[Semi-pro/gevorderd] Welke camera? (budget: 2000 euro +/-)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:11
.

[ Voor 99% gewijzigd door Astr0blaster op 24-11-2024 13:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:01

fdees

Trust me I'm an Engineer

Is de X-T2 niets voor je, met de verwachte kost van de X-T3 tijdens photokina in september is deze camera. nu stukken goedkoper. Zeker met de 18-55 is dit in mijn optiek een heerlijke combinatie zeker voor het geld.

De video is ook weer beter dan met de X-T20, waarmee ik zelf werk, X-T2 ook enkele keren gehuurd als secundaire camera. Maar is zeker met de korting het prijsverscheel waard. Wanneer je dan zou wachten tot de X-T3 uitkomt een batterijgrip tweedehands relatief goedkoop te krijgen en gaat je videomogelijkheden vooruit.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
fdees schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:48:
Is de X-T2 niets voor je, met de verwachte kost van de X-T3 tijdens photokina in september is deze camera. nu stukken goedkoper. Zeker met de 18-55 is dit in mijn optiek een heerlijke combinatie zeker voor het geld.

De video is ook weer beter dan met de X-T20, waarmee ik zelf werk, X-T2 ook enkele keren gehuurd als secundaire camera. Maar is zeker met de korting het prijsverscheel waard. Wanneer je dan zou wachten tot de X-T3 uitkomt een batterijgrip tweedehands relatief goedkoop te krijgen en gaat je videomogelijkheden vooruit.
Bedoel je dat dat de X-T2 nog goedkoper wordt wanneer de X-T3 uitkomt, of juist dat hij het nu is?
Ik ga even het verschil checken tegenover de XT-20!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Mooie fullframe Nikon body (2e hands) kopen, (2e hands) Tamron 24-70 F2.8, (2e hands) Nikon 80-200 F2.8 AF-D push-pull en een nieuwe 50mm F1.8. Volgens mij heb je dan een erg mooie set :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 15:47
Misschien iets meer neertellen en kijken naar een A7Sii?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 12:46
StevenzeN schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 01:01:
Of iets meer en naar een Hasselblad gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij zijn je film eisen in deze behoorlijk leidend, we hoeven je niet meer uit te leggen dat het glas belangrijker is dan de camera voor kwaliteit. De rest is vooral eigen voorkeur, wat vindt jij fijn werken. Ik kan nu gaan roepen dat een Nikon D850 de fijnste, beste en tofste camera is om mee te werken, dit nog onderbouwen met tests die mijn mening ondersteunen. Maar omdat jij Canon gewend bent is de kans groot dat je hem helemaal ruk vind. Zou echter zeker ook 2e hands zoeken, zeker voor het glas.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 15:47
RobbieHifi schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:23:
[...]
Of iets meer en naar een Hasselblad gaan. ;)
Beetje overtrokken.

De A7Rii & A7Sii zijn prima camera's voor zowel foto's en video's, en dat is hetgeen dat OP zoekt. Ik heb zelf een GH5 en begrijp dat deze geen optie is wanneer je tevens foto's wil schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
StevenzeN schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 01:01:
Ja dat is het overwegen waard, echter is dat weer ruim 1000 euro meer. En wat ik me afvraag: biedt de A7Sii echt zo veel meerwaarde? Ik weet dat de S-versie erg goed voor filmen is, echter is het uiteindelijk geen fotocamera, dan kom je dus op de R-versie uit.
Frogmen schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:37:
Volgens mij zijn je film eisen in deze behoorlijk leidend, we hoeven je niet meer uit te leggen dat het glas belangrijker is dan de camera voor kwaliteit. De rest is vooral eigen voorkeur, wat vindt jij fijn werken. Ik kan nu gaan roepen dat een Nikon D850 de fijnste, beste en tofste camera is om mee te werken, dit nog onderbouwen met tests die mijn mening ondersteunen. Maar omdat jij Canon gewend bent is de kans groot dat je hem helemaal ruk vind. Zou echter zeker ook 2e hands zoeken, zeker voor het glas.
Leidend niet, maar ze zijn zeker wel belangrijk. Ik wil het primair als fotocamera gebruiken, maar toch ook zeker de optie ophouden voor redelijke films. Als ik écht topkwaliteit wil voor een klus, dan huur ik liever een high-end Sony. Echter zijn deze - met bijbehorende - rond de 10.000 euro. Ook niet echt klein formaat voor het reizen. ;)
barktus schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:28:
Mooie fullframe Nikon body (2e hands) kopen, (2e hands) Tamron 24-70 F2.8, (2e hands) Nikon 80-200 F2.8 AF-D push-pull en een nieuwe 50mm F1.8. Volgens mij heb je dan een erg mooie set :)
Biedt zo'n Nikon, behalve dat het full frame is, echt voordelen veel tegenover bijvoorbeeld een XT-2? Een van de nadelen van zo'n set vind ik toch wel de grootte en het gewicht. (Ik laat me graag overtuigen 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17
De A7S II is voor video, niet voor fotografie, daar is de R versie voor (als je 4k video ook wil hebben).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Astr0blaster schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:26:

