Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Qua bias lighting. Wat raden jullie dan aan? Het liefst wat heb je zelf en heb je er foto's van? Wij hebben nu 1 lamp links van de tv op de muur schijnen, moet daar ws nog een sterkere lamp in doen aangezien deze slechter werkt dan de lamp die we sinds gisteren niet meer hebben. Ik heb dus meer bias lighting nodig.

Moet ik voor led strips gaan op de tv rand geplakt? Of rechts van de tv nog een lamp plaatsen en/of eventueel nog met die lamp rechts. Heb gelezen dat je koud licht /richting 6500k moet hebben. Kan dus nog even in de winkel neuzen of ik zo'n lamp kan vinden en kijken wat het verschil is als dik die er in draai. Toch lijken me ledstrips achter de tv ook wel mooi. De buitenste rand van de XE9305 is vast dus daar kan het opgeplakt worden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Leoon. schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:53:
Qua bias lighting. Wat raden jullie dan aan? Het liefst wat heb je zelf en heb je er foto's van? Wij hebben nu 1 lamp links van de tv op de muur schijnen, moet daar ws nog een sterkere lamp in doen aangezien deze slechter werkt dan de lamp die we sinds gisteren niet meer hebben. Ik heb dus meer bias lighting nodig.

Moet ik voor led strips gaan op de tv rand geplakt? Of rechts van de tv nog een lamp plaatsen en/of eventueel nog met die lamp rechts. Heb gelezen dat je koud licht /richting 6500k moet hebben. Kan dus nog even in de winkel neuzen of ik zo'n lamp kan vinden en kijken wat het verschil is als dik die er in draai. Toch lijken me ledstrips achter de tv ook wel mooi. De buitenste rand van de XE9305 is vast dus daar kan het opgeplakt worden.
Ben zelf van plan deze binnenkort te bestellen (maar dan rechtstreeks uit Amerika): https://www.shopfsi.eu/sh...ipse-6500k-bias-light-277
De eigenaar/ontwerper zit ook op AVS Forum en zei dat hij zelf enkel deze op z'n 65" tv heeft (terwijl ze zelf ook veel uitgebreidere opties te koop hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
apis29 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:39:
[...]

Ben zelf van plan deze binnenkort te bestellen (maar dan rechtstreeks uit Amerika): https://www.shopfsi.eu/sh...ipse-6500k-bias-light-277
De eigenaar/ontwerper zit ook op AVS Forum en zei dat hij zelf enkel deze op z'n 65" tv heeft (terwijl ze zelf ook veel uitgebreidere opties te koop hebben)
Ziet er goed uit, maar zo laag kan die niet op de 9305 als ik op de achterkant van m'n tv kijk. Dan ga je over het vakje van de smartcard heen die er dus apart af kan. Usb is trouwens positief omdat je het dan in de tv drukken kan en aangaat wanneer tv aan gaat oid?

Denk dat ik een strip aan ga schaffen die om de hele TV heen kan, die buitenste rand zodat je nergens op plakt wat er eventueel ooit af moet. Alleen 1 strip zoals in de link is denk ik niet mooi omdat je hem super hoog plakken moet.

Waarom voor iets van deze website/Amerika ipv NL? Wat bied dit meer dan led strips in NL? Lijkt me wel heel erg hetzelfde right?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Deze is iig gegarandeerd ~6500K en dimbaar (staat ook nog een stuk technische uitleg op het forum over 'colour rendering index)'. Uit Amerika is een stuk goedkoper dan via deze uit België (prijs in de link is nog ex-BTW en ex-verzend). Bij de XE93 is het idd een beetje onhandig of je moet gewoon die plaat eraf laten (dit pakket is vier-zijdig: https://www.biaslighting....500k-bias-lighting-system ; dit is ook de officiele site overigens)
Idd veel alternatieve LED strips te vinden maar weinig (uitgebreide) reviews en 6500K laat vaak te wensen over. Philips HUe zou er blijkbaar wel moeten zijn en hier staan ook nog wat dingen genoemd https://www.avforums.com/...lighting-options.2160305/ (deze bijv. of een doe-het-zelf met 5 meter aan led strip https://www.avforums.com/...ns.2160305/#post-26067458
"I’ve order many of these lights for a project and I have just come to light them and they are all different colours ranging from blue to bright white to yellow! I ordered all cool white!!! " O-) (nu zijn er wel twee verschillende te koop, daylight of warm white, dus misschien gemixed al zou je dat dan vast aan de verpakking gezien hebben)

Al met al leek mij die Medialight Eclipse het meest kant-en-klare betrouwbare product voor een redelijke prijs. 'Vroeger' was er zo'n set met een TL-buis het meest aanbevolen model, zat ook alleen één buis op het midden van de achterkant en dit moet vrij vergelijkbaar zijn en werken lijkt me)
Kan ook vier verschillende proberen tot je de juiste (kleur) hebt maar dan ben je net zo duur/duurder uit ...

Vlgns mij blijft er stroom op je usb poort dus zou je echt de stroom eraf moeten halen (of misschien dat het na x aantal minuten wel uit gaat)

edit: hier in deze HDTV Test review van de XE93 werd er ook eentje genoemd (zie beschrijving): YouTube: Sony XE93 (X930E) Review + Top 2 Tips to Get The Best from This HDR TV Dat is vlgns mij die ik bedoelde met 'TL-buis'

[ Voor 25% gewijzigd door apis29 op 09-08-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
apis29 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:25:
Deze is iig gegarandeerd ~6500K en dimbaar (staat ook nog een stuk technische uitleg op het forum over 'colour rendering index)'. Uit Amerika is een stuk goedkoper dan via deze uit België (prijs in de link is nog ex-BTW en ex-verzend). Bij de XE93 is het idd een beetje onhandig of je moet gewoon die plaat eraf laten (dit pakket is vier-zijdig: https://www.biaslighting....500k-bias-lighting-system ; dit is ook de officiele site overigens)
Idd veel alternatieve LED strips te vinden maar weinig (uitgebreide) reviews en 6500K laat vaak te wensen over. Philips HUe zou er blijkbaar wel moeten zijn en hier staan ook nog wat dingen genoemd https://www.avforums.com/...lighting-options.2160305/ (deze bijv. of een doe-het-zelf met 5 meter aan led strip https://www.avforums.com/...ns.2160305/#post-26067458
"I’ve order many of these lights for a project and I have just come to light them and they are all different colours ranging from blue to bright white to yellow! I ordered all cool white!!! " O-) (nu zijn er wel twee verschillende te koop, daylight of warm white, dus misschien gemixed al zou je dat dan vast aan de verpakking gezien hebben)

Al met al leek mij die Medialight Eclipse het meest kant-en-klare betrouwbare product voor een redelijke prijs. 'Vroeger' was er zo'n set met een TL-buis het meest aanbevolen model, zat ook alleen één buis op het midden van de achterkant en dit moet vrij vergelijkbaar zijn en werken lijkt me)
Kan ook vier verschillende proberen tot je de juiste (kleur) hebt maar dan ben je net zo duur/duurder uit ...

Vlgns mij blijft er stroom op je usb poort dus zou je echt de stroom eraf moeten halen (of misschien dat het na x aantal minuten wel uit gaat)
Dit is wat ze zelf zeggen op de website : If your TV is on a stand, this is the MediaLight model for you. If you are using a wall mount or articulating arm mount, we recommend the MediaLight Quad.

Ik heb de tv niet opgehangen dus zou je zeggen dat 1 zo'n strip genoeg is, echter doordat die zo hoog moet betwijfel ik of je dan wel dat mooie effect hebt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Ik heb via AliExpress een goedkoop USB led stripje gekocht en die achter op m'n 65XE9305 geplakt, zo'n 2-3cm van de rand van het scherm. Het werkt maar m'n ervaring is niet echt positief en denk dat ik het nog een keer ga wijzigen.

Eigenlijk zijn er 2 dingen niet goed:
1. Lichtintensiteit van de ledstrip is niet constant, het begin van de strip is mooi fel maar het eind is maar de helft van de felheid of misschien zelfs minder (ik heb deze strip, die zou ik dus afraden ;) kostte ook maar €6).
2. Blijkbaar is de TV niet echt uit als je hem op standby zet, het licht gaat willekeurig aan en uit. Soms een minuutje, soms veel langer, nog niet echt een patroon kunnen ontdekken. Als ik dus geen tv kijk gaat het licht wel aan, over dag niet heel erg maar 's nachts verlicht het de hele kamer. Heb nu 2 tijdelijke oplossingen, één is de usb stekker er uit halen en twee is de stroom van de TV uitzetten, voor dat laatste heb ik nu een klik-aan-klik-uit op het 'TV meubel stekkerblok' zitten. Is sowieso beter want dan heb je ook geen sluipverbruik gedurende de dag.

Voor probleem 1 zou ik een tweede strip kunnen kopen en die er naast plakken van achter naar voor zodat het gelijk is, heb ik wel veel meer licht en weet nog niet of dat handig is.

Alternatief is een ledstrip met eigen voeding of afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:39
pposthoorn schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:42:
Ik heb via AliExpress een goedkoop USB led stripje gekocht en die achter op m'n 65XE9305 geplakt, zo'n 2-3cm van de rand van het scherm. Het werkt maar m'n ervaring is niet echt positief en denk dat ik het nog een keer ga wijzigen.

Eigenlijk zijn er 2 dingen niet goed:
Blijkbaar is de TV niet echt uit als je hem op standby zet, het licht gaat willekeurig aan en uit. Soms een minuutje, soms veel langer, nog niet echt een patroon kunnen ontdekken. Als ik dus geen tv kijk gaat het licht wel aan, over dag niet heel erg maar 's nachts verlicht het de hele kamer. Heb nu 2 tijdelijke oplossingen, één is de usb stekker er uit halen en twee is de stroom van de TV uitzetten, voor dat laatste heb ik nu een klik-aan-klik-uit op het 'TV meubel stekkerblok' zitten. Is sowieso beter want dan heb je ook geen sluipverbruik gedurende de dag.

Voor probleem 1 zou ik een tweede strip kunnen kopen en die er naast plakken van achter naar voor zodat het gelijk is, heb ik wel veel meer licht en weet nog niet of dat handig is.

