Zipato RGBW bulb 2 alleen dimmen en aan uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-05 17:26
Mijn vraag
Ik heb een zipato RGBW bulb 2 lamp aangeschaft om wat te experimenteren met zwave en de rgbw functie. Nu kan ik als ik hem installeer in Domoticz (Wat op zich snel gaat) de lamp op warm wit alleen maar aan/uit of dimmen. Ik krijg geen mogelijkheid om iets van andere kleuren te selecteren oid.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Raspberry PI 2
Aeon labs zwave plus controller usb
Domoticz version 4.9700
Rfxtrx.com 433 antenne

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Verschillende keren gereset naar fabriekswaarden en opnieuw geinstalleerd mar niks wat helpt.
Op internet gezocht maar kan alleen maar enkele andere mensen vinden met hetzelfde probleem. Wel kwam ik ergens iemand tegen die na herhaaldelijk resetten en installeren wel de rgb functie tevoorschijn kreeg maar ook dan werkte dat nog niet naar behoren.
Ben benieuwd of hier iemand mij verder kan helpen of weet wat het probleem is, dat deze lamp gewoon niet werkt in Domoticz.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:36

HeroS

SmartHome Nerd

Peet3kabo schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:56:
Mijn vraag
Ik heb een zipato RGBW bulb 2 lamp aangeschaft om wat te experimenteren met zwave en de rgbw functie. Nu kan ik als ik hem installeer in Domoticz (Wat op zich snel gaat) de lamp op warm wit alleen maar aan/uit of dimmen. Ik krijg geen mogelijkheid om iets van andere kleuren te selecteren oid.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Raspberry PI 2
Aeon labs zwave plus controller usb
Domoticz version 4.9700
Rfxtrx.com 433 antenne

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Verschillende keren gereset naar fabriekswaarden en opnieuw geinstalleerd mar niks wat helpt.
Op internet gezocht maar kan alleen maar enkele andere mensen vinden met hetzelfde probleem. Wel kwam ik ergens iemand tegen die na herhaaldelijk resetten en installeren wel de rgb functie tevoorschijn kreeg maar ook dan werkte dat nog niet naar behoren.
Ben benieuwd of hier iemand mij verder kan helpen of weet wat het probleem is, dat deze lamp gewoon niet werkt in Domoticz.
Hij werkt gewoon niet met Domoticz.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Ok, thanks.
Nu de vraag of dat ergens in de toekomst ook ergens gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Kun je wel de kleuren aansturen via json?
https://www.domoticz.com/...0632da5ad256243c8#p153934

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Ik ben goed met techniek maar totaal niet thuis met programmeren. Moet ik even kijken hoe ik dit aan de gang krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20
Ik heb het werkend gehad in Domoticz met de Bulb 2, maar na opnieuw installeren (van laptop naar orange pi) wil het niet meer lukken.

In eerste instantie had ik ook alleen een dimmer, maar na in de OpenZwave control panel in de "information" tab een waarde te schrijven naar "color channels" kreeg ik een extra device rgbww dimmer erbij als device

(Weet niet 100% zeker of het door de "color channels" waarde is gelukt, heb wel veel geklikt de eerste keer... maar hoe dan ook, ik heb zeker weten de kleuren kunnen aanpassen

Edit:
Het is gelukt! wel op een heel andere manier dan hoe het eerder lukte, maar ik heb nu de config file voor de Zipato Bulb2 (~/domoticz/Config/ZipatoRGBBulb2.xml) aangepast. de <CommandClass id="51"> moet vervangen worden door de volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
<CommandClass id="51" name="COMMAND_CLASS_COLOR" version="1" request_flags="2" innif="true" colorchannels="31">
  <Instance index="1" />
  <Value type="string" genre="user" instance="1" index="0" label="Color" units="#RRGGBBWWCW" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="#8888000000" />
  <Value type="list" genre="user" instance="1" index="1" label="Color Index" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="17" size="0">
        <Item label="Off" value="0" />
        <Item label="Cool White" value="1" />
        <Item label="Warm White" value="2" />
        <Item label="Red" value="3" />
        <Item label="Lime" value="4" />
        <Item label="Blue" value="5" />
        <Item label="Yellow" value="6" />
        <Item label="Cyan" value="7" />
        <Item label="Magenta" value="8" />
        <Item label="Silver" value="9" />
        <Item label="Gray" value="10" />
        <Item label="Maroon" value="11" />
        <Item label="Olive" value="12" />
        <Item label="Green" value="13" />
        <Item label="Purple" value="14" />
        <Item label="Teal" value="15" />
        <Item label="Navy" value="16" />
        <Item label="Custom" value="17" />
  </Value>
  <Value type="int" genre="system" instance="1" index="2" label="Color Channels" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="31" />
</CommandClass>

dan de lamp opnieuw includen en bij je Devices staat een RGBW dimmer 8)
meer info hier: https://github.com/OpenZWave/open-zwave/pull/1490

