Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labteov
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09 14:32
Hi,

Ik ben opzoek naar iemand die me kan helpen met een complexe formule. Hier is hoe ik het graag wil hebben (ik kom er zelf echt niet uit)

Ik wil een korting geven op een bedrag zodra er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan

Zie:

Als column A = beschadigd
en columb b = 0-29
dan moet in column C = over column d moet dan 5% korting worden gegeven.

maaar als column b = 30-59 dan moet in column C = over column d 10% korting worden gegeven

En als column a nieuw is en dan met dezelfde voorwaardes als hierboven dan moet er maar 2% vanaf.

Dus:

Column A Column B Column C Column D
Beschadigd 25 €9,50 €10
Nieuw 25 €9,80 €10

Volgens mij wordt dit een heel ingewikkelde formule en ik vraag me af of het uberhaupt wel mogelijk is.

Ik hoop op jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-10 10:34
het is zeker mogelijk, wat je zoekt is een aantal nested IF statements, misschien eerst proberen om 1 voorwaarde werkend te krijgen en daarna steeds verder te nesten.

beginnetje:

voor rij 1
=IF(AND(A1="beschadigd";B1>0;B1<29);waarde*0,95;value if false)

en de value between kan je beter zo oplossen dan ik het heb gedaan, maar ik ben te lui om het goed uit te schrijven.

Voor het schrijven van de formule is het makkelijker om wat hulpkolommen te gebruiken die de verschillende voorwaarden berekenen (dus kolom die een 1 of 0 laat zien als waarde tussen bepaalde range komt etc.)

[ Voor 45% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 10-08-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:28
Volgens mij zoek je iets als dit:

=IF(AND(A2="beschadigd";B2<=29);(D2*0,95);(IF(AND(A2="beschadigd";B2>=30;B2<=59);(D2*0,9);IF(AND(A2="nieuw";B2<=59);(D2*0,98);"foutieve waarde kolom B"))))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik mis een deel van de topicstart, namelijk waar je aangeeft welke functies je al hebt geprobeerd. Er zijn op GoT al vele relevante tips te vinden, zelfs als je willekeurige Excel-topics leest. Kan je alsnog aangeven wat je al hebt geprobeerd / waar je vastloopt?

In de CSA Beleid staat zelfs een mogelijke oplossing al genoemd: dit lijkt me een schoolvoorbeeld van verticaal zoeken, https://support.office.co...fe-4963-8ab8-93a18ad188a1

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:09
Verticaal zoeken inderdaad... nested ifs zijn een drama als je daarna de waardes een keer wilt aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-10 10:34
Atanamir schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:53:
Verticaal zoeken inderdaad... nested ifs zijn een drama als je daarna de waardes een keer wilt aanpassen
mwa met nested ifs kan je ook gewoon cellen met waardes refereren, dan hoef je het maar op 1 plek te veranderen...

verticaal zoeken (of beter: Idex(match)) ) kan ook, maar dan moet je juist alle waardes van tevoren gaan berekenen

het is iig niet een heel moeilijk probleem om op te lossen
Pagina: 1