Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Heeft een i5-2430m cpu ingebouwd videogeheugen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mktechnologie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-11 19:10
Beste mensen,

Ik heb een laptop (Sony pcg-41414m) met een i5-2430m cpu met problemen. Gevonden in een recupelbak dus eentje die waarschijnlijk met een reden is weggegooid ;-) Geen probleem want ik hou van sleutelen en prutsen.
Als ik hem opstart is er afwisselt geen probleem, start gewoon windows op of wel een probleem dat beeld problemen geeft. Ineens een egale kleur bv geel of allerlei andere kleurtjes. Als ik begin met testen van geheugen in memtest 86 dan gebeurd dit vrij snel. Een andere test speciaal voor de gpu (ben even naam kwijt, eentje die in hirens boot cd zit) geeft heel veel errors dat problemen zouden zijn met geheugen.
Ik vermoed dat een geheugen probleem misschien de oorzaak kan zijn. Heeft deze cpu geheugen ingebouwd voor de gpu of snoept hij dit af van het ramgeheugen? Ik hoop het laatste want dan kan zijn dat vervanging van ram geheugen het probleem kan oplossen.
Ik heb ook nog getest of aan scherm kan liggen door hem via hdmi aan een tv aan te sluiten. Zodra er problemen ontstaan in windows schiet het beeld van de tv op zwart. Via hirensboot usb heb ik geen beeld op de tv. Bij opstarten ook geen bios en opstartscherm.
alvast bedankt.

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens https://ark.intel.com/pro...r-3M-Cache-up-to-3_00-GHz beschikt de CPU over Intel® HD Graphics 3000. Dat zijn naar mijn weten onboard GPU's die inderdaad RAM nodig zijn. Dit wordt ook bevestigd door notebookcheck.nl. Als je extra RAM hebt liggen dat past in de laptop, kun je het daarmee ook testen, lijkt me.

Al met al is dit info dat je best simpel zelf had kunnen vinden, de specs van de CPU geven weg welke GPU er aan boord is, vervolgens kun je de specs van de GPU opzoeken of ze shared memory gebruiken of dedicated memory hebben. ;)

[ Voor 73% gewijzigd door CH4OS op 09-08-2018 16:49 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Waarschijnlijk is er 1 reepje RAM defect ,probeer als de laptop met 2 sloten gevuld is uit te zoeken welke het is door ze te testen per stuk.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• mktechnologie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-11 19:10
Ik had inderdaad al de gpu gevonden maar niet gedacht aan de juiste zoekwoorden en los op de gpu te gaan zoeken 8)7 Stom, ik had daar aan moeten denken.
Het heeft geen ingebouwd geheugen dus met beetje geluk is het een probleem met de ram en niet met de videochip.
Ik zal eens een andere getest ram latje zoeken en daar mee eens testen. Wel eerst de andere eruit halen. Nu wordt dat een klein karweitje omdat ze die niet zomaar toegankelijk hebben gemaakt. Sommige laptops hebben 1 geheugenbank "verstopt" |:(
Sony altijd met hun eigenwijsheden zoals niet standaarden gebruiken voor bv usbaansluiting of voeding, eigen geheugen 9memorystick)in fotocamera's ipv standaard sd etc :?
update naar speedy-j
Er zit op dit moment maar een verstopte ram latje in, ik ga die dus vervangen door een geteste en verder testen.

[ Voor 9% gewijzigd door mktechnologie op 09-08-2018 17:02 ]