[ Voor 65% gewijzigd door Bramster op 13-08-2018 21:55 . Reden: oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
Bramster schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:31:
Ik heb het werkend gehad in Domoticz met de Bulb 2, maar na opnieuw installeren (van laptop naar orange pi) wil het niet meer lukken.

In eerste instantie had ik ook alleen een dimmer, maar na in de OpenZwave control panel in de "information" tab een waarde te schrijven naar "color channels" kreeg ik een extra device rgbww dimmer erbij als device

(Weet niet 100% zeker of het door de "color channels" waarde is gelukt, heb wel veel geklikt de eerste keer... maar hoe dan ook, ik heb zeker weten de kleuren kunnen aanpassen

Edit:
Het is gelukt! wel op een heel andere manier dan hoe het eerder lukte, maar ik heb nu de config file voor de Zipato Bulb2 (~/domoticz/Config/ZipatoRGBBulb2.xml) aangepast. de <CommandClass id="51"> moet vervangen worden door de volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
<CommandClass id="51" name="COMMAND_CLASS_COLOR" version="1" request_flags="2" innif="true" colorchannels="31">
  <Instance index="1" />
  <Value type="string" genre="user" instance="1" index="0" label="Color" units="#RRGGBBWWCW" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="#8888000000" />
  <Value type="list" genre="user" instance="1" index="1" label="Color Index" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="17" size="0">
        <Item label="Off" value="0" />
        <Item label="Cool White" value="1" />
        <Item label="Warm White" value="2" />
        <Item label="Red" value="3" />
        <Item label="Lime" value="4" />
        <Item label="Blue" value="5" />
        <Item label="Yellow" value="6" />
        <Item label="Cyan" value="7" />
        <Item label="Magenta" value="8" />
        <Item label="Silver" value="9" />
        <Item label="Gray" value="10" />
        <Item label="Maroon" value="11" />
        <Item label="Olive" value="12" />
        <Item label="Green" value="13" />
        <Item label="Purple" value="14" />
        <Item label="Teal" value="15" />
        <Item label="Navy" value="16" />
        <Item label="Custom" value="17" />
  </Value>
  <Value type="int" genre="system" instance="1" index="2" label="Color Channels" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="31" />
</CommandClass>

dan de lamp opnieuw includen en bij je Devices staat een RGBW dimmer 8)
meer info hier: https://github.com/OpenZWave/open-zwave/pull/1490
Dit klinkt heel positief en ben ik mee bezig.
Wat ik eerder al schreef, totaal geen ervaring met programmeren of iets dergelijks.
Hoe kom ik in die file welke jij omschreef?
Heb met putty genoemde file geproibeerd te zoeken maar geen idee wat ik doe eigenlijk.
Kun je daar ook een lichtje op schijnen?

Edit:
Ik heb de mapstructuur al gevonden en de benoemde map staat er natuurlijk op.
Maar kan ik een .xml file ook via putty aanpassen?
Daar ben ik nu nog naar op zoek........

Edit 2:
Zit nu in de xml file met gnu nano editor.
Nu nog eens kijken hoe ik het stuk tekst van jou daarin krijg om het andere te vevangen, kan dat gewoon ongeveer met copy paste op een andere manier dan mij bekend?

Edit 3:
Ok, heb nu de tekst aangepast met winscp.
Nu opnieuw opgestart en kijken of ik met opnieuw includen van de bulb wel RGBW functies krijg.
Beetje zoeken op internet kom je een heel eind mee zo blijkt. :P

Edit 4:
Bramster bedankt, dit werkt en kan nu de lampen gewoon bedienen als RGBW lamp.
Kan dus wel gewoon en werkt dus wel in Domoticz na een kleine aanpassing.

[ Voor 10% gewijzigd door Peet3kabo op 14-08-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20
Credits voor diegene die het op Github heeft gezet. Maar blijkbaar zijn er dus ook bulb2's met andere firmware die het wel gewoo doen. De wijziging permanent doorvoeren in openZwave (wat domoticz gebruikt) is afgewezen
Pagina: 1