Biedt zo'n Nikon, behalve dat het full frame is, echt voordelen veel tegenover bijvoorbeeld een XT-2? Een van de nadelen van zo'n set vind ik toch wel de grootte en het gewicht. (Ik laat me graag overtuigen 8) )
Oordeel zelf maar: http://snapsort.com/compare/Fujifilm-X-T2-vs-Nikon-D800
Hier kan je elke willekeurige camera met elkaar vergelijken. Zelf vind ik een forse body toch ook wel fijn. En met de gewenste objectieven zoals een 70/80-200 kan ik me voorstellen dat een wat forsere body ook fijner in gebruik is. Maar dat is geheel persoonlijk :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

barktus schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:22:
[...]

Oordeel zelf maar: http://snapsort.com/compare/Fujifilm-X-T2-vs-Nikon-D800
Hier kan je elke willekeurige camera met elkaar vergelijken. Zelf vind ik een forse body toch ook wel fijn. En met de gewenste objectieven zoals een 70/80-200 kan ik me voorstellen dat een wat forsere body ook fijner in gebruik is. Maar dat is geheel persoonlijk :)
Oef, gebruik alles behalve snapsort. Leuk voor de specs (als ze al kloppen) maar het zegt geen klap. Om de body grootte te vergelijken kun je CameraSize.com gebruiken en verder raad ik aan om voor de beeldkwaliteit bij dpreview te kijken. The digital Picture schrijft verder ook leuke reviews en heeft een goede tool om lenzen te vergelijken (test chart, dat wel).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik wil toch nog even reageren op je antwoorden, ik krijg daar namelijk meer het gevoel uit dat je een ultime camera zoekt die alles heeft voor een beperkt budget. Er zijn echter een paar natuurkundige zaken waar je niet onderuit komt. Je DOF controle wordt bepaald door de grote van de sensor en de lichtsterkte van de lens. Iedere keuze die je maakt is dus een compromis daarin. Want hoe groter de sensor hoe groter ook de camera, lichtsterkere lens is ook groter.
Dat compromis kunnen wij niet voor je bepalen, maar moet je zelf doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:10
Als de Panasonic GH5 afvalt vanwege de zware focus op video, bekijk de G9 anders eens. Dit is zijn meer fotografie gerichte broertje, zonder de video capabilities te verkwanselen:
https://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dc-g9/9
Ergonomisch erg fijn met een hoop programmeerbare knoppen en wieltjes, als je hem eenmaal kent kun je alle instellingen aanpassen zonder je oog van het oculair te halen.

Panasonic en Olympus hebben een hele range aan zeer goede objectieven beschikbaar, gecombineerd met een lichte en ergonomische body ben je enorm flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
Nikon maakt geweldige fotocamera's, maar voor het maken van video's is de autofocus in live-view te traag. Canon doet dat beter.

Of je fullframe wel of niet nodig hebt: je huidige (kapotte) camera heeft een 1,6x crop 't.o.v. de camera die je hebt gehuurd. Een Fujifilm XT20/2 heeft een 1,5x crop, dus vergelijkbaar. Als je tevreden bent met de DOF van je huidige camera met de 50mm lens, dan zal je dat ook zijn met de Fuji, en vice versa. Lichtsterk Fujifilm glas is wel heel prijzig, prijziger dan (2e hands) lichtsterk canon of nikon glas.

Verder zou ik nu geen Xt20 kopen. Prijs zit niet ver onder de prijs na aankondiging (recent nog een cashback actie geweest), dus dan beter wachten op de XT30.

Maak een lijstje met je gewenste lenzen (millimeters (x1,5 voor fuji tov fullframe) en lichtsterkte) met de prijzen erbij. Beslis dan of je de plus/minpunten van dslr/mirrorless van de cameras die jij betaalbaar vindt het verschil waard vindt.

Zelf ben ik een tijdje terug uitgekomen op de Nikon D750, tweedehands. Maar ik kwam ook van een Nikon en film eigenlijk nooit.
Pagina: 1