Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Auto kopen voor 5000km/jaar?

Pagina: 1
Acties:

• wouter6022
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15-12 18:26
Ik zit er over te denken of ik een auto zal kopen, of dat ik gebruik zal maken van een autodeeldienst zoals greenwheels.

Mijn situatie is dat ik 22 jaar ben, elke dag op de fiets naar het werk ga. Voor deze droombaan ben ik wel 170km van mijn familie weg verhuisd. Omdat de ov verbinding naar mijn familie te wensen over laat (qua reistijd, prijs is echt prima) wil ik graag ongeveer 1x per maand met de auto naar mijn familie.

Ik ben op zoek naar voor en nadelen van het kopen van een auto en van het delen/huren van een auto. Ik vind het lastig om zelf de juiste vragen te googlen omdat ik uit een familie kom waar autobezit zeldzaam is.

Wat ik zelf al bedacht heb:
Voordelen delen/huren
-lijkt goedkoper dan bezit i.v.m. Autoverzekering
-milieubewust
Nadelen huren
-auto moet (1x per maand) opgehaald worden bij winkelcentrum
-ik bouw geen no claim korting op

Voordelen bezit
-wordt elk jaar goedkoper zolang ik geen schade rijdt (ik heb nooit schade gereden en ik rijd al 2 jaar regelmatig in huurauto’s/autos van vrienden etc)
-kan een auto kopen die lekker rijdt op de snelweg, deelautos zijn vaak gammel/klein.
Nadelen bezit
-auto staat weken stil
-ik moet altijd geld achter de hand houden voor onverwachte kosten (boetes, ongelukjes, onderhoud etc). Bij deelauto alleen risico op boetes.

Ik ben op zoek naar de afwegingen van anderen m.b.t. de keuze van de auto voor weinig kilometers maar wel lange afstanden.

Een auto huren kan niet echt uit omdat ik mijn rijbewijs 2 jaar heb. De plaatselijke autoverhuurder wil dan 2000 euro eigen risico in rekening brengen. Dat vind ik te veel omdat een ongeluk altijd kan gebeuren. Als ik zelf een auto heb kan ik kiezen om hem af te schrijven. Bij een deelauto is het risico max. 500 euro

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 03:43
Persoonlijk zou ik gewoon een wat oudere sedan kopen (denk aan een Nissan o.i.d.) in de range van ~1000-1500 euro, met dat aantal km's en alleen lange afstanden zal je ook weinig hoeven te verwachten gok ik zo.
En maandelijks kost het ook de kop niet.
En heerlijk comfortabel op de snelweg.

234FaTaLiTy wijzigde deze reactie 10-08-2018 13:22 (7%)

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14-12 13:01
Ik zou nog even verder huren of via vrienden / kennissen proberen een auto te lenen.

Voor je 24e betaal je significant meer voor je verzekering.
bron: https://www.geld.nl/autov...edkoop/binnenkort-24-jaar

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14-12 16:31
quote:
wouter6022 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:19:
Ik zit er over te denken of ik een auto zal kopen, of dat ik gebruik zal maken van een autodeeldienst zoals greenwheels.

Mijn situatie is dat ik 22 jaar ben, elke dag op de fiets naar het werk ga. Voor deze droombaan ben ik wel 170km van mijn familie weg verhuisd. Omdat de ov verbinding naar mijn familie te wensen over laat (qua reistijd, prijs is echt prima) wil ik graag ongeveer 1x per maand met de auto naar mijn familie.

Ik ben op zoek naar voor en nadelen van het kopen van een auto en van het delen/huren van een auto. Ik vind het lastig om zelf de juiste vragen te googlen omdat ik uit een familie kom waar autobezit zeldzaam is.

Wat ik zelf al bedacht heb:
Voordelen delen/huren
-lijkt goedkoper dan bezit i.v.m. Autoverzekering
-milieubewust
Nadelen huren
-auto moet (1x per maand) opgehaald worden bij winkelcentrum
-ik bouw geen no claim korting op

Voordelen bezit
-wordt elk jaar goedkoper zolang ik geen schade rijdt (ik heb nooit schade gereden en ik rijd al 2 jaar regelmatig in huurauto’s/autos van vrienden etc)
-kan een auto kopen die lekker rijdt op de snelweg, deelautos zijn vaak gammel/klein.
Nadelen bezit
-auto staat weken stil
-ik moet altijd geld achter de hand houden voor onverwachte kosten (boetes, ongelukjes, onderhoud etc). Bij deelauto alleen risico op boetes.

Ik ben op zoek naar de afwegingen van anderen m.b.t. de keuze van de auto voor weinig kilometers maar wel lange afstanden.

