Kan W10-update niet uitvoeren wegens te weinig ruimte op C.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppo.tencate
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-06 19:57
Mijn vraag
Met de laatste (grote) W10-update heb ik te weinig ruimte op C:
Vervolgens geef ik aan, externe ruimte te willen gaan gebruiken.
Daarbij kan ik kiezen voor o.a. D:, heeft bijna 800 GB. ruimte beschikbaar. C: is een SSD-schijf.
De ruimte, die bij C: (A-gedeelte) wordt aangegeven als ruimte, die ik meer nodig heb, is 8 GB.
Geef ik in het B-gedeelte aan, de ruimte op de D: schijf te willen gaan gebruiken, waar dus meer dan genoeg ruimte is, wordt de 8 GB.-ruimte bij het A-gedeelte verminderd naar 2,5 GB. maar heb nog steeds niet genoeg ruimte dus en kan dus niet verder naar het volgende scherm. (onderaan ontbreekt dan: DOORGAAN).
En daar snap ik dus helemaal niets van.

Graag een reactie.

Dank alvast.

Met vriendelijke groet, Eppo.

...

...

Beste antwoord (via eppo.tencate op 09-08-2018 19:28)

Verwijderd

kevlar01 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:09:

Ook kan je nog je pagefile verplaatsen van C:\ naar D:\ om schijfruimte vrij te maken.
Dit inderdaad, en de hibernate optie (tijdelijk) uitzetten levert ook ongeveer de hoeveel RAM aan extra vrije disk ruimte.
In een elevated CMD,
powercfg -h off

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je loopt al 4 jaar te kloten met een te kleine C: schijf. Is het niet hoog tijd om een paar tientjes uit te geven aan een grotere SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:59
En gewoon ruimte op de c schijf vrijmaken? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:55
Misschien een idee om te kijken en zo nodig om de volgende mappen leeg te maken:
C:\Windows\Temp
C:\Windows.old
C:\Users\jouw gebruikersnaam\AppData\Local\Temp

in de loop van de tijd wordt hier nogal wat oude meuk verzameld.
En wat FoxLenny zegt, data verplaatsten naar je andere schijven. Muziek, video's, data etc tijdelijk of permanent verplaatsen.

[ Voor 21% gewijzigd door apollo13 op 09-08-2018 00:24 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@apollo13 vergeet die andere irritante map C:\Windows\Logs\CBS niet waar een bak aan .log en .cab bestanden in staan.
Dat is zo'n mooie bug die inderdaad de C:\Windows\Temp alle vrije ruimte laat opslurpen :)

[ Voor 52% gewijzigd door DJMaze op 09-08-2018 00:47 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:38
Als je je SSD verder wilt opschonen laat dan PatchCleaner overbodige MSI installers opruimen uit c:\Windows\Installer map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:16
TommyboyNL schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 00:13:
Je loopt al 4 jaar te kloten met een te kleine C: schijf. Is het niet hoog tijd om een paar tientjes uit te geven aan een grotere SSD?
Persoonlijk zou ik ook voor deze optie gaan. Het fragmenteren van de Windows installatie over 2 schijven lijkt me nu niet bepaald positief voor de