Soort las/klem nodig voor ISRA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 16:55
Ben even aan het zoeken en twijfelen geweest, moet ik dit topic bij Internet zetten (DSL dingetje) of bij MM&E...toch maar hier proberen ;)

Ik kom met enige regelmaat de oude KPN lasdop/lasdoos ISRA's tegen. Hier moet je gaan lopen solderen maar ik kom ook bijzonder vaak deze lassen/klemmen tegen. Hoe heten deze gevallen en wat voor 'n tang heb je daar voor nodig? (niet op de afgeknipte draden letten, die zaten er al ;) )

Ik ben op allerlei namen aan het zoeken maar ik kom niet bij het goede uit. Ook op Conrad kan ik niks vinden wat hier op lijkt.

KPN ISRA las

[ Voor 4% gewijzigd door WoBBeL op 09-08-2018 15:18 ]

Beste antwoord (via WoBBeL op 09-08-2018 15:22)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 19:02
Dat noemen we zilvertjes en groentjes, die zet je aan met een PTT/KPN kwetstang of lastang :)
Zie: https://www.infratel.nl/607777.html en https://www.infratel.nl/601045-1.html en https://www.infratel.nl/verzilverde-laskokers-58550.html

[ Voor 48% gewijzigd door Puch-Maxi op 09-08-2018 15:22 ]

My favorite programming language is solder.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Dat noemen we zilvertjes en groentjes, die zet je aan met een PTT/KPN kwetstang of lastang :)
Zie: https://www.infratel.nl/607777.html en https://www.infratel.nl/601045-1.html en https://www.infratel.nl/verzilverde-laskokers-58550.html

[ Voor 48% gewijzigd door Puch-Maxi op 09-08-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
Wat een naam, daar was ik zelf nooit op gekomen!

Wat is een gangbare maat voor de zilvertjes zoals ze zo mooi heten :P 0.8mm voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Interresant @Puch-Maxi , deze ken ik nog niet. Vanwaar deze toepassen in plaats van bijvoorbeeld adereindhulsen of stootverbinders?

[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 09-08-2018 15:32 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
Dat is een goede vraag, want die ben ik al wel tegen gekomen in mijn zoektocht. Die zilvertjes hebben wel een veel groter contactoppervlak volgens mij.

Stootverbinders zijn die niet te fragiel voor kleine aders? Ik ken ze eigenlijk alleen maar in de wat grotere diameters.

[ Voor 29% gewijzigd door WoBBeL op 09-08-2018 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wel rekening houden met het feit dat die ISRA eigenlijk niet door de gebruiker aangesloten mag worden, ook niet als het zo'n oud model lasdop is.

Wat het aansluiten zelf betreft; dat wil ook prima met een schroefverbinding, LSA strip of zo'n draad-naar-RJ11 verbinding, moet niet verplicht met krimp (hoewel dat in principe wel een beter contact maakt).

Als je het 'goed' wil doen kan je beter KPN bellen en zeggen dat je ISRA kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
Dat is dan bijzonder, want als ik een lijn aanvraag bij de KPN als zijnde KPN WBA lijn dan komt er geen monteur langs tenzij ik specifiek opgeef dat ze een wandcontactdoos afmonteren of een test en label aanvraag doe (en bij dei laatste labelen ze alleen en hangen ze alsnog geen snoertje op).

Met andere woorden: KPN gaat er vanuit dat ik zelf de lijnen oplever, ook als het een antieke lasdop betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Elders in de wereld zie je ook wel dat ze een 3M Scotchlok achtige oplossing gebruiken (ben je ook een speciale tang voor nodig).

@WoBBeL De laskokers zijn meestal 0.6mm, dat is voldoende voor het lassen van bigel. Vergeet ook niet om de lak van de dikaders te krabben met een lakkrabber :+.

@dragonhaertt Waarschijnlijk is het gewoon een legacy ding, iets wat vroeger altijd al werd gebruikt. Het gebruik van adereindhulsen in deze context snap ik even niet? Die gebruik je meestal voor snoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Ah, het is solid-core, had niet echt goed naar het plaatje gekeken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
@Puch-Maxi Kan het kwaad om de 0.8mm te gebruiken? Dan kan ik alles bij 1 webshop bestellen. De lakkrabber kan ik niet vinden (uberhaupt niet, of ik google verkeerd 8)7 ), ik gebruikte daar tot nu toe (ga mij niet vervloeken aub :P ) een aansteker en/of striptang voor.

Zoiets?

https://www.klium.nl/knip...ekpincet-15-11-120-240785

[ Voor 22% gewijzigd door WoBBeL op 09-08-2018 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@WoBBeL Nee hoor dat kan geen kwaad, als het maar goed verbinding maakt nietwaar! Trouwens de manier van lassen zoals in het voorbeeld met een laskoker, dus haaks op de draad. Dat is natuurlijk heel logisch voor een lasdop. Indien je bestaande bigel wilt verlengen kun je de draad ook in het verlengde lassen :).

Wat ik zelf meestal doe is de bestaande bigel doorknippen en daar een RJ11 aansluitdoosje op monteren. Vanaf daar kun je dan weer de standaard DSL-kabeltjes gebruiken uit het aansluitpakket.

edit:
Die lakkrabber is prima hoor!

[ Voor 4% gewijzigd door Puch-Maxi op 09-08-2018 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
Jep, ik ben ook van plan om ze af te monteren op zo'n standaard doosje met RJ11 erop. Dat maakt het in de toekomst zoveel makkelijker :) Bedankt voor de info, ga nu wat gereedschap bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik kan even geen technische verklaring vinden waarom DSL een specifieke krimp vereist. Het is unshielded koper met relatief erg dunne aders, dus ieder voordeel dat de krimp biedt wordt teniet gedaan door de kabel. Ook mechanisch is er geen voordeel, bij hard trekken zal altijd het koper onder de krimp breken omdat daar een buigpunt zit.

Ik denk dat dit een stukje standaardisatie is geweest voor PTT monteurs, een technische en commerciële beslissing voor een krimp en isolatiemethode waarmee ze snel kunnen werken. Het probleem wat ik zie met dit gereedschap is dat je het eigenlijk maar voor één applicatie kunt gebruiken en dat is een applicatie waar nou niet bepaald een roadmap of toekomst in zit. UTP kom je veel vaker tegen en daar is dit gereedschap, zeker boven de 100Mb, niet geschikt voor.

Als ik vandaag de dag een keus moest maken voor gereedschap om dit soort krimpverbindingen te maken, dan had ik het waarschijnlijk met adereindhulzen, krimpkous en een geschikt gasbrandertje gedaan. Mede omdat dat gereedschap spotgoedkoop is en dat je het, in tegenstelling tot die zilvertjes, in een hoop applicaties kunt inzetten. Alleen het isoleren gaat iets meer tijd in zitten, maar het is wel sneller werken dan solderen en de kwaliteit is minder afhankelijk van vakmanschap. De truc zit 'm dan wel in de juiste maat huls, gekrompen in de juiste maat tang/bek, krimpkousje dat precies past en een gasbrandertje zonder vlam die niet de krimpkous verschroeit.
Pagina: 1