Index functie excel niet op basis van kolomnaam ipv kolomnum

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbeneshuis82
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-02-2024
Mijn vraag
In Alle index en vert.zoeken functies moeten we aangeven welke kolom de waarde gezocht moet worden, echter is dit ook mogelijk door een unieke kolomnaam op te geven ipv nummer. Kolomnaam blijft in mijn geval altijd gelijk, terwijl de positie van de kolom kan wijzigen

Relevante software en hardware die ik gebruik
excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
google

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:44
Je moet dan de functie Index met Match combineren. Is best lastig maar met google kom je er wel uit!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbeneshuis82
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-02-2024
ja dat gebruik ik ook (Index en vergelijken), echter het lukt me niet om de waarde te pakken uit een kolom gebaseerd op een specifieke kolomnaam onafhankelijk op welke plek deze kolom staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:09
Wellicht te eenvoudig gedacht, maar je gebruikt dan wel 2x de match functie? Het is natuurlijk INDEX([referentie] ; [rij nummer] ; [kolom nummer]), dus heb je zowel een match nodig voor het opzoeken van het rij nummer, als een match voor het opzoeken van het kolom nummer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Is je data een tabel? Zo ja, dan kun je met index/match de kolomnaam gebruiken.

Als het geen tabel is maar platte tekst dan zul je altijd met kolom positie of letter blijven werken.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-10 10:34
Belindo schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:59:
Is je data een tabel? Zo ja, dan kun je met index/match de kolomnaam gebruiken.

Als het geen tabel is maar platte tekst dan zul je altijd met kolom positie of letter blijven werken.
ik zou dit ook doen. opmaken als tabel, tabel & kolommen logische naam geven, dan maakt het niet uit waar iets staat. Al mn datasets waar ik in op moet zoeken met Excel zijn dynamische tabellen, eenmaal onder de knie wil je nooit meer iets anders.
Pagina: 1