Auto aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:33
Mijn vrouw en ik zijn in verwachting van een kleintje (yeuhj!). Op dit moment hebben we als tweede auto een Toyota Aygo zonder airco en met 3 deuren. We willen deze graag vervangen voor een slag grotere auto zodat de spulletjes wat makkelijker vervoerd kunnen worden. Als 'hoofd auto' hebben we een Hyundai i30 Station. Het gaat er puur om dat mijn vrouw net wat comfortabeler en ruimer zit dan op dit moment. We zoeken dus zeker geen nieuwe station, maar puur iets meer dan we nu hebben in de Aygo.

Uiteraard heb ik al wat lopen zoeken. De wensen die we hebben zijn:
- Benzine
- 5 deurs
- airco
- Max ~100.000 op de teller
- vraagprijs rond de €5000
- Absoluut geen Franse auto
- Relatief zuinig ( 6L/100KM of zuiniger)

Auto's waar ik op ben uitgekomen:
Hyundai i20 (echt super mooi!) - helaas net buiten budget
Hyundai Getz - leuke auto, maar bang dat deze iets te klein is? Hoor hier wel positieve verhalen over.
Toyota Yaris - Is zelfs nog wat kleiner dan een Getz. Wel leuke auto verder
Opel Corsa - Vind ik zelf leuk, mijn vrouw wat minder
Kia Picanto - lijkt me niet echt heel veel groter dan een Aygo

Lijkt me redelijk duidelijk naar wat voor type auto we op zoek zijn nu :P

Heeft iemand nog tips voor een leuke auto die ik gemist heb? Stiekem ben ik zelf een beetje verliefd op de i20, maar ben benieuwd naar leuke auto's die ik over het hoofd zie.

Alvast bedankt!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-11 23:03
Met een yaris doe je niets verkeerd, vaak erg betrouwbaar en een beetje saai.

De picanto heeft in ieder geval 5 deuren en voor mijn gevoel wel iets groter dan een Aygo.

Zorg in ieder geval dat Je de kinderwagen meenemen als je gaat proefrijden om te kijken of die past.

Private lease overmogen ?
https://www.arval.nl/privatelease/nl/lease-auto/kia/picanto

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:31
Zoiets?

https://www.autowereld.nl...ool-27143666/details.html

Honda Jazz, zuinig, betrouwbaar, compact van buiten, ruim van binnen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Met bovenstaande, met als toevoeging:
Mitsubishi Colt, net een Yaris/Honda qua betrouwbaarheid maar wat goedkoper. De 4 cilinders zijn wel iets minder zuinig, weet niet hoeveel je rijd? De 3 Cilinder 1.1 met 75PK zijn wat zuiniger en alsnog niet enorm traag.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:42

Wok

Dakloos...

Echt, waarom wéér deze onzin? :-( Ik begin inmiddels echt moedeloos te raken van dat klakkeloos elkaar napraten... Kap toch eens met die vooroordelen in stand te houden. Frans is tegenwoordig echt niet meer minder betrouwbaar dan Duits (VAG TSI-debacle, anyone?) of Japans (Toyota D-CAT, anyone?). Men mag mij nu van repliek dienen inzake de THP-motor van PSA, maar in dat geval is het 'right back at ya', want het probleemdeel van dat blok, de cilinderkop, is bedacht door - jawel - BMW.

Mensen die op GoT om autoadvies vragen en op voorhand al auto's uitsluiten o.b.v. borrelpraat ben ik wel een beetje klaar mee... Gelukkig heb jij in ieder geval voor jezelf al een shortlist opgesteld, dus laat ik me daar verder op richten ;)
Auto's waar ik op ben uitgekomen:
Hyundai i20 (echt super mooi!) - helaas net buiten budget
Hyundai Getz - leuke auto, maar bang dat deze iets te klein is? Hoor hier wel positieve verhalen over.
Toyota Yaris - Is zelfs nog wat kleiner dan een Getz. Wel leuke auto verder
Opel Corsa - Vind ik zelf leuk, mijn vrouw wat minder
Kia Picanto - lijkt me niet echt heel veel groter dan een Aygo

Lijkt me redelijk duidelijk naar wat voor type auto we op zoek zijn nu :P

Heeft iemand nog tips voor een leuke auto die ik gemist heb? Stiekem ben ik zelf een beetje verliefd op de i20, maar ben benieuwd naar leuke auto's die ik over het hoofd zie.

