Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Delectable
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 06-12 13:07
Beste tweakers,

Ik sta op het punt mijn trap te voorzien van Hue Lightstrips (33cm) per trede. Dit is het gewenste resultaat:

Heb daartoe deze wenslijst gemaakt:
Verlichting:
1x Hue Lightstrip 2m + adapter
1x Hue Bridge 2.1 (voor Apple Homekit)
3x Hue Lightstrip 1m extension
Connectors:
1x 10 meter losse RGBWW kabel 6-aderig
10x RGBWW stekker 6-pins type man
10x RGBWW stekker 6-pins type vrouw

Maar nu ben ik het schema aan het maken voor de aansluiting en heb ik de volgende vraag. Kan je ledstrips in serie en parrallel aansluiten? Ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat LEDstrips in serie moesten worden aangesloten:

Maar voor de installatie zou een parralel installatie veel beter / mooier zijn:

Voor een RGBW lay-out zou het er ongeveer zo uitzien:

In de voorbeelden zijn er 2-polige draaden gebruikt, die van mij zijn 6-polig maar het principe blijft gelijk. Mijn vraag is kunnen de LEDstrips in parallel worden geinstalleerd? Heeft iemand hier ervaring mee?

Delectable wijzigde deze reactie 09-08-2018 16:58 (7%)

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 08:55

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Volgens mij is die hue strip intern ook per 30cm parallel geschakeld.. ( Hoe kun je 'm anders doorknippen?) en dan zou het dus gewoon moeten kunnen..

Zou te zien moeten zijn op de strip.

PVoutput

• Meneerik
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14-12 12:49
Ik heb een gewone ledstrip en deze is parallel aangesloten. Hierdoor kan je het eventueel ook nog per tree aansturen.

• Frakke0
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 15-12 10:46
Even een andere vraag, hoe zou je de kabels willen wegwerken?

• ny-hardcore
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15-12 15:46
quote:
Frakke0 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:51:
Aan de binnenkant/achterkant trede/In de trapkast?

cd /pub && more beer

• Delectable
quote:
Frakke0 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:51:
Inderdaad aan de binnenkant / achterkant van elke traptrede. Daaroverheen valt dan elke traptrede (~5 cm) en de LEDstrip schijnt dan naar beneden.

De kabels van elke strip gaan de hoek in en daar zit een valse achterplaat waar alles achter valt. Normaal in de trapkast maar ik heb een open trap. Ik ga zaterdag beginnen met bouwen, zal wat foto's plaatsen gedurende het project.

• j0bro
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12-12 16:18
Veel mooier nog is om ledstrips in je leuning te frezen. Beter licht voor het lopen en je ziet het stof niet overduidelijk liggen 😉

To question is to grow.

• RAM1
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20-09 12:09
Deze ga ik volgen! Ik ben benieuwd naar het resultaat.

• ricardogn
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23-11 11:26
Ben heel benieuwd naar dit project, ga het absoluut volgen!

Wat ik me afvraag is hoe je het gaat besturen.

Middels de app voor Hue? Beweging sensoren beneden en bovenaan de trap? Of ga je voor een alternatieve besturing?

• R20141016
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 15-12 16:09
Ook benieuwd naar het resultaat.

• Delectable
quote:
ricardogn schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 09:23:
Wat ik me afvraag is hoe je het gaat besturen.

Middels de app voor Hue? Beweging sensoren beneden en bovenaan de trap? Of ga je voor een alternatieve besturing?
Het idee is alles aan te sturen via home-assistant.
https://www.home-assistant.io/

Daarnaast gebruik ik de Apple Homekit om voice-commands te sturen. Heb gisteren alles voor het eerst aangesloten en HUE app ziet er veelbelovend uit maar nog geen ervaring mee. Qua sensoren wil ik de trap 's avonds op ~20% laten schijnen todat er beweging wordt gedecteerd, dan omhoog naar ~70% om de treden goed te verlichten.

Afhankelijk van het moment op de dag schakelt de trap van fel wit naar zachter geel. De percentages van de verlichting worden in de tweede instatie vervangen door een x aantal lumen, afhankelijk van het omgevingslicht.

Delectable wijzigde deze reactie 10-08-2018 16:13 (13%)

• cboerz
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 11-11 04:21
Deze ga ik ook volgen. Ziet er zeer interessant uit. Ben ook van plan om Home Assistent te gaan installeren/gebruiken.

