Orig: capaciteit in va Nw:Mijn apc UPS is 2000VA/1200Watt.

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12much
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09-2022
UPS versus Victron.

😂😂😂

Het mooie van het originele verhaal in :Capaciteit in VA
dat iedereen hier verstand van elektronica heeft...

Breinbreker:

Mijn apc UPS is 2000VA/1200Watt. Met de standaard accu van 9Ah moet ie 30minuten 1200W kunnen leveren. Een hydrofoor van 230Volt/800Watt houdt het 20minuten vol. Super. Helemaal blij mee. Genoeg voor 1x douchen en 1x afwassen per dag.

Nou wil ik de accu van de UPS niet met normale netstroom voeden maar mijn zonnecellen rechtstreeks op de accu zetten. Dwz. De accu’s van de Apc UPS parallel aan mijn zonneinstallatie met een Victron pwm regelaar. Waarom dan de apc zul je zeggen? De Victron kan de stroompieken van de hydrofoor niet aan.

Nou had ik vroeger een 27mc bak in mijn auto, tweede accu aan boord met een scheidingsrelais. Als ik stil stond werd niet de de startaccu leeg getrokken maar wél tegelijkertijd beide accu’s opgeladen als de motor draaide.

Ervan uitgaande:

Alle accu’s hebben dezelfde capaciteit en leeftijd
1 accu uit de set leeg trekken is slecht, maar gaat niet gebeuren onder de 11,2Volt omdat beide installaties daar tegen beveiligd zijn. Dus geen afname meer onder die drempelwaarde.

De ontbrekende startspanning voor het relais kan met een schakelaartje oid tot stand gebracht worden om weer te kunnen laden na het gebruik van de hydrofoor.

Waarom zo moeilijk doen? Als beide systemen tegelijkertijd uitgeschakeld worden door te lage accuspanning, moet de wekker weer opnieuw ingesteld worden, evenals veiligheids installatie (zitten om dezelfde reden geen backupbatterijen meer in) de Victron zonneinstallatie moet handmatig gereset worden, mijn 3D printer of laser stopt ermee indien in gebruik ( verkwisting van materiaal) laptop wordt met 19V dcdc converter gevoed en de elektronische beveiliging van de geiser werkt dan niet meer. Geen echt gevaar omdat de gasflessen mechanisch afgesloten worden, maar dan hoeft ie niet apart gereset te worden.

Offgrid wonen is best een uitdaging maar mijn vraag na dit schijnbaar eindeloze verhaal:
Zien jullie beren op de weg? Moet ik de UPS nog extra beveiligen tegen de motor van de hydrofoor? Ik heb vroeger een labvoeding uit de elektuur gebouwd. Daar moesten twee extra zware diodes over de uitgang gesoldeerd worden als je van plan was om regelmatig motoren te voeden met dat ding. Ik weet alleen niet meer hoe en waarom.
Groet en alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:34

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@12much Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt. Ik gok dat je het beste hier terecht kunt: Overige Hardware, maar probeer wel duidelijk je vraag te stellen :)

Dit topic is gesloten.