Alvast bedankt!
Ik ga ze stuk voor stuk even af:
- Hyundai i20: Prima auto inderdaad, maar je zegt zelf af dat-ie net buiten budget ligt. Mocht je door 'verliefdheid' toch budget vrij kunnen/willen maken, dan kom je uit bij de eerste bouwjaren van de i20, maar die zou ik juist mijden. Mijn ouders hebben een 'vroege' i20 gehad en die was technisch uitstekend (nooit problemen mee gehad), maar begon uiteindelijk te roesten rond de portiergrepen. Nu rijden ze een paar jaar jonger model en dat model is inderdaad gemodificeerd bij de portiergrepen (rubbertjes).
- Hyundai Getz. Uitstekend alternatief voor als de i20 inderdaad nog niet budgettair haalbaar is :) Wel zou ik dan voor een model van ná de facelift gaan: dan zit je motorisch altijd goed. Mijn ouders hebben er een gehad van vóór de facelift met de 1.3-motor (na de facelift werd dat een 1.4). Flawless qua betrouwbaarheid, maar die 1.3 was trááág :X Wilde ook gewoon geen toeren draaien... Je komt mee met het verkeer, maar dat is het dan ook; er zit echt niks extra in. Kofferbak is wat klein, maar op de achterbank verrassend ruim! Zelfs al volwassene kun je er goed zitten. Stoelen zijn wel erg vlak dus zijdelingse steun heb je niet en je zit echt 'op de bok'.
- Toyota Yaris: lijkt wellicht kleiner dan de Getz, maar valt in de praktijk wel mee. Kofferbak kan een pijnpuntje zijn, maar verder een prima alternatief voor de Getz/i20.
- Opel Corsa: Geen ervaring mee... Hoor/lees er eigenlijk nooit slechte verhalen over.
- Kia Picanto: Is inderdaad een stuk kleiner dan de andere opties, maar valt dan ook in het A-segment (al je andere opties zijn B-segment). Het vorige model Picanto is echter wel een erg goede auto en dan zou je ook zustermodel Hyundai i10 moeten overwegen (die is van binnen iets ruimer).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou een auto uit het B segment zoeken of met verstelbare achterbank.

Afbeeldingslocatie: https://www.larevueautomobile.com/images/Mitsubishi/Colt/Exterieur/Mitsubishi_Colt_001.jpg
De Honda Jazz en genoemde Colt zijn ruime keuzes voor stadaautootjes.

De Fiesta mk7 of (Grand) Punto zitten ook in deze markt en hebben hoge ncap ramingen.

Voor de Corsa of Polo's in deze klasse zou ik echt uitkijken, de Corsa roest versnellingsbak problemen. Voor Polo's met een TSI vanaf 2007 tm 2012 is het ook opletten gebleven.

[ Voor 14% gewijzigd door 3x3 op 09-08-2018 20:46 ]

| live and give like no one else |

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik zou er een kiezen met de hoogste veiligheid.

★ What does that mean? ★

• Renzzie
wd200 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:55:
Met een yaris doe je niets verkeerd, vaak erg betrouwbaar en een beetje saai.

De picanto heeft in ieder geval 5 deuren en voor mijn gevoel wel iets groter dan een Aygo.

Zorg in ieder geval dat Je de kinderwagen meenemen als je gaat proefrijden om te kijken of die past.

Private lease overmogen ?
https://www.arval.nl/privatelease/nl/lease-auto/kia/picanto
Ik bedoelde dat de Getz gevoelsmatig iets groter is dan de Aygo. Wel goede tip van de kinderwagen! Die moeten we nog aanschaffen ook. Heb net maar overlegd dat we zaterdag op kinderwagenjacht gaan ipv proefritjes :D

Private lease is niet echt mijn cup of tea. Ik koop liever gewoon zelf iets.
FireAge schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:17:
Zoiets?

https://www.autowereld.nl...ool-27143666/details.html

Honda Jazz, zuinig, betrouwbaar, compact van buiten, ruim van binnen.
Leuke auto inderdaad! Ga ik zeker even verder naar zoeken. Thanks!
GoldenSample schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:32:
Met bovenstaande, met als toevoeging:
Mitsubishi Colt, net een Yaris/Honda qua betrouwbaarheid maar wat goedkoper. De 4 cilinders zijn wel iets minder zuinig, weet niet hoeveel je rijd? De 3 Cilinder 1.1 met 75PK zijn wat zuiniger en alsnog niet enorm traag.
Leuke toevoeging inderdaad. Ga ik ook even verder naar kijken. Ze zal maximaal 15.000km per jaar gaan rijden.
Wok schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:37:
[...]

