Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zehnder WHR 930 WTW - bypass werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 16:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hallo allen,

Sindskort mijn nieuwe woning betrokken na een ontwerp/ontwikkel/bouw traject van 2,5 jaar middels een CPO vereniging.
De woningen hebben een QV10 luchtdichte classificering en zijn voorzien van een Zehnder WHR 930 WTW installatie (sommige grote woningen van een 950/960).

Nu heb ik na de heerlijk koele afgelopen nacht het vermoeden dat de bypass die in de WTW zit niet werkt.
Het is afgelopen nacht namelijk afgekoeld tot een 14-15 graden. Hier op voorbereidend heb ik volgens de handleiding de grenswaarde voor de bypass nagelopen en deze op 17.5 graden gezet.
Dat betekend bij alle gemeten lucht temperaturen van 17.5 graden of kouder, de bypass zou moeten activeren, er geen warmtewisseling meer plaatsvind en de lucht (in dit geval van 14-15 graden de woning in zou moeten stromen met zo'n 370 m3/hr).
Om dit te bevorderen wordt in de handleiding ook aan te geven de wtw installatie op de max. stand te laten ventileren dit heb ik ook gedaan.
Uiteraard om de goede werking te bevorderen heb ik alle ramen en deuren gesloten.

Resultaat: de slaapkamer is afgelopen nacht tussen 01:00u en 06:30u gewoonweg 1.2 graden opgewarmd van 25.0 naar 26.1 graden!
Ik concludeer hieruit dat de bypass.niet lijkt te werken en dat er gewoon warmtewisseling lijkt te hebben plaatsgevonden.

Heeft iemand hier meer ervaring mee?
We hadden al een week of 2 het vermoeden dat dit het geval was omdat de woning simpelweg totaal niet afkoelt behalve wanneer we tussen 3 en 6 in de ochtend de ramen wagenwijd open zetten.

Hoe kan ik dit het best opnemen met de leverancier zonder dat dit zomaar van de hand wordt gedaan?
Heb ik dit op de goede manier getest?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:03

Nhz

Je kan op het display zien of de bypass ingeschakeld is, dan licht er een extra rood stipje op.

Wat was de actuele binnentemperatuur gedurende de nacht?

Heb je de temperaturen zelf gemeten, of afgelezen van de WTW?

Waar zuigt de WTW zijn lucht aan? Als dat onder de dakpannen is kan de lucht aanzienlijk warmer zijn dan de echte buitenlucht.

Groetjes

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
De temperatuur kan ik in iedere kamer aflezen adhv een WTH thermostaat.

De binnen temperatuur in de woning toont gedurende de nacht een zelfde patroon van 25-26 graden.

De WTW zuigt lucht aan via een spiro aanzuigkanaal/pijp op het platdak van meerdere meters.

Hier een foto van het display momenteel.
De punt naast de 1 staat er altijd, dus dat is niet de indicator van de bypass denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9re3PwZZ5J2bek18zR8kjO9h/medium.jpg

[Edit]
Nu de ramen en deuren ongeveer 1 uur open hebben gestaan is de woning wel direct afgekoeld van ~26 graden naar 22.5 graden in iedere kamer. Dit lijkt opnieuw aan te tonen dat de bypass zijn werk niet doet, of ben ik abuis?

[ Voor 52% gewijzigd door Da_maniaC op 09-08-2018 07:47 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Ik denk ten eerste dat je niet veel effect moet verwachten van koeling via ventilatie met een debiet van (theoretisch maximaal) 370 m3 per uur. Dat is geen hoog debiet vergeleken met een open deur/raam. Ik zou dan ook niet meer dan 0.5-1 graad koeling per nacht verwacht hebben.

Maar het blijft natuurlijk vreemd dat de temperatuur zelfs oploopt. Enige dat ik kan bedenken... staat de ventilatiebox op een hete zolder en wordt de koele inkomende lucht daardoor alsnog eerst opgewarmd op zolder?

edit: hoeveel uren is het vannacht onder die 17 graden geweest? dat zal pas in de loop van de nacht geweest zijn? blijven dus maar enkele uurtjes over.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 09-08-2018 08:46 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Gisteravond om 01:00u was het hier al 16 graden.

Jammer, ik had toch gedacht dat de WTW meer zou doen dan enkel een halve graad verschil maken, wanneer in bypass en de buiten temperstuur toch 9 graden lager lag dan de binnen temperatuur.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:03

Nhz

Da_maniaC schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 07:20:
De temperatuur kan ik in iedere kamer aflezen adhv een WTH thermostaat.

De binnen temperatuur in de woning toont gedurende de nacht een zelfde patroon van 25-26 graden.

De WTW zuigt lucht aan via een spiro aanzuigkanaal/pijp op het platdak van meerdere meters.

Hier een foto van het display momenteel.
De punt naast de 1 staat er altijd, dus dat is niet de indicator van de bypass denk ik?

