Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 15:10
Ik ben op zoek naar een goede fotoprinter voor minimaal A3 formaat. Mijn budget is nog wat onduidelijk, omdat ik nog niet helemaal met mezelf eens ben hoeveel zoiets mag kosten. Ik kijk nu naar de Canon Pro-100s https://tweakers.net/pricewatch/434664/canon-pro-100s.htmldie volgens mij behoorlijk de lading dekt. Gezien de vragen die ik wel eens krijg, denk ik dat ik genoeg afdrukken kan verkopen om de inkt/papier prijzen te dekken.

Ik vind de 100s qua prijs ook prima, al komt er nog wel aardig wat bij aan 'materiaal' zoals inkt en papiersoorten. Ik ben fotograaf en heb gemerkt dat klanten best vaak een afdruk willen kopen. Ze vinden het wegsturen naar een lab toch een drempel. Ik kan nu maximaal A4 afdrukken met een all-in-one van Canon (MG5500). Hiervan is de afdrukkwaliteit best oke voor een snelle afdruk om te laten zien, maar voor aan de muur vind ik het toch niet goed genoeg. Gebruik hem best vaak voor 10x15cm afdrukken.

Ben heel benieuwd naar alternatieven of ervaringen met deze Pro-100s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat als je ze als fotograaf verkoopt en print dat je dan moet zorgen voor een top afdruk waar je ook best een goede prijs voor mag vragen. Met inktjet is het dan wel weer zo dat je op moet letten op indrogen etc. Zou kosten baten zeker goed afwegen profotonet.nl maakt tenslotte ook echte top afdrukken voor je. Je kan ook kijken of er geen lokaal bedrijf is die het doet, probleem is dat als je niet genoeg afdrukken maakt het onderhoud te duur wordt.
PS Je wilt een afdruk bedrijf hebben met gecallibreerde printers die jouw foto zonder enige correctie goed afdrukken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb erg goede ervaring met de Pro-100S qua afdrukkwaliteit. Wel heb ik altijd het Canon-papier gebruikt en originele inkt. Tests met alternatieven vielen tegen. Hij is nu defect geraakt bij een verhuizing, dus ik gebruik hem nu niet meer. Aandachtspunt is dat ie erg zwaar is en best wel groot. Je zet hem niet even weg als je hem niet gebruikt. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 09-08-2018 13:17 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:13
Ze vinden het wegsturen naar een lab toch een drempel.
Waarom is dit een drempel? Je kan toch gewoon stellen tuurlijk, printje kost zus of zoveel over zoveel dagen heb je het in huis? Voor je het weet verkoop je dingen op dibond oid en heb je je printer voor niets gekocht.

Een collega in ede heeft samen met twee andere fotografen een fixe printer. Op die manier hebben ze alle vrijheid voor materialen en is het redelijk winstgevend. Misschien ook een idee?

En persoonlijk vind ik inktjet toch minder mooi dan met laser belicht fotopapier.

[ Voor 8% gewijzigd door analogworm op 09-08-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-06 19:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

henk99 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:10:
Ik ben op zoek naar een goede fotoprinter voor minimaal A3 formaat. Mijn budget is nog wat onduidelijk, omdat ik nog niet helemaal met mezelf eens ben hoeveel zoiets mag kosten. Ik kijk nu naar de Canon Pro-100s https://tweakers.net/pricewatch/434664/canon-pro-100s.htmldie volgens mij behoorlijk de lading dekt. Gezien de vragen die ik wel eens krijg, denk ik dat ik genoeg afdrukken kan verkopen om de inkt/papier prijzen te dekken.

Ik vind de 100s qua prijs ook prima, al komt er nog wel aardig wat bij aan 'materiaal' zoals inkt en papiersoorten. Ik ben fotograaf en heb gemerkt dat klanten best vaak een afdruk willen kopen. Ze vinden het wegsturen naar een lab toch een drempel. Ik kan nu maximaal A4 afdrukken met een all-in-one van Canon (MG5500). Hiervan is de afdrukkwaliteit best oke voor een snelle afdruk om te laten zien, maar voor aan de muur vind ik het toch niet goed genoeg. Gebruik hem best vaak voor 10x15cm afdrukken.