Echt, waarom wéér deze onzin? :-( Ik begin inmiddels echt moedeloos te raken van dat klakkeloos elkaar napraten... Kap toch eens met die vooroordelen in stand te houden. Frans is tegenwoordig echt niet meer minder betrouwbaar dan Duits (VAG TSI-debacle, anyone?) of Japans (Toyota D-CAT, anyone?). Men mag mij nu van repliek dienen inzake de THP-motor van PSA, maar in dat geval is het 'right back at ya', want het probleemdeel van dat blok, de cilinderkop, is bedacht door - jawel - BMW.

Mensen die op GoT om autoadvies vragen en op voorhand al auto's uitsluiten o.b.v. borrelpraat ben ik wel een beetje klaar mee... Gelukkig heb jij in ieder geval voor jezelf al een shortlist opgesteld, dus laat ik me daar verder op richten ;)
Het is in dit geval niet napraten, maar gebaseerd op eigen ervaringen bij mijzelf dan wel directe familie. Ik heb een tweetal peugeot's gehad (206 en 307) die beide meer bij de garage stonden dan op de weg. Mijn vrouw en haar broer hebben een citroen en een renault gehad en die hadden exact hetzelfde euvel. Heb zelf ook Ford, Opel en Hyundai gereden en daar heb ik nooit last van veroorzaakte files gehad.

Dus noem het borrelpraat, ik noem het helaas (ongelukkige?) ervaring. Door deze eigen meegemaakte ervaringen zijn (oudere) Franse auto's geen optie voor ons.
Ik ga ze stuk voor stuk even af:
- Hyundai i20: Prima auto inderdaad, maar je zegt zelf af dat-ie net buiten budget ligt. Mocht je door 'verliefdheid' toch budget vrij kunnen/willen maken, dan kom je uit bij de eerste bouwjaren van de i20, maar die zou ik juist mijden. Mijn ouders hebben een 'vroege' i20 gehad en die was technisch uitstekend (nooit problemen mee gehad), maar begon uiteindelijk te roesten rond de portiergrepen. Nu rijden ze een paar jaar jonger model en dat model is inderdaad gemodificeerd bij de portiergrepen (rubbertjes).
- Hyundai Getz. Uitstekend alternatief voor als de i20 inderdaad nog niet budgettair haalbaar is :) Wel zou ik dan voor een model van ná de facelift gaan: dan zit je motorisch altijd goed. Mijn ouders hebben er een gehad van vóór de facelift met de 1.3-motor (na de facelift werd dat een 1.4). Flawless qua betrouwbaarheid, maar die 1.3 was trááág :X Wilde ook gewoon geen toeren draaien... Je komt mee met het verkeer, maar dat is het dan ook; er zit echt niks extra in. Kofferbak is wat klein, maar op de achterbank verrassend ruim! Zelfs al volwassene kun je er goed zitten. Stoelen zijn wel erg vlak dus zijdelingse steun heb je niet en je zit echt 'op de bok'.
- Toyota Yaris: lijkt wellicht kleiner dan de Getz, maar valt in de praktijk wel mee. Kofferbak kan een pijnpuntje zijn, maar verder een prima alternatief voor de Getz/i20.
- Opel Corsa: Geen ervaring mee... Hoor/lees er eigenlijk nooit slechte verhalen over.
- Kia Picanto: Is inderdaad een stuk kleiner dan de andere opties, maar valt dan ook in het A-segment (al je andere opties zijn B-segment). Het vorige model Picanto is echter wel een erg goede auto en dan zou je ook zustermodel Hyundai i10 moeten overwegen (die is van binnen iets ruimer).
Dank voor je gedachten! Zeker een goede toevoeging in het geheel en specifiek inzake de i20 en getz. Ik was aan het twijfelen, maar dit zorgt er toch voor dat ik nog minder bereid ben extra budget voor een i20 in te zetten. De picanto is vrees ik iets te klein. Maar wellicht moeten we daar toch maar een keer een proefrit in maken als we een kinderwagen hebben. Ik zal de i10 ook heroverwegen. Die vind ik zelf ook wel leuk :)
3x3 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:42:
Ik zou een auto uit het B segment zoeken of met verstelbare achterbank.

