Kan ik DVD's rippen naar 1 bestand?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.392 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:58

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Omdat DVD's meer ruimte innemen dan bitjes op mijn harde schijven, wil ik graag alles rippen en daarna opruimen. Hiervoor heb ik de software Handbrake gevonden, en het rippen daarmee gaat op zich prima. Echter, alle DVD's worden in verschillende MP4 bestanden in een VIDEO_TS folder gezet. Is er een mogelijkheid om van 1 film gewoon 1 MP4 te maken? Zelf heb ik al verschillende guides gelezen maar kom er nog niet uit. Indien andere software dan Handbrake hiervoor beter geschikt is, vind ik dat ook prima. Alvast bedankt :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
https://forum.videohelp.c...iple-VOB-file-to-one-file
https://everpresent.com/convert-dvds-to-mp4-files/

En geef de commandline mee dat alles in één bestand moet komen

[ Voor 16% gewijzigd door FreshMaker op 09-08-2018 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

https://www.videohelp.com/software/MakeMKV

Meest makkelijke :Y

En ja dat is MKV, maar als MP4 geen harde eis is....

[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 09-08-2018 20:45 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als schijfruimte geen probleem is, dan vob2mpeg, stuk sneller en geen conversie. Werkt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Notna schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:44:
https://www.videohelp.com/software/MakeMKV

Meest makkelijke :Y

En ja dat is MKV, maar als MP4 geen harde eis is....
Dit programma werkt.

* LankHoar kijkt nog eens nog naar de 3-4 GB die die ene DVD al kostte, kijkt naar de vrije ruimte op zijn schijf en dan naar de stapel DVD's die nog geript moeten worden, en schud met zijn hoofd

Zijn er programma's die ditzelfde kunnen en dan rechtstreeks naar MP4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

LankHoar schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:02:
[...]

Dit programma werkt.

* LankHoar kijkt nog eens nog naar de 3-4 GB die die ene DVD al kostte, kijkt naar de vrije ruimte op zijn schijf en dan naar de stapel DVD's die nog geript moeten worden, en schud met zijn hoofd

Zijn er programma's die ditzelfde kunnen en dan rechtstreeks naar MP4?
Freeware? Moeilijk, afgezien van Handbrake. VLC zou kunnen maar is gelimiteerd in de instelbare opties.

Betaald? Https://www.winxdvd.com .

Waarom is MP4 een eis van je? Als je voor kleinste opslagruimte wilt gaan en kan inleveren op kwaliteit (SD), kan je (HD)Xvid overwegen. Daar zijn ook genoeg (freeware) tools voor te vinden. Een enkele DVD is dan meestal niet meer dan 750 MB groot

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 09-08-2018 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Notna schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:10:
[...]

Freeware? Moeilijk, afgezien van Handbrake. VLC zou kunnen maar is gelimiteerd in de instelbare opties.

Betaald? Https://www.winxdvd.com .

Waarom is MP4 een eis van je? Als je voor kleinste opslagruimte wilt gaan en kan inleveren op kwaliteit (SD), kan je (HD)Xvid overwegen. Daar zijn ook genoeg (freeware) tools voor te vinden. Een enkele DVD is dan meestal niet meer dan 750 MB groot
Met Handbrake is het mogelijk om van DVD naar 1 MP4 bestand te gaan? Kun je me een "how to" tippen? :)

-EDIT- zie nu je edit pas. MP4 is geen eis, ik ben niet zo thuis in al de verschillende formaten en een ander, kleiner formaat is ook prima voor mij. Welk programma raad je aan voor (HD)xvid?

[ Voor 12% gewijzigd door LankHoar op 09-08-2018 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

LankHoar schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:25:
[...]