Alternatief is een ledstrip met eigen voeding of afstandsbediening.
Tenzij die tv er helemaal niet op berekend is dat hij honderden (of duizenden) keren d.m.v. stekker aan- en uitgezet wordt, natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door zetje01 op 09-08-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Afstandbedining idd, die optie die ik postte levert deze erbij (/kan je bijbestellen): https://www.biaslighting....armony-compatible-upgrade (is een infrarode die ze in de Harmony database willen krijgen)
Vast ook wel op Aliexpress te vinden zoiets. Edit: dit lijkt em al te zijn https://nl.aliexpress.com...2a0cc7c&priceBeautifyAB=0
Alternatief gewoon een RF variant zoals: https://nl.aliexpress.com...ca16048&priceBeautifyAB=0
Leoon. schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:52:
[...]

Dit is wat ze zelf zeggen op de website : If your TV is on a stand, this is the MediaLight model for you. If you are using a wall mount or articulating arm mount, we recommend the MediaLight Quad.

Ik heb de tv niet opgehangen dus zou je zeggen dat 1 zo'n strip genoeg is, echter doordat die zo hoog moet betwijfel ik of je dan wel dat mooie effect hebt 8)7
'Moet' :*) , als je die plaat eraf laat dan kan ie natuurlijk wel in het midden
En afhankelijk van de kleur van je muren hoef je misschien ook niet zo zwaar te tillen aan de precieze kleurtemperatuur en kan je lekker experimenteren met goedkope strips en wel langs de randen.
Deze hier loopt druk te doen met z'n kleurenmeter en 6500K en dan staat z'n tv schuin tov de muur https://www.avforums.com/...0305/page-2#post-26080413 (er is zelfs nauwelijks muur te bekennen erachter O-) )

[ Voor 130% gewijzigd door apis29 op 09-08-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
apis29 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:52:
Afstandbedining idd, die optie die ik postte levert deze erbij (/kan je bijbestellen): https://www.biaslighting....armony-compatible-upgrade (is een infrarode die ze in de Harmony database willen krijgen)
Vast ook wel op Aliexpress te vinden zoiets. Edit: dit lijkt em al te zijn https://nl.aliexpress.com...2a0cc7c&priceBeautifyAB=0
Alternatief gewoon een RF variant zoals: https://nl.aliexpress.com...ca16048&priceBeautifyAB=0
Als ik die linkjes bekijk ben ik echt een leek daarin merk ik wel weer. Wat is het verschil tussen de 1e en de 2e RF variant? Doet de 1e via infrarood en dus moet je er echt op richten en de tweede (ik zag dat het radio frequency genoemd wordt) via een bepaalde frequency en hoef je dit niet te richten?

Hoe sluit je dit trouwens aan, is het plug and play? Met andere woorden, die twee losse draadjes gewoon verbinden aan de ledstrip/stroompunt en gaan?!
'Moet' :*) , als je die plaat eraf laat dan kan ie natuurlijk wel in het midden
En afhankelijk van de kleur van je muren hoef je misschien ook niet zo zwaar te tillen aan de precieze kleurtemperatuur en kan je lekker experimenteren met goedkope strips en wel langs de randen.
Ja precies moet.. >:) Die grote plaat er af, dan moeten ze toch nog steeds over andere delen die eventueel los moeten? Dan gaat die bijv nog steeds over het klepje van de DVB tuner zie ik. Ik denk dat voor mij het beste boven + links en rechts werkt. Eventueel kan de onderkant ook, maar dat is denk ik al snel overkill.

Het is trouwens een donkerblauwemuur dus geen idee wat dan dan betekent of ik juist wel zwaar aan moet tillen of niet?
Deze hier loopt druk te doen met z'n kleurenmeter en 6500K en dan staat z'n tv schuin tov de muur https://www.avforums.com/...0305/page-2#post-26080413 (er is zelfs nauwelijks muur te bekennen erachter O-) )
De reactie daaronder met links gordijn en rechts muur is trouwens lelijk :X . Zou ik me echt lekker aan gaan ergeren. Maar gebruiken deze voorbeelden allemaal die 1 lijn in het midden?

Lijkt ergens op pagina 1 in het topic dat ze het over deze hebben die je al eerder linktte.'

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Verder zal ik zo eens een foto proberen te maken en te uploaden van hoe het nu is, na de nieuwe aankoop van de lamp. Heb namelijk mijn vitrinekast verplaats en zou nu eventueel twee spots op de muur kunnen richten, misschien kan ik dan gewoon 2 nieuwe led lampen kopen die 6500k doen en dat het dan ook opgelost is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desjaak909
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 18:35
@Leoon. Ik heb zelf de MediaLight Quad op mijn XE9405 die aan de muur hangt en dat bevalt erg goed, ik heb uiteindelijk boven en links/rechts een strip gedaan, onder heb ik uiteindelijk toch verwijderd omdat dat toch teveel afleiding gaf.

Installatie gaat erg makkelijk de strips hebben plakkers aan de achterkant dus je kan ze makkelijk aanbrengen, de strips hebben verder een kabel die je samen laat komen naar de USB of power adapter. Ik heb zelf de IR versie erbij besteld zodat het ook samen werkt met mijn Harmony afstandsbediening. RF is beter als je van plan bent de meegeleverde afstandsbediening gebruikt, omdat je dan inderdaad niet hoeft te richten.

Ik zal vanavond als het donker is wel even wat foto's maken/plaatsen

Movies: letterboxd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
desjaak909 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:34:
@Leoon. Ik heb zelf de MediaLight Quad op mijn XE9405 die aan de muur hangt en dat bevalt erg goed, ik heb uiteindelijk boven en links/rechts een strip gedaan, onder heb ik uiteindelijk toch verwijderd omdat dat toch teveel afleiding gaf.

Installatie gaat erg makkelijk de strips hebben plakkers aan de achterkant dus je kan ze makkelijk aanbrengen, de strips hebben verder een kabel die je samen laat komen naar de USB of power adapter. Ik heb zelf de IR versie erbij besteld zodat het ook samen werkt met mijn Harmony afstandsbediening. RF is beter als je van plan bent de meegeleverde afstandsbediening gebruikt, omdat je dan inderdaad niet hoeft te richten.

Ik zal vanavond als het donker is wel even wat foto's maken/plaatsen
Ik heb geen Harmony afstandsbediening, dus dan lijkt voor mij de RF het beste om te hebben. Ben benieuwd naar je foto's. Heb net even geinformeerd bij de leidinggevende, maar ik mag geen kleurtjes :+ :o alleen maar wit aangezien we een (donker)blauwe muur achter de tv hebben.

Ideaal, aan de ene kant wil ik ze best in de tv verwerken, aangezien je dat mooi kan wegwerken bij de xe9305 aan de andere kant heb ik de tv altijd stand by en dan gok ik dan de lichten altijd aan blijven. Maar heb ook zeker ruimte om het weg te werken via de pootjes naar de stekkerdoos. Heb hier zin in zeg. Nu nog kiezen wel pakket ik kopen wil. >:)

edit:

heb verder deze gebruiker: https://www.avforums.com/...0305/page-2#post-26082533 gevraagd welke ledstrips hij gebruikt. Ziet er mooi uit, enige ding is dat ze ook wit moeten kunnen. Maar dan puzel ik later wel uit als ik de website krijg.

edit2:
Deze ziet er trouwens heel mooi uit. Plus dat het (zo lijkt het) je RGB hebt + Wit. Dus als de leidinggevende van huis is kan ik mooi een andere kleur als achtergrond doen oOo

Heb het idee dat ik dan alleen een USB verlengkabel nodig heb zodat ik het mooi achter die modulaire achterkant en door de holle pootjes door kan afwerken. Dat is dan wel (hoe raar het dan ook klinkt) een nadeel van zo'n achterkant waar je alle kabels kan wegwerken.

edit3:

Ah no.. ze hebben allemaal usb 5V/1a nodig waar mijn HDD in zit die ik dus niet er uit ga halen. -O-

[ Voor 25% gewijzigd door Oekol op 09-08-2018 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Allereerst geen idee of dit het juiste forum is. Aankoop conponenten vond ik het ook niet per sé thuis horen en het meeste over bias lighting is gewoon in dit subforum te vinden.

De tv waar het in dit topic om draait is een 65XE9305. Die blooming en clouding duidelijk weergeeft waarbij dat met de oude lamp niet zo was. Dit wil ik dus weer met bias lighting oplossen.

Sinds gisteren hebben wij een nieuwe lamp gekocht bij de plaatselijke winkel. Prima tot zo ver, alleen geeft deze minder licht dan de vorige lamp (welke 6 lampjes had). Zodoende merk je gewoon dat je echt meer licht nodig hebt met tv kijken 's avonds.

We hebben al wat gekloot met lampen die we thuis hadden liggen en nu de felste er in gedraaid maar daar begint dan ook direct een onderdeel van de vraag.. Dit is namelijk een 60W lampje en in de vloerlamp die we gekocht hebben mag er maximaal 40W in. Nu is dit niet direct een probleem, dit is een tijdelijk lampje.

We willen er namelijk een ledlamp in doen.. Volgens het internet is namelijk 6500k het beste voor bias lighting.

Maar hoe zit het dan met ledlampen? Die hebben een lagere wattage, maar er staat ook een hogere wattage bij. Betekent dit dat bijv bij deze waar bij staat dat die 6.5 tot 48W is dat die er dus niet in kan? Wat te denken van deze, die is dus 9 tot 60W als ik het goed begrijp? Wat raar is aangezien beide niet dimbaar zijn.. Dus is 9W gelijk aan 60W aan normale lampen en kan ik deze dus niet in die vloerlamp draaien? Ik snap niet zo goed met wattage, lumen, kelvin noem het maar op waar ik naar moet kijken. Ik kom namelijk ook ledlampen tegen die 1watt zijn met 6500k, zijn die dan minder fel dan die met 6 watt aangezien ze wel allebei 6500k zijn? 8)7
Deze lamp is 10.5 watt mag die dan wel in onze vloerlamp? Of mag dat niet omdat die blijkbaar (als ik het zo moet lezen) gelijk staat aan 75W van een (gloei)lamp en mag die er dan niet in vanwege verhitting en dergelijke?

We zoeken de beste felste oplossing zodat we geen ledstrip nodig hebben achter de tv. Desnoods gaan we het kleine broertje nog kopen van de vloerlamp en dan aan de rechterkant van de tv plaatsen. Dit omdat een ledstrip aan de 5V/1a HDD USB poort moet en daar zit de externe HDD al in en die zit er standaard altijd in (het snoertje dan). Die gaat er ook niet uit, aangezien je dan de hele achterkant telkens moet openmaken van de tv, omdat het zo mooi weggewerkt kan worden en dat alleen om de USB te wisselen. Plan C is dan wel een ledstrip er bij op de achterkant van de tv die via een stroomkabel werkt.

