog op over de kleurechtheid en algehele kwaliteit, eigenlijk zijn alleen de twee van de drie gebruikers-reviews hier op Tweakers ontevreden over IPS glow (waardoor ik in eerste instantie niet naar dit scherm keek). Ik ga bij Azerty navragen hoe het zit met return policies wat dat betreft. Vind het niet onoverkomelijk als ik een paar schermen moet terugsturen voordat ik een goed paneel te pakken heb. In de tussentijd doe ik 't wel met m'n oude HP.

Dit is nu wat in m'n Azerty winkelmand zit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 305,-€ 305,-
1Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)€ 81,95€ 81,95
1Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G€ 477,99€ 477,99
2Seagate Barracuda, 2TB€ 59,90€ 119,80
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1AOC AG271QG Rood, Zwart€ 681,-€ 681,-
1be quiet! Pure Rock€ 29,90€ 29,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 154,50€ 154,50
1BitFenix Formula Gold 450W€ 62,-€ 62,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.066,99

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 16:29
Hier is trouwens een 1440p overwatch benchmark voor de 580: https://www.hardwarecanuc...erformance-review-14.html. Op de hoogste settings haalt de 580 de 80fps niet. Hoeveel settings je moet droppen om tot 144fps te komen weet ik niet, maar het zullen er een hoop zijn.

Edit mbt je vraag over beschikbaarheid. Ik verwacht niet dat de nieuwe kaarten gelijk en goedkoop beschikbaar zijn. Sowieso is het vaak verstandig om te wachten tot de custom kaarten beschikbaar zijn, omdat die vaak een betere koeling hebben (en daarmee vooral veel stiller zijn). Het grootste voordeel op de korte termijn van wachten is de prijsverlaging van de huidige kaarten, ook tweedehands.

[ Voor 38% gewijzigd door Ballondier op 12-08-2018 10:30 ]

• Roel_D
Ballondier schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 10:26:
Hoeveel settings je moet droppen om tot 144fps te komen weet ik niet, maar het zullen er een hoop zijn.
Dank voor de link! Ik ga er bij Overwatch sowieso vanuit dat ik niet de hoogste settings kan handhaven voor 144 fps. Ik speel het nu op zeer lage instellingen met render scaling om 60 fps te halen, en qua looks zit het me niet eens zo dwars. Begrijp dat de meeste serieuze spelers sowieso de grafische opties een beetje uitkleden ivm zichtbaarheid van vijanden in drukke scenes. Als filthy casual die regelmatige fps drops gewend is zal ik met een GTX1080 of iets vergelijkbaars sowieso wel in m'n nopjes zijn.
Pagina: 1