Met Handbrake is het mogelijk om van DVD naar 1 MP4 bestand te gaan? Kun je me een "how to" tippen? :)

-EDIT- zie nu je edit pas. MP4 is geen eis, ik ben niet zo thuis in al de verschillende formaten en een ander, kleiner formaat is ook prima voor mij. Welk programma raad je aan voor (HD)xvid?
Hier staat wel iets tussen wat aan je eisen voldoet denk ik:

https://www.videohelp.com...ions/dvd-to-avi-divx-xvid

Het is een hele tijd terug dat ik zelf geripped heb, maar videohelp is een uitermate nuttige website hiervoor

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 09-08-2018 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Notna schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:38:
[...]

Hier staat wel iets tussen wat aan je eisen voldoet denk ik:

https://www.videohelp.com...ions/dvd-to-avi-divx-xvid

Het is een hele tijd terug dat ik zelf geripped heb, maar videohelp is een uitermate nuttige website hiervoor
Die website komt inderdaad al een paar keer naar boven. Ik ga er van het weekend mee verder, want dit kost meer tijd dan ik had verwachte :) Bedankt allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Doe geen moeite, divx is echt niet meer van deze tijd!

AVC/h.264 is veel beter (kleinere bestanden en/of betere kwaliteit).
HEVC/h.265 is nog beter, maar veel apparaten kunnen dit nog niet afspelen.

Wat wil je precies bereiken? Wil je alleen de film opslaan, of ook de extra's en menu etc?

Alleen de film is een veel makkelijkere optie en dit moet prima te doen zijn met Handbrake. Dit programma zou ik sowieso ook aanraden. Met Handbrake kiezen tussen AVC of HEVC, wat jij wil.

Als je de hele schijf wil opslaan met extra's en menu, dan wordt het een moeilijk verhaal. In dit geval zou een nieuwe harddisk kopen en de DVD's als ISO rippen.
Veel andere goede opties zijn er niet.

Of je moet je erbij neerleggen en voor elke DVD een foldertje maken en vervolgens daar alle bestanden in opslaan, zoals je nu al gedaan hebt met Handbrake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Slogra schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:54:
Doe geen moeite, divx is echt niet meer van deze tijd!

AVC/h.264 is veel beter (kleinere bestanden en/of betere kwaliteit).
HEVC/h.265 is nog beter, maar veel apparaten kunnen dit nog niet afspelen.

Wat wil je precies bereiken? Wil je alleen de film opslaan, of ook de extra's en menu etc?

Alleen de film is een veel makkelijkere optie en dit moet prima te doen zijn met Handbrake. Dit programma zou ik sowieso ook aanraden. Met Handbrake kiezen tussen AVC of HEVC, wat jij wil.

Als je de hele schijf wil opslaan met extra's en menu, dan wordt het een moeilijk verhaal. In dit geval zou een nieuwe harddisk kopen en de DVD's als ISO rippen.
Veel andere goede opties zijn er niet.

Of je moet je erbij neerleggen en voor elke DVD een foldertje maken en vervolgens daar alle bestanden in opslaan, zoals je nu al gedaan hebt met Handbrake.
Het gaat mij alleen om de films, de menu's etc. zijn imo niet belangrijk. Ik ga me eens inlezen op al de verschillende formaten en wat nou de pros en cons zijn, en hoe het precies aan te pakken. Heb geen zin om straks al mijn DVD's te dumpen en er dan achter te komen dat de kwaliteit toch te laag is/iets niet afgespeeld kan worden :) Dan is weg ook weg namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
De trade-off tussen formaat en kwaliteit wordt bepaald door de bitrate die je kiest. Ik heb momenteel niet de parate kennis welke bitrate bij bijvoorbeeld h.264 of h.265 de sweet spot is voor DVD (mpeg2 (!) SD ) materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Als je echt geen kwaliteit wil verliezen dan moet je misschien toch kiezen om gewoon voor het originele DVD (VOB) formaat te gaan.

Wat betreft compressie-instellingen: Bij zowel AVC als HEVC zou ik met de CRF20 beginnen. Als die kwaliteit niet naar wens is, kun CRF19 of 18 proberen. Een lagere CRF geeft dus betere kwaliteit, maar groter bestand.
Een nog lagere CRF kan natuurlijk ook, maar dan worden de bestanden wel echt groot.

