Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hyundai Excel 1.3 '99 - gat boren in dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blomminator
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15:28
Mijn vraag is, ik heb een tweedeurs hatchback Excel uit '99.
Ik heb een roofrack / dakdragers / imperiaal nodig voor de mountainbikes/kano/surfplanken, etc.

Echter, dit is nergens te vinden. Hyundai NL niet, dakdragerwinkels niet, etc.
Marktplaats levert ook niets op; wel voor 4-deurs overigens.

Ik heb online een handleiding gevonden voor Thule-parts waarmee een combi gemaakt kan worden die zou moeten werken. ECHTER, die is voor 2000 en jonger. Dus voor 360,- een flinke gok of dat dan wel past.

Ooit heb ik in mijn GOlf mkII een viertal gaten geboord, dwars over het dak (dus parallel aan de assen) 2 metale strips gemaakt, met bouten door het dak vastgezet, en afgekit.

Hierna aan deze strips een imperiaal gelast. Dit zat over het hele dak, niet 2 losse balkjes.

Ik wil dit nu weer doen, maar wel veilig/stevig.

Dus; KUN Je overal in je dak een gat boren, of zijn er 'balken' in het dak die je moet aanhouden. Vergelijkbaar; je lamp in het plafond hang je niet los in het gips, maar in de houten balken achter t gips.

Mijn dank voor eventuele tips en/of meedenken...

Blommetje

A great deal of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

Alle reacties

• Noppesnada
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 15:23
Als je de hemelbekleding los haalt, zie je dan de verstevigingsbalken niet zitten ?

Lijkt me dat je voor deze constructie wel iets meer draagmateriaal wilt hebben dan een dunne plaat.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:05

AlexanderB

I void warranties!

Als het goed is heb je in de lengterichting op het dak 2 plastic strips zitten, hieronder zit de lasrand waar het dak en de zijkanten aan elkaar zitten, dat is zo'n beetje het stevigste punt in het dak, en vaak zitten originele rails hier ook aan vast (alternatief is dat ze klemmen tussen de deursponning en ongeveer diezelfde plek op het dak, het resultaat is hetzelfde.)

"Since there is no ending quote mark, everything after this is part of my quote. -Randal Munroe

• Blomminator
@AlexanderB Yes, er zijn 2 plastic strips inderdaad. Deze eruit gerukt, daar zitten geen echte montagemogelijkheden, maar inderdaad, de lasnaad tussen dak/zijkant.
Ik was vanmorgen bij een garage, die ging nog even zoeken. Wie weet kan er toch iets mooiers komen.

@Noppesnada Hmm, dat is een idee, maar toen ook niet gedaan. Wel slim inderdaad, maar los krijgen is 1, dat krijg natuurlijk nooit meer terug erin. Misschien is er ergens een Haynes guide of exploded view te vinden waar dit op staat... Dat zou dan fijner zijn.

A great deal of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

• Ruerd Jan
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 15:23
Kan je niet iets maken wat steunt op de rand, maar - tegen de beweging - vastgemaakt is op het dak?
Meestal steunen de dakdragers die in de deuropening klemt, op de rand en niet op het dak zelf.

Dus een beetje van beide kanten gebruiken?

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15:39

Richh

Zeg maar Richard

Inruilen voor een 4-deurs waar ze al opzitten? :P Misschien niet de Tweakers-oplossing die je zoekt, maar misschien wel de beste?

Mijn PC | Mijn MiLight app Android

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 16:44
Je hebt toch ook dak dragers die je tussen het raam en dak klemt? Ook bij 3 deurs? Of zit er bij de excel geen ruimte tussen bij het achterzijraam.

PSN ID= michelNL

• Blomminator
@corporalnl Nope, er is geen ruimte tussen raam/staal. Dus je kunt niets klemmen.
Das het hele probleem...

Wat wel kan, is een tweetal dragers tussen de voordeur klemmen, die verbinden met dwarsbalken (in de lengterichting van de auto) zodat deze boven de achterkant komen. Hier kun je dan weer een balk aan maken in de breedte, die met rubberen voeten op het dak leunt; zonder montage aan de auto.

Echter, deze set is niet te vinden...

Ik heb nog wel 2 superfijne dakdragers van mn BMW e46 325i, dus ik ga dan maar 4 permanente "moeren" aan mn dak lassen (simpel gezegd) en dan kan ik die dakdragers daarin vastzetten... Dan is het nog wel verwijderbaar, grotendeels.

De auto in kwestie;
https://tweakers.net/ext/f/52Y9I0s2d2jhm44fJPp2Dw4S/thumb.jpg

• Blomminator
Dit nog gevonden, dat zou wel duidelijkheid geven over de achterste drager..
https://hyundai.7zap.com/...ar:1999/bo/6067111/#67310

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 16-08 16:22
Past zo'n 4-deurs drager niet gewoon? Gaten boren in het dak is gewoon vragen om ellende..

• Blomminator
@Alfalva Waar denk je aan dan? Bij mijn vorige auto heeft het probleemloos 4 jaar gezeten (toen stopte de motor, niet het dak). Stevigheid, roest, of andere problemen?