[afbeelding]
De Honda Jazz en genoemde Colt zijn ruime keuzes voor stadaautootjes.

De Fiesta mk7 of (Grand) Punto zitten ook in deze markt en hebben hoge ncap ramingen.

Voor de Corsa of Polo's in deze klasse zou ik echt uitkijken, de Corsa roest versnellingsbak problemen. Voor Polo's met een TSI vanaf 2007 tm 2012 is het ook opletten gebleven.
Dank! Ik houd de auto's en de waarschuwingen in gedachten.
MrMonkE schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:45:
Ik zou er een kiezen met de hoogste veiligheid.
Dit speelt absoluut sterk mee in de uiteindelijke keuze.

Dank iedereen zo ver voor de gedeelde gedachten :D

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40
[...]

Mwah... borrelpraat... ik heb jarenlang bij een grote leasemaatschappij gewerkt en als ik af en toe bij de collega’s van onderhoud zag wat daar allemaal voor problemen met Franse auto’s voorbij kwamen :$
Bosjes 508 hybrides die vanuit het buitenland gerepatrieerd moesten worden omdat ze door allerlei storingen niet meer rijdbaar waren, en dat met nog geen 50K kilometer op de teller :X
En zo kan ik nog wel een paar modelletjes opnoemen. Frans is in de loop der jaren zeker wel beter geworden, maar je kan écht niet met droge ogen beweren dat Frans even betrouwbaar is als Japans.

Verder wel grappig dat je Toyota noemt met de D-Cat. Dat was inderdaad een debacle, maar buiten dat om kan je bij Toyota niks geks vinden (en zijn ze wijselijk gestopt met diesel buiten bedrijfswagens om :P). Sterker nog: bij de afdeling onderhoud zagen ze amper aanvragen voorbij komen omdat alles automatisch goedgekeurd werd; namelijk alleen onderhoud en soms wat remmetjes of ruitenwisserbladen.

Ontopic: TS je raadt het al, ga voor de Yaris ;)

Join het GoT Pulse-Team!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-11 17:33
Denman schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:02:
[...]
Frans is in de loop der jaren zeker wel beter geworden, maar je kan écht niet met droge ogen beweren dat Frans even betrouwbaar is als Japans.
Het gaat om het belachelijke roeptoetergedrag dat Franse auto’s per definitie onbetrouwbaar zouden zijn. Dit is de grootste onzin.

[ Voor 3% gewijzigd door Naafkap op 09-08-2018 22:46 ]

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:42

Wok

Dakloos...

Steven.w schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 22:45:
[...]

Het gaat om het belachelijke roeptoetergedrag dat Franse auto's per definitie onbetrouwbaar zouden zijn. Dit is de grootste onzin.
Dit dus :)

Dient natuurlijk ook wel weer genuanceerd te worden ;) Tot pak 'm beet 2007-2008 waren de Fransozen wel degelijk bovenin de pechstatistieken te vinden :P Maar sindsdien zijn ze inderdaad niet structureel slechter meer dan enig ander merk... De Renault Laguna III is bijvoorbeeld juist een zeer betrouwbare auto gebleken, alle PSA-modellen na de 407 kennen ook geen grote problemen meer...

Zelf heb ik een 2008 Peugeot 308 gereden met de door velen (wederom gepapegaai) verguisde 1.6 HDi. Nul komma niks gezeik mee gehad. Vier jaar lang alleen maar de reguliere beurtjes hoeven doen zonder extra onderhoud. Ow wacht... Een boutje van de uitlaatophanging was bij de 40.000km-beurt AWOL gegaan....

Daarnaast rijd ik al sinds 2005 PSA als secundaire auto (voornamelijk Peugeot 205); privé rijd ik momenteel Volvo ('97 V90). Nog nooit heb ik langs de kant van de weg gestaan als gevolg van slechte kwaliteit/onbetrouwbaarheid. In al die jaren ben ik twee keer gestrand, maar beide keren puur als gevolg van gebrekkig/geen onderhoud door voorgaande eigenaren.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-11 17:33
Zo is het. Peugeot bijvoorbeeld is gewoon goed bezig de laatste jaren. Ook nog wel een interessant artikel : https://www.telegraph.co....0-best-car-brands-listed/

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:50
Mwah. Franse auto's zijn toch zeker wel minder betrouwbaar gebleken als Japanners of Duitsers. Maar dat is vooral van jaren geleden.
Tegenwoordig word er zo veel techniek gedeeld, dat het niet meer op gaat.
In bepaalde Nissans zitten bijvoorbeeld Renault motoren.