Gr. Christian.
Zelf hetzelfde idee gehad, maar wist niet goed waar ik de kabels moest laten. Ik heb ook een open trap welke ik nog ga renoveren, mocht je een goed idee hebben hoe je de kabels netjes gaat wegwerken, hou ik me aanbevolen!

• dylandejonge
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16-11 07:25

dylandejonge

Online Marketing Stratego

Ik vroeg me altijd al af hoe je dit netjes kon doen.
Thanks voor de inspiratie en ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Whatever the problem - Be part of the solution

• TakeAway
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14-12 16:27
quote:
Rgerr schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 17:51:
Zelf hetzelfde idee gehad, maar wist niet goed waar ik de kabels moest laten. Ik heb ook een open trap welke ik nog ga renoveren, mocht je een goed idee hebben hoe je de kabels netjes gaat wegwerken, hou ik me aanbevolen!
Infreezen? Lijkt me niet onmogelijk. Hier ook een houten open trap en was dit een aantal jaar terug ook van plan.

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:07
quote:
j0bro schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 00:42:
Veel mooier nog is om ledstrips in je leuning te frezen. Beter licht voor het lopen en je ziet het stof niet overduidelijk liggen 😉
Dat is ook een leuk idee, maar dan moet je ook iets van een perfect passende plexi voor in die rand hebben?

• sunnybird
  • Registratie: april 2013
  • Nu online
Prima idee met dat Home-Assistant, maar ik krijg die Hue bewegingssensor niet in Home-Assistant. Maar het idee is erg leuk. Ben benieuwd hoe je het oplost.

• Delectable
Hierbij mijn eerste update na een weekend lang klussen. We zijn zaterdag begonnen met het uit elkaar halen van de Philips Hue controller. Deze 12V controller is prima in staat de 14 ledstrips aan te sturen zonder verlies in spanning. Zoals eerder gevraagd werkt de parallelle aansturing perfect wat een hoop werk heeft bespaard. De controller heeft 6 pin out en hebben uiteindelijk de aansluiting losgeknipt en een female connector op de controller gesoldeerd en dezelfde female op de ledstrip.

Alle ledstrips hebben we voorzien van een 6-pin female connector, met een 2mm spacing tussen de pins. Deze specificaties passen 1:1 op de Philips ledstrip.

Dit is het resultaat voor elke ledstrip: een female connector gesoldeerd op de strip, een male connector met flatcable eraan die weer verbonden werd met de Y-connectors.

Daarna hebben we op elke treden een Y-connector gemaakt waarmee we de parallelle verbinding konden maken: 1 deel door de trap naar de ledstrip, 1 deel naar de vorige treden en 1 aansluiting klaar voor de volgende treden.

Voor de verbindingen achter de trap hebben we dezelfde 6-pins aansluiting genomen maar met 2,5mm spacing. Deze maat is meer doorgaand en konden we in het weekend nog snel bijhalen.

Dit is de aansluiting op de tafel, met de Y-connectors, de aangepaste controller en de ledstrip. De potloodstreep is waar we de 6aderige flatcable op maat hebben gemaakt. Dit laatste stuk kon niet op tafel worden gemaakt en hebben we op de trap ingemeten.

Met enige reserve lengte in elke aansluiting hebben we de treden aangesloten.

Qua montage achter de trap heb ik nu alles met zwarte ducktape zo dicht mogelijk tegen de achterkant vastgezet. De volgende stap wordt het creŽren van een kist van ~3 cm tegen de achterkant waar de kabels invallen. Zo wordt het voor het oog een "dikkere trap" waar de kabels achterzitten.

Het eindresultaat is 14 verlichte treden met een modulaire aansluiting. Mocht er nu een ledstrip uitvallen kan ik die zo uit het circuit halen, vervangende strip voorzien van een female connector en er weer tussen zetten. Hetzelfde geld voor de kabels achter de treden.

Delectable wijzigde deze reactie 15-08-2018 12:41 (255%)

Erg netjes beschreven, ik ga overstag en het ook op deze manier doen. Later deze week maar eens materialen bestellen. Kun je aangeven wat je precies hebt gebruikt en waar je het gekocht hebt?

• overhyped
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11-12 18:40
Super zeg! ik was nog op zoek naar iets dergelijks: Mijn trap heeft nog wat werk en ik heb een projectje gevonden!

• sunnybird
  • Registratie: april 2013
  • Nu online
Prachtig gemaakt en dat geeft in ieder geval wat extra mogelijkheden met de Hue lichtstrip.

• RubenWwijk
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 23:27
Super gemaakt! Neem ik zeker mee met onze traprenovatie volgend jaar. :) Ben net als Rgerr zeer benieuwd welke materialen en waar je dit gekocht hebt.