...

[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 09-08-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Leoon. schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:06:
[...]

Als ik die linkjes bekijk ben ik echt een leek daarin merk ik wel weer. Wat is het verschil tussen de 1e en de 2e RF variant? Doet de 1e via infrarood en dus moet je er echt op richten en de tweede (ik zag dat het radio frequency genoemd wordt) via een bepaalde frequency en hoef je dit niet te richten?

Hoe sluit je dit trouwens aan, is het plug and play? Met andere woorden, die twee losse draadjes gewoon verbinden aan de ledstrip/stroompunt en gaan?!

[...]

Ja precies moet.. >:) Die grote plaat er af, dan moeten ze toch nog steeds over andere delen die eventueel los moeten? Dan gaat die bijv nog steeds over het klepje van de DVB tuner zie ik. Ik denk dat voor mij het beste boven + links en rechts werkt. Eventueel kan de onderkant ook, maar dat is denk ik al snel overkill.

Het is trouwens een donkerblauwemuur dus geen idee wat dan dan betekent of ik juist wel zwaar aan moet tillen of niet?
Aanbevolen is een neutrale (bepaalde kleur grijze) muur, denk dat met een 6500K lamp op een blauwe muur je een koelere temperatuur krijgt. Maar dat heeft meer met echt kleurgetrouwe weergave/perceptie te maken dan met de andere twee voordelen (contrast en minder vermoeide ogen).

Die strip is maar 60cm, kan dan toch gewoon hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oY1JZhGJiTdxfRAk3IywouS8/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tvo1fEZpF543lL1gw1mvjaJg/full.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door apis29 op 09-08-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
apis29 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:31:
[...]

Aanbevolen is een neutrale (bepaalde kleur grijze) muur, denk dat met een 6500K lamp op een blauwe muur je een koelere temperatuur krijgt. Maar dat heeft meer met echt kleurgetrouwe weergave/perceptie te maken dan met de andere twee voordelen (contrast en minder vermoeide ogen).

Die strip is maar 60cm, kan dan toch gewoon hier:

[afbeelding]

[afbeelding]
Dan zou die over het (niet verwijderd op de foto) DVB klepje heen komen. Heb al gekeken of ik een mooie lichtbundel (of 2) kan maken met ledlampen en dan een twee lamp voor de rechterkant er bij kopen, maar daar mag maximaal 40W in en dat is veel te wienig licht als ik naar lumen waardes kijk. Dus nu dacht ik plan C om een adapter er bij te kopen (als dat werkt) en dan wel een strip op de korte zijde en de bovenzijde te plaatsen. Alleen dan de vraag hoe ik die kabel beetje mooi weggewerkt krijg. Zoveel first world problems.. i know

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
De helderheid hoeft/moet maar 10% van de helderheid van je tv te zijn. Bij HDR zelfs maar 5 nits las ik ...

Bij de Action heb je overigens een setje met twee strips van iirc ~40cm voor 7 euro met ook wit en gekleurde ledjes. Kan je misschien in de tussentijd met spelen: https://www.action.com/nl-nl/p/dymond-tv-ledstrip/ Zo te zien de afstandbediening en tussenstuk ook bruikbaar voor de Medialight .

Zie net dat hij wel dimbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cRMdLtdFbIT2S4HMOFD1ls2c/full.jpg

Vlgns mij moet een adapter van een externe harde schijf wel werken

[ Voor 54% gewijzigd door apis29 op 09-08-2018 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desjaak909
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 18:35
@Leoon. Hieronder wat foto's van de bias lightning. Het is op mijn telefooncamera wat lastig om goed de werkelijke helderheid weer te geven, maar moet zo wel een idee geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vegXFe1avofkIsjmLIAHW7Yc/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uu34nNtCq7FFD4lh2JZ9Fojc/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GFPQmcKSEmQo1QyNGefkGjEE/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/12zyfwexFRREfaoGzw8KCASo/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xkhPAnLLt80V8wzKXZ5tD1mB/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bl4IBS9AD1EmjZhzRNUV4DxZ/thumb.jpg

Movies: letterboxd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
apis29 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:42:
De helderheid hoeft/moet maar 10% van de helderheid van je tv te zijn. Bij HDR zelfs maar 5 nits las ik ...

Bij de Action heb je overigens een setje met twee strips van iirc ~40cm voor 7 euro met ook wit en gekleurde ledjes. Kan je misschien in de tussentijd met spelen: https://www.action.com/nl-nl/p/dymond-tv-ledstrip/ Zo te zien de afstandbediening en tussenstuk ook bruikbaar voor de Medialight .

Zie net dat hij wel dimbaar is.

[afbeelding]

Vlgns mij moet een adapter van een externe harde schijf wel werken
Het wordt denk ik plan C, gewoon een ledstrip bestellen via amazon. Dan als die binnen is maar eens gaan kijken hoe het met een adapter aangestuurd kan worden. Heb nog wel een adapter van oude HDD liggen bij mijn ouders, dat is een goeie tip en zal dat eens checken.

@desjaak909 ziet er goed uit thanks voor de foto's!
Sanction schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 22:05:
Kan het gewoon weer over de televisies gaan?
We mogen toch wel even wat ideeën overbias lighting delen en usercases delen die al in gebruik zijn? Gaat toch echt over tv's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Had dit topic gemist dus mogelijk zien we straks alle posts uit het Sony topic hier verschijnen (y) .
Als er bij een LED lamp staat bijv. 4W = 48W is dat alleen maar om het de koper 'gemakkelijk' te maken. Een 4W LED lamp geeft dan min of meer evenveel licht als een 48W gloeilamp, dus een 10.5W LED lamp zou je wel kunnen nemen (een dimbare tenminste). Wordt wel heeeeel erg fel zonder dimming ;) (beter kan je naar het aantal lumens kijken en misschien staat er nog wat op je oude gloeilampen/verpakking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
apis29 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:15:
Had dit topic gemist dus mogelijk zien we straks alle posts uit het Sony topic hier verschijnen (y) .
Als er bij een LED lamp staat bijv. 4W = 48W is dat alleen maar om het de koper 'gemakkelijk' te maken. Een 4W LED lamp geeft dan min of meer evenveel licht als een 48W gloeilamp, dus een 10.5W LED lamp zou je wel kunnen nemen (een dimbare tenminste). Wordt wel heeeeel erg fel zonder dimming ;) (beter kan je naar het aantal lumens kijken en misschien staat er nog wat op je oude gloeilampen/verpakking)
Ja klopt, het is een beetje simultaan gaan lopen. Dacht ik open gewoon een topic waar ik even plan A bespreek. Die berichten kunnen verder prima hier geplaatst worden inderdaad :)

Thanks voor je uitleg. Duidelijk, kunnen we mooi een led lamp er voor uitzoeken en hoeven we dus niet bang te zijn dat we er te veel watt in stoppen.

Ondertussen zitten we al bij plan D. Het lampje hoeft niet per se meer een 'bouwlamp' te zijn aangezien we toch graag zo'n ledstrip achter de tv plaatsen. Lamp staat nu rechts van de tv, schijnend op de witte muur (rechts van de tv) en de vitrinekast is op een andere plek gezet zodat dit kon.

Als we dan een strip achter de tv plaatsen zijn we er ook wel. Kwam er namelijk achter via de action ledjes dat je ook die usb in een willekeurige telefoon/ipad oplader kan doen. Dit maakt het een stuk makkelijker en dan kunnen die led strips ineens wel weer 8)7 .

Kom ook toevallig net bij de action weg en denk toch dat de ledstrips van https://www.biaslighting.com/ te duur zijn omdat er ook nog 30 dollar verzendkosten bij komen en die alleen wit kan.

Andere optie is deze luminoodle via amazon. Kost 35 euro en ziet er prima uit. Kan alleen daar de CRI niet vinden (die dus het liefst 90+ moet zijn zoals ik lees).

Optie 3 heb ik net gevonden bij de action, daar hadden ze namelijk twee van het merk Dymond waarvan op het internet meer informatie staat. Zo dat bijv cold white 850 lumen geeft en dat het tot 6000kelvin gaat.

Die van amazon geeft ook 6000kelvin aan als maximum. De duurste optie (biaslighting.com) is 90+ CRI en 6500k dus wat dat betreft de beste. Of dat voor ons die euro's meer waard is.. Denk het niet. Gok dat het dan optie 2 en 3 verlijken wordt wat het verschil is.

Las wel dat bij RGB ledstrips het witte soms niet wit is maar beetje blauwig.. Dus hoop reviews te kunnen vinden online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:40
desjaak909 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 22:42:
@Leoon. Hieronder wat foto's van de bias lightning.
Ik zou zelf wel gek worden van die reflectie en schaduw op de linkermuur. Doet compleet afbreuk aan waar je biaslighting voor gebruikt, namelijk een soort extra lichtframe rond de TV zodat focus nog meer naar het scherm gaat en contrast nog beter uitkomt.

Staat hier eigenlijk al sinds aanschaf van de TV ook op mijn todo lijstje, maar eigenlijk uit het oog verloren tot nu dus. Zal me er toch maar eens ook in verdiepen. Omstandigheden zijn hier wel ideaal met een volledig witte en brede muur achter de TV.

[ Voor 22% gewijzigd door Twixie op 10-08-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
De CRI van die Luminoodle was in de praktijk iets van 71 (voor de niet-RGB versie dan), dan zou ik gewoon die van de Action eerst proberen. Van biaslighting kwam ik op iets van 34 euro uit incl. verzenden ($23 first class) voor de Eclipse (via die Belgische site zou het iets van €49 zijn 8)7 )

[ Voor 5% gewijzigd door apis29 op 10-08-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
apis29 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:08:
De CRI van die Luminoodle was in de praktijk iets van 71 (voor de niet-RGB versie dan), dan zou ik gewoon die van de Action eerst proberen. Van biaslighting kwam ik op iets van 34 euro uit incl. verzenden ($23 first class) voor de Eclipse (via die Belgische site zou het iets van €49 zijn 8)7 )
Hoe kwam je op die prijs uit? Ik heb alleen vandaag op reddit de save30 code kunnen vinden, maar dan zit je er volgens mij alsnog boven. Heb contact met die man over die quadled, en hij zei ook dat om customs te ontwijken hebben ze een partner in België alleen die verkoopt het alsnog voor meer..