Je moet gewoon per model kijken wat voor techniek er gebruikt is, en of dat betrouwbaar is geweest. Echte probleem auto's vallen wel op als je een keer googlet.

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 09-08-2018 23:07 ]

• Denman
  • Registratie: November 2001
[...]

Het gaat om het belachelijke roeptoetergedrag dat Franse auto’s per definitie onbetrouwbaar zouden zijn. Dit is de grootste onzin.
Volledig met je eens. Daarom zei ik er ook specifiek bij dat er wel degelijk verbetering is.
Maar de betrouwbaarheid op 1 lijn trekken met Japanners en in het bijzonder Toyota is ook de grootste onzin ;)

Join het GoT Pulse-Team!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Naast de angst voor Fransen.. (zou je bv ook een citroen C1 of Peugeot 107/108 weigeren, terwijl dat dezelfde auto is als je Aygo).
Daarnaast snap ik de grens van 100.000 km ook niet direct. Met een budget van 5k een auto willen die <100k gelopen heeft betekent auto's die veel korte afstanden hebben gereden. Als iets slecht is, is dat het wel...

Voor dat bedrag kun je bv ook bijna een Lancia Ypsilon vinden van na 2011. (Staat op verlengd onderstel van de Fiat 500/Panda), of een Fiat Punto. De turbo twinair modellen is 1:18/19 mogelijk, 1:17 is gewoon realistisch. Alleen klinkt die motor best vreemd.

Zo'n i20 rijdt overigens wel enorm saai, zonder emotie. Bovendien zijn ze niet bepaald zuinig, en moet je flink op toeren trappen om ze voorruit te laten komen. Voor ons de reden destijds om die te laten staan..

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 09-08-2018 23:47 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ja, een i20 rijdt saai, en een Ypsilon niet? :D
Volgens mij is de TS ook niet op zoek naar een spannende auto, anders had hij wel om een MX5, Lotus of Impreza gevraagd

Vaak bu'j te bang!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:31
GAIAjohan schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 23:45:
Daarnaast snap ik de grens van 100.000 km ook niet direct. Met een budget van 5k een auto willen die <100k gelopen heeft betekent auto's die veel korte afstanden hebben gereden. Als iets slecht is, is dat het wel...
Hier trouwens wel mee eens. Zoek een auto die netjes 10-15k per jaar gelopen heeft en zijn beurtjes heeft gehad.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik kijk zelf altijd naar de veiligheid (prio nr1) van een auto en al helemaal als ik er een kind op de achterbank moet zetten. Ik zou dan zelf ook nooit voor zo'n ''gebakje'' gaan maar een fatsoenlijke auto kopen die wat kan indeuken voordat je zelf in de kreukels zit.

Je moet er toch niet aan denken dat je je kind hier op de achterbank hebt gezet.

Afbeeldingslocatie: https://imageproxy.driving-fun.com/index.php/cf29044e422eb0390b24fcde9da28fe0d2711303/687474703a2f2f7777772e75706f776e657273636c75622e636f2e756b2f666f72756d2f75706c6f6164732f3232392f75702d6372617368332e6a7067

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:49

Reinier

\o/

Fiesta! Die rijdt het leukst.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
Steven.w schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 23:05:
Zo is het. Peugeot bijvoorbeeld is gewoon goed bezig de laatste jaren. Ook nog wel een interessant artikel : https://www.telegraph.co....0-best-car-brands-listed/
12.000 auto's over 24 merken... dat is gemiddeld 500 auto's per merk, en dat zal voor veel van die merken misschien de 100 niet eens aantikken. O-)

Dat zou ik ook met een korreltje zout nemen. Van nieuwe auto's kan je sowieso weinig zeggen. De problemen die in het begin voorkomen hoeven niet terug te komen natuurlijk. En de problemen die je kan krijg zie je vaak pas veel later. Kwa gedeelde techniek: Bij franse auto's is de motor vaak ook niet een issue. Het is vaak de electronica bij oudere auto's. En het is meer de bedrijfsfilosofie die de fransen hebben tov electra en hoe je dat netjes wegwerkt.