• Delectable
Dit was het boodschappenlijstje voor de trap. Afhankelijk van hoe lang de trap is en hoe modulair je hem maakt moet je de lijst aanpassen. Ik heb ook nog wat over voor de trap op de 1e verdieping.

Verlichting:
1x Hue Lightstrip 2m + adapter
1x Hue Bridge 2.1 (voor Apple Homekit)
3x Hue Lightstrip 1m extension

Connectors ledstrips:
1x 15 meter losse RGBWW kabel 6-aderig
10x RGBWW stekker 6-pins type man
10x RGBWW stekker 6-pins type vrouw

Connectors tussen treden (achter de trap)
5x Pin header male
5x Pin header female

Delectable wijzigde deze reactie 22-08-2018 00:31 (7%)

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15-12 10:24

Shapeshifter

Get it over with

Oh grappig, zoiets heb ik ook gemaakt, maar dan niet met Hue strips, maar gewoon met APA102 strips van ebay (stuk goedkoper). Zelf een driver gemaakt voor een Raspberry Pi en deze stuur ik samen met mijn Hue lampen aan, dus het werkt wel goed samen.

Gezien ik een open trap heb is het iets lastiger om de kabels weg te werken, maar goed genoeg:

Voordeel van deze manier is dat het goedkoper is (16 treden, 15 meter was iets van 150 euro alles bij elkaar), alle LEDs zijn individueel aanstuurbaar dus je kunt er leuke effecten mee maken. Nadeel is dat het veel werk is, ben er wel een werkweek mee bezig geweest vrees ik.

Beneden en boven zitten PIR sensoren met een soort buisje erop zodat ze een hele smalle bundel hebben die de trap aanzetten als het donker is in de kamer, handig voor als ik naar beneden loop 's ochtends vroeg. Moet er nog even een mooie behuizing voor printen, maar heb al te veel projecten open staan :P

Oh, ik heb de voeding parallel aangesloten (de data pinnen zijn wel in serie verbonden) omdat je anders brown-out van je LEDs krijgt helemaal aan het einde (vanwege de spanningsval over elke trede), maar misschien is dat in mijn geval met 450 LEDs sneller zichtbaar :+

HP EliteBook 8530w

• Moosjes
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 11-12 14:19
quote:
Shapeshifter schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:55:
Oh grappig, zoiets heb ik ook gemaakt, maar dan niet met Hue strips, maar gewoon met APA102 strips van ebay (stuk goedkoper). Zelf een driver gemaakt voor een Raspberry Pi en deze stuur ik samen met mijn Hue lampen aan, dus het werkt wel goed samen.

[afbeelding]

Gezien ik een open trap heb is het iets lastiger om de kabels weg te werken, maar goed genoeg:

[afbeelding]

Voordeel van deze manier is dat het goedkoper is (16 treden, 15 meter was iets van 150 euro alles bij elkaar), alle LEDs zijn individueel aanstuurbaar dus je kunt er leuke effecten mee maken. Nadeel is dat het veel werk is, ben er wel een werkweek mee bezig geweest vrees ik.

Beneden en boven zitten PIR sensoren met een soort buisje erop zodat ze een hele smalle bundel hebben die de trap aanzetten als het donker is in de kamer, handig voor als ik naar beneden loop 's ochtends vroeg. Moet er nog even een mooie behuizing voor printen, maar heb al te veel projecten open staan :P

Oh, ik heb de voeding parallel aangesloten (de data pinnen zijn wel in serie verbonden) omdat je anders brown-out van je LEDs krijgt helemaal aan het einde (vanwege de spanningsval over elke trede), maar misschien is dat in mijn geval met 450 LEDs sneller zichtbaar :+
Ik heb ook nog een paar meter APA102 liggen. Wil je je code misschien openbaar maken? Het nadeel van deze vind ik dat er geen warm wit naast de RGB zit als ik het goed heb. En zijn dit 30 led per meter of meer?

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15-12 10:24

Shapeshifter

Get it over with

Ben er nog mee bezig en moet nog wat dingen toevoegen voor het bruikbaar is voor breder publiek. Er zit inderdaad geen warm wit op, maar je kunt een beetje geel of rood bijmengen om het te benaderen gok ik. Dit is 30 led/meter

HP EliteBook 8530w

• St3ve-0
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 09:08
Fantastisch gedaan, erg mooie en handige tutorial. Komt mij nu zeker van pas! Ben toevallig voor een traprenovatie aan het kijken en de professional vraagt ruim 700§ voor LED verlichting op de trap. Dus zeker de moeite waard om zelf te proberen!

