Inhoudelijke fouten in "Games mogen in Duitsland na ..."

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoopje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 18:23
@Xtuv
Er staan een paar inhoudelijke fouten in het artikel Games mogen in Duitsland na goedkeuring nazisymboliek weergeven.

1. De USK (Unterhaltungssoftware SelbstKontrolle) controleert alleen games, niet "games, films en boeken" zoals in het artikel staat (zie de USK homepage). Hun taak is het om games te controleren en er een leeftijdsclassificatie aan te geven.

2. De USK is een private organisatie die eigendom is van de Duitse game-industrie. Ze kunnen dus niet zomaar de wet veranderen. Dus ja, ze hebben weliswaar besloten voortaan ook games te controleren die symbolen van verboden organisaties bevatten, maar deze beslissing was niet mogelijk geweest zonder dat er een beslissing van de overheid aan vooraf was gegaan. In het bijzonder meldt de in het artikel verlinkte bron dat de beslissing van de USK mogelijk werd gemaakt doordat de "zuständige Oberste Landesjugendbehörde" besloten heeft de wet anders te gaan interpreteren, zodat games onder dezelfde uitzonderingsregel als bijv. films vallen. Ik ben er niet achter gekomen wie de "zuständige Oberste Landesjugendbehörde" is -- in ieder geval is het het jeugdministerie van een van de bondstaten.

3. Het verbod op nazisymbolen (en symbolen van andere verboden organisaties, zoals bijvoorbeeld ook de Kommunistische Partei Deutschlands) is veel ouder dan 1998. Het wetsartikel op grond waarvan Wolfenstein 3D verboden werd stamt uit 1975. Wolfenstein 3D werd ook in 1994 verboden en in beslag genomen, niet in 1998 (toen werd wel die wet aangepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:24
@Hoopje Dank voor je inhoudelijke feedback. Duits is niet mijn sterkste punt :X ik maak nog wat aanpassingen.

Excuses voor de late reactie, ik had je topic over het hoofd gezien.