Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 18:33
Mijn ouders gebruiken nog een MacBook Pro uit 2010. Dit ding is inmiddels verschrikkelijk traag. Nu heb ik een 250gb SSDtje over en wil ik ze daar dus mee helpen. Probleem is: Het apparaat is in zijn huidige staat echt niet meer vooruit te branden en ik kan dus zelfs Mac OS X niet meer updaten. Mijn ouders hangen nog op 10.8 en hebben nooit geupdate, want ze zien niet dat dit belangrijk is :P

Als ik nu de SSD er in schroef en vervolgens OS X Utilities gebruik, kan ik dan wel gewoon Mac OS installeren via internet? Ondanks dat mijn ouders nooit naar El Capitan zijn geupdate?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:43
Je kunt het beste de MacBook voorzien van recente EFI firmware, zodat je gebruik kunt maken van Internet Recovery. Vervolgens kun je de hardeschijf vervangen door de SSD, en opstarten met Option-Command-R ingedrukt. Op die manier wordt MacOS (waarschijnlijk nog wel een oude versie omdat er nooit Sierra op heeft gestaan, maar dat kun je daarna updaten naar recente versies voor die MacBook) via internet op de SSD geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 18:33
ThomasG schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:43:
Je kunt het beste de MacBook voorzien van recente EFI firmware, zodat je gebruik kunt maken van Internet Recovery. Vervolgens kun je de hardeschijf vervangen door de SSD, en opstarten met Option-Command-R ingedrukt. Op die manier wordt MacOS (waarschijnlijk nog wel een oude versie omdat er nooit Sierra op heeft gestaan, maar dat kun je daarna updaten naar recente versies voor die MacBook) via internet op de SSD geinstalleerd.
Alright, gaan we eens proberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 22:22
Met carbon copy cloner kun je de mac 1 op 1 copieren naar de ssd (ingebouwd in een extern usb kastje oid). Bottleneck 1 is het type disk, met ssd neem je die weg. Bottleneck 2 is vrije ruimte op een disk. Probeer altijd onder iets als 75% vol te bljven. Bottleneck 3 is geheugen, voor dit model een kleine investering (zoek het modelnummer op bij macsales.com, geheugen uitbreiden, kies dan dat geheugen bij pricewatch tweakers).