Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craimasjien
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-04 09:13
De beide Thunderbolt aansluitingen op mijn 15", mid-2015 MacBook Pro werken sinds vanmiddag niet meer.
Als ik een Thunderbolt to DVI adapter gebruik voor mijn beeldscherm blijft het scherm zwart en wisselt de MacBook niet meer naar multi-display mode. Als ik een Thunderbolt to Ethernet adapter gebruik blijft hij claimen dat de Thunderbolt to Ethernet adapter "not connected" is.

Ik heb al een SMC en NVRAM/PRAM reset gedaan, zonder succes. Daarnaast in Safe Mode geboot, geen succes. Ook in System Restore gekeken of het scherm herkent werd, geen succes.
Ik heb ook nog schijf EHBO gedaan, waarbij vroeger nog wel eens wat wazige probleempjes spontaan verdwenen, wederom geen succes.

Edit; ik heb ook de diagnostische test laten doen door de Mac te booten terwijl ik de 'D' toets ingedrukt hield. Deze wees uit dat er "niets" aan de hand is.

Heeft het Tweakers collectief nog ideeën?

[ Voor 10% gewijzigd door Craimasjien op 10-08-2018 14:33 ]

Beste antwoord (via Craimasjien op 13-08-2018 11:09)

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-07 10:39
MelvinW schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:52:
[...]

Je zou eens Windows kunnen installeren met Bootcamp en kijken of je Thunderbolt-poorten in Windows wel werken. Weet je ook meteen of het aan macOS ligt of dat het probleem toch ergens anders zit.
Dan zou het minder tijd kosten om de thunderbolt ethernet adapter aan te sluiten en internet recovery proberen te starten, (CMD + OPT + R).
Als deze zelfs in de EFI niet werkt dan is er inderdaad iets hardwarematigs aan de hand.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-07 21:47
Probeer eens een diagnostische test uit te voeren: https://support.apple.com/nl-nl/HT202731

Zo kun je zien of er een hardware probleem is

[ Voor 21% gewijzigd door MelvinW op 10-08-2018 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Connectors aan beide kanten goed schoongemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craimasjien
MelvinW schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:29:
Probeer eens een diagnostische test uit te voeren: https://support.apple.com/nl-nl/HT202731

Zo kun je zien of er een hardware probleem is
Helemaal vergeten te melden, heb ik gedaan. Volgens de diagnostische test was er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craimasjien
joon schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:30:
Connectors aan beide kanten goed schoongemaakt?
Ja, maar het gekke is dat beide poorten en al mijn adapters spontaan niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-07 21:47
Craimasjien schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:33:
[...]

Ja, maar het gekke is dat beide poorten en al mijn adapters spontaan niet meer werken.
Je zou eens Windows kunnen installeren met Bootcamp en kijken of je Thunderbolt-poorten in Windows wel werken. Weet je ook meteen of het aan macOS ligt of dat het probleem toch ergens anders zit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• joon
MelvinW schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:52:
[...]

Dan zou het minder tijd kosten om de thunderbolt ethernet adapter aan te sluiten en internet recovery proberen te starten, (CMD + OPT + R).
Als deze zelfs in de EFI niet werkt dan is er inderdaad iets hardwarematigs aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craimasjien
joon schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:12:
[...]

Zojuist kom ik op de zaak, plug een ethernet adapter in en hij werkt. Dispaly adapters (HDMI, DVI) werken nog steeds niet. Ik ben dan toch geneigd te geloven dat het een software issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craimasjien
Heb macOS opnieuw geïnstalleerd via de CMD + OPT + R recovery en dit compleet gedaan via een Thunderbolt naar Ethernet adapter. Het vreemde is dat ik nog steeds display adapters niet kan gebruiken en als ik ook maar licht met de ethernet adapter wiebel de verbinding wegvalt. Ik begin toch sterk het gevoel te krijgen dat het hardware gerelateerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craimasjien
Display adapters lijken nu wel te werken. Ze vertonen alleen wel hetzelfde gedrag als de netwerkadapter; als ik de kabel ook maar iets beweeg gaat het scherm op zwart. Komt daarna wel vrij snel weer tevoorschijn. Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ben er nog niet achter of het soft- of hardware is/was, maar ik kan weer even verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
Craimasjien schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:10:
Display adapters lijken nu wel te werken. Ze vertonen alleen wel hetzelfde gedrag als de netwerkadapter; als ik de kabel ook maar iets beweeg gaat het scherm op zwart. Komt daarna wel vrij snel weer tevoorschijn. Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ben er nog niet achter of het soft- of hardware is/was, maar ik kan weer even verder.
Gelukkig! het lijkt dan een simpel probleem te zijn geweest.

Waarschijnlijk toch een vorm van slijtage of viezigheid in de connectors, op de langere termijn misschien even kijken voor een goede oplossing om dit schoon te maken/houden aan de binnenkant van de connectoren.
Pagina: 1