N.b. Een groot probleem bij heel veel DVD's is dat de kwaliteit sowieso al vrij slecht is omdat er een te lage bitrate gebruikt is bij het maken van de DVD.
In die gevallen gaat een hoge bitrate/kwaliteit AVC/HEVC natuurlijk niet helpen, de kwaliteit zal altijd slecht blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Je kunt een DVD rippen waarna je de film gedeeltes aan elkaar plakt met een VOB joiner/merger. Dan heb je de beste kwaliteit. Het is ook nog eens zo dat zo'n video map met al die film bestanden erin een map is die je met een klik kunt openen in een mediaplayer dus echt veel plaats neemt dat niet in.

Als je een DVD wilt rippen maar een kleiner bestand kan dat ook met zat programma's maar dan verlies je dus kwaliteit. Hoe groter het scherm hoe meer dat kwaliteitsverschil opvalt.

https://www.videohelp.com/software/VOBMerge

[ Voor 3% gewijzigd door 8mile13 op 10-08-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 13:41
Gewoon lekker converten via VLC Media Player (die doet mp4) en aan elkaar plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47
ik ben begonnen met het omzetten van mijn DVD collectie naar de nas en gebruik daarvoor makeMKV Beta en heb het volgende probleem, na 2 dvd's werkt het programma niet meer maar kan ik ook geen dvd's meer afspelen op zowel mijn imac als mijn windows pc. Is het programma gelimiteerd of is er wat anders aan de hand. Ik wil mijn zelf gemaakte dvd's met pinnacle omzetten naar mijn NAS zodat ik ze op mijn tv kan afspelen. Data of kwaliteits verlies wil ik voorkomen, verder maakt mij niet uit welk programma of format ik gebruik.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
corsat schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:07:
ik ben begonnen met het omzetten van mijn DVD collectie naar de nas en gebruik daarvoor makeMKV Beta en heb het volgende probleem, na 2 dvd's werkt het programma niet meer maar kan ik ook geen dvd's meer afspelen op zowel mijn imac als mijn windows pc. Is het programma gelimiteerd of is er wat anders aan de hand. Ik wil mijn zelf gemaakte dvd's met pinnacle omzetten naar mijn NAS zodat ik ze op mijn tv kan afspelen. Data of kwaliteits verlies wil ik voorkomen, verder maakt mij niet uit welk programma of format ik gebruik.
Uiteindelijk heb ik WinX DVD ripper gebruikt en die werkte als een trein. Geen problemen met bestanden gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47
ik heb nu handbrake gedownload en dat lijkt beter te gaan dan makeMKV. Ik heb inmiddels ook gevonden dat de beta versie beperkt is en hij lijkt mijn dvd speler gewoon te blokkeren na 2 dvd's t hebben omgezet. Ik zal WinX dvd ook eens proberen. Daarnaast vraag ik mij af in welk format je de films moet zetten zodat ze toekomst bestendig zijn.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjee100
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-01 12:26
Mensen,

Wat werkt nu.
Ik heb handbrake ook. Die ript mijn dvd netjes.
Eindresultaat is bijvoorbeeld. Soms even een scherp beeld en Dan weer blokken.

Hoe krijg ik dat beeld nu normaal

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:52

g0tanks

Moderator CSA
pjee100 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:09:
Mensen,

Wat werkt nu.
Ik heb handbrake ook. Die ript mijn dvd netjes.
Eindresultaat is bijvoorbeeld. Soms even een scherp beeld en Dan weer blokken.

Hoe krijg ik dat beeld nu normaal

Paul
We hebben liever dat je bij een nieuwe vraag een eigen topic opent, dan dat je iemand anders zijn topic kaapt. Geef daarbij wel duidelijk aan wat je al hebt geprobeerd of hebt gevonden. Deze twee jaar oude topic gaat op slot. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.