Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07 20:39
Sinds kort een nieuwe videokaart overgenomen van een medetweaker. Een R9 270, ter vervanging van mijn oude HD5670.
Voor de installatie moest ik natuurlijk de pci-e stroom (6pin) aansluiten. Dit heb ik gedaan.
Mijn voeding is een BeQuit! Purepower 530W en mijn processor een FX6300. Verder draai ik 4 WD-green HDDs en 2 samsung EVO ssd's. (850 en 830).
Na de installatie de nieuwe drivers geïnstalleerd. (maar de oude niet netjes met DDU verwijderd, heb de nieuwe er gewoon 'overheen' geïnstalleerd.)
Op zich werkte alles goed (2 schermen aangesloten) maar bij zware belasting (world of tanks op een setting die rond de 50 fps geeft) ontstonden artefacts en stopte het systeem met werken. Na een hard-reboot deed het het dan weer. Om dit te verhelpen ben ik gaan kijken naar de 12v spanning tijdens een FurMark belasting. Daar heb ik de spanning van 12V naar 11.5V zien zakken en de temperatuur liep op tot ruim 70 graden waarna de artefacts weer kwamen en vrij snel weer een vastloper. (Fans draaide echter nog onder de 50% :/ )
Helaas bleek deze laatste keer de doodsteek voor de kaart te zijn. Een herstart liet wel gewoon bootscreen zien maar op het punt waar de fullHD resolutie geladen zou moeten worden kreeg ik zwarte schermen en startte het systeem niet verder op.
Aansluiten van de videokaart op andere power stekkers met behulp van een verloopstukje hielp niet, alsook het resetten van de bios of een ander pci-slot.
Met behulp van een oude videokaart heb ik alle grafische drivers (deze keer wel met ddu) verwijderd, en toen ik vanuit die 'schone' positie windows (10-64) opstartte lukte het om in windows te komen (in lage resolutie). Helaas liep de boel tijdens de installatie van de drivers weer volledig vast, met dezelfde zwarte schermen als eerst tijdens het opstarten tot gevolg.
Ik ben bang dat ik mijn videokaart heb opgeblazen door slechte voeding/hitte/slechte drivers maar vind het gek dat hij wél beeld geeft in lage resolutie, maar niet in fullHD.

Als er iemand is die me kan helpen met de (nieuwe) videokaart weer aan de praat krijgen dan hoor ik het graag!

530W lijkt me genoeg om een relatief simpel systeem met een videokaart van 150W te voedden maar het zou natuurlijk kunnen dat de leeftijd van de voeding (jaaaren) een rol is gaan meespelen. Wel vervelend als dit me een videokaart kost. :(

Beste antwoord (via Threbez op 09-08-2018 14:13)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-08 17:55

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik denk eerlijk gezegd eerder dat je een kat in de zak hebt gekocht met je nieuwe videokaart. Artifacts zijn namelijk niet het symptoom van een voeding die het niet trekt maar van oververhitting of het loskomen van een soldeerpunt op je videokaart.

Dat hij dan op hogere resolutie niet wil starten duidt dan waarschijnlijk op een GDDR chip die de geest heeft gegeven.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-08 17:55

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik denk eerlijk gezegd eerder dat je een kat in de zak hebt gekocht met je nieuwe videokaart. Artifacts zijn namelijk niet het symptoom van een voeding die het niet trekt maar van oververhitting of het loskomen van een soldeerpunt op je videokaart.

Dat hij dan op hogere resolutie niet wil starten duidt dan waarschijnlijk op een GDDR chip die de geest heeft gegeven.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
Ai, dat zou natuurlijk ook kunnen. De Tweaker had een hoge rating dus ik vermoed geen kwade wil maar ik had de kaart natuurlijk pas kort. Ik vraag me wel af of ik in het geval dat jij beschrijft niet al vanaf moment1 problemen zou moeten hebben? Ik had duidelijk last tijdens zwaardere belasting maar onder gewoon browsen / licht officewerk kon ik twee schermen (1920x1200+fullHD) probleemloos aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-08 22:01
Een gare videokaart is ook wat ik denk dat het is helaas.
Dat de spanning flink inzakt naarmate de belasting stijgt is een vervelende eigenschap t/m Pure Power 9. Welke versie heb jij, L7 of L8 CM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
He balen!
Ik heb de Be Quiet! L7 ( pricewatch: be quiet! Pure Power L7 530W )
Net even getest en met de HD5670 op full load zakt de spanning tot 11.8 V. (let wel, deze kaart wordt alleen via de pci-e gevoed, max 75 watt dus).
Even uit interesse: vanaf wat voor voltages moet ik, over het algemeen, aan de voeding gaan twijfelen? 10% afwijking? 20%? Of moet ik het absoluut zien, 1V afwijking is de max? Of al teveel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-08 22:01
+/-5% afwijking is de max van de ATX specs. Dus op de 12v lijn minimaal 11,4 en maximaal 12,6v.

[ Voor 38% gewijzigd door Uszka op 09-08-2018 14:08 ]

Pagina: 1