Rondom bluescreens bij opstarten Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-09 08:56
Ik heb nu sinds een maand of 3 problemen met mijn desktop.
Dat begon eigenlijk met het compleet uitvallen van mijn netwerkkaart die het van de ene op de andere dag niet meer deed. Toen in mn bios LAN aan en uit gezet, drivers opnieuw geïnstalleerd alles zonder resultaat. Uiteindelijk een USB WiFi adapter aangeschaft om weer een internetverbinding tot stand te kunnen brengen.

Systeem draait op Windows 10 Pro en heeft een Asrock 970 extreme 4 moederboard (5 jaar oud)
Ik krijg ongeveer sinds die periode willekeurig bluescreens bij het opstarten.

Soms moet ik wel 10 keer opnieuw opstarten voor hij het doet. Soms start de PC door naar Windows in 1-, 2- of 3 keer opnieuw opstarten.

De meldingen die ik krijg zijn oa:

- BAD POOL HEADER
- SYSTEM SERVICE EXCEPTION (Wat is mislukt: WimFsf.sys)
- MEMORY MANAGEMENT
- PAGE FAULT IN NON PAGED AREA (Wat is mislukt: WimFsf.sys)
- DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL
- SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED
- SYSTEM PTE MISUSE
- IRQL NOT LESS OR EQUAL
- SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED (Wat is mislukt: Ntfs.sys)

En dan mis ik volgens mij nog wel een paar meldingen die ik niet op de foto had gezet tijdens het opstarten of herstarten. Windows auto herstel werkt overigens nooit.

Soms geeft hij ook nog:
De pc kan niet worden hersteld met Automatisch herstellen
Klik op 'Geavanceerde opties' als u andere opties wilt proberen om uw pc te herstellen of klik 'Afsluiten' als u de pc wilt uitschakelen.

Logboekbestand E:\WINDOWS\System32|Logfiles\Srt\SrtTrial.txt

Na de laatste keer starten stond dit bestand in de logfile
Logboek voor diagnose en herstellen van Opstartherstel
---------------------------
Aantal herstelpogingen: 1

Details van sessie
Systeemschijf = \Device\Harddisk1
Windows-map = C:\WINDOWS
AutoChk uitvoeren = 0
Aantal hoofdoorzaken = 0

Uitgevoerde test:
Naam: Naar updates zoeken
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x0
Tijdsduur = 0 ms

Uitgevoerde test:
Naam: Test van systeemschijf
Tijdsduur = 0 ms

Uitgevoerde test:
Naam: Diagnose van schijffout
Tijdsduur = 500 ms

Uitgevoerde test:
Naam: Metagegevens van schijf testen
Resultaat: Voltooid. Foutcode = 0x32
Tijdsduur = 0 ms

Het vreemde is, dat wanneer de PC na al die herstarts wel door start naar Windows 10, mijn systeem als een zonnetje en zonder problemen draait.

Ik krijg mijn PC altijd aan, alleen soms duurt het 10 minuten en 10 herstarts.

Wat ik al heb gedaan:
- Ik heb voor meerdere foutmeldingen online troubleshootings gevolgd. Van herinstalleren van drivers tot het aanpassen van de regestry settings.
- Bios gereset naar factory settings (laatste update stond er al op en heeft altijd zonder problemen gewerkt)
- Ik heb windows compleet opnieuw geinstalleerd
- Ik heb via een bootable USB meerdere runs mem test gedraaid met 0 fouten als resultaat
- Ik heb healthchecks gedraait op mijn SSD (welke tevens als C schijf voor Windows funcioneerd)
- Ik heb uiteindelijk maar mijn SSD vervangen voor een nieuwe omdat veel fouten ook richting de harde schijf wezen

Maar helaas zit het probleem er nog steeds in.

Ik kan nu natuurlijk klakkeloos mijn moederboard vervangen, maar ik heb 6 maanden terug een nieuwe videokaart en nieuw intern geheugen er in gestoken.
Daarna heb ik dus nog 2 a 3 maanden probleemloos met de PC gewerkt, maar hier zou het dus ook in kunnen zitten.