Een auto huren kan niet echt uit omdat ik mijn rijbewijs 2 jaar heb. De plaatselijke autoverhuurder wil dan 2000 euro eigen risico in rekening brengen. Dat vind ik te veel omdat een ongeluk altijd kan gebeuren. Als ik zelf een auto heb kan ik kiezen om hem af te schrijven. Bij een deelauto is het risico max. 500 euro
Hier is volgens mij maar één afweging mogelijk: een kostenafweging. Reken uit wat het kost als je de deelauto gebruikt, en reken uit wat het kost als je zelf een auto koopt. Veel meer af te wegen valt er niet, lijkt me.

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14-12 15:56

Zebby

Gamed

Nadeel van autobezit o.a. in Nederland is dat gewicht een heel belangrijke rol speelt in de kosten die je gaat betalen. Een comfortabele auto voor op de snelweg zal snel een wat zwaarder model zijn, oud of niet. Dat betekent dat je automatisch best wel wat kwijt bent aan wegenbelasting, en ook meer aan verzekering. Met die lage kilometerstand moet dat financieel wel interessant zijn. Voor die kilometers zou ik opteren voor een kleine, lichte en goedkope auto dat je wel de mogelijkheid hebt, ook de schadevrije jaren opbouwt, maar niet maandelijks ~100+ euro kwijt bent puur om te kunnen rijden. Voor (gechargeerd) 12x per jaar zou ik nooit een comfortabele auto kopen in ieder geval, daar heb ik het geld niet voor over.

• EJPostema
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14-12 12:59
ken je snappcar? heb dat toendertijd wel veel gebruikt. Kan je ook een beetje huren wat je wilt.
Dus voor korte ritjes een oud klein gammelbakje en voor langere ritten een iets fijnere auto, voor ook iets meer geld.

Is ook wel goedkoper dan huren via bedrijven

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14-12 13:01
quote:
Zebby schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:26:
Voor die kilometers zou ik opteren voor een kleine, lichte en goedkope auto dat je wel de mogelijkheid hebt, ook de schadevrije jaren opbouwt, maar niet maandelijks ~100+ euro kwijt bent puur om te kunnen rijden.
Houdt er wel rekening mee dat het opbouwen van de eerste schadevrije jaren een stuk duurder is. Vraag me af of dat het waard zou zijn.

Eerste jaar betaal je nu met een simpele auto voor een WA verzekering al +- 200 euro meer dan dat je 24 zou zijn.

• wouter6022
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15-12 18:26
Van die leeftijdsgrens voor autoverzekeringen van 24 jaar had ik nog niet gehoord.

Nu ik dit weet kies ik ervoor om een greenwheels abonnement te nemen, totdat ik meer ga rijden of totdat ik 24 ben.

Bedankt voor alle reacties

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15-12 13:32
Geen goede buren/vrienden in de omgeving waar je iets mee kan afspreken? Dat je voor een kleine vergoeding hun auto een weekend per maand kan lenen.

En is het ov over de hele afstand slecht? Of alleen het eerste of laatste stuk? Zou je daar nog iets aan kunnen verbeteren, bijvoorbeeld vragen of iemand je ophaalt/brengt van/naar een groot station?

• carpcrack
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14-12 13:19
Hmmm, je wilt geen kleine auto en geen dure auto, dus dan wordt het een oude grote auto?
Wordt elk jaar goedkoper zolang je geen schade rijdt? Hoezo denk je dat? Wordt elk jaar minder waard misschien, maar onderhoud kan weleens meer gaan worden. Zeker als je een auto maar 1x per maand uitlaat. Dat is voor een (oude grote) auto niet "leuk".

Trouwens voor onderhoud moet je geen 'geld achter de hand houden', maar periodiek rekening mee houden.

Als ik jou was zou ik toch met OV blijven rijden, een auto delen, of zien dat je een auto kan meekrijgen (van bekende lenen of tegen kleine vergoeding)

carpcrack wijzigde deze reactie 10-08-2018 14:40 (10%)

• TIGER79
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12-12 11:55
Het is inderdaad een kosten afweging.
Wat is voor jou acceptabel ?
Kijk voor minder dan 150 euro per maand rij je geen auto, je zit met de vaste lasten (van wegenbelasting, tot verzekering tot afschrijving en vaste kleine/grote beurten + apk keuringen) tot de variabele kosten (van benzinekosten tot onderhoud).
Als je echt zo goedkoop mogelijk wilt rijden moet je inderdaad ook nog eens met het gewicht rekening houden en dan kun je best goedkoop rijden met een 20 jaar oude Starlet ofzo. Of je dat fijn vindt rijden is de vraag, maar misschien kun je daarmee leven wetende dat het maar een 4-tal uur per maand is...

