Toon posts:

Draad kapot gegaan, nu gaat de verwarming aan

Pagina: 1
Acties:
  • 6.219 views

Onderwerpen

Vraag

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Net met plinten leggen is tijdens het klussen een kabel geknakt, het gaat om een ijzerdraadje, ik ging er vanuit dat dit van het alarm was (dat toch niet gebruikt wordt), maar het blijkt van de verwarming. De verwarming wordt warm via stadswarmte, ik gok dat het iets was om de temperatuur mee te meten, de verwarming sprong ook meteen aan.

Ik schrok even, want ik dacht iets van gas te ruiken, maar toen bedacht ik me dat we niet eens een gasaansluiting hebben :+

Maar wel erg vervelend aangezien de verwarming nu dus aan is, ik heb even een foto gemaakt van hetgeen dat nu dus kapot is, iemand enig idee hoe ik dit kan repareren?

Klik op de afbeelding om in te zoomen:

Bedankt alvast!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Dat is een temperatuursensor. Die zit vast aan je thermostaatknop. Oplossing is dus een nieuwe knop met sensor.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• the-fox
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Kijk eens waar het uiteinde heen gaat. Ziet er uit als een afstandsvoer van een thermostaatknop. Ik vermoed dat vervangen het makkelijkste is.

https://www.conrad.nl/p/i...h=1&vat=true&insert_kz=8J

• miicker
  • Niet online
@Microkid ik ging er al vanuit ja.

@the-fox oké dat is dan jammer, maar het zij zo.

Ik zat er aan te denken om de thermostaatknop te vervangen met een slimme thermostaatknop, als zoiets bestaat? Het liefst zodat ik de verwarming met een app (of met een centrale thermostaat) kan bedienen. Is er zoiets voor stadsverwarming? En wat heb ik dan nodig om het te installeren? Een beetje zonde als ik nu 30-40 euro aan een nieuwe knop ga besteden als er voor een paar centen meer misschien wel een slimme beschikbaar is.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:32

Amphiebietje

In de blubber

Stadsverwarming valt toch meestal onder de verhuurder of VVE?

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:12
Amphiebietje schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:26:
Stadsverwarming valt toch meestal onder de verhuurder of VVE?
Als je huurt wel ja, anders valt het onder je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb stadsverwarming maar geen VVE of een verhuurder.

XBL: Nogne

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 15:32
@Amphiebietje @Nogne Dat ligt eraan. Mocht je inderdaad geen VvE hebben, dan is het vanaf de hoofdkraan voor eigen verantwoordelijk. Hetzelfde als met de waterleiding, elektra, etc. Heb je echter een VvE dan ligt het aan de splitsingsakte van het pand. Bij sommige modelreglementen valt de verwarmingsknop inderdaad onder verantwoordelijkheid van de VvE, bij andere (vooral oudere) reglementen niet. Echter is het stuk gemaakt door de bewoner, al dan niet per ongeluk, en is de bewoner bij deze verantwoordelijk.

@miicker Slimme verwarmingsknoppen bestaan inderdaad. Je hebt er verschillende. Ik weet niet hoe handig jij bent, maar ik heb slimme thermostaatkranen van Popp. Dit zijn rebranded Danfoss kranen met terugkoppeling van temperatuur. Deze functie ontbreekt namelijk bij Danfoss. Deze knoppen werken met het Z-Wave protocol. Je kunt het spul daarop aansturen met bijvoorbeeld Domoticz of Home-Assistent. Of een kant-en-klare oplossing kopen in de vorm van de Danfoss Link. Naast Danfoss heb je ook thermostaatkranen van Tado of Fibaro. Ook heb je veel goedkopere merken, maar daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen.