Is de verbouwing inmiddels helemaal klaar? Ben benieuwd naar het uiteindelijk eindresultaat.

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
St3ve-0 schreef op zondag 30 september 2018 @ 05:40:
Fantastisch gedaan, erg mooie en handige tutorial. Komt mij nu zeker van pas! Ben toevallig voor een traprenovatie aan het kijken en de professional vraagt ruim 700§ voor LED verlichting op de trap. Dus zeker de moeite waard om zelf te proberen!

Is de verbouwing inmiddels helemaal klaar? Ben benieuwd naar het uiteindelijk eindresultaat.
Er zitten wel wat varkens tussen die trappenboeren... Heb een paar jaar geleden mijn trap laten renoveren (met LED, alleen nog geen Hue) maar ben geschrokken van de prijsverschillen. Uiteindelijk met een klein bedrijf uit Noord-Limburg in zee gegaan. Heb er destijds iets van §200 voor moeten betalen, maar §700 is waanzin.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• markjoo
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 05-11 17:47
kan iemand mij vertellen hoe je in een parrel geschakelde situatie de aparte strips afzonderlijk kan bedienen?
zoals Shapeshifter in zijn trap heeft gedaan. wil zelf ook met een dergelijk project beginnen.

alleen als ik hem wil koppelen in mijn hue app ben ik bang dat ik voor elke afzonderlijke groep die ik een kleur wil geven een aparte controller nodig heb?

• Driekkes
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 14-12 15:41
Afgelopen week hier ook aardig aan het klussen geweest om het op ongeveer dezelfde manier te doen als @Delectable. In plaats van de zelfgemaakte y-connectors gebruik ik splitters, dit bespaarde me veel werk. Hierdoor heb ik in plaats van female connectors op elke ledstrip male connectors gesoldeerd.
Anders verschil is dat ik geen 33 cm strip per trede gebruik, maar 66 cm strip.

Zojuist bezig geweest om het hele apparaat te testen door het op de vloer uit te leggen. Alle strips werkten, alleen knipperen de strips als ze allemaal aangesloten zijn. Vervolgens verschillende dingen geprobeerd (aantal strips verwijderd, splitters weggehaald en strips aan elkaar gekoppeld etc.) en conclusie is dat ik niet meer als 6 strips (ong. 3,6m) aan elkaar kan maken zonder knipperen.

Heeft iemand enig idee waar dit mee te maken kan hebben?
Mochten foto's iets verduidelijken dan zou ik deze kunnen maken.

• Bas_h78
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15-12 07:50
markjoo schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:27:
kan iemand mij vertellen hoe je in een parrel geschakelde situatie de aparte strips afzonderlijk kan bedienen?
zoals Shapeshifter in zijn trap heeft gedaan. wil zelf ook met een dergelijk project beginnen.

alleen als ik hem wil koppelen in mijn hue app ben ik bang dat ik voor elke afzonderlijke groep die ik een kleur wil geven een aparte controller nodig heb?
Ben ook nog opzoek hoe we de ledstrip kunnen laten oplichten in verschillende delen op de strip zelf. Is er een app waarmee we zelf een scene / animatie kunnen maken?
Eerst 10 leds aan, dan 20 leds aan etc. zodat het lijkt of de leds voor je aangaan.

Ik heb zitten zoeken naar een app, maar krijg niets gevonden.

• Bas_h78
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15-12 07:50
Had het onderwerp ook bij het hier forum gezet, nu blijkt dat de Hue Ledstrip een Ledstrip is die je niet kunt programmeren om in delen aan te gaan. Hiervoor is een Ledstrip nodig die een printje onder ieder lesje heeft zitten. Helaas kan het niet.

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:09
Bas_h78 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:56:
Had het onderwerp ook bij het hier forum gezet, nu blijkt dat de Hue Ledstrip een Ledstrip is die je niet kunt programmeren om in delen aan te gaan. Hiervoor is een Ledstrip nodig die een printje onder ieder lesje heeft zitten. Helaas kan het niet.
Inderdaad, met een adresseerbare ledstrip zoals een ws2811 kan je dat effect maken met een enkele controller, met een Wemos D1 mini bijvoorbeeld. Je zult dan wel moeten gaan 'rommelen' met electronica en programmeren.

Je kunt dan instellen dat led 1 tot 30 paars moeten zijn, 31 tot 60 roze en ga zo maar door.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True