Laptop loopt leeg tijdens opladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Een tijd terug heb ik een Acer Aspire One 10 S1003 aangeschaft;

pricewatch: Acer Aspire One 10 S1003-14XA Grijs

Prima apparaatje voor basic Photoshop / Visual Studio werk, maar ik loop tegen een zeer vervelend probleem aan;

Als de laptop (of tablet, of convertible - hoe je het maar wil noemen) aan het stroom hangt, loopt de accu nog steeds leeg (maakt niet uit of je een zware IDE draait, een film kijkt of helemaal niets doet).

Hangt de laptop niet aan het stroom, maar staat hij wel aan - dan loopt hij leeg (logisch) op een normaal tempo.

Staat hij aan én hangt hij aan het stroom, dan loopt hij iets minder snel leeg dan bovenstaand scenario.

Uiteindelijk houdt hij het - aan het stroom - wel een paar uur vol, maar het is niet relaxed;

Als je bv. op 75% accu zit en nog een paar uur wil doorwerken, omdat je 's middags een presentatie met dat ding wil doen, dan kan je dus nooit naar 100% opladen tijdens het werken;

Hij loopt in die paar uur - tot de fictieve presentatie - immers nog leeg, ook al laad je hem op...

--

Op de fora lees ik niets veel tot niets hier over, behalve dat - sommige - laptops bewust tot 50% leeglopen en dan weer tot 80% laden, om de accu te sparen (ook irritant, omdat je dan nooit tot 100% kan opladen, maar goed). Maar dat ging om zeer specifieke laptops uit het duurdere segment, met instellingen in de BIOS hiervoor.

Ik heb de originele USB lader gebruikt, een alternatief geprobeerd, origineel USB snoer, ander USB snoer, etc... en zelfs een tweede laptop (zelfde merk / soort) gekocht ( om het scherm te kunnen spiegelen van laptop A naar B ) en die heeft exact hetzelfde euvel (dus een brakke accu sluit ik maar uit).

W10 al vers geïnstalleerd, drivers up2date, accu getest met diverse apps (geen afwijking gevonden), power plans gefinetuned, etc...

Niets helpt; de accu loopt leeg - ook als je hem laadt...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
Ik weet niet hoe dat zit bij Acer.
Bij mijn Lenovo kan ik instellen dat de batterij pas begint te alden als de batterij onder de 50% zit, en dan max laden tot bv 95%. (ik heb dit ingesteld op min 85% , max 95%)
Maar als ik 87% heb, en die een dag gebruik aan de stroom, dan heb ik 's avonds nog 87% omdat die dan de batterij blijkbaar niet gebruikt en direct op netstroom draait.

Ik kan een ontlaadcyclus starten, dan gaat de laptop de batterij gebruiken tot bv 20% en nadien rustig terug opladen tot 95%.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:09:
Ik weet niet hoe dat zit bij Acer.
Bij mijn Lenovo kan ik instellen dat de batterij pas begint te alden als de batterij onder de 50% zit, en dan max laden tot bv 95%. (ik heb dit ingesteld op min 85% , max 95%)
Maar als ik 87% heb, en die een dag gebruik aan de stroom, dan heb ik 's avonds nog 87% omdat die dan de batterij blijkbaar niet gebruikt en direct op netstroom draait.

Ik kan een ontlaadcyclus starten, dan gaat de laptop de batterij gebruiken tot bv 20% en nadien rustig terug opladen tot 95%.
Dit soort verhalen (over HP / DELL en Lenovo) had ik indd. ook gelezen, maar mijn ACER heeft dat soort software niet (of niet meer; ik heb het systeem na ontvangst direct gerest / -wist en een verse W10 er op gezet met alleen de basic drivers).

Dus er zit geen extra / 3rd party accu-power-monitor-smart-charge software op (op beide laptops die ik nu heb)... hij verliest gewoon power, ook tijdens het laden - en hij blijft zeker niet fixed op één percentage (daar zou ik nog mee kunnen leven)... helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:40
Heb je de juiste USB lader?
Is het een USBC lader?