De kosten zijn zo'n 60-70 euro per radiator en dat vind ik persoonlijk vrij stevig. Echter had ik afgelopen jaar een besparing van ongeveer 50 euro per radiator, aangezien we nu niet meer per ongeluk de verwarming aan laten staan of te hoog instellen. Het ligt dus ook gedeeltelijk aan jouw woonsituatie en in hoeverre je het ervoor over hebt.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:04
Kijk even in je meterkast. Met een beetje geluk kan je daar twee hoofdkranen dichtdraaien. Ik heb de meest belangrijke knoppen vervangen naar danfoss. Die hebben een zwave systeem, waardoor je centraal kan gaan bedienen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• miicker
  • Niet online
@Amphiebietje ik woon in een koopwoning, zonder VvE, dus eigen verantwoordelijkheid.
@alex3305 thanks, maar ik vind de startersset waar je naar linkt erg prijzig. Ik ben zelf naar Tado aan het kijken, dat lijkt me mooi spul en erg gebruiksvriendelijk.
@DiedX zie mijn reactie op alex.

Weet een van jullie of ik ook een radiatorknop van Tado los kan kopen en dan later een bridge? Zodat ik nu eerst de verwarming gewoon uit kan zetten en later de app kan gaan gebruiken en gebruik maken van de 'smart' functies? Of moet ik echt eerst een bridge installeren etc?

Ik ben ook even naar de hornbach geweest en daar werd me verteld dat als ik de radiatoren smart wil maken ik ook een speciale klep moet installeren (omdat ik stadsverwarming heb), ik lees hier bij Tado nergens iets over, de man zei dat dit bij ieder slim systeem moet, echter verkochten ze daar enkel Honeywell. Klopt het wat de verkoper vertelde? Of hoeft dit met Tado bijvoorbeeld niet?

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik snap het even niet denk ik. Je kan toch gewoon de radiatoren dichtdraaien? Er is verder geen "verwarming" in huis die "aan" gaat.

Zit die sensor die je stuk hebt gemaakt nu aan radiatorknop of gewoon aan een thermostaat?

• miicker
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 22:11:
Ik snap het even niet denk ik. Je kan toch gewoon de radiatoren dichtdraaien? Er is verder geen "verwarming" in huis die "aan" gaat.

Zit die sensor die je stuk hebt gemaakt nu aan radiatorknop of gewoon aan een thermostaat?
De sensor (voeler) die ik stuk heb gemaakt zit aan de radiatorknop, ook al zet ik die knop uit, blijft de verwarming aan staan.
Nu heb ik de complete watertoevoer maar uitgezet in de meterkast, want het werd hier behoorlijk heet (en het was net zo lekker afgekoeld).

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
En je hebt bij iedere radiator zo'n sensor zitten?

En dan heb je dus geen automatische klep in de meterkast die aan een thermostaat zit. Dan kan je dus gewoon je oude knoppen vervangen voor wat moderns. Dan heb je geen klep verder nodig.

• alex3305
@miicker Over Tado lees ik wel wisselende verhalen. Danfoss / Popp is wel wat duurder, maar blijkt wel een stuk stabieler te zijn. Vooral de aanwezigheidsdetectie en termperatuurvoeler blijken wat minder te zijn.

• miicker
  • Niet online
@alex3305 nu heb ik uiteindelijk toch Tado aangeschaft (bij Bol.com, dus kan nog altijd terug). Ik heb twee radiatoren in mijn huiskamer, één met een knop van danfoss, en een andere van temset, nu ga ik er vanuit dat de danfoss kop vervangen met Tado geen enkel probleem zal zijn, echter begreep ik dat het vervangen van de temset kop niet zomaar kan met Tado.

Weet jij of dit met de door jou genoemde systemen wel kan?

Dit is de aansluiting:

• alex3305
@miicker Geen idee. Ik weet ook niet of er misschien achter de knop van Temset een standaard radiatorkraan zit. Volgens de handleiding van Popp:
The Popp radiator thermostat can be mounted to valves with standard M30x1.5 connector or RA2000
Dus die kun je monteren op twee soorten aansluitingen. Temset heb ik in ieder geval nooit van gehoord. Laatst heb ik hier wel een knop laten vervangen en dat was qua prijs best aardig. Ik was zo'n 60 euro kwijt, maar rond de 100 euro is gangbaar inclusief arbeid e.d. Daarbij moet ik ook opmerken dat ik blokverwarming heb en daar normaliter dus extra arbeid bijkomt.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

OgWok

U.N.C.L.E.