n=4 natuurlijk. maar 4 franse auto's gehad (peugeot, renault) en allemaal, stuk voor stuk, elektraproblematiek. 1 japanner en die heeft eigenlijk nog geen issues gehad. Allemaal anekdotisch en geen enkel bewijs. Maar dat stuk van de Telegraph is IMHO niet heel veel beter. sowieso zegt "problems per 100 cars" weinig. Een kapot lampje is toch anders dan een te snel versleten versnellingsbak :+ .

Verder inderdaad: Kijk per type auto, niet per merk. Want er zijn best goede franse auto's, maar ook heel slechte japanners.... Zelf vind ik de ANWB goede info hebben over oudere auto's. Zij zien natuurlijk vaak de problemen die voorkomen. En dat is denk ik representatiever en je weet wat je zou kunnen verwachten. De issues die de ANWB opgeeft voor mijn franse gebakje heb ik nu zo langzamerhand allemaal :9 . Van de japanner zijn er eigenlijk geen issues bekend en verrek: Ik heb geen issues.

I know, blijft N=1. Maar als tip wil ik toch de ANWB occasionwijzer meegeven. Dat is representatiever dan mijn mening, een onderzoek met te weinig auto's om significant te zijn en geen info geeft over het soort issue, of het woord van een garage.

Kwa de vraag van TS:
laat de 100.000km eis varen. De motor gaat weinig stuk. Mijn diesel had 360.000 op de teller staan bij aankoop, en nu 411.111. En die is motorisch nog prima. Leeftijd zegt IMHO meer dan km-stand.

Kijk op Spritmonitor.de wat het gemiddelde daadwerkelijke verbruik van een auto is. Dat zegt meer dan anekdotes of de specificaties van de fabrikant.

Ik weet niet wat het verbruik is van deze maar wij hebben, ook vanwege een kleine, voor een Honda Jazz gekozen als 2e auto. Zijn wel populaire auto's, want voor een relatief kleine auto heb je veel ruimte. De "magic seats" zorgen dat je enorm veel ruimte kan creëeren. Ze zijn betrouwbaar (tenminste die wij hebben).
https://www.autoweek.nl/o...airco-hoge-instap-137dkm/
Eerste die ik rond je prijspunt kon vinden.

EDIT:
De occasiontest:
https://www.anwb.nl/auto/...002-01-01/2003-12-01/1335

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 10-08-2018 09:15 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De Duitse ADAC heeft ook een mooi overzicht van het aantal pechgevallen per type auto.
https://www.adac.de/infot...Kzga10oLJyeuJCzZwxT2FHmkJ

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 10-08-2018 09:30 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:59
[...]

Mijn bezwaar tegen franse auto's zit vooral in het feit dat de garages zo zwak zijn en soms totaal onbekwaam om iets op te lossen.
Ik heb zelf 5 keer een franse auto gehad, en dat is iedere keer slecht uitgedraaid. (ik heb ze dus wel meer dan één kans gegeven)
De slechtste was een C8 die op 2 jaar tijd in totaal 2 maand en 12 keer in de garage geweest is (3 keer in panne op de weg en moeten afslepen).
Ik heb nog een Citroen gehad die na 4 jaar uit elkaar viel, een Espace waar de verf van afbladerde, een Clio waar ik na 4 jaar en 30.000km een onderhoudsbeurt zonder speciale dingen voor de neus kreeg van 1000€.
Een Scenic waar de garage tijdens een onderhoudsbeurt nooit alles in een keer af kreeg, en waar ik tot 3 keer moest terugkomen voor pietluttigheden.

Dan eigen ik me toch wel eens het recht toe om geen Franse auto meer te overwegen. (Ford en Opel trouwens ook niet meer. )

Zoek jezelf een goede Jap, of kijk naar een Skoda Fabia (zeer ruim in zijn klasse).

Sony A7 iv en wat recycled glas

• davevogel0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:44
En een hele andere optie als een Audi A2 dan?