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 01:47

mvdam

Tweaker-Gekkie

quote:
wouter6022 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:57:
Van die leeftijdsgrens voor autoverzekeringen van 24 jaar had ik nog niet gehoord.

Nu ik dit weet kies ik ervoor om een greenwheels abonnement te nemen, totdat ik meer ga rijden of totdat ik 24 ben.

Bedankt voor alle reacties
Ik zou het eens uitrekenen (misschien heb je dat wel gedaan hoor).

Maar mijn bakkie (Aygo) kost om voor de deur te hebben toch maar ¤40-50 in de maand.

En daarvoor kan ik hem elk moment meepakken.

Zelf een Cruise Control opgeschroefd, en behoudens een auto van de zaak gaat het me bijna niet lukken goedkoper te rijden denk ik.

In jouw geval heb je voor +- ¤100 (verzekering + wegenbelasting) een klein waggie voor de deur.
Tuurlijk is dat wel ex. onderhoud /benzine enzovoort. Maar volgend jaar is dat bedrag alweer een tientje in de maand lager.

Een greenwheels kost voor een weekendje zo ¤59 + 350km benzine = ¤90 +-.

In theorie dus goedkoper.

In de praktijk kon het nog wel eens zo zijn dat een eigen waggel superprettig is als je eens naar de ikea wil enzovoort.

• RM-rf
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15-12 18:28
quote:

Ik ben op zoek naar de afwegingen van anderen
Ik zou zelf nooit met dat nietszeggende lijstje met punten 'voor' en 'tegen werken om een beslissing te maken...

Punt is dat daar door de opzet die je kiest eigenlijk niks rationeel en objectief weegbaar is en vermoedelijk je 'gevoel' de doorslag moet geven.
Dat is verder prima, ik heb eigenlijk ook de indruk dat je dat uiteindelijk ook zo zal doen en dat deze beslissing voor jou vooral 'emotioneel' iets betekent.

Als je echter vraagt naar hoe ik die beslissing zou nemen...
ik zou heel duidelijk gewoon alle 'is'-kosten voor het eerste jaar tegen elkaar zetten... niet iets vaags als 'verzekering zal over de loopt van tijd kleiner worden...

maar bv bij twee verschillende opties (en wat nieuwere kleinere, en bv een oudere grotere) optellen welke kosten je nu dadwerkelijk zult gaan hebben per maand, gedurende het eerste jaar (ik zou heel bewust ervan afzien om lange-termijns-overwegingen te sterk mee te wegen)

Naast die vaststelbare kosten (vaste lasten, afschrijving, benzinekosten, onderhoud), neem ook bv een bepaalde inschatting van risico mee... probeer een schatting te maken hoeveel reservering voor onderhoud je zult moeten aanhouden en wat je doet als er wat groots gebeurt...

Zet dat dan tegen een exacte berekening hoeveel het huren of sharen van een auto je zal kosten.

Als laatste kun je enkele afwegingen wat betreft de flexibiliteit en het afhalen van de auto... geef desnoods een inschatting van de 'kosten' die dat heeft in de vorm van extra tijd en evt. moeite.

Een duidelijke berekening van die kosten kun je veel makkelijker afwegen...
Ook dan zal je 'emotionele' waarde meewegen, maar dan kun je voor jezelf iig afwegen of bv het 'idee' die auto te bezitten je die 50 of 150 euro per maand meerkosten wel waard is of dat juist gewoon teveel is

1 2 3 4 5 7 6 8 9

• snippiestgem
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 15-12 16:31
Ik zou een goedkope hatchback op de kop proberen te tikken, deze wegen meestal minder dan bijvoorbeeld een sedan en zijn dus goedkoper qua wegenbelasting. Daarnaast is een auto toch erg handig als je ergens snel naartoe wil wat buiten fietsbereik ligt. Denk aan een korte vakantie naar Duitsland of de waddeneilanden, uitje met vrienden, iets vervoeren wat te groot is voor de fiets.

Maar als deze laatste factoren niet meetellen en je echt puur een auto nodig hebt om eens per maand een stuk te rijden naar familie zou ik alleen naar de kosten kijken. Wat is goedkoper na 2 jaar? Wat is goedkoper na 5 jaar? Misschien krijg je een relatie met een vrouw die een leasewagen heeft van haar werk en dan baal je dat je een auto gekocht hebt voor die ene keer in de maand.