Mijn laptop laadt ook via een dedicated USBC lader.

Nu heb ik ook een kabel USBA naar USBC.
Als ik dat hang aan een standaard telefoonladertje, dan zakt het batterijpercentage langzaam weg.
Als ik die daar overnight in gesloten toestand aan hang, dan is de batterij wel grotendeels opgeladen.

Ik denk dat jouw tablet niet echt gebouwd is om uren aan een stuk te gebruiken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:28:
Heb je de juiste USB lader?
Is het een USBC lader?

Mijn laptop laadt ook via een dedicated USBC lader.

Nu heb ik ook een kabel USBA naar USBC.
Als ik dat hang aan een standaard telefoonladertje, dan zakt het batterijpercentage langzaam weg.
Als ik die daar overnight in gesloten toestand aan hang, dan is de batterij wel grotendeels opgeladen.

Ik denk dat jouw tablet niet echt gebouwd is om uren aan een stuk te gebruiken.
Het is de originele lader, ook heb ik meerdere andere laders (en snoeren) getest.

USB-A overigens, geen -C.

En hij charged wel gewoon, in de zin dat de battery-status "connected, charging is" (in tegenstelling tot "connected, not charging" wat je ook nog wel eens leest).

Maar hij laadt op met bij wijze van spreken 5% en hij discharged (tijdens het chargen) met 7%.

Dus 5 stappen voorwaarts, 7 stappen achterwaarts - waardoor je effectief achteruit loopt...

Het is inderdaad een goedkope laptop, maar dan nog verwacht je dat hij out of the box wel gewoon charged en niet leeg loopt, ook al doe je er niets mee en zit hij aan de lader :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:48
Als ik naar wat plaatjes van die adapter zoek lijkt het erop dat deze 5V is met een maximum van 2A, via USB mag je dan verwachten dat je dan ongeveer 8W kunt leveren. Ik kan me voorstellen dat de laptop meer dan dat verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:02

OverloadOfRed

Bla, blabla

Geen idee hoeveel poorten het ding heeft, maar misschien eens uitzoeken of je met 2 laders tegelijk kan laden? Ik denk niet dat dit soort tablets is gemaakt voor zwaar werk en misschien moet je Windows wat uitkleden om ‘m zuinig genoeg te laten draaien om ook op te laden tijdens gebruik.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
OverloadOfRed schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:15:
Geen idee hoeveel poorten het ding heeft, maar misschien eens uitzoeken of je met 2 laders tegelijk kan laden? Ik denk niet dat dit soort tablets is gemaakt voor zwaar werk en misschien moet je Windows wat uitkleden om ‘m zuinig genoeg te laten draaien om ook op te laden tijdens gebruik.
hcQd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:48:
Als ik naar wat plaatjes van die adapter zoek lijkt het erop dat deze 5V is met een maximum van 2A, via USB mag je dan verwachten dat je dan ongeveer 8W kunt leveren. Ik kan me voorstellen dat de laptop meer dan dat verbruikt.
Eén mini-usb-poort (USB-A) - en nog (via het losse keyboard) een volwaardige USB-A poort.

Maar je kan enkel chargen via mini-usb - dat zou toch out of the factory wel moeten werken... W10 heb ik al redelijk optimaal ingesteld handmatig. Oa. geen background-tasks, geen background-apps, custom start-up met zo min mogelijk apps / software / services / etc...

Meest logisch lijkt mij dat de adapter die er bij zat indd. te weinig levert - maar de vraag is wat die mini-usb-a poort maximaal dan aankan.

Ik kan er wel een zwaarder ding aan hangen, maar als de mini-usb-a de bottle-neck is, schiet ik er weinig mee op.

Fabrieks-adapter heeft deze specs (als ik het goed lees, font is extreem klein).

- Input : 100 / 240V ~ 0.5A
- Output : 5.2V == 2.0A
Pagina: 1