Bij de van luminoodle is de CRI wel laag inderdaad zeg.. Nu zijn er wel meerdere versies.. De amerikaanse amazon heeft (en de originele website) de pro versie. Deze schijnt een 'Love the new pure white ( 6500K) enhancement ' te hebben.

Daar staat onder andere deze reactie die de vorige met de pro vergelijkt:
'This is a fantastic bias light, perfect for the application! I previously had the color bias light, which was very disappointing in that the white options were far too blue and too yellow. This light is much, much better! The strip itself is black instead of white like the previous one, so it blends in much better with the back of the tv. The colors are bright and vibrant, and the white is neutral (6500k) and very bright. The remote is simple, easy to use and effective. The brightness settings are fantastic. I couldn’t more highly rate this product! '
Daarop heb ik hun gemaild met de vraag of ik de pro kan krijgen in NL en welke waardes het heeft qua CRI. Verder heb ik het bedrijf achter de ledstrips van action ook gemaild of ik de CRI waardes mag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
$25 - 30% idd + $23 = $40,5 = €35 inmiddels. En dat is het ... Géén BTW omdat $17,5 onder de €22 grens is, dus ook geen inklaringskosten. Grote kans dat die Quad niet gecontroleerd wordt (want klein en licht pakketje) maar die kans blijft er wel natuurlijk. Dit is die Belgische site ja: https://www.shopfsi.eu/sh...6500k-bias-light-quad-197 Dan kom je op €110,75 uit voor de Quad (en €49 voor de Eclispe). Uit Amerika zou de Quad €75 zijn als er niks bij komt ... (zo wel dan kom je op iets van €104/5 uit). Aangezien er geen korting zit op die uit België is die Quad daar nog relatief oké geprijsd.

Ja een multicolour strip zal nooit even goed zijn als een enkele kleur (CRI was trouwens 76 van die witte Luminoodle). Een 'professional' strip met disco kleurtjes ;) ; die met alleen wit staat op dezelfde pagina trouwens; is wel een andere weer zie ik, die getestte was deze https://www.amazon.com/Po...minoodle+led+tv+backlight geadverteerd met 6000K maar 7000K gemeten, en dus tegen de 76 CRI)

[ Voor 22% gewijzigd door apis29 op 10-08-2018 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dat een 60 watt lamp niet in die vloerlamp mag heeft te maken met de warmte die opgewekt word door een gloeilamp.

Een LED lamp met dezelfde lichtopbrengst zal niet dezelfde warmteopbrengst hebben als een gloeilamp. Dus leef je lekker uit.

Draai gerust een 17 watt Philips master led in de vloerlamp als je licht wil hebben.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacspin
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 14:52
Als de muur achter de tv niet wit is, in hoeverre maakt de CRI dan nog wat uit? Ik heb nog wat Vogels led-buisjes en de muur is licht groen/gelig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Bacspin schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:13:
Als de muur achter de tv niet wit is, in hoeverre maakt de CRI dan nog wat uit? Ik heb nog wat Vogels led-buisjes en de muur is licht groen/gelig
Dat is ook een goeie vraag inderdaad. Geen antwoord op, überhaupt weet ik niet in hoeverre de donkerblauwe kleur van onze muur een minpunt is qua bias lighting. Denk dat t wel mee valt, maar toch. Die CRI lijkt wel te zijn met grijze licht achtige muren dacht ik gelezen te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
De omgevende kleur heeft wel invloed op hoe je kleuren waarneemt volgens de theorie/artikelen (vandaar ook dat een grijstint wordt aanbevolen als je voor het optimale wilt gaan). Hier werd een soortgelijke vraag gesteld: https://www.avsforum.com/...80cri-vs-6000k-90cri.html
Zie dan ook de link in post #6 en de links die in het gelinkte topic worden gegeven:

Maar lijkt me dat het in maar redelijk beperkte mate opgaat voor een tv en de muur eromheen (al heeft het voorbeeld van rond minuut 6 er wel wat van weg). En zeker met het doel om blooming te verbergen zou ik me om deze zaken niet al te druk maken. Ik zou het alleen wel als mooi meegenomen zien om meteen iets goeds te kopen (en heb toevallig wel een witte muur erachter nu).
Het punt van 6500K en een hoge CRI is natuurlijk om de reflectie van de muur 6500K te laten zijn om te matchen met je gekalibreerde scherm en bij een donkerblauwe of geelgroene muur zal je dat niet krijgen met een 6500K lamp (bij Ambilight kan je ook je muurkleur instellen om te compenseren). Bij een grijstint (incl. wit) hoef je verder 'alleen' maar de helderheid aan te passen naar gelang hoe lichter of donker grijs voor de aanbevolen bias light helderheid (van de reflectie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
De enige reden om voor een 6500K gecalibreerde bias light op witte muur te gaan is om je calibratie van je scherm niet overhoop te gooien. Die TED talk hierboven illustreert perfect waarom het belangrijk is.
Als je dus je scherm niet laten calibreren hebt, of wanneer je muur niet perfect wit is, heeft het totaal geen zin om veel geld uit te geven aan die dure bias lights.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Twixie schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 20:04:
De enige reden om voor een 6500K gecalibreerde bias light op witte muur te gaan is om je calibratie van je scherm niet overhoop te gooien. Die TED talk hierboven illustreert perfect waarom het belangrijk is.
Als je dus je scherm niet laten calibreren hebt, of wanneer je muur niet perfect wit is, heeft het totaal geen zin om veel geld uit te geven aan die dure bias lights.
Dan denk ik dat ik maar gewoon even langs de action rij vanmiddag. Als je hem wel hebt laten calibreren of zelf soort van gedaan dan kun je toch ook met die bias light weer zelf in de instellingen duiken mocht het er slechter van worden? Lijkt me geen probleem weer even kloten met instellingen :)

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Heb reactie terug van de Powerpractical de Luminoodle PRO heeft een CRI van 85.
Van de Action ledstrip van Dymond blijkt via klantenservice Dymond dat ze de gegevens van CRI niet hebben met als reden dat ze die nooit gebruiken.

Ondertussen de ledstrip van Dymon bij Action gekocht en werkt prima qua licht! Kijkt echt een pak fijner weg :) Kwaliteit van de plakstrip is wel teleurstellend. Het zat er welgeteld maximaal 30 minuten op, voordat het er af viel. Nu zit het met ducttape op de tv geplakt... :+

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik had nog nooit van de term 'bias lighting' gehoord (alles op internet moet een bijzondere naam hebben lijkt het), maar ik ben wel geinteresseerd!

Ik kijk veel films en series, en dan is mijn woonkamer altijd óf donker óf ik heb de wandlampen aan. Complete duisternis is inderdaad vermoeiend voor de ogen.
Nu hb ik een 65" Oled scherm, en ik kan mooi de wand rondom de tv verlichten.
Echter: deze wand is geel. Heeft dit een nadelige invloed?

Ik zat zelf na wat zoekwerk aan dit kitje te denken. Goede kleurtemperatuur, goedkoop én te voeden via de usb connector van de tv waardoor deze direct aanspringt bij het isnchakelen van de tv.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• apis29
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:22:
Ik had nog nooit van de term 'bias lighting' gehoord (alles op internet moet een bijzondere naam hebben lijkt het), maar ik ben wel geinteresseerd!

Ik kijk veel films en series, en dan is mijn woonkamer altijd óf donker óf ik heb de wandlampen aan. Complete duisternis is inderdaad vermoeiend voor de ogen.
Nu hb ik een 65" Oled scherm, en ik kan mooi de wand rondom de tv verlichten.
Echter: deze wand is geel. Heeft dit een nadelige invloed?

Ik zat zelf na wat zoekwerk aan dit kitje te denken. Goede kleurtemperatuur, goedkoop én te voeden via de usb connector van de tv waardoor deze direct aanspringt bij het isnchakelen van de tv.
Die Antec strips zijn echt rommel, in de comments hier ook al eentje die het op 15000K heeft gemeten en elders was ik al een meting van 23000K tegengekomen. Bovendien zit er geen dimmer op wat eigenlijk wel belangrijk is en helemaal bij een OLED: als hij veel te fel staat kan je de schaduwdetails niet meer zien
Met een 6500K lamp en een gele muur lijkt me dat je een warmere kleur als resultaat krijgt maar het zal sowieso wel al helpen tegen vermoeide ogen ...
Deze is op zich wel redelijk en ook niet duur maar geen dimmer (en iets korter): https://www.amazon.de/Lum...ZXE6AMKEX9WW73QMEJKT&th=1 Mogelijk kan je de afstandbediening en dimmer van zo'n set van 7 euro bij de Action gebruiken (zelf verkopen ze hem apart: https://www.amazon.de/lum...&keywords=Power+Practical)

[ Voor 23% gewijzigd door apis29 op 16-08-2018 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

apis29 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:36:
[...]

Die Antec strips zijn echt rommel, in de comments hier ook al eentje die het op 15000K heeft gemeten en elders was ik al een meting van 23000K tegengekomen. Bovendien zit er geen dimmer op wat eigenlijk wel belangrijk is en helemaal bij een OLED: als hij veel te fel staat kan je de schaduwdetails niet meer zien
Met een 6500K lamp en een gele muur lijkt me dat je een warmere kleur als resultaat krijgt maar het zal sowieso wel al helpen tegen vermoeide ogen ...
Deze is op zich wel redelijk en ook niet duur maar geen dimmer (en iets korter): https://www.amazon.de/Lum...ZXE6AMKEX9WW73QMEJKT&th=1 Mogelijk kan je de afstandbediening en dimmer van zo'n set van 7 euro bij de Action gebruiken (zelf verkopen ze hem apart: https://www.amazon.de/lum...&keywords=Power+Practical)
Alle Amazon's versturen de 4 meter versie van die Luminoodle niet naar NL :(

Nouja, volgende week maar eens langs de Action om een el cheapo strip te halen. Misschien is dat wel voldoende. Zeker met mijn gele muur zal het toch niet perfect zijn; zonde om er dan zo veel geld aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 12:22:
[...]

Nouja, volgende week maar eens langs de Action om een el cheapo strip te halen. Misschien is dat wel voldoende. Zeker met mijn gele muur zal het toch niet perfect zijn; zonde om er dan zo veel geld aan uit te geven.
Kijk je dan ook via de .de en de co.uk geprobeerd? Want de .com verstuurd inderdaad in principe niks naar Nederland. Je kunt echt gewoon via hun eigen site de luminoodle bestellen. Power practical dacht ik. Zou ik wel voor de pro gaan die heeft blijkbaar 85 CRI zoals ze mij in een email vertelde ipv de 76 van de normale versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Leoon. schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 12:50:
[...]