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:29:
De Duitse ADAC heeft ook een mooi overzicht van het aantal pechgevallen per type auto.
https://www.adac.de/infot...Kzga10oLJyeuJCzZwxT2FHmkJ
ADAC is de Duitse ANWB en in Duitsland worden Audi's en BMW's door de eigen service-dienst afgesleept, heb ik mij laten vertellen. Betrouwbaarheid is zo lastig te meten. Weinig problemen met een hagelnieuwe lease-auto vind ik niet heel bijzonder. Maar wat doet een auto na een jaar of acht? Materiaalgebruik bij slijtgevoelige onderdelen zoals de ophanging verschilt behoorlijk; volumemerken moeten denken aan hun marges. Maar de consequentie is dat je vaker aan de beurt bent voor vervanging van onderdelen zoals wiellagers, fuseekogels, schokdempers. Het is mijn indruk dat op dat laatste vlak de Japanners goede jaren hebben gehad in vergelijking met Franse en Duitse merken, en dat de Koreanen het de laatste tijd goed doen. Dat zal de komende jaren moeten blijken; de Getz heeft het goede voorbeeld gegeven.

Dus 1) zorg dat je de pijndossiers mijdt (VW TFSI, Laguna 2 (3 is goed, Mercedes C-klasse w203 roest), en 2) probeer een inschatting te maken van de onderhoudsgevoeligheid.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
@desmond dat verklaart wel waarom alle Audi's en BMW's allemaal bovenaan staan.

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-11 22:05
Wij zaten thuis ook met een soortgelijk vraagstuk. Vriendin had een 3 deurs Fiesta. Qua ruimte prima, maar een 5 deurs, isofix en airco is toch wel fijn.
Wij hebben dus uiteindelijk gekozen voor het laatste model Fiat Punto uit 2012.
- Kinderwagen goed in te laden
- Isofix voor de kinderstoel
- Voorzien van bluetooth dus ook handig voor muziek/bellen
- 0.9 twinair heeft best wat pit en toch zuinig
- Persoonlijk, maar oogt als een leuke auto.

Afbeeldingslocatie: https://prod.pictures.autoscout24.net/listing-images/dea56669-5481-bb19-e053-e250040aa7bb_f2c8522e-4572-474e-b1c8-648a3b33a18b.jpg

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:54
+1 voor de Punto. Leuke auto's, best ruim voor het B-segment en binnen het budget ruim te vinden.

Ik zou me overigens zeker niet blindstaren op de kilometerstand. Check per model wat je gaat rijden op welke stand hij een nieuwe distributieriem nodig heeft en zorg dat dat gebeurd bij aankoop, of net gedaan is. En check daarbij de staat van de remschijven (kan je bij lichtmetalen velgen makkelijk zelf zien), de banden, enzovoort enzovoort.

Je kan beter een wagen met 110k km halen waar bovenstaande net is gedaan, dan een auto met 90k waar de hele rits precies aan de beurt is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Renzzie
De hele Franse discussie is irrelevant. Uit eigen ervaring wil ik geen Franse auto. Geen argument zal me hiervan doen afwijken.

Bedankt allemaal voor de adviezen! Ik neem ze ter harte en ga eens oriënteren op een nieuwere auto, maar wel met iets meer kilometers op de teller. Ook zal ik zeker de Jazz eens beter bekijken. Budget wil ik wel graag rond de €5000 houden. Er komen nog genoeg grote uitgaven aan met een kleine op komst :)

@PhuSioN De Punto is inderdaad een leuk bakje om te zien! Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je ervoor hebt betaald?

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-11 22:05
Renzzie schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:25:
De hele Franse discussie is irrelevant. Uit eigen ervaring wil ik geen Franse auto. Geen argument zal me hiervan doen afwijken.

Bedankt allemaal voor de adviezen! Ik neem ze ter harte en ga eens oriënteren op een nieuwere auto, maar wel met iets meer kilometers op de teller. Ook zal ik zeker de Jazz eens beter bekijken. Budget wil ik wel graag rond de €5000 houden. Er komen nog genoeg grote uitgaven aan met een kleine op komst :)

@PhuSioN De Punto is inderdaad een leuk bakje om te zien! Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je ervoor hebt betaald?
We hebben er vorig jaar 5400 euro voor betaald, 86xxx km op de klok. Mistlamp voor en led achterlicht was stuk, maar die heb ik op samen voor 60 euro op de sloop gekocht en in 10 min zelf geïnstalleerd.

PS. Niet mijn eigen foto, maar we hebben we exact dezelfde.
Pagina: 1