Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbosmans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik zoek een stevige octabox voor mijn youngou 660-flitser. Ik ga hem het vaakst buiten gebruiken met portretten. Daarom zoek ik ook een stabiel statief hiervoor dat niet te snel omvalt.
De box moet wel makkelijk opzetbaar zijn.

Ik heb al rondgekeken naar de CARUBA ORB SPEEDLITE KIT 80CM, maar ik weet niet of die wel zo stevig is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 16:10
Ik neem aan dat je rond de 80CM zoekt gezien de afmeting van het voorbeeld. En wat is het budget ongeveer? Ik neem ook aan dat je niet het geld voor een Profoto octobox overhebt?

Een goed statief is misschien wel belangrijker dan hoe stevig de octobox zelf is als het om stabiliteit aankomt. Ook stevige octoboxen waaien om wanneer het wat wind vangt.

Je zou het statief van de Caruba kit die je uitgezocht hebt eventueel ook kunnen verzwaren onder (met gewichten of zandzakken bijvoorbeeld). Alternatief is een ander (steviger/verzwaard) statief erbij te kopen.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbosmans
Bedankt voor de reply, ik heb ook al 2 zandzakken die ik kan verzwaren met 2 * 4kg.
Is dit genoeg voor de caruba-set?
Ik heb iig geen budget voor profoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Ik zou het met deze set proberen. Voor binnen lijkt mij die verzwaring meer dan genoeg voor de octabox en de flitser. Maar zoals met elke hefboom hangt het er ook vanaf hoe hoog je het statief uitschuift en hoe hard iemand er tegenaan loopt ;)

edit: overigens is stabiliteit niet het enige waar je op moet letten. Ik zou zeker ook proberen uit te zoeken hoe ver het licht komt met de flitser en of hij inderdaad makkelijk op te zetten is. Daarnaast lijkt de hoek waaronder je hem kunt gebruiken wat beperkt, maar misschien hoeft dat geen probleem te zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Jur_ op 09-08-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbosmans
Hoeveel verzwaring zou voor buiten goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Ik denk dat je een heel eind komt met de 2 * 4KG bij normale weersomstandigheden. Als je buiten bent kun je eventueel ook andere objecten gebruiken voor verzwaring.

Je zou ook in de winkel kunnen vragen om de set en de stabiliteit te bekijken. Ik heb er zelf verder geen ervaring mee.

* Jur_ heeft overigens wel ervaring met het in de vijver laten vallen van een 60x60cm softbox helaas :F Dit kwam ook omdat ik het statief behoorlijk hoog had uitgeschoven (+2 meter) en er een windvlaag voorbij kwam. gelukkig was de lamp na rustig laten drogen gewoon te gebruiken.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook interessant is dit Algemeen Studio/Strobist Topic, dat terecht gestart in Workflow ondertussen beter onder Hardware zou komen :P
Pagina: 1