Kleine pinnetje ingedrukt houden en dan stopt de doorstroming. Nieuwe thermostaatknop is redelijk makkelijk te krijgen; zonder die losse sensor eraan. Wel even de knop meenemen voor de juiste aansluiting.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• miicker
  • Niet online
@alex3305 oké, tado werkt ook met M30,1.5 dus dat zal niet gaan passen dan.
@OgWok de foto's in mijn laatste post hebben geen betrekking op de radiator met het defect, dat is een andere.

• morworm
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 31-12-2019
Ok. Ik heb dus precies hetzelfde probleem. Draad met sensor weggetrokken uit de verwarmingsknop, ik rook een lucht die op gas lijkt en nu gaat de verwarming niet meer uit. Ik ben een arme student en ik woon in een pand dat spoedig gesloopt gaat worden. Daarom hoop ik een goedkope oplossing te vinden. De meest ideale uitkomst zal voor mij zijn wanneer ik gewoon iets kan veranderen in de verwarmingsknop waardoor deze uit blijft. Kan iemand mij helpen met dit probleem? Ik vind het moeilijk te geloven dat ik de hele knop moet vervangen, is er niet een meer simpele oplossing?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-08 15:57
Muntje of stukje metaal op dat kleine pinnetje in het midden leggen en een flinke tywrap eromheen zodat je het pinnetje helemaal in drukt.

[Voor 6% gewijzigd door .Maarten op 22-12-2019 13:40]

• morworm
.Maarten schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:40:
Muntje of stukje metaal op dat kleine pinnetje in het midden leggen en een flinke tywrap eromheen zodat je het pinnetje helemaal in drukt.
Bedankt voor de reactie. Ik heb de knop er af gehaald en er zit inderdaad een pinnetje in het midden dat ingedrukt kan worden. Ik ga er mee aan de slag. Met een tiewrap zal alleen lastig worden vermoed ik. Dit omdat het pinnetje aan een rechtopstaande buis bevestigd is. Misschien dat ik met tape kan klooien en zo het pinnetje naar beneden kan houden met het muntje. Even experimenteren dus.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-08 14:19
morworm schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:17:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik heb de knop er af gehaald en er zit inderdaad een pinnetje in het midden dat ingedrukt kan worden. Ik ga er mee aan de slag. Met een tiewrap zal alleen lastig worden vermoed ik. Dit omdat het pinnetje aan een rechtopstaande buis bevestigd is. Misschien dat ik met tape kan klooien en zo het pinnetje naar beneden kan houden met het muntje. Even experimenteren dus.
hightech lowbudget studentoplossing: Koppelmoer recht voor het pinnetje tapen. Boutje erin draaien en daarmee de warmteafgifte instellen. Voor net dat extra beetje luxe: Gebruik een vleugelbout.

• morworm
De radiator is met het indrukken van het pinnetje nog steeds niet helemaal uit. Waarschijnlijk is de kraan of het pinnetje dan kapot. Ik heb gelezen dat iemand bij zijn kraan met een hamer op het pinnetje is gaan slaan en hem daarmee uitgekregen heeft... Ik heb ook gelezen dat het mogelijk is het voetventiel dicht te draaien dus ik ga daar maar eens naar kijken.

[Voor 8% gewijzigd door morworm op 22-12-2019 22:40]

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Ik zou toch denken aan een buitenvoeler???
Stadsverwarming is voor mij een nieuw iets, wil er graag over leren.
Iemand die t weet, is dit voor rendement? of kijken of er gebruikt wordt?

Net zo nieuwsgierig als jullie allen! 8)7 _/-\o_

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

morworm schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:52:
De radiator is met het indrukken van het pinnetje nog steeds niet helemaal uit. Waarschijnlijk is de kraan of het pinnetje dan kapot. Ik heb gelezen dat iemand bij zijn kraan met een hamer op het pinnetje is gaan slaan en hem daarmee uitgekregen heeft... Ik heb ook gelezen dat het mogelijk is het voetventiel dicht te draaien dus ik ga daar maar eens naar kijken.
Probeer eens lijmklem van de action en zo het pinnetje indrukken.
en voetventiel werkt ook...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Duke rules the world...

Oude koeien laten we maar in de sloot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee