Verhoogd terras maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:15
Hallo!

Momenteel zit er aan ons huis een piepklein terrasje gemaakt, dit is erg simpel gemaakt. Er is aan het huis vast een L muurtje gemetseld en dat hebben ze opgevuld met zand en als vloer hebben ze beton gestort, het trapje is gemaakt van bielzen.
Nou moet dit geval binnenkort gesloopt worden aangezien het huis onder het maaiveld in de bitumen word gezet vanwege vochtdoorslag, het is dus vanzelfsprekend dat er dan ook een nieuw terrasje moet komen.

Nu had ik in gedachten om het nieuwe terras van Douglas hout te maken, maar aangezien het hier dus gaat om een verhoogd terras, de vloer ligt op 1.20 boven het maaiveld, moet de constructie wel een stuk degelijker zijn. Ik wil gebruik gaan maken van staanders van 200x200 en het dan verder afwerken met vlonderplanken en natuurlijk een reling. Het geheel word ook een stuk groter als eerst, namelijk 3 meter breed bij 5 lang.

Maar ik zit met één belangrijke vraag.. Hoe moet ik die grote staanders in de grond zetten zodat het ook erg stevig staat :? Ik heb al contact gehad met een bedrijf en deze raden mij deze dingen aan.

https://www.betondingen.n...2tzkx7GKZUakaAma9EALw_wcB

Maar ik kan mij haast niet voorstellen dat dit afdoende zou zijn om het geheel te kunnen dragen?

Bijgaand heb ik een foto van hoe het terras er nu uitziet, dan hebben jullie een beetje een idee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ER6Uw9cn4GyvV5b1DggmOlqT/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zvHlXPSVkD4TVu2wA9Z29fU7/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 14:20
Zelf betonnen poeren storten nadat je een mooi gat gegraven hebt. in die poeren gelijk 4 draadeindes meestorten.

Stalen platen monteren onderaan je palen die rondom 5 cm uit steken (dus platen van 30cm x 30cm x 5mm. In de 4 hoeken van de platen gaten boren om over de draadeindes te gaan. Moeren op de draadeindes draaien waarmee je kunt stellen, palen er op en daar weer moeren op om het vast te zetten na het stellen.

Eventueel nadat alle palen staan en alle moeren vast zitten, onder de stalen plaat opvullen met beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-07 19:47
Wat is het voor grondslag? Klei of zand? In geval van zand zou ik zo’n beton poer op een grote 50 50 tegel stellen en dan door bouwen ( wel voor driekwart ingraven) In geval van klei zou ik een paar schroefpalen nemen of een plaat storten met voldoende breedte en daar op door bouwen.
Hoeveel volk komt er op te staan? Als ik een feestje geef staat er zo 25 man op dus daar moet je wel even goed naar kijken.

[ Voor 22% gewijzigd door D.deJong op 09-08-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:04
Ik zou kijken naar een Schroeffundering. Deze zijn er in verschillende lengtes, afhankelijk van de draagkrachtige lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien de hoogte zou ik hier wel even advies over inwinnen bij constructeur/ architect voor een goede constructie berekening. Je wilt tenslotte dat het stevig en veilig wordt. Als het zandgrond zou je zo'n betonpaal als basis kunnen gebruiken. Hoe wil je het verder aan je huis vastmaken?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:21
Hoe groot is dat terras? Afgaande op je foto lijkt het meer een trapconstructie naar je tuin namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Je zou ook nog kunnen overwegen om het kleine terrasje en de bielzentrap te betegelen of met hardhouten vlonderplanken te bekleden.

Beneden kun je dan een 'regulier' terras maken, kan eventueel ook van hout maar dat wordt wel glad in de winter (en dan niet met de hogedrukspuit op hout...).

Hangt natuurlijk wel een beetje van de zon af.

Als je het netjes maakt kan het best mooi worden met zo'n trap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Het hele terras/trapconstructie komt dadelijk dus te vervallen, het nieuwe terras wordt zo'n 15 m2 en er zal maximaal een mannetje of 10/15 hooguit een keer op komen te staan.

Hoe ik het aan het huis vast wil maken daar ben ik nog niet over uit, ik zat te denken om een douglasbalk met chemische ankers te bevestigen aan de geval zodat ik van daaruit dan verder kan werken.

Wij zitten hier op zandgrond met een grondwaterpeil van zeker 2/3 meter. Het makkelijkste lijkt mij dan ook inderdaad die kant en klare betonpoeren, maar of dit dan ook stevig genoeg is?

