Verbeteren internetsignaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Saaslijer1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09-2025
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een router of ander aanverwant
Sinds 4 maanden woon ik met mijn vriendin in een leuk 2-kamer appartement in Utrecht. We hebben een Ziggo abonnement, met 40 MB/s snelheid. De router/modem is door Ziggo zelf in de meterkast gemonteerd, welke gewoon in de woonkamer te vinden is. Ik weet dat een route/modem in de meterkast een slecht plan is, en dat de producten van Ziggo zelf sowieso niet de beste kwaliteit hebben. Dat merk ik ook regelmatig door een wegvallende wifi-verbinding bij bijvoorbeeld mij PS4, die op nog geen 2 meter van de meterkast staat. Daarom wil ik graag een router of iets dergelijks aanschaffen, en deze vlakbij de meterkast plaatsen. Ik heb hier echter geen idee wat in onze situatie een goed modem zou zijn. Daarom vraag ik jullie hulp en advies.

Wat is je budget?
We willen er niet te veel aan uitgeven. We gebruiken het internet met z'n tweetjes. Zij vooral voor voor schoolwerk, ik met name om te gamen op de PS4. En om bijvoorbeeld Netflix te kijken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse een voorkeur. Ik heb deze gezien die mij interessant lijkt -> TP-Link TL-WR1043N. Verder heb ik ervaring met Sitecom.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik denk dat ik in de intro al voldoende informatie gegeven heb. Zo niet, vraag het me en ik geef z.s.m. antwoord.

Dank alvast!

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:54

br00ky

Moderator Harde Waren
Inkoppertje, maar als het maar 2 meter is zou ik een kabeltje leggen. Er gaat niets boven bedraad.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom bij de meterkast? Trek een kabel naar de beste plek en hang daar een AP op. Zelf ben ik te spreken over de nieuwe Ubiquity Unifi's. Heb er nu 18 op 't werk hangen en die werken echt heel lekker stabiel. Zijn ook relatief goed geprijsd.

En als je toch een kabel gaat trekken, waarom dan ook niet gewoon naar je PS4, dat werkt altijd lekkerder. Zeker in een drukke stad als Utrecht waar al genoeg WiFi in de lucht hangt

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Mocht je de mogelijkheid hebben de router bijvoorbeeld bij de PS4 in de buurt te zetten dan kan je deze bekabeld aansluiten. Dit is voor online gamen zeer sterk aan te raden. Wat betreft de router, ik zou iets meer geld uitgeven en voor bijvoorbeeld een pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200 of een pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 gaan. De AC standaard is een stuk sneller en stabieler dan de N standaard, dus voor die paar tientjes zou dat zeker een meerwaarde bieden. De kans is ook groot dat als je bijvoorbeeld een recente (laatste 3/4 jaar) telefoon of tablet hebt deze ook de AC standaard ondersteund.

Edit: om trouwens optimaal gebruik te kunnen maken van je nieuwe router moet je ziggo vragen de modem in bridge mode te zetten, ze schakelen dan het WiFi en router deel uit en kan je alle functionaliteit van je nieuwe router benutten. Dit heeft ook een voordeel met instellingen voor de PS4 mbt update download snelheden en verbinden met gameservers.

[ Voor 16% gewijzigd door HKS-Skyline op 10-08-2018 11:54 ]

• Saaslijer1
Kabel trekken heeft niet echt mijn voorkeur, omdat ik die niet echt lekker weg kan werken.. Vandaar mijn voorkeur om de router dan dichtbij de meterkast te plaatsen (want; ik moet toch sowieso een kabel trekken van Ziggo Modem naar Router?)

• Saaslijer1
HKS-Skyline schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:51:
Mocht je de mogelijkheid hebben de router bijvoorbeeld bij de PS4 in de buurt te zetten dan kan je deze bekabeld aansluiten. Dit is voor online gamen zeer sterk aan te raden. Wat betreft de router, ik zou iets meer geld uitgeven en voor bijvoorbeeld een pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200 of een pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 gaan. De AC standaard is een stuk sneller en stabieler dan de N standaard, dus voor die paar tientjes zou dat zeker een meerwaarde bieden. De kans is ook groot dat als je bijvoorbeeld een recente (laatste 3/4 jaar) telefoon of tablet hebt deze ook de AC standaard ondersteund.
Deze zien er inderdaad interessant uit, en past ook zeker binnen het budget.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Saaslijer1 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:54:
Kabel trekken heeft niet echt mijn voorkeur, omdat ik die niet echt lekker weg kan werken.. Vandaar mijn voorkeur om de router dan dichtbij de meterkast te plaatsen (want; ik moet toch sowieso een kabel trekken van Ziggo Modem naar Router?)
Je zal zeker een kabel moeten trekken van je modem naar de router. Tenzij je de wifi wilt gaan versterken, maar dat zal je instabiliteitsprobleem waarschijnlijk niet oplossen. Versterkers zijn een last resort en meestal niet aan te raden.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 12:31
Dit verhaal komt mij heeeeeeeeeeeel bekend voor.
Ik zou Ziggo om een nieuw modem/router vragen. Mijn ouders hadden dezelfde situatie (Zelfs met ziggo "installatie garantie") en over 2 meter moet zelfs dat ding het prima doen. Van alles geprobeerd inclusief extra Router met meerdere antennes in de woonkamer gezet. Maar zelfs als je ernaast zat viel je internet weg.
Nieuwe modem en alle problemen waren opgelost.

edit: Sterker nog ik heb zelf een Ziggo modem/router in de meterkast gehad tijdens een proef periode van de nieuwe modem/router modellen. Dat gaat over 8 meter zelfs nog (zie hier mijn test results)

[ Voor 27% gewijzigd door Meekoh op 10-08-2018 12:09 ]

Computer says no

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:04

Umbrah

The Incredible MapMan

"in Utrecht" - als ik dit lees, dan denk ik direct dat de 2,4GHz band per definitie eigenlijk al afgeschreven mag worden. Heb je 5GHz aan staan? En hoe is de stabiliteit en het bereik hier van? Ik zal je aanraden dit wel onder een ander SSId te doen.

En mocht dat toch niet lukken dan is er met wat wil tóch meestal wel iets van een ethernet kabel langs de plinten weg te werken, of een stopcontact/ouwe telefoon verbinding "op te offeren" voor het goed van de data!.

Hoe goed je AP ook is (op 5GHz band, zeker rondom Utrecht zit de 2,4GHz gewoon vol), er gaat qua snelheid en stabiliteit niets boven een kabel, tenzij je je devices vaak verplaatst.

• Saaslijer1
HKS-Skyline schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:51:

Edit: om trouwens optimaal gebruik te kunnen maken van je nieuwe router moet je ziggo vragen de modem in bridge mode te zetten, ze schakelen dan het WiFi en router deel uit en kan je alle functionaliteit van je nieuwe router benutten. Dit heeft ook een voordeel met instellingen voor de PS4 mbt update download snelheden en verbinden met gameservers.
Goed dat je deze edit nog even toevoegde. Ik heb dit wel eens eerder gehoord toen ik voor mijn ouders bezig was een optimaal wifi netwerk te regelen. Hier hou ik ook even rekening mee.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:42
Nieuwste modem eisen. Die werkt perfect bij mij, ac overal super bereik (eengezinswoning met diepe tuin) geen AP nodig

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:27
De nieuwe modems zijn inderdaad best goed (witte modems). Dat zou de eerste stap zijn, verder zoals hierboven al vaak genoemd een kabel trekken. Ik zag ook allemaal beren op de weg ivm wegwerken maar met een beetje huisvlijt valt ie echt niet meer op.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:12
Als kabeltrekken geen optie is, zou ik voor een unifi gaan, wifi netwerk is makkelijk uit te breiden voor een betaalbare prijs.
Pagina: 1