Wat kan ik nog doen om de oorzaak van het probleem vast te stellen?
Ik weet met zo veel fouten eigenlijk niet meer waar ik het moet zoeken. En ik vind het ook heel vreemd dat mijn PC perfect werkt als hij eenmaal opgestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Check het werkgeheugen eens op fouten: https://www.windowscentra...emory-problems-windows-10 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
@EricJH
Zie:
Wat ik al heb gedaan:
- Ik heb via een bootable USB meerdere runs mem test gedraaid met 0 fouten als resultaat
;)

Ik heb het geheugen getest via een dos omgeving buiten windows omdat dit een betere test is.
Na meerdere runs had ik nog steeds 0 fouten in het werkgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:10
het cmos batterijtje al vervangen?
Die geeft ook wel eens dit soort gekke fouten bij niet willen opstarten.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Sorry dat ik niet had gezien dat je het werkgeheugen al getest had.
nils_vdg schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:04:

[...]
Systeem draait op Windows 10 Pro en heeft een Asrock 970 extreme 4 moederboard (5 jaar oud)
Ik krijg ongeveer sinds die periode willekeurig bluescreens bij het opstarten.

Soms moet ik wel 10 keer opnieuw opstarten voor hij het doet. Soms start de PC door naar Windows in 1-, 2- of 3 keer opnieuw opstarten.
Bij opstarten is je systeem erg aktief en het zou kunnen zijn dat de voeding het niet goed trekt. Het grote aantal verschillende blauwe schermen kan de vinger wijzen naar de voeding.

Kun je een voeding lenen van een vriend en zien wat gebeurt als het systeem opstart?

Ik vraag me af wat er gebeurt als je systeem zwaar belast onder Windows bijvoorbeeld als je een game speelt. Anders zou je Prime95 eens kunnen draaien om het systeem zwaar te belasten. Ik ben benieuwd of het probleem specifiek is voor opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
beascob schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 23:53:
het cmos batterijtje al vervangen?
Die geeft ook wel eens dit soort gekke fouten bij niet willen opstarten.
Gelijk even vervangen net. Zal van de week blijken of dit de oplossing was. Even aankijken hoe hij nu opstart.
EricJH schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 00:28:
Bij opstarten is je systeem erg aktief en het zou kunnen zijn dat de voeding het niet goed trekt. Het grote aantal verschillende blauwe schermen kan de vinger wijzen naar de voeding.

Kun je een voeding lenen van een vriend en zien wat gebeurt als het systeem opstart?

Ik vraag me af wat er gebeurt als je systeem zwaar belast onder Windows bijvoorbeeld als je een game speelt. Anders zou je Prime95 eens kunnen draaien om het systeem zwaar te belasten. Ik ben benieuwd of het probleem specifiek is voor opstarten.
Net Prime95 zo'n 5 uur aan het draaien gehad.
3 soorten stress testen laten draaien, eentje die gefocused is op RAM, eentje die gefocused is op energie verbruik. Maar draait al 5 uur lang zonder ook maar 1 error te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
We kunnen de voeding bijna uitlsuiten. Als je een voeding kunt lenen ben ik benieuwd of het probleem met opstarten nog steeds optreedt.

Als de voeding uitgesloten kan worden dan zie ik slechts twee mogelijke boosdoeners. Het moederbord of een driver. Om een driver te vinden kun met driver verifier van Windows aan de slag: https://www.tenforums.com...erifier-windows-10-a.html . Ik heb hier geen ervaring mee.

Ik benieuwd naar wat anderen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 09:53
Kapotte netwerkkaart wel verwijderd? Of bedoel je op het moederbord.

[ Voor 30% gewijzigd door assk op 11-08-2018 05:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
De netwerkkaart die ik niet meer aan de praat kreeg, die zit inderdaad op het moederbord.
Ik ben er toch bang voor dat mijn moederbord gewoon de geest heeft gegeven.

Ik dacht heel even dat de CMOS batterij een oplossing bood, omdat hij een keer of 3 opstartte zonder problemen. Maar vandaag krijg ik mijn PC nu voor de tweede keer op 1 dag weer heel moeilijk aan.

Ik had er daarnet ook een nieuwe BSOD melding bij: "UNMOUNTABLE BOOT VOLUME".
Na 4 of 5 keer opstarten kreeg ik Windows weer aan de praat en nu werkt hij weer alsof er niks aan de hand is.

Ik kan helaas geen voeding lenen van iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik vermoed ook het moederbord maar wil de voeding volledit uitsluiten. Ik ben geneigd het moederbord aan te wijzen als de boosdoener als ik de voeding helemaal kan uitsluiten.

Maar misschien zien anderen nog andere dingen om te overwegen.
Pagina: 1