Kijk je dan ook via de .de en de co.uk geprobeerd? Want de .com verstuurd inderdaad in principe niks naar Nederland. Je kunt echt gewoon via hun eigen site de luminoodle bestellen. Power practical dacht ik. Zou ik wel voor de pro gaan die heeft blijkbaar 85 CRI zoals ze mij in een email vertelde ipv de 76 van de normale versie.
De versies tot en met 3 meter worden wél naar NL verstuurd, de 4 meter dus niet. De UK, DE en VS niet. En met een 65" scherm heb ik toch echt de 4 meter nodig.
Via de PP site kan het wel, maar dat is veel te duur. Hoge verzendkosten en kans op douanekosten.

Ik zou 3 meter kunnen nemen en dan alleen verlichting links, rechts en boven kunnen doen.

Maargoed, eerst eens met een el cheapo strip proberen of het uberhaupt effect heeft bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:28:
[...]

De versies tot en met 3 meter worden wél naar NL verstuurd, de 4 meter dus niet. De UK, DE en VS niet. En met een 65" scherm heb ik toch echt de 4 meter nodig.
Via de PP site kan het wel, maar dat is veel te duur. Hoge verzendkosten en kans op douanekosten.

Ik zou 3 meter kunnen nemen en dan alleen verlichting links, rechts en boven kunnen doen.

Maargoed, eerst eens met een el cheapo strip proberen of het uberhaupt effect heeft bij mij :)
Ik heb ook alleen boven links en rechts. Onder hoeft niet per se, behalve als je hem aan de muur gehangen hebt dan moet 't wel. Als je die van de action koopt, zorg dan dat je ook ducttape koopt wat het plakt voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Leoon. schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:42:
[...]

Ik heb ook alleen boven links en rechts. Onder hoeft niet per se, behalve als je hem aan de muur gehangen hebt dan moet 't wel. Als je die van de action koopt, zorg dan dat je ook ducttape koopt wat het plakt voor geen meter.
Mijn tv hangt inderdaad sinds 2 weken aan de muur :)
Volgende week eens knutselen. Ik zal uiteraard mijn bevindingen hier posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 12:22:
[...]

Bij mij staat er gewoon 'liefern nach die Niederlande' als ik het op die van 4 meter zet bij de link die ik gaf (net ook in de Amazon app gecheckt en kon hem gewoon bestellen). Weet niet of het nog is maar ik kreeg laatst een code voor 5 euro shoptegoed als ik de app voor het eerst installeerde, kan je misschien gebruiken om de afstandsbediening erbij te nemen om boven de 29 euro uit te komen voor gratis verzenden [of je zoekt iets van een euro; die 5 eur gaat er later pas af dus telt niet mee voor de 29 euro grens].
Dit is het assortiment van de Action: https://www.action.com/nl-nl/search/?q=ledstrips @Leoon. welke is het geworden?

[ Voor 25% gewijzigd door apis29 op 19-08-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

apis29 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:31:
[...]

Bij mij staat er gewoon 'liefern nach die Niederlande' als ik het op die van 4 meter zet bij de link die ik gaf (net ook in de Amazon app gecheckt en kon hem gewoon bestellen). Weet niet of het nog is maar ik kreeg laatst een code voor 5 euro shoptegoed als ik de app voor het eerst installeerde, kan je misschien gebruiken om de afstandsbediening erbij te nemen om boven de 29 euro uit te komen voor gratis verzenden [of je zoekt iets van een euro; die 5 eur gaat er later pas af dus telt niet mee voor de 29 euro grens].
Dit is het assortiment van de Action: https://www.action.com/nl-nl/search/?q=ledstrips @Leoon. welke is het geworden?
Ah ja, ik keek naar de kleurenversie.
Maar ik zie dat ze die remote ook niet versturen naar Nederland. Wat een suf gedoe.
Ik zoek wel wat anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oknot
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09-2020
Naar aanleiding van deze thread gisteren ook maar een bias gebeuren aangeschaft. Aangezien ik toch al de woonkamer aan het verbouwen was naar een 5.1.4 systeem leek dit me een leuke en hopelijk ook merkbare aanvulling op het geheel. Zal achter een Sony kd75xe9005 die aan een glad gestucte spierwitte muur hangt geplakt worden. Heb voor de MediaLight 6500K Quad gekozen. Was inc verz €105,- kwijt en wellicht nog wat invoerrechten. Als alles hangt zal ik wel even een update vwb ervaring delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
@apis29 Het is de action RGB led strip geworden en uiteindelijk geresulteerd in hetvolgende:

(plakkwaliteit van strip is uitermate slecht, alles zit met ductape vastgeplakt :+)

Dag + uit
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/Bj0bH/fac29cc1a4.png

Dag + aan
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/Bj0bu/fa74290991.png

Nacht + uit
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/Bj0cJ/70f9ebe37c.png

Nacht + aan
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/Bj0cY/132435eee7.png

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Leoon. schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:24:
@apis29 Het is de action RGB led strip geworden en uiteindelijk geresulteerd in hetvolgende:

(plakkwaliteit van strip is uitermate slecht, alles zit met ductape vastgeplakt :+)

Dag + uit
[afbeelding]

Dag + aan
[afbeelding]

Nacht + uit
[afbeelding]

Nacht + aan
[afbeelding]
Dat zit er prima uit zeg. Kan je die ook via USB/5V voeden of moet hij in het stopcontact?

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
pposthoorn schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:59:
[...]

Dat zit er prima uit zeg. Kan je die ook via USB/5V voeden of moet hij in het stopcontact?
Deze gaat via stopcontact, wat voor mij een pré was (kabeltje externe HDD zit standaard in de USB/5V poort).
Weet heel eerlijk gezegd niet of het niet via usb kan. En dan bedoel ik meer van bestaat er een kabeltje die van zo'n rond kabeltje naar USB toe gaat? Denk het niet en er zijn ook veel meer led strips die USB/5V zijn dan direct in stopcontact. Dus dan zou ik eerder voor iets van amazon gaan bijv of alieexpress.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Leoon. schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:09:
[...]

Deze gaat via stopcontact, wat voor mij een pré was (kabeltje externe HDD zit standaard in de USB/5V poort).
Weet heel eerlijk gezegd niet of het niet via usb kan. En dan bedoel ik meer van bestaat er een kabeltje die van zo'n rond kabeltje naar USB toe gaat? Denk het niet en er zijn ook veel meer led strips die USB/5V zijn dan direct in stopcontact. Dus dan zou ik eerder voor iets van amazon gaan bijv of alieexpress.
Thanks.
Ik heb nu een USB variant van AliExpress, maar die heeft zeer ongelijk licht. Linker kant van de tv (begin van de strip) is 2x zo fel als rechts van de tv (eind van de strip), dus dat ziet er niet uit. Ook heeft hij geen afstandsbediening waardoor ik hem niet uit kan zetten als de TV standby staat (want dan komt er af en toe toch stroom op de usb blijkbaar).

Kan je zien of er op de voeding van jou strip een voltage staat?

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
pposthoorn schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:14:
[...]

Thanks.
Ik heb nu een USB variant van AliExpress, maar die heeft zeer ongelijk licht. Linker kant van de tv (begin van de strip) is 2x zo fel als rechts van de tv (eind van de strip), dus dat ziet er niet uit. Ook heeft hij geen afstandsbediening waardoor ik hem niet uit kan zetten als de TV standby staat (want dan komt er af en toe toch stroom op de usb blijkbaar).

Kan je zien of er op de voeding van jou strip een voltage staat?
In de gebruiksaanwijzing staat het volgende:

bedrijfsspanning: 230V AC
stroomverbruik: tot 24 watt
strip: DC 12V, 2A, 16.5 watt max.
adapter: ingang 220-240V, uitging 12V/2A

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Oke dat gaat hem dus niet worden, 12V strip op 5V USB :9

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
pposthoorn schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:27:
Maar waarom niet gewoon adapter? Neem aan dat er achter je tv een verlengdoos ligt en als je hem hebt opgehangen dat je een gootje hebt waar je het draad van de adapter langs kan leiden eventueel?

• Twixie
Dat ziet er best goed uit. Toevallig geen foto’s van de achterkant zodat we zien waar/hoe je het bevestigd hebt?

• apis29
  • Niet online
En als je straks toch bezig bent iets met zwarte balken voor en na ;) (al zal dat nog best lastig zijn om het goed op beeld te krijgen op standje automatisch)
pposthoorn schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:27:
Oplader van je telefoon even gebruiken om te testen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Leoon. schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:30:
[...]

Maar waarom niet gewoon adapter? Neem aan dat er achter je tv een verlengdoos ligt en als je hem hebt opgehangen dat je een gootje hebt waar je het draad van de adapter langs kan leiden eventueel?
Omdat ik hem blind aan de muur heb hangen :+ :

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/j389oda4862rxxf/TV.jpg

Alle kabels lopen door een 2m lange buis in de muur naar de hoek van de kamer waar de rest van de apparatuur staat. Achter de TV heb ik 1 platte vrouwtjes stekker hangen waar de TV in zit (omdat de tv een vaste kabel heeft, anders had ik een lang brilsnoer door de buis gelegd).

Kan natuurlijk wel iets klussen, maar aangezien het ook gewoon via de USB van de tv kan wil ik een oplossing die daar gebruik van maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Leoon. schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:24:
@apis29 Het is de action RGB led strip geworden en uiteindelijk geresulteerd in
Vraagje: heb je dan 2 setjes gekocht? Eerder hierboven las ik dat je ze links, boven en rechts gemonteerd hebt. Hoe voed je die dan, 2 adapters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Twixie schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:33:
[...]