[afbeelding]

[Edit]
Nu de ramen en deuren ongeveer 1 uur open hebben gestaan is de woning wel direct afgekoeld van ~26 graden naar 22.5 graden in iedere kamer. Dit lijkt opnieuw aan te tonen dat de bypass zijn werk niet doet, of ben ik abuis?
Dit betekend inderdaad dat de bypass open staat. De bypass gaat open op twee voorwaarden:
1) De aangezogen buitenlucht zit boven de ingestelde comfort setpoint (bij jou 17.5gr).
2) De aangezogen buitenlucht is kouder dan de lucht welke door de WTW box uit de woning gezogen wordt.

In het geval van deze ochtend kan de bypass dus best open staan. De buitenlucht is ~19graden en de binnenlucht is naar eigen zeggen 22.5gr. De condities voor de bypass zijn dus prima.

Heb je geïsoleerde buizen in de woning gebruikt? Anders wordt de ingeblazen lucht zo weer opgewarmd, zoals hierboven al gemeld is door T-Infinity.

Groetjes

• de Peer

de Peer

under peer review

De meeste huizen zijn niet echt gebouwd om te koelen.

Wat wel goed werkt is zogenaamde 'nachtventilatie' (https://tenhooven.nl/arti...nog-steeds-zeer-duurzaam/) waarbij je op de begane grond en bovenverdieping een luik open zet ter grootte van een deur, en dat op een inbraakveilige manier. Dan krijg je een soort schoorsteeneffect en komt er een koude stroom je huis in die qua debiet 10x zo groot is als die van jouw mechanische ventilatie, dat zet wél zoden aan de dijk. Je moet nu eenmaal héél veel warme massa in je huis afkoelen. Dat kan niet binnen een paar nachten met je ventilatieunit.

Helaas zijn dergelijke inbraakveilige vensters duur en moelijk verkrijgbaar is mij opgevallen. Men is er ook niet erg bekend mee. Dat zal nog wel komen, als we een paar hittegolven verder zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 09-08-2018 09:15 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-11 00:19

psy

Jammer om dit wederom bevestigd te zien. WTW is mooi, maar bypass heeft geen enkele nut. Ik heb dit ook al vaker hier op GoT verkondigd maar er blijven genoeg mensen dit waardeloze systeem verdedigen.

Je kan nog beter de toevoer van verse lucht stoppen en alleen de afzuiging in stand houden bij warme nachten (echter dit is vrijwel onmogelijk of je moet het apparaat open gaan maken). Dan de ramen open, en het hele systeem is dan genoodzaakt om ECHT koele lucht via de ramen naar binnen te zuigen. Dat is het enige wat nog een beetje zal werken.

Maar de bypass zelf kan niet werken, omdat de verse-luchtkanalen in huis veel te warm zijn en het nieuwe huis alle warmte niet snel laat gaan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• de Peer

de Peer

under peer review

psy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:42:

Je kan nog beter de toevoer van verse lucht stoppen en alleen de afzuiging in stand houden bij warme nachten (echter dit is vrijwel onmogelijk of je moet het apparaat open gaan maken). Dan de ramen open, en het hele systeem is dan genoodzaakt om ECHT koele lucht via de ramen naar binnen te zuigen. Dat is het enige wat nog een beetje zal werken.
Nou mijn WTW heeft geen bypass maar gewoon een knop om de toevoer uit te zetten (waarbij afvoer fan blijft draaien) maar dat haalt ook niet veel uit hoor. Uiteindelijk blijft het debiet van de toevoer hetzelfde (LAAG!) en is het dus hooguit dichtbij het openstaande raam iets koeler.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-11 00:19

psy

de Peer schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:56:
[...]
Nou mijn WTW heeft geen bypass maar gewoon een knop om de toevoer uit te zetten (waarbij afvoer fan blijft draaien) maar dat haalt ook niet veel uit hoor. Uiteindelijk blijft het debiet van de toevoer hetzelfde (LAAG!) en is het dus hooguit dichtbij het openstaande raam iets koeler.
Als je die optie hebt is het wel fijn, bij onze Brink ging dat niet.
Lastige blijft natuurlijk dat de huizen erg goed geïsoleerd zijn en de warmte niet goed kwijtraken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:05
Excuus om dit wat oudere topic te gebruiken, heb zelf sinds april een nieuwe ketel en Zehnder WHR930 WtW installatie. Het valt mij op dat de bypass nu het kouder is buiten openblijft staan. Ik zou dan verwachten dat de koude lucht van buiten zonder het warmtelement te passeren onze woning in geblazen wordt. Met andere woorden ik blaas nu koude lucht in die ik met gas warmte moet compenseren om op comfortabele temperatuur te komen. Dit lijkt mij wat voorbij te gaan aan het nut van een WtW installatie.

Ik heb in de handleiding van deze unit gekeken en zie dat de bypass (P91) inderdaad openstaat (1)

Deze waarde is enkel in te zien en niet et wijzigen zonder servicecode. Wie weet raad ?

[ Voor 5% gewijzigd door bluecupra op 08-10-2020 18:14 ]

Pagina: 1