Toon posts:

Welke printer voor Trading Cards?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Missie
Ik wil een eigen gemaakt trading card spel zo professioneel mogelijk realiseren.

Achtergrond
De logische stap is het te laten drukken. Het probleem is de meeste drukkers vinden het enkel rendabel voor grote oplages en dan moet je een groot smak geld neerleggen en zit je met een opslag van duizenden exemplaren.

Benodigdheden
Nu heb ik het in mijn hoofd gehaald om zelf, zo professioneel mogelijk, een trading card game te printen. Na wat onderzoek heb ik het idee dat de volgende spullen nodig zijn:
• Sulfaatkarton (min. 250 grams)
• Printer
• Lamineermachine
• Lamineerhoes (mat)
• Papiersnijder
• Hoek snijder (3mm)

Vraagstuk
Welke printer kan je het best kiezen om zo mooi mogelijk op 250grams (liefst ook 300grams) sulfaatkarton te drukken?

Stappenplan
1. Kaartspel drukken op sulfaatkarton.
2. (Eventueel) Door een lamineermachine voor mat laminaat afwerking.
3. Uitsnijden met een papiersnijder.
4. Hoeken eruit snijden met een hoek snijder.
--

Met het doorzoeken van het forum zag ik dat laserprinters hier niet echt geschikt voor zijn en je eerder moet kijken naar Inktjet printers. Alleen zijn ze niet allemaal geschikt om de niet buigzame eigenschappen van sulfaatkarton aan te kunnen. Iemand 2018 ideeën hierover?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik zou in plaats van een papiersnijder kijken naar een stansmachine, deze zijn helemaal niet zo duur en met de juiste mal krijg je veel netter uitgesneden kaarten.

Wat betreft de printer, je hebt een printer nodig met een zo vlak mogelijke papierdoorvoer omdat je karton niet een 180 graden draai wilt laten maken. Een Epson printer is in zo'n geval een goede optie, maar er zijn grote verschillen in print technieken en het resultaat op bepaalde papier en kartonsoorten. Epson injecteerd de inkt meer in het papier, waar bijvoorbeeld HP het er meer als een laagje op legt. Wat beter is hangt af van het soort papier. Er zijn drukkerijen die ook digitaal drukken met een soort hybride tussen een drukpers en printer waarbij de drukinkt net als tonerpoeder aan een statisch geladen rol blijft plakken om zo over te worden gebracht op papier. Het resultaat hier van is best netjes, en lijkt meer op drukwerk dan een fotoprinter, maar nog niet zo goed als een echte offset druk.

Je zou eens kunnen onderzoeken hoe een printer zoals onderstaand overweg kan met sulfaatkarton. 250gr en misschien 300gr moet er nog wel doorheen kunnen, maar de vraag is ook of de inkt bijvoorbeeld niet te veel uitloopt.

https://www.epson.nl/prod...or-sc-p400#specifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt HKS-Skyline zo fijn dat de community van Tweakers zo behulpzaam is. Ik heb weer nieuwe aanknooppunten om te onderzoeken. Zal mijn bevindingen ook hier plaatsen in de hoop dat het andere mensen kan helpen die met soort gelijke problemen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:27

Matis

Rubber Rocket

@Verwijderd heb je ooit nog een goed resultaat gekregen? Mijn vrouw is op dit moment ook bezig om een kaartspel te maken en zit met hetzelfde probleem waar jij momenteel tegenaan loopt.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 18:02

TheBorg

Resistance is futile.

Wat mag het kosten? Ik zou kijken naar een dye sublimation printer. Deze werken met een ribbon in plaats van inkt. Deze printen altijd streeploos en er zijn zelfs modellen die kunnen lamineren.

Je hebt er al voor rond de 120 Euro. Gemaakt om thuis foto's te drukken. In de regel is het zo hoe duurder de printer hoe lager de kosten per afdruk.

Hier heb je een filmpje van een model van rond de 1000 Euro. Bij 5 minuten krijg je een idee van de kwaliteit.
YouTube: DNP Photo Booth Printers from Photo Booth Expo 2017 | Disc Jockey News