Wat @FoxLenny zegt is ook handig.

snippiestgem wijzigde deze reactie 10-08-2018 15:03 (2%)
Reden: Toevoegnig FoxLenny's tip

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 03:43
quote:
carpcrack schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:35:
Hmmm, je wilt geen kleine auto en geen dure auto, dus dan wordt het een oude grote auto?
Wordt elk jaar goedkoper zolang je geen schade rijdt? Hoezo denk je dat? Wordt elk jaar minder waard misschien, maar onderhoud kan weleens meer gaan worden. Zeker als je een auto maar 1x per maand uitlaat. Dat is voor een (oude grote) auto niet "leuk".

Trouwens voor onderhoud moet je geen 'geld achter de hand houden', maar periodiek rekening mee houden.

Als ik jou was zou ik toch met OV blijven rijden, een auto delen, of zien dat je een auto kan meekrijgen (van bekende lenen of tegen kleine vergoeding)
Beter eens per maand een lange rit dan elke dag een ritje van huis naar de supermarkt een paar honderd meter verderop.
Zolang je de olie maar vaak genoeg ververst e.d. is er weinig aan de hand.

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15-12 19:22
Neem in je afweging mee hoeveel geld je over hebt voor het sneller/comfortabeler naar je familie gaan. Als de reis dan bijv. niet 2x3u maar 2x2 uur kost dan scheelt dat 2u/maand. Met trein en kortingsabbo zal je ~35 euro per maand kwijt zijn hiervoor.

Het hebben van een kleine auto kost je al snel circa 100-150 euro/maand zonder erin te rijden (30 eur wegenbelasting, 50 eur verzekering want jong zijn is duur, 30 eur onderhoud en wat afschrijving). Dus als het echt die 1 of 2 x in de maand is dan kost het je per keer al snel 100 euro meer dan gewoon de trein nemen. Wordt anders als je met meer mensen reist etc.

Nu nog bedenken wat de vrijheid/het comfort/de besparing in reistijd je waard is ;)

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15-12 21:21
quote:

Voordelen bezit
Die gedachte gang klopt helaas niet altijd.
Dit is het 10e jaar dat ik mijn rijbewijs heb, maar mijn autoverzekering ging omhoog met ~11% zonder dat ik schade heb gereden. Normaliter ga je per schadevrije jaar een x-percentage omlaag met je premie.

Bij navraag kreeg ik te horen dat mijn leeftijdscategorie een risico factor is (ik ben 28) en in de regio Noord-Holland veel schade wordt gereden. Daardoor ging mijn premie omhoog.
Door een overstap heb ik nu dezelfde premie als een jaar geleden, maar helaas wordt het dus niet elk jaar goedkoper.

Wat jou gedachte is, dat dacht ik namelijk ook.. :/

CuBras wijzigde deze reactie 10-08-2018 15:27 (5%)

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Ik geef rond de 150¤ per maand uit aan een deelwagen (België). Dat fluctueert, maar voor wat ik rijd etc. is het goedkoper dan aanschaf + onderhoud/herstellingen + brandstof + taksen. Mensen lijken snel te vergeten hoeveel een auto effectief kost.

Got Leenucks? | Debian Stretch x86_64 | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• SkipZ
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13-12 22:51
quote:
CuBras schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:26:
[...]

Die gedachte gang klopt helaas niet altijd.
Dit is het 10e jaar dat ik mijn rijbewijs heb, maar mijn autoverzekering ging omhoog met ~11% zonder dat ik schade heb gereden. Normaliter ga je per schadevrije jaar een x-percentage omlaag met je premie.

Bij navraag kreeg ik te horen dat mijn leeftijdscategorie een risico factor is (ik ben 28) en in de regio Noord-Holland veel schade wordt gereden. Daardoor ging mijn premie omhoog.
Door een overstap heb ik nu dezelfde premie als een jaar geleden, maar helaas wordt het dus niet elk jaar goedkoper.

Wat jou gedachte is, dat dacht ik namelijk ook.. :/
In dat geval zou ik overwegen om over te stappen naar een andere verzekeraar. Ik kreeg bij een extra schadevrije jaar een verhoogde premie van 15 euro per maand, omdat mijn auto te oud was (11 jaar).
Ik ben toen overgestapt en betaal nu 20 euro per maand minder dan voorheen :)

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 15-12 21:21
quote:
SkipZ schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:31:
[...]

In dat geval zou ik overwegen om over te stappen naar een andere verzekeraar. Ik kreeg bij een extra schadevrije jaar een verhoogde premie van 15 euro per maand, omdat mijn auto te oud was (11 jaar).
Ik ben toen overgestapt en betaal nu 20 euro per maand minder dan voorheen :)
Hoi SkipZ,

Dat heb ik ook gedaan ;)
Echter kwam nergens een veel lagere prijs uit dan dezelfde die ik vorig jaar al had. Misschien volgend jaar meer geluk :)
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True