Vraagje: heb je dan 2 setjes gekocht? Eerder hierboven las ik dat je ze links, boven en rechts gemonteerd hebt. Hoe voed je die dan, 2 adapters?
Die set is toch 3 of 5 meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
apis29 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 12:36:
[...]
Die set is toch 3 of 5 meter?
Neen, 2x 50cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Nee de set is 5 meter @Twixie. En sorry in had al foto's gemaakt over hoe ik het gedaan heb, maar nooit gepost. Ga dit zsm mogelijk doen. Zal morgen worden, vandaag niet thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Die van 2x50 heeft geen adapter; is idd wel degene die als 'tv' setje wordt verkocht maar ze hebben meer keus: https://www.action.com/nl-nl/search/?q=ledstrips Zal deze wel zijn dan: https://www.action.com/nl-nl/p/dymond-ledstrip--/

[ Voor 11% gewijzigd door apis29 op 29-08-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ah thanks! Omdat @Leoon. eerder al sprak over €7 dacht ik dus dat het die TV set was, en ik had gewoon gezocht op RGB en dan kwam ook nagenoeg enkel dat TV setje uit de search.
Straks eens de lokale Action bezoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Twixie schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:50:
[...]

Ah thanks! Omdat @Leoon. eerder al sprak over €7 dacht ik dus dat het die TV set was, en ik had gewoon gezocht op RGB en dan kwam ook nagenoeg enkel dat TV setje uit de search.
Straks eens de lokale Action bezoeken.
Ja ze liggen bij de meeste vestigingen achter de kassa/klantenservice balie mocht je ze niet meteen kunnen vinden ...

[ Voor 59% gewijzigd door apis29 op 29-08-2018 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Eerste winkel die ik deed waren ze uitverkocht. Ik dacht eerst dat ze duurder waren dan de online prijs, maar dat waren er van ander merk, met 'effecten' :P. 2de vestiging wel gevonden. Nu nog even @Leoon. zijn foto's afwachten voor wat extra inspiratie :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Twixie schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:31:
Eerste winkel die ik deed waren ze uitverkocht. Ik dacht eerst dat ze duurder waren dan de online prijs, maar dat waren er van ander merk, met 'effecten' :P. 2de vestiging wel gevonden. Nu nog even @Leoon. zijn foto's afwachten voor wat extra inspiratie :).
Zo ik ben weer op de wereld! Gisteren naar PSV geweest dus vandaar niet thuis :).

Het gaat dus om deze jongen: https://www.action.com/nl-nl/p/dymond-ledstrip--/

De foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3Xzf4tRBvRsVWVLdNNFUpT92/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AX76icnUdXZaKXxYI5SZDhQj/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pPNQQH4wAaPsFcTP6vA53Hoe/full.jpg

Zoals je ziet heel veel ducktape, want op onze korrelige achterkant van de tv plakt het sowieso slecht en de bocht maken helpt natuurlijk ook niet mee. Gelukkig blijft het zo hangen en doet het gewoon z'n werk.

• Twixie
Merk je geen verschil in de belichting van beide bovenhoeken? Bij de ene hoek krul je de strip immers naar binnen en bij de andere naar buiten.
Ik denk dat ik eerst 3 stroken dubbelzijdige kleefband ga aanbrengen en dan daar de strip op drukken. Zal wat netter zijn dan duct tape :). Moet ook eens zien hoe ik de adapter weg krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Twixie schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:51:
Merk je geen verschil in de belichting van beide bovenhoeken? Bij de ene hoek krul je de strip immers naar binnen en bij de andere naar buiten.
Ik denk dat ik eerst 3 stroken dubbelzijdige kleefband ga aanbrengen en dan daar de strip op drukken. Zal wat netter zijn dan duct tape :). Moet ook eens zien hoe ik de adapter weg krijg.
Oh goeie, had ik nog niet gezien dus waarschijnlijk geen verschil. Máar, ben ff naar de TV gelopen en heb ze nu beide naar de buitenkant gekruld. Ja, dat kun je doen idd. Ik heb ducttape gebruikt omdat je de achterkant van de tv toch nooit ziet. Heb er totaal geen last van.

• Bacspin
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 14:52
Mmm, dacht eerst dat 5m te veel zou zijn, maar 2x 50cm is in ieder geval wel te weinig. Beetje 55" is 1,25m breed en 70cm hoog. Als je dus (bijna) rondom wil doen heb je wel 3m nodig minstens.

Heb mijn Vogels Moodvision op zolder uit een doos gehaald, alleen nog de remote zien terug te vinden. Tot die tijd heb ik 2 Hue conics achter de tv gezet.

https://goo.gl/images/NFPNQc

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Bacspin schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:36:
Mmm, dacht eerst dat 5m te veel zou zijn, maar 2x 50cm is in ieder geval wel te weinig. Beetje 55" is 1,25m breed en 70cm hoog. Als je dus (bijna) rondom wil doen heb je wel 3m nodig minstens.

Heb mijn Vogels Moodvision op zolder uit een doos gehaald, alleen nog de remote zien terug te vinden. Tot die tijd heb ik 2 Hue conics achter de tv gezet.

https://goo.gl/images/NFPNQc
Gok dat ik rond de 2.5 meter gebruikt heb. Heb echt nog veel over. Maar voor die 18 euro heb je 5 meter en heb je sowieso genoeg en kost niks!

• Twixie
Eerste experiment gedaan met de Action leds. Al direct een heel interessante plaats gevonden om ze te bevestigen aan mijn 9305: de rand van die centrale dekplaat. Die rand is wel iets te smal maar je kan toch vrij netjes de LED strip er rond leggen waarbij die naar buiten ‘wijst’ i.p.v. naar achter. Uiteraard heb je dan wel minder muurbelichting dan wanneer je rondom de TV gaat maar het bevalt me prima. Bovendien ziet het er ook heel netjes uit én kan je nog perfect aan de afdekplaten voor USB e.d.
Stomme is wel dat ik dan nagenoeg niets gebruik van de 5m :p. 1m zou al voldoen, schat ik. EDIT: even gemeten en gebruik toch nog 1.7m.

Verder is de ‘diffusie’ niet perfect. Met sommige kleuren kan ik op de muur 2 kleuren flarden van de kleuren onderscheiden i.p.v. dat de muur mooi 1 egaal kleur is.

Enig vraagje: is het normaal dat ‘uit’ niet helemaal uit is? Mijn LEDs schijnen dan nog lichtjes blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Twixie schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 23:35:
Eerste experiment gedaan met de Action leds. Al direct een heel interessante plaats gevonden om ze te bevestigen aan mijn 9305: de rand van die centrale dekplaat. Die rand is wel iets te smal maar je kan toch vrij netjes de LED strip er rond leggen waarbij die naar buiten ‘wijst’ i.p.v. naar achter. Uiteraard heb je dan wel minder muurbelichting dan wanneer je rondom de TV gaat maar het bevalt me prima. Bovendien ziet het er ook heel netjes uit én kan je nog perfect aan de afdekplaten voor USB e.d.
Stomme is wel dat ik dan nagenoeg niets gebruik van de 5m :p. 1m zou al voldoen, schat ik. EDIT: even gemeten en gebruik toch nog 1.7m.

Verder is de ‘diffusie’ niet perfect. Met sommige kleuren kan ik op de muur 2 kleuren flarden van de kleuren onderscheiden i.p.v. dat de muur mooi 1 egaal kleur is.

Enig vraagje: is het normaal dat ‘uit’ niet helemaal uit is? Mijn LEDs schijnen dan nog lichtjes blauw.
Uit is gewoon echt uit. Dan brand we niks meer van mij. Weet niet hoeveel bias lighting je al hebt maar mij lijkt alleen op die middelste plaat en niet naar de muur toe toch zonde. Op die buitenste rand hoe ik 't heb kun je ook nog alle platen van onze tv' s verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Leoon. schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 07:18:
[...]
Uit is gewoon echt uit. Dan brand we niks meer van mij. Weet niet hoeveel bias lighting je al hebt maar mij lijkt alleen op die middelste plaat en niet naar de muur toe toch zonde. Op die buitenste rand hoe ik 't heb kun je ook nog alle platen van onze tv' s verwijderen.
Ok, dan toch eens nadenken om terug te brengen naar de winkel, al is het effect op zich wel leuk. Bij uit heb ik in pikdonkere kamer zo een heel lichte blauwe gloed rond de TV :).
Qua hoeveelheid bias light is het zeker ok en is meer zeker niet nodig. Wel heb je bovenaan meer licht dan aan de zijkanten omdat de bovenkant van die plaat minder ver van de tv rand zit.
Wel heb ik vrij veel licht tot helemaal aan de zijmuren, juist omdat de LEDs dus in die richting schijnen. Vanavond eens testen met jouw configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Zo, de lichtjes zijn vervangen en hangen nu aan de rand van de TV, gericht naar achteren. Nu nog wachten tot het donker wordt :P.

Ik vraag me trouwens af of ik niet zelf het vorige setje om zeep geholpen heb. Heb 2u naar een film gekeken, terwijl de helft van de strip nog op de rol zit, en er een handdoek over gegooid zodat dat licht volledig afgeschermd was. Ik had al aan de LEDs gevoeld, en die kregen totaal niet warm. Echter, toen ik vanmiddag de rest terug wilde oprollen, merkte ik dat de plastic rol behoorlijk misvormd was. Het is natuurlijk wel dun plastic, maar zo scheef trok dat niet toen ik de strip initieel ontrolde, en ook de nieuwe heeft het niet. Dus ik vraag me toch af of nog opgerolde stuk, met handdoek erop, niet abnormaal heet geworden is, en daar mogelijk voor schade gezorgd heeft. In de handleiding echter ook totaal niets van waarschuwing over oververhitting.

[ Voor 4% gewijzigd door Twixie op 31-08-2018 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Twixie schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:39:
Zo, de lichtjes zijn vervangen en hangen nu aan de rand van de TV, gericht naar achteren. Nu nog wachten tot het donker wordt :P.

Ik vraag me trouwens af of ik niet zelf het vorige setje om zeep geholpen heb. Heb 2u naar een film gekeken, terwijl de helft van de strip nog op de rol zit, en er een handdoek over gegooid zodat dat licht volledig afgeschermd was. Ik had al aan de LEDs gevoeld, en die kregen totaal niet warm. Echter, toen ik vanmiddag de rest terug wilde oprollen, merkte ik dat de plastic rol behoorlijk misvormd was. Het is natuurlijk wel dun plastic, maar zo scheef trok dat niet toen ik de strip initieel ontrolde, en ook de nieuwe heeft het niet. Dus ik vraag me toch af of nog opgerolde stuk, met handdoek erop, niet abnormaal heet geworden is, en daar mogelijk voor schade gezorgd heeft. In de handleiding echter ook totaal niets van waarschuwing over oververhitting.
Er staat echter wel dat de lampen niet aangesloten mogen worden als ze nog op de rol zitten. Dus denk dat we dan de boosdoener hebben te pakken haha! Ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Leoon. schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:11:
[...]
Er staat echter wel dat de lampen niet aangesloten mogen worden als ze nog op de rol zitten. Dus denk dat we dan de boosdoener hebben te pakken haha! Ben benieuwd naar je bevindingen.
Oei, heb daar zelfs over gelezen :). Misschien eenzelfde reden waarom je ook een kabelhaspel volledig moet ontrollen als je een zwaar elektrisch toestel gebruikt...
Gelukkig doen ze in Action blijkbaar totaal niet moeilijk. Verkoopster keek zelfs niet eens de doos na, ik zei enkel wat er mis was en ze vroeg of ik iets anders wou kopen.