Bedankt voor jullie hulp dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Voor de dimensionering van de balken zou je het in kunnen voeren in een van de rekentools op deze site
http://www.houtinfobois.be/nl/tools/rekensoftware/.
Ik zou een paar dikke 50 50 tegels op maat leggen en daar de betonpoer op dan kan je nog een beetje schuiven met de poer en je vergroot het draagvlak aanzienlijk.
Een balk tegen de gevel aan maken als drager aan die zijde is een goed idee en aan de buitenzijde een kolom of 4 met een balk er over, hier over kan je dan de vloerbalken heen leggen hoh 400.
In zo’n poer zit meestal een draadeind met grote volgplaat dit is ideaal om te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
Vast maken aan je huis is een risico als je nieuwe terras iets verzakt. Wellicht wil je daar geen stugge verbinding. Maar dat het puur op een balk rust.

Op /r/diy heb je veel amerikanen die een "deck" bouwen. Dat is daar wat gebruikelijker dan hier.
Wellicht even doorheen bladeren?

Dat bedrijf heeft gelijk. Hier hebben ze een tuinhuis met twee steunbalken bij een uitstekend dak met conische betonpoeren gezet.

• dropkikker
Ik heb vandaag even een simpele 3D schets gemaakt van hoe ik het ongeveer in gedachten had, maar ik heb toch nog even jullie hulp nodig :o

In de tekening heb ik 6 staanders aan de voorzijde geplaatst ( aan de achterkant komt het terras aan het huis vast te zitten ) De breedte van het terras wordt 5 meter, zou ik dan ook afkunnen met 4 staanders van 150x150, of heb je dan kans dat het te gammel wordt?

En ik weet niet goed welke maten hout ik moet gebruiken voor de liggers, heb ik dan genoeg aan 70x200?

Hoe ik het in gedachten had is dus als volgt :

- 4 stuks betonpoer storten om de 166 cm.
- 4 stuks douglas balk 150x150 voor de staanders.
- Aan het huis vast een balk van 70x200 om daar de liggers tegenaan te schroeven met balkhouders.
- Aan de 4 staanders van 150x150 ook een balk van 70x200 om daar de liggers tegen aan te schroeven.
- Om de 50 cm komt een ligger van 70x200.

En van daaruit gaan we verder met vloerdelen en de reling.

Is dit zo goed, of hebben jullie verbeter punten?

Alvast bedankt! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9vI4cHGff0ppy603hiCTRa1j/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZCjhZ9IeJ9fK56PA8H1vVGxF/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yCNeaTwTdWOaY4KP7Tvrfdq2/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RCVHADVmvygbuGBOHFWylBGl/thumb.jpg

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zie niet helemaal wat het voordeel is van aan het huis vast?

• dropkikker
Het voordeel is dat het goedkoper is.. Je maakt dan een simpel een balk aan het huis vast in plaats van ook weer een aantal dure betonpoeren met staanders aan te schaffen ;)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dropkikker schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:46:
Het voordeel is dat het goedkoper is.. Je maakt dan een simpel een balk aan het huis vast in plaats van ook weer een aantal dure betonpoeren met staanders aan te schaffen ;)
Ok, das korte termijn...

Lange termijn lijkt de kans me levensgroot dat het ene sneller verzakt dan het ander...

• dropkikker
Laten we voorop stellen dat ik er totaal geen verstand van heb :)

Als ik de voorste poeren op het oergrond zet en dan op een funderingstegel van 8 cm dik en dan volledig in het beton stort, dan is de kans op verzakken toch eigenlijk nihil toch?
MikeyMan schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:50:
[...]

Ok, das korte termijn...

Lange termijn lijkt de kans me levensgroot dat het ene sneller verzakt dan het ander...

Anoniem: 262853

Ik zou een nette trap maken, cq laten plaatsen en beneden op het maaiveld een mooi terras maken. (of gewoon een paar stoelen en tafel op het gras zetten)

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:14
Als ik zo kijk naar deze situatie zou ik persoonlijk het risico niet willen lopen dat er dadelijk het een en ander gaat verzakken. Kostentechnisch weet ik niet of je daar rekening mee moet houden maar alles is te maken laten we dat voorop stellen.

Persoonlijk zou ik bij die trap mooie tegels (die niet glad worden in de winter) erop leggen. Beneden een mooie terras maken, dat je terrastegels koopt en die gaat leggen? Kost een stuk minder, je hebt minder werk en het risico is ook minder. Persoonlijk denk ik dat je hetzelfde bereikt?

Anders zou ik dit klusje niet zelf laten doen wanneer je er geen verstand van hebt. Advies inwinnen is altijd een goed idee maar laat ook verschillende offertes door bedrijven maken en kijken wat de kosten zijn.

Sowieso (maar dat is eigenlijk met alles) maak beslissingen op de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkikker
Ik heb er ook over na zitten denken om alleen een trap te plaatsen en dan het terras gewoon beneden te maken, echter krijg ik dat niet rond met de vrouw ;)

Ik heb een aantal vrienden in de bouw zitten die mij gaan helpen alleen zijn deze nu allemaal op vakantie :)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 22:47
Heb je al gekeken naar een schroeffundering :? Ik heb er laatst 6 in laten draaien voor een schuurtje en was 500 euro kwijt.

