Vraag

• v8hoven
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09-2018
Mijn vraag
Op vakantie heb ik foto's gemaakt met mijn mobiel op het Great Barrier Reef. Deze heb ik bekeken op mijn mobiel. Toen ik 1 dag later het microsd-kaartje uit mijn mobiel haalde zag ik dat er van die goudkleurige stripjes eentje bijna helemaal verdwenen is. De foto's zijn nu niet meer terug te vinden.

Als ik het kaartje in een adapter in de cardreader plaats en deze op de pc aansluit.toont mijn pc wel de cardreader, maar niet het kaartje wat erin zit..
Ook als ik het kaartje in mijn mobiel stop, geeft mijn mobiel aan dat er geen sd-kaart is geplaatst.

Ik heb geprobeerd om het terug te vinden met recuva enz maar dat lukt niet, want er wordt geen sdkaartje gevonden.
Wie heeft hier een oplossing voor?

...

Beste antwoord (via v8hoven op 02-09-2018 12:49)

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-06 14:16
Ik zou ermee naar een expert gaan als het echt hele belangrijke foto's zijn.

Wellicht dat je op google nog iets kan vinden, de data lijkt me namelijk niet beschadigd, dit is meer een fysieke connectie probleem omdat het "goude" gedeelte geen juiste verbinding maakt met de connector.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Alle reacties

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:48
Klinkt als een fysiek defect, heb je een footootje?
Misschien wel een tweakert in de buurt die het aandruft om hem open te maken en botchen.

Het zou, zoals het nu klinkt, een loslatend contact of gewoon oxidatie kunnen zijn.

offtopic:
Misschien een schopje naar MME?

[Voor 33% gewijzigd door dragonhaertt op 09-08-2018 16:21]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• v8hoven
Ik heb een foto, maar weet niet hoe ik die kan plaatsen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Uploaden naar een willekeurige image server en hier de link posten.

• v8hoven
Dit is de foto https://ibb.co/cdgJVp

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-06 14:16
Ik zou ermee naar een expert gaan als het echt hele belangrijke foto's zijn.

Wellicht dat je op google nog iets kan vinden, de data lijkt me namelijk niet beschadigd, dit is meer een fysieke connectie probleem omdat het "goude" gedeelte geen juiste verbinding maakt met de connector.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 13:17
Zoals furian ook al aangeeft, dit door een expert laten onderzoeken. wellicht kunnen printplaat reparateurs ook helpen.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:48
Het makkeljikste zou zijn om een SD-kaart adapter te pakken, en de behuizing open te maken. Dan handmatig de pennetjes tegen de contacten te drukken, om er zeker van te zijn dat ook het defecte contact verbonden wordt.
Als dat niet werkt zou de SD-kaart zelf open gemaakt moeten worden om nieuwe contacten/draadjes te solderen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zijn de foto's toevallig niet naar een cloud gestuurd ?
Google Photo's misschien

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik vermoed elektrolytische corrisie door water. In dat geval is de data waarschijnlijk prima te redden door een professional met een de juiste tools en een stabiele hand, maar moet de SD kaart wel als verloren beschouwd worden.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 12:38

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Hm, is het goud ook echt weg aan de onderkant? Of is het puur gecorrodeerd? Afh van hoe belangrijk de data is zou je een cardreader op kunnen offeren door de sdkaart er aan vast te solderen.

My Youtube Channel

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
Je zit hier op Tweakers:
Er is een kleine kans (afhankelijk van aan welke kant de contacten zijn doorverbonden aan de interne chips), dat als je de SD-kaart er slechts deels in steekt, het overblijvende stukje contact toch (tijdelijk) precies contact maakt.
Je zou dan zelf je data eraf kunnen halen en de SD-kaart weggooien.

Hoe probeer je dat uit?
- steek iets duns/zachts in de opening waar de SD-kaart in moet: het is de bedoeling dat de SD-kaart met weerstand erin schuift, zodat je de lente die de kaart in de opening schuift, onder controle houdt, zonder dat je het apparaat waarin de kaart gaat. beschadigt.
- doe de SD-kaart in de opening
- en druk hem héél langzaam door in de adapter, steeds een klein stukje verder.
Mogelijk is er een stand waarin de SD-kaart wordt gedetecteerd. Laat dan de kaart zo zitten en haal als de wiedeweerga je foto's er vanaf.

Niets geprobeerd, niets uitgespaard (recoverykosten) / gewonnen (foto's) ...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jammer dat je dit overkomt. TS heeft er weinig aan in deze situatie, maar.

Zet zvm belangrijke data op je toestel zelf, maar back up op oa Google foto's of Cloud. Laat een SD kaartje in je telefoon, dit is niet gemaakt om vaak in en uit adapters etc te halen. Haal data van je telefoon op een PC bekabelt en laat de SD card zitten. Hetzelfde geldt voor SD kaarten in een Fototoestel of andere apparatuur.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06 14:14

sjaool

Every life should have 9 cats

Je zou kunnen proberen om de strip te herstellen met een conductive inkt pen die ook wordt gebruikt om printbanen te herstellen.

Het is geen garantie dat het gaat werken maar als je foto's belangrijk zijn dan is het een gokje waard. De SD-kaart openmaken om verbindingen te maken is praktisch onmogelijk.

"When you grow up your heart dies"

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:28
Een punt in de adapter zoeken waar het wel werkt, vind ik een goed idee. Als het contact niet te zwak is, want je wil het niet verder kapot maken. Op de foto is niet te zien of het gecorrodeerd is oid.
Ik betwijfel eigenlijk wel of je genoeg speling hebt, om op alle punten contact te maken.

Maar dit repareren moet zo te zien niet zo heel moeilijk zijn. Het contact zit er nog, er is alleen zo'n 80% weg. Maar daar moet je nog wel een stukje metaal aan kunnen solderen, om het even te repareren.

@sebastius Wat denk jij hier van? ;)

[Voor 39% gewijzigd door WEBGAMING op 11-08-2018 10:36]

• v8hoven
Iedereen bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik contact met iemand die het wil proberen voor mij, Ik hou jullie op de hoogte. Mocht dit niet lukken dan kan ik altijd nog 1 van bovenstaande tips proberen,

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 23:00

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

WEBGAMING schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:27:
Een punt in de adapter zoeken waar het wel werkt, vind ik een goed idee. Als het contact niet te zwak is, want je wil het niet verder kapot maken. Op de foto is niet te zien of het gecorrodeerd is oid.
Ik betwijfel eigenlijk wel of je genoeg speling hebt, om op alle punten contact te maken.

Maar dit repareren moet zo te zien niet zo heel moeilijk zijn. Het contact zit er nog, er is alleen zo'n 80% weg. Maar daar moet je nog wel een stukje metaal aan kunnen solderen, om het even te repareren.

@sebastius Wat denk jij hier van? ;)
Lol wat een eer :P zo te zien, zonder microscoop, kan het. Maar de microscoop moet uitsluitsel geven waar de aansluiting zit/zat van die pad.

Het is wel een één-kans-project, hoop dat diegene het aan kan.

• v8hoven
Nadat ik het opgestuurd had naar een bereidwillige tweaker heeft hij helaas moeten constateren dat de bestanden niet terug te vinden waren nadat de strip gesoldeerd was.
Daarna heb ik toch het besluit genomen om het op de sturen naar een professioneel bedrijf. Niet geschoten is altijd mis ;)
Mijn keuze is gevallen op DRS Bulgarije en dit bedrijf heeft mijn foto's en filmpjes kunnen recoveren.
Het heeft wat gekost maar gezien het resultaat is het het mij wel waard geweest. Ben er superblij mee :*) :*) .
Iedereen bedankt voor de reacties.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Aangezien TS geholpen is, even een vervolg vraag, wat kan zo'n bedrijf wel wat de gemiddelde tweaker niet kan? Wat doen zij precies met dat kaartje om toch de data uit te kunnen lezen?

• v8hoven
Hoe het geheel qua techniek in zijn werk gaat weet ik persoonlijk niet. Maar als je googled op de recoverybedrijven krijg je volgens mij wel een beter beeld want daar staat vaak een uitgebreide uitleg. Wat deze materie betreft ben ik een leek ;-)

• sebastius

sebastius

Wat heeft deze recovery gekost bij dat bedrijf?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:08
v8hoven schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:46:
Nadat ik het opgestuurd had naar een bereidwillige tweaker heeft hij helaas moeten constateren dat de bestanden niet terug te vinden waren nadat de strip gesoldeerd was.
Wat een vage omschrijving. 'Niet terug te vinden'.

Of hij deed nog steeds helemaal niets: dan maakt de (wijlen) pad geen contact meer. In alle andere gevallen kun je het kaartje zo uitlezen, alle data staat er immers nog gewoon op.
sebastius schreef op zondag 2 september 2018 @ 14:00:
Wat heeft deze recovery gekost bij dat bedrijf?
€200 volgens de site. Deze Duitser vraagt € 126.

Dat laatste is nog prijzig als dit filmpje representatief is. Heb je alleen een vaste hand nodig (bruggetje leggen), of anders een creatieve oplossing (SPI-adapter, SD adapter eraan vastsolderen).

Zou een prachtige Sebastius-blog zijn geweest :)

[Voor 7% gewijzigd door Thralas op 03-09-2018 22:39]

• sebastius

sebastius

Thralas schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:31:
[...]

Wat een vage omschrijving. 'Niet terug te vinden'.

Of hij deed nog steeds helemaal niets: dan maakt de (wijlen) pad geen contact meer. In alle andere gevallen kun je het kaartje zo uitlezen, alle data staat er immers nog gewoon op.

[...]

€200 volgens de site. Deze Duitser vraagt € 126.

Dat laatste is nog prijzig als dit filmpje representatief is. Heb je alleen een vaste hand nodig (bruggetje leggen), of anders een creatieve oplossing (SPI-adapter, SD adapter eraan vastsolderen).

Zou een prachtige Sebastius-blog zijn geweest :)
Mwah ik had er ook wel een aardig bedrag voor gevraagd. Glasvezelborsteltjes zijn ontieglijk naar :) Maar idd had een leuke blog geweest. Misschien weer eens wat schrijven, it's been a while.

• flee01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-03 12:07
Hoe lang heeft het geduurd voor je het terugkreeg?

[Voor 71% gewijzigd door flee01 op 03-12-2018 10:58. Reden: wil deze verwijderen]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee