Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 09:13
Hallo,

Ik kom er niet echt uit met het aansluiten van de dimmer 2. Ik wil die op de badkamer achter de spots aansluiten ipv achter de schakelaar, maar geen idee hoe....

Situatie (zie ook afbeelding):
- Uit het plafond komt 1 bruine draad direct vanaf de centraaldoos (zit onder het nieuw geplaatste verlaagde plafond). Mij werd verteld dat het sowieso handig is om die bij 1 van de spots te hebben voor het aansluiten van de Fibaro Dimmer 2
- Er komt 1 blauwe draad vanaf het oude lichtpunt
- Je ziet 1 blauwe draad, welke naar de volgende spot loopt
- 1 zwarte draad, vanuit het oude lichtpunt
- 1 zwarte draad, voor naar het nieuwe lichtpunt

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/3022tfa.jpg

Nu had ik alle blauwe draden in één lasklem gedaan, samen met 1 draad van de 1e spot + vanuit die lasklem een blauwe draad naar de "N" op de dimmer aangesloten. Daarnaast de zwarte draden samen in een lasklem gedaan + 1 draad van de 1e spot en vanuit daar vervolgens 1 draad naar het speciale tekentje (de 2 golfjes) op de dimmer aangesloten. Als laatst de bruine draad direct op de "L" aangesloten.

Nu kreeg ik in de HC2 app de melding: "Caution! Electrical surge detected.". Heb meteen maar weer alles afgekoppeld en terug naar de oude situatie gebracht.... :|

Iemand een idee hoe ik de dimmer nu wėl goed aan kan sluiten?

===============================

Nog een paar andere vragen:

- Bestaat er een dubbele schakelaar met aan de ene kant pulse en de andere kant normaal? 1 kant wil ik namelijk voor de spotjes op de badkamer gebruiken en de normale voor de spiegelkast. Of kan ik dan gewoon het beste ook een pulse voor de spiegelkast gebruiken, ookal is die niet dimbaar?

- Hoe sluit ik een dimmer aan bij een hotelschakeling (2 schakelaars op 1 groep spotjes)? Bij 1 schakelaar heb ik 2 zwarte draden onder + zwarte draad boven aangesloten en bij de andere schakelaar 1 bruine draad boven + 2 zwarte onder. Hoe/bij welke schakelaar sluit ik dan de dimmer aan? Of misschien ook beter bij een spotje (heb bij elke groep spotjes ook een bruine draad voor de zekerheid)?

- Ik heb ook een groepje van 3 spotjes, bij elkaar zo'n 15W. Nu beginnen die niet te flikkeren als ik die dim. Kan ik dan het beste toch alsnog een bypass aansluiten voor de zekerheid of kan ik die gewoon achterwege laten?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:26
Waarom wil je de dimmer niet bij de schakelaar? Op deze manier kun je de dimmer niet gebruiken icm de schakelaar.

Koppel de zwarte draad vanuit het oude lichtpunt eens af, met een dopje er op. Sluit nu blauw op N, bruin op L en alle zwarte draden op golf-pijl (behalve die je net hebt afgekoppeld). Nu kun je hem bedienen vanuit HC2.

Om nu de dimmer ook met de hand te kunnen bedienen moet je vanaf de schakelaar een extra draad naar de fibaro. De twee draden vanaf de schakelaar sluit je aan op S1 en Sx.

<Toevoeging>
Het lijkt er op dat je geen extra draad hoeft te trekken. Op verschillende plekken staat beschreven dat mensen dezelfde situatie als jij hebben. Sluit bruin ook aan op Sx. En de zwarte draad vanuit het oude lichtpunt op S1.

[ Voor 22% gewijzigd door balk op 10-08-2018 07:01 ]

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
YinYang schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:44:
Nog een paar andere vragen:

- Bestaat er een dubbele schakelaar met aan de ene kant pulse en de andere kant normaal? 1 kant wil ik namelijk voor de spotjes op de badkamer gebruiken en de normale voor de spiegelkast. Of kan ik dan gewoon het beste ook een pulse voor de spiegelkast gebruiken, ookal is die niet dimbaar?
Ja, Gira heeft zoeits in haar assortiment :).
- Ik heb ook een groepje van 3 spotjes, bij elkaar zo'n 15W. Nu beginnen die niet te flikkeren als ik die dim. Kan ik dan het beste toch alsnog een bypass aansluiten voor de zekerheid of kan ik die gewoon achterwege laten?
Zou het niet doen als het niet nodig lijkt, ik heb het thuis ook zonder geinstalleerd met in mn achterhoofd de bypass te kopen als het niet werkte / flikerde. vooalsnog zonder bypass hier :)

• DeZwarteKip
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
soortgelijke vraag, daarom ook maar even hier.
Ik probeer met een 2-voudige pulsdrukker twee Fibaro dimmer 2 modules te bedienen waar LED verlichting achter zit.
Nou heb ik de dimmers niet in de inbouwdoos maar bij de lamp aangesloten want daar heb ik meer plek. Bij de pulsdrukker heb ik op dit moment geen Nul (blauw).
Het is als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S7ZU5NF.jpg
Knop 1 bediend dimmer 1 en zodra knop 2 ingedrukt wordt gaat via een associatie de tweede dimmer aan.

Dit werkt, maar is las ergens dat Sx niet aansluiten op de schakelaar maar de fase direct op de schakelaar aansluiten mogelijk minder gewenst zou zijn. Kan iemand mij uitleggen waarom?

Tweede vraag, in eerste instantie probeerde ik het aan te sluiten zoals op onderstaande afbeelding maar dat werkte niet. Knop 2 deed het, maar knop 1 niet. Via Domoticz kon ik de lampen aangesloten op de knop 1 overigens prima bedienen. Weet iemand waar dat aan ligt?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YN28tCV.jpg

• shar3
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 31-10-2024
Gaat het hier ook op één Fibaro Dimmer die voor 2 schakelaars moet kunnen dimmen?

Ik heb namelijk een dubbele schakelaar, elk schakelaar dient een set van 3 lampen.
Geen idee of een Fibaro Dimmer 2 voldoende is, of dat ik in plaats daarvan een Fibaro Double Switch 2 moet gebruiken. Weet alleen niet of die laatste ook kan dimmen.

Iemand?