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 16-08 16:22
quote:
Blomminator schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:04:
@Alfalva Waar denk je aan dan? Bij mijn vorige auto heeft het probleemloos 4 jaar gezeten (toen stopte de motor, niet het dak). Stevigheid, roest, of andere problemen?
Stevigheid, roest, lekkage, dingen op een auto vervoeren op een manier waarop het niet bedoeld is. Maar goed, waarom past de 4-deursdrager niet?

• xinix03
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 16:10
Wellicht overbodig, maar om je toch van dienst te zijn..

Je hebt ook al op https://www.winparts.nl/ gekeken?

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:05

AlexanderB

I void warranties!

Omdat de vierdeurs klemt op de deuropeningen, en de 3deurs auto die niet heeft aan de achterkant. De voorste past, de achterste niet.

"Since there is no ending quote mark, everything after this is part of my quote. -Randal Munroe

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 14:59
Is dit misschien een optie?

https://www.rent-a-skibox.nl/thule-774-sra-adapterset.html

Hij is overigens wel goedkoper te krijgen als je even zoekt.

Nilvo wijzigde deze reactie 10-08-2018 20:17 (11%)

• WhiteDog
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-08 23:13

WhiteDog

met zwarte hond

quote:
Richh schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:21:
Inruilen voor een 4-deurs waar ze al opzitten? :P Misschien niet de Tweakers-oplossing die je zoekt, maar misschien wel de beste?
Ik vind dit toch ook een optie die je mee moet overwegen. Gun jezelf een upgrade :)

• assk
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 14-08 23:17
Voor de fietsen zou je kunnen denken aan een trekhaak met de fietsen achterop.

Ik snap eigelijk niet zo goed waarom je een kano of een surfplank op dit dak wilt vervoeren. Zijn die planken niet erg lang ten opzichte van je auto/dak van je auto?

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 14:59
quote:
assk schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 05:39:
Ik snap eigelijk niet zo goed waarom je een kano of een surfplank op dit dak wilt vervoeren. Zijn die planken niet erg lang ten opzichte van je auto/dak van je auto?
Opvouwen en in de kofferbak leggen lijkt me niet erg praktisch. Wat stel je voor dan?
Mijn eigen dak dragers hebben praktisch dezelfde steek, ook al is de auto een heel stuk groter.

• assk
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 14-08 23:17
quote:
Nilvo schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:41:
[...]

Opvouwen en in de kofferbak leggen lijkt me niet erg praktisch. Wat stel je voor dan?
Mijn eigen dak dragers hebben praktisch dezelfde steek, ook al is de auto een heel stuk groter.
Ja eigenlijk een auto kopen waar je een set goede dakdragers op kunt gooien.

• D_Jeff
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 08:37
Mijn eerste auto was een H. Excel 1999 1.3 SE (3 drs)

Ik heb 1x een "schoonmoederskoffer" op de Excel gehad, middels iets aangepaste klemmen, welke dan tussen de deur en het dak geklemd. (Nilvo noemt deze)

Links: klemmen, Rechts stellen
Wel met een aanbevolen Vmax van 90 km/h (harder dan 100 wil je niet vanwege het fluiten van de wind en stabiliteit van de auto)

Dezelfde methode ook toegepast op een VW Polo 1.2 uit 2011, ging prima (met aanbevolen Vmax 110 km/h)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Blomminator
@D_Jeff Top man, dat klinkt goed. En nee, ik rijd sowieso nooit zo hard, en zeker met dingen erop/eraan niet boven de 100. Dus dat is prima.
Maar dat voorstel van @Nilvo heb ik wel gezien, maar ik kan nog niet goed vinden welke delen nu goed passen. Thule is niet geheel sluitend hierin, wel voor nieuwe modellen.
Ik zal dit nog eens uitzoeken, want dat is wel mooier dan gaatjes boren.
Echter moet het geen dure grap worden, ik ga geen 100den euros betalen voor een rack voor een op een oude auto.

@assk De totale lengte van de auto is 4 meter en een handje cm. De kano is 4.50, dus net ietsje langer. Het dak is uiteraard korter, maar dat zal wel goed gaan, zolang de snelheid laag blijft.

@Nilvo Dit dus uitzoeken, kijken of ik zeker de passende delen kan vinden. Thnx, deze site kende ik niet, maar lijkt een goede optie!

Wordt vervolgd...

• D_Jeff
Zover ik het nog niet genoemd had: De Excel is helaas roest gevoelig, dus gaten boren lijkt me niet slim ;)

Destijds mocht ik bij een verhuurbedrijf in Den Haag proberen of de klemmen paste (locatie: aan het kanaal, vlakbij Drievliet). Ik weet alleen niet of ze nog bestaan

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15:44

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

quote:
D_Jeff schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:26:
Zover ik het nog niet genoemd had: De Excel is helaas roest gevoelig, dus gaten boren lijkt me niet slim ;)

Destijds mocht ik bij een verhuurbedrijf in Den Haag proberen of de klemmen paste (locatie: aan het kanaal, vlakbij Drievliet). Ik weet alleen niet of ze nog bestaan
Ik denk dat het voor de restwaarde weinig uitmaakt. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• D_Jeff
@Señor Sjon Een Excel is een leuke starter, ook qua kosten.
Eerder bedoelde ik mijn opmerking met het oog op comfort dan op restwaarde.
Die staat al snel richting sloopwaarde (200-500 euro) :P

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True