EDIT: nog eens blaadje gelezen en enige dat ze zeggen is dat je vóór installatie volledig ontrolt en uittest vooraleer je gaat monteren... dus toch niet echt een veiligheidswaarschuwing :P.

[ Voor 13% gewijzigd door Twixie op 31-08-2018 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Gisterenavond even geëxperimenteerd met de strip rond de rand aan de achterkant, en de strip mooi rond die achterplaat. Het is uiteraard wel zo dat je met het eerste een mooier egaal lichtkader rond de TV krijgt. Ook is dat kader helderder maar dat is eigenlijk nog meer doordaat je ook gewoon veel meer LEDs gebruikt in dat geval (ik schat zelfs dubbel zoveel). Maar al bij al merk je eigenlijk bijna geen verschil tijdens het TV kijken en ziet het er ook in het tweede geval prima uit.

Ik heb ook wat foto's genomen, maar die overdrijven het effect wel enorm. In realiteit ziet het er een pak minder extreem uit. Alle foto's zijn overigens genomen met manuele belichting en witbalans om die dus in de 4 foto's identiek te hebben. De witbalans zat overigens ook wel verkeerd want het licht was wel wat blauwig maar zeker niet zo blauw als op de foto's.

LEDs langs de rand (de @Leoon. way) :
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/s12u02.jpg

LEDs langs de centrale achterplaat (de [@Twixie] way :)) :
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/sm6jww.jpg

Ook qua belichting van de gehele muur/zijmuren is het verschil marginaal.

Langs rand :
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/10f57hx.jpg

Langs plaat :
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2eey1ki.jpg

Nogmaals, op foto ziet de rand-methode er een pak beter uit dan de plaat-methode maar in de praktijk met de eigen ogen is het verschil helemaal niet zo significant.

PS: de LEDs worden dus inderdaad wel wat warm. Voor de test heb ik het restant van de strip bedekt met een kussen (links onder de TV) en na mijn test, die zo'n 10 minuten duurde, voelde het kussen toch al warm aan.

EDIT: eigenlijk had ik wel beter een wat donkerder beeld op TV genomen voor de foto's, want het is juist daar dat bias lighting voor beter beeld zorgt, en dan kon ik de camera-belichting nog wat hoger krikken. Overigens is de aanbevolen helderheid van je bias light zodanig dat het matcht met 10% display helderheid. Hier een YouTube filmpje om mee te checken (best geluid uit zetten :P) : YouTube: Reference for Maximum Ambient Light (Bias Lighting) Pattern . Al vind ik die richtlijn ook weer nogal lastig, want de helderheid van je bias lighting kader neemt gradueel af.
Overigens zit ik met een witte muur, terwijl @Leoon. een vrij donkere muur heeft, dus sowieso zou @Leoon. eigenlijk meer bias light moeten toepassen.

[ Voor 26% gewijzigd door Twixie op 01-09-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Toch niet helemaal tevreden met de Action strip. Ik merk nu een klein kleurverschil rechts en links van de voet, wat resp. begin en (afgeknipt) einde van de strip is. Het einde slaat ietsje meer groen uit... En dat is natuurlijk zo een dingetje dat eens gezien blijft opvallen.
Misschien toch maar eens overwegen van zo een MediaLight strip van 140cm aan te schaffen, die qua lengte ook wel vrij goed zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ook ik heb de Action strip sinds een weekje in gebruik. Het was wel even zoeken in de winkel; die lange strips hangen bij de Service balie!

Het ding plakt inderdaad voor geen meter; zelfs niet op de metalen achterkant van mijn LG Oled.
De plakstrips die er bij zitten voor het controller kastje plakken als een malle. Het zal nog wat moeite gaan kosten om die er weer af te krijgen...

De ledjes zelf geven een redelijk goed licht. Ik gebruik wit op een gele muur, en het ziet er behoorlijk goed uit. Ik moet wel elke avond even de strip weer 'aandrukken'. En... 90 graden hoeken maken is niet mogelijk dus de bochten zijn niet lekker.

Wat wel jammer is ook: Het ontvangertje voor de remote moet in het zicht hangen. En echt lekker reageren doet ie niet, en ik zit op ruim 5,5 meter afstand.

Ik merk wel dat ik echt minder last krijg van mijn ogen als ik laat op de avond tv kijk met de led's aan.
Daarom ook nu de Luminoodle strip + remote besteld. Die plakt beter en kan hoeken van 90 graden maken. Wel alleen de witte leds want er is geen enkele shop die de gekleurde + remote naar NL verstuurd. Bovendien vind ik wit toch het prettigst en hoeft die hele kleurenkermis van mij niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zo, gisteren de Action strip er af gehaald. En de Luminoodle strip met witte leds er op!

Het is een kleine uitdaging; mijn LG Oled hangt reeds aan de muur met een Vogel's beugel. Gelukkig kan ik de onderzijde naar voren kantelen zodat ik er toch beter bij kan.
Ik heb een 65" scherm, en met de 4 meter strip moet je oppassen dat je niet te veel langs de buitenrand gaat want dan kom je te kort!
Ook moet je langs het electronica deel, dus het is even kunstig doen met de strip.
De grootste uitdaging: de beugel. De strip kan er gelukkig wel onder langs.
Vanavond toch nog even de onderkant van de strip wat hoger plakken, want ik heb te veel licht aan de onderzijde.
De strip plakt ook perfect. Lostrekken en schuiven is ook geen probleem. De Action strip plakt voor geen meter en dondert van je tv af.

Maar het ziet er al een stuk beter uit! Een betere verdeling van het licht, en geen lichte kleurzweem door de gekleurde ledjes van de Action.
En natuurlijk gewoon de USB poort van de tv gebruiken, dus geen extra kabel naar de stekkerdoos.
De strip schakelt nu vanzelf in wanneer ik de tv aanzet, en gaat ook uit bij het uitschakelen van de tv. Ideaal!
De remote van de luminoodle strip werkt ook veel beter, omdat deze van RF gebruik maakt. Geen line-of-sight met een lelijk ookje dus.
Ik plaats later deze week wel wat foto's. Eerst de strip herplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ik heb ook even naar die Luminoodle gekeken maar mis een IR ontvanger. Bij mijn Sony XE9305 blijkt USB niet bruikbaar omdat er bij een power-off random nog power op de USB komt (net zoals mijn TV ook nog af en toe random met het netwerk connecteert).
Dus momenteel heeft de MediaLight nog mijn voorkeur, zeker nu hun nieuwe batches ook een IR ontvanger hebben. Alleen is de MediaLight een pak duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oknot
Twixie schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:58:
Ik heb ook even naar die Luminoodle gekeken maar mis een IR ontvanger. Bij mijn Sony XE9305 blijkt USB niet bruikbaar omdat er bij een power-off random nog power op de USB komt (net zoals mijn TV ook nog af en toe random met het netwerk connecteert).
Dus momenteel heeft de MediaLight nog mijn voorkeur, zeker nu hun nieuwe batches ook een IR ontvanger hebben. Alleen is de MediaLight een pak duurder.
De medialight is wel een dikke aanrader. Keurig uniform licht rondom en werkt ook probleemloos ingeplugd in de usb ingang van mijn xe9005. Ik heb voor de quad versie gekozen en dit werkt ook prima met 75". Vanwege de nog gaande zijnde verbouwing nog niet uitvoerig kunnen testen maar op basis van 1 avond film kijken in een leeg huis stelt het niet teleur. Meegeleverde afstandbediening even via ir ingeleerd op mijn harmony en ook dat werkt perfect. Op de foto lijkt het heel fel te zijn maar dat is in de praktijk niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xPNn4ZyVKbpTP2wIPvhxyZ7k/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MJ7fnQLu8VJh542knxHtJcmS/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door oknot op 05-09-2018 18:34 ]

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

oknot schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:31:
[...]

De medialight is wel een dikke aanrader. Keurig uniform licht rondom en werkt ook probleemloos ingeplugd in de usb ingang van mijn xe9005. Ik heb voor de quad versie gekozen en dit werkt ook prima met 75". Vanwege de nog gaande zijnde verbouwing nog niet uitvoerig kunnen testen maar op basis van 1 avond film kijken in een leeg huis stelt het niet teleur. Meegeleverde afstandbediening even via ir ingeleerd op mijn harmony en ook dat werkt perfect. Op de foto lijkt het heel fel te zijn maar dat is in de praktijk niet het geval.

[afbeelding]

[afbeelding]
Hmm... Ik zie toch dat je in beide onderste hoeken minder licht hebt.
Had je 'm niet beter een stukje naar binnen kunnen doen?

Ik zal vanavond eens een foto posten van mijn Luminoodle. Het is toch gelukt om alles mooi egaal te krijgen. Slechts twee kleine schaduwen van de muurbeugel drukken de pret voor mij niet.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:21:
[...]

Hmm... Ik zie toch dat je in beide onderste hoeken minder licht hebt.
Had je 'm niet beter een stukje naar binnen kunnen doen?

Ik zal vanavond eens een foto posten van mijn Luminoodle. Het is toch gelukt om alles mooi egaal te krijgen. Slechts twee kleine schaduwen van de muurbeugel drukken de pret voor mij niet.
Dat ligt er volgens mij aan als ik het zo zie is dat de bovenste op een schuine zijde geplakt is en de rest niet. Is op de foto wel groot verschil idd, al zal dat in het echt minder zijn.