Ben heel benieuwd naar alternatieven of ervaringen met deze Pro-100s.
Zij vinden het opsturen naar een lab een drempel? Jij bent toch de gene die dit moet doen lijkt mij? Dan kun je ze ook nog aanbieden om bijv op alu-dibond af te drukken.

Je klant moet dit niet gaan doen, dat wordt ellende bij grotere/lastigere afdrukken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Profotonet is helemaal niet zo geniaal wat mij betreft. Sure, ik raad het klanten wel eens aan omdat ze hun systeem op orde hebben en de klant er zelf uit komt, maar om nou te zeggen dat de prints echt goed zijn...nee.
Een goede fotoprinter doet dat met gemak beter, zowel qua kleuren als ook de scherpte.

Ik ben ook fotograaf en vroeger printte ik voor klanten zelf en dat deed ik met een Epson 3800. Iets boven je budget en hij kan ook groter dan jij nodig hebt, maar net als de Canon die jij bekijkt wel erg goed.

Print je zakelijk, dan wil je je running costs laag houden, los van aanschaf, ik zou daarom altijd van een rol af willen printen. Dat scheelt je zo de helft aan paper costs.

Ik print niet meer zelf omdat het te time-consuming is en klanten ondertussen andere wensen hebben bij mij, maar dat ligt meer aan mijn klandizie. Maar als je klandizie voor een deel particulieren zijn die een mooie print willen met een mooie lijst, dan kan dat zeker uit. Een goede lijst is belangrijker dan een goede print, dus mijn primaire tip is dat je moet zorgen dat het totaalbeeld klopt en niet alleen je printje.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-05 10:12
Ik gebruik ook regelmatig profotonet of ga naar andere online afdrukcentrales voor hogere kwaliteit. Zoals Frogmen al opmerkt zou ik ook de calibratie niet onderschatten voor zelf afdrukken afhankelijk van hoe kritisch je klanten zijn.

Voor de prijsbepaling is het misschien handig uit te rekenen hoeveel een print gaat kosten. De duurdere modellen hebben goedkopere inkt en wanneer je een papierrol kan gebruiken scheelt dat inderdaad ook. Dan heb je in ieder geval wat vergelijkingsmateriaal.

Ik ben daarnaast ook wel benieuwd naar je uiteindelijke keuze en materiaal. Zelf af kunnen drukken is naast handig ook gewoon leuk om te doen wat mij betreft. Zelf druk ik momenteel ook alleen af en toe kleinere formaten af met een inktjet printer.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor een slimme samenwerking zou je ook naar een copyshop lokaal kunnen kijken (die scannen en printen eigenlijk ook alleen nog maar)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
Iedereen heel erg bedankt voor de feedback op mijn vragen. Ik had eigenlijk zelf nog helemaal niet overwogen om vanaf rol te gaan printen. Ben benieuwd wat dat qua voordeel opleverd.

Zoals ik eerder al noemde ben ik best tevreden over mijn all-in-one kwaliteit voor een A4 afdruk om mensen het gevoel van de afdruk te geven ipv beoordeling op het scherm. Hoe zijn de ervaringen met goedkope A3 printers voor dit doeleinde? Ik denk namelijk ook na over de optie om afdrukken voor aan de muur bij een lab te laten doen zoals jullie voorstellen, en snelle afdrukken van redelijke kwaliteit om een voorbeeld te laten zien als het ware. Of is de kwaliteit van zo'n Pro-100s echt veeeeeeeeeel beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Je gaat nu proberen dingen half te doen waar je spijt van gaat krijgen. Je geeft een klant 1 impressie en dat is met het eindresultaat...niet gaat prutsen met een voorbeeldprintje etc...dat mogen ze op de monitor zien.

Bedenk goed wat je wilt en doe het dan goed...of geheel niet, of een nette printer met goede kleuren en inkt die over 5 jaar in de zon ook nog goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Nomad schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:14:
Je gaat nu proberen dingen half te doen waar je spijt van gaat krijgen. Je geeft een klant 1 impressie en dat is met het eindresultaat...niet gaat prutsen met een voorbeeldprintje etc...dat mogen ze op de monitor zien.