Ga eens graven, beton maken, storten, etc.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• dropkikker
Daar heb ik inderdaad al na gekeken, maar denk je dat dat veilig is voor zo'n terras? Het ziet er nogal 'fragiel' uit namelijk, heb er een hard hoofd in dat dat zo'n gewicht kan dragen..

Maar ja, ook daar heb ik geen verstand van ;)
Grolsch schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:44:
Heb je al gekeken naar een schroeffundering :? Ik heb er laatst 6 in laten draaien voor een schuurtje en was 500 euro kwijt.

Ga eens graven, beton maken, storten, etc.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Als alternatief zou je de palen in een mof kunnen zetten en die aan een betonnen slab kunnen verankeren. Dus een vierkant stuk gewapend beton storten en met dit soort dingen:

https://nubuiten.nl/beves...aalhouders-en-balkdragers

de houten balken bevestigen. Zeker als je de balk aan de onderkant in een dikke rubberlaag zet kan dat jaren mee.

Edit: zo dus;
YouTube: Building a Large Outdoor Staircase

[ Voor 14% gewijzigd door M2M op 16-08-2018 21:28 ]

-_-

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 22:47
dropkikker schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:10:
Daar heb ik inderdaad al na gekeken, maar denk je dat dat veilig is voor zo'n terras? Het ziet er nogal 'fragiel' uit namelijk, heb er een hard hoofd in dat dat zo'n gewicht kan dragen..

Maar ja, ook daar heb ik geen verstand van ;)

[...]
Als de schroeffunderingen juist zijn toegepast kunnen ze dat ruimschoots hebben. (4000KG per paal)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
dropkikker schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:53:
Laten we voorop stellen dat ik er totaal geen verstand van heb :)

Als ik de voorste poeren op het oergrond zet en dan op een funderingstegel van 8 cm dik en dan volledig in het beton stort, dan is de kans op verzakken toch eigenlijk nihil toch?

[...]
Theoretisch is dat juist (ze bouwen ook hele huizen op de zandplaat) en als je genoeg lengte draadeind in de poer doet kan je iedere verzakking corrigeren middels de moer onder de kolo, op te draaien.
Storten in beton is niet nodig maar gewoon de poeren voor 2/3 ingraven is voldoende, je moet nog wel wat verzinnen om afschuiven te voorkomen middels een vaste bevestiging aan het huis of schoren er in maken.
Heb je al berekend wat voor houtzwaarte je nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Nou, ik heb ondertussen overlegd met een kennis van mij die bouwvakker is. En we gaan nu toch zelf de poeren storten aangezien dit aanzienlijk goedkoper is.
Ik ben dan van plan om het uit te graven tot het vaste grond wat hier op een meter zit en dan van underlayment platen een bekisting te maken in het vierkant, de poer wordt dan 30x30x110. Tevens druk er dan wat wapeningsstaal in voor de zekerheid en dan stort ik dit ding mee in het beton https://www.houtindetuin....pen-zwaar-en-verstelbaar/

Denk dat het zo wel goed moet komen!

De houtzwaarte is niet berekend, maar hierin gaat mijn kennis mij ook in adviseren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:54

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hou er wel rekening mee dat je geen garantie op de werkzaamheden hebt als je het allemaal door bevriende kennissen laat uitvoeren?

Je geeft regelmatig aan geen verstand er van te hebben, deze vrienden komen straks uit de bouwvak en zullen het rete druk hebben (gezien het te kort aan vaklui), dus kwantiteit komt vaker boven kwaliteit uit. Zeker voor zo'n klus bij een vriend/kameraad.

Kortom, kost wat meer.. maar laat het doen door een bedrijf en zorg voor goede afspraken in het contract en een vaste prijs.

[ Voor 20% gewijzigd door Falcon op 20-08-2018 12:12 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Dat komt zeker wel goed hoor! Ik geef inderdaad aan dat ik er geen verstand van heb, maar dat heeft meer betrekking over hoe ik het dan het beste kan doen. Als ik dat maar eenmaal weet, dan komt het wel goed hoor :)
Het gereedschap in in ieder geval in huis en ik heb nou ook bepaald geen 2 linkerhanden 8)
Falcon schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:10:
Hou er wel rekening mee dat je geen garantie op de werkzaamheden hebt als je het allemaal door bevriende kennissen laat uitvoeren?

Je geeft regelmatig aan geen verstand er van te hebben, deze vrienden komen straks uit de bouwvak en zullen het rete druk hebben (gezien het te kort aan vaklui), dus kwantiteit komt vaker boven kwaliteit uit. Zeker voor zo'n klus bij een vriend/kameraad.

Kortom, kost wat meer.. maar laat het doen door een bedrijf en zorg voor goede afspraken in het contract en een vaste prijs.
Pagina: 1