• Twixie
Leoon. schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:36:
[...]
Dat ligt er volgens mij aan als ik het zo zie is dat de bovenste op een schuine zijde geplakt is en de rest niet. Is op de foto wel groot verschil idd, al zal dat in het echt minder zijn.
Dat verklaart waarom de bovenste rand wel beter verlicht is.
Het probleem van de onderhoeken is m.i. omdat de zij-strips gekleefd zijn op een dieper gelegen stuk van de achterkant dat onderaan ineens afgeblokt wordt omdat het daar dikker wordt. Daardoor krijg je ook een duidelijke horizontale schaduw in die onderhoeken, wat op foto alleszins niet zo mooi is.
Maar in de praktijk valt het allemaal wel beter mee, zoals ik zelf ook al gemerkt heb. Nochtans zou ik in dit geval de zijstrips toch wat meer binnenwaarts kleven waar de achterkant ineens dikker wordt, zodat alle strips op dezelfde diepte zitten. EDIT: wat wellicht ook is wat @Nyarlathotep bedoelt.

[ Voor 11% gewijzigd door Twixie op 06-09-2018 16:29 ]

• oknot
Leoon. schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:36:
[...]

Idd dit. Valt in de praktijk echter niet heel erg op. Eigenlijk alleen bij 100% lichtsterkte. Opzich denk ik evengoed wel slimmer om alles op de platte vlakken te plakken. Maar voor mij niet dusdanig storend om de tv weer vd wand af te halen en de strip los te trekken. De 3m plakstrip is nml erg goed en ik ben bang dat als ik het er eenmaal af heb, de plakkracht weg zal zijn. Heb ook het idee dat het voor het effect niet heel erg veel verschil zal maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb de strip zelf ook op schuine delen moeten plakken; bij mijn toestel kan dat niet anders. Het ziet er alsnog mooi uit. Perfectie is wellicht ook niet nodig daar de verlichting meer functioneel is bedoeld dan artistiek.
Bij de delen die dichter op de muur zitten heb ik de strip iets meer naar de buitenkant geplakt. Dit omdat de 'reikwijdte' op deze stukken minder is.

Al met al prima te doen, ook op tv's die niet perfect vlak zijn. Foto's kunnen inderdaad een vertekend beeld geven.

Bias light

Het ziet er fraai uit! Niet perfect door de lichte schaduw van de beugel.
Maar... Ik merk écht verschil met kijken in het donker. Geen moeie oogjes meer :)

[ Voor 25% gewijzigd door Nyarlathotep op 06-09-2018 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:57:
Ik heb de strip zelf ook op schuine delen moeten plakken; bij mijn toestel kan dat niet anders. Het ziet er alsnog mooi uit. Perfectie is wellicht ook niet nodig daar de verlichting meer functioneel is bedoeld dan artistiek.
Bij de delen die dichter op de muur zitten heb ik de strip iets meer naar de buitenkant geplakt. Dit omdat de 'reikwijdte' op deze stukken minder is.

Al met al prima te doen, ook op tv's die niet perfect vlak zijn. Foto's kunnen inderdaad een vertekend beeld geven.

[Afbeelding: Bias light]

Het ziet er fraai uit! Niet perfect door de lichte schaduw van de beugel.
Maar... Ik merk écht verschil met kijken in het donker. Geen moeie oogjes meer :)
Ziet er mooi uit. Welke strip heb je gekocht?

Ik ben m'n huidige strip wel zat en wilde eigenlijk de quad van mdedialight lopen maar die is dus niet meer leverbaar. Zijn er inmiddels betere opties op de markt waar we van af weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Oekol schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:33:
[...]

Ik ben m'n huidige strip wel zat en wilde eigenlijk de quad van mdedialight lopen maar die is dus niet meer leverbaar. Zijn er inmiddels betere opties op de markt waar we van af weten?
https://www.avforums.com/...dable-bias-lighting.18786

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Oekol schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:33:
[...]

Die van mij is van het merk Luminoodle. Werkt nog steeds perfect. Voeding loopt via de USB poort van de tv dus geen extra stroomkabel.
Ik heb de witte variant; ze hebben ook varianten met gekleurde leds. Destijds gekocht bij Amazon DE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
Ziet er goed uit. Als ik het zo lees van dezelfde makers, maar minder leds om het wat goedkoper te houden. Prima! Kan alleen niet goed zien hoe ze de hoekjes maken. Zelfde met die afstandsbedieningen, of je dat nou nodig hebt of niet. Hmmm. Die wifi controller zou interessant zijn als ik hem bij alexa kan toevoegen.

Edit: even wat verder gelezen op de site en dat kan. Dus dat is helemaal top. Wifi controller er bij en met alexa besturen. Tof!
Nyarlathotep schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:46:
[...]

Die van mij is van het merk Luminoodle. Werkt nog steeds perfect. Voeding loopt via de USB poort van de tv dus geen extra stroomkabel.
Ik heb de witte variant; ze hebben ook varianten met gekleurde leds. Destijds gekocht bij Amazon DE.
Geen last van dat lichten aanzijn als TV uit is? Las dat mijn tv xe9305 daar soms last van heeft.

[ Voor 42% gewijzigd door Oekol op 24-07-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Oekol schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Ziet er goed uit. Als ik het zo lees van dezelfde makers, maar minder leds om het wat goedkoper te houden. Prima! Kan alleen niet goed zien hoe ze de hoekjes maken. Zelfde met die afstandsbedieningen, of je dat nou nodig hebt of niet. Hmmm. Die wifi controller zou interessant zijn als ik hem bij alexa kan toevoegen.

Edit: even wat verder gelezen op de site en dat kan. Dus dat is helemaal top. Wifi controller er bij en met alexa besturen. Tof!

[...]

Geen last van dat lichten aanzijn als TV uit is? Las dat mijn tv xe9305 daar soms last van heeft.
Ik heb een oled scherm. Als ik langer dan 4 uur kijk dan gaat de tv na het uitschakelen nog een korte pixel refresh doen, en blijven de leds branden. Na een minuut of 5 gaat de hele boel uit. Geen idee hoe het bij andere tv's is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Afstandsbediening, of beter gezegd een dimmer, heb je wel nodig om de helderheid af te stellen.
Installatie zie ik hier wel duidelijk voorbij komen maar als je hem niet aan de muur hebt hangen zou je ook een korte strip horizontaal in het midden kunnen plaatsen. De lijm zou vrij sterk zijn dus zelf een dubbelzijdige tape regelen en een enkele strip in het midden kan ook de voorkeur hebben ...
Ik had nog geklaagd bij dat artikel over de verzendkosten en ik zie dat ze nu iig al een stuk lager zijn vanuit Amerika (y) (was €28 alleen voor het verzenden want nog vóór 1 juli dus geen BTW onder €22 toen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
apis29 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:21:
[...]

Afstandsbediening, of beter gezegd een dimmer, heb je wel nodig om de helderheid af te stellen.
Installatie zie ik hier wel duidelijk voorbij komen maar als je hem niet aan de muur hebt hangen zou je ook een korte strip horizontaal in het midden kunnen plaatsen. De lijm zou vrij sterk zijn dus zelf een dubbelzijdige tape regelen en een enkele strip in het midden kan ook de voorkeur hebben ...
Ik had nog geklaagd bij dat artikel over de verzendkosten en ik zie dat ze nu iig al een stuk lager zijn vanuit Amerika (y) (was €28 alleen voor het verzenden want nog vóór 1 juli dus geen BTW onder €22 toen).

[YouTube: How to install your MediaLight Mk2 Bias Lighting]
Dat zou dan goed moeten kunnen via de wifi controller. Dan krijg je en een ios/android app en je kan dus via alexa besturen.

Ga eens even kijken hoe het zit met verzenden. Wordt volgens mij vanuit UK verzonden maar op amazon staan ze ook, echter kan ik daar die wifi controller niet vinden.

Die hoekjes is dus gewoon zelf een 90 graden hoek maken en duwen. Dit zal bij mij dan wel weer los gaan laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:08:
[...]

Dat zou dan goed moeten kunnen via de wifi controller. Dan krijg je en een ios/android app en je kan dus via alexa besturen.

Ga eens even kijken hoe het zit met verzenden. Wordt volgens mij vanuit UK verzonden maar op amazon staan ze ook, echter kan ik daar die wifi controller niet vinden.

Die hoekjes is dus gewoon zelf een 90 graden hoek maken en duwen. Dit zal bij mij dan wel weer los gaan laten.
De officiele sites zijn biaslighting.com (het origineel) en biaslighting.co.uk (de uitbreiding). Bij de UK site zou je normaal gesproken de Engelse VAT eraf kunnen halen met een coupon code die je moet invoeren maar het product zelf is nu blijkbaar in de aanbieding waardoor die code niet meer werkt (want 'dubbel') :+
Die lijm schijnt vrij sterk te zijn nu, bedoeld voor permanente plaatsing. Zou me eerder druk maken hoe het er ooit weer af te krijgen dan of het er wel op blijft zitten :P
Bij de .com site wordt de BTW al vooraf berekend en opgeteld dus die krijg je iig niet meer als het aankomt itt via UK.

[ Voor 4% gewijzigd door apis29 op 24-07-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Topicstarter
We mogen weer! De action lichten vallen er nu van ellende af. Plakt niet (meer) en ducttape helpt ook niet meer. Valt er gewoon van ellende af. Tv dus van de muur af, ontvetten schoonmaken is het devies en lx1 lichten kopen. Nog steeds geen dealer in NL, het wordt dus of UK of USA. Via USA kan ik ook direct gaffer tape mee bestellen, hoeft de plakstrip er niet af. Kan je het eventueel nog opnieuw gebruiken.

Daarnaast even de vraag wat ik nou echt wil. 4 zijden of 3 zijden. 4 ziet er wel mooi uit, moet ik zeggen. Moet je wel ineens 5m ipv 3 meter. De verzendkosten blijven hoe dan ook hetzelfde, dus wellicht dan toch 5 meter doen. Met de wifi dongle zodat ik het ook via alexa kan besturen.

Hoe vergaat 't jullie allemaal met de bias lighting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 19:21
Ik had ook een Action led strip achter mijn Sony 75XF9005 (4-zijdig) en hoewel het enorm hielp met het perceptuele contrast, had het voor mij één groot nadeel. Zodra ik de led strip aanzette had ik het idee dat mijn 75" TV kromp naar 65". Daarom gebruikte ik het eigenlijk zelden. Alleen wanneer je heel dicht op de TV ging zitten bleef de beleving van grootte min of meer hetzelfde. Onderstussen is de Sony vervangen voor een LG 77G2 OLED TV en dus heb ik totaal geen behoefte meer aan bias lighting. De Sony staat nu op zolder en de led strip heb ik eraf gehaald omdat die zelfs na het vastzetten met secondelijm alweer ging loslaten.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Pagina: 1