Bedenk goed wat je wilt en doe het dan goed...of geheel niet, of een nette printer met goede kleuren en inkt die over 5 jaar in de zon ook nog goed is.
Hoezo? Proefdrukken hebben gewoon nut mijn inziens. Wel onder voorwaarde dat deze overeenkomen met uiteindelijke druk methode natuurlijk. Laatst nog meerdere dibond prints verkocht adhv 10bij15 en A4 proefdrukjes. Even ophangen aan de muur bij de klant, beetje verbeelding erbij en verkocht.

Maar goed, uitbesteden heeft nog steeds mijn voorkeur. Simpelweg veel meer mogelijk zonder de investeringen te doen. Ik ben het wel eens dat als je het gaat doen, dat je het dan wel goed moet doen. Mja in die zin on-par komen met een Eyes-on-media of Profotonet is niet echt makkelijk te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door analogworm op 10-08-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

henk99 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:03:
Iedereen heel erg bedankt voor de feedback op mijn vragen. Ik had eigenlijk zelf nog helemaal niet overwogen om vanaf rol te gaan printen. Ben benieuwd wat dat qua voordeel opleverd.

Zoals ik eerder al noemde ben ik best tevreden over mijn all-in-one kwaliteit voor een A4 afdruk om mensen het gevoel van de afdruk te geven ipv beoordeling op het scherm. Hoe zijn de ervaringen met goedkope A3 printers voor dit doeleinde? Ik denk namelijk ook na over de optie om afdrukken voor aan de muur bij een lab te laten doen zoals jullie voorstellen, en snelle afdrukken van redelijke kwaliteit om een voorbeeld te laten zien als het ware. Of is de kwaliteit van zo'n Pro-100s echt veeeeeeeeeel beter?
Gaat het dan om een impressie om 'vast te houden', of mee te geven voor thuis te kijken? Voor puur beeldvorming zou ik eerder gaan voor een monitor aan de muur in formaat A3. Als het gewoon een 'draft' is, zou ik de kosten zo laag mogelijk houden, wij hebben een 7series HP (officejet, dacht 7612 ofzo) voor wat A3 spul en voor snelle impressie is dat meer dan genoeg, kwaliteit mogelijk wat minder, maar kost ook een bak minder.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

analogworm schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:17:
[...]

Hoezo? Proefdrukken hebben gewoon nut mijn inziens. Wel onder voorwaarde dat deze overeenkomen met uiteindelijke druk methode natuurlijk. Laatst nog meerdere dibond prints verkocht adhv 10bij15 en A4 proefdrukjes. Even ophangen aan de muur bij de klant, beetje verbeelding erbij en verkocht.
Proefdrukken heeft wel zin, maar niet als mensen een 50x75 willen en jij een crappy 30x20 laat zien ter preview.
Ik geef aan dat een goede proefdruk meerwaarde kan bieden als de preview een goede weergave van het product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
Ik zou het denk ik meer een afdruk noemen om vast te houden. Het hoeft niet het eindproduct te zijn, maar moet wel een redelijk goede impressie geven. Vandaar ook mijn vraag of een goedkopere A3 printer daarin ook voldoet. De kosten zijn voor mij dan niet hoog en voor de 'echte' afdruk ga ik dan naar een afdruk centrale. Ik ben benieuwd of bijvoorbeeld een Pixma iP8750 daar ook aan voldoet. Die is behoorlijk goedkoper en ik ben benieuwd hoe goed je dat verschil ziet.

Een ander gebruik van de printer is gewoon voor mezelf om prints voor aan de muur te maken die ik af en toe eens wissel voor een nieuwe afdruk. In dat kader wil ik wel graag goede kwaliteit, maar het hoeft niet perfect te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
Nomad schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:22:
[...]

Proefdrukken heeft wel zin, maar niet als mensen een 50x75 willen en jij een crappy 30x20 laat zien ter preview.
Ik geef aan dat een goede proefdruk meerwaarde kan bieden als de preview een goede weergave van het product is.
Volgens mij zijn we het wel eens. Immers stellen we beiden de voorwaarde dat de proefdruk representatief moet zijn voor het eindresultaat.

Dan rest enkel de vraag, bereik je een representatieve proefdruk als je thuis print en voor een dibond oid uitbesteed? Volgens mij zijn we het daar ook wel over eens; Waarschijnlijk niet.

Dus zou de TS het of allemaal uit moeten besteden bij dezelfde printshop, of het thuis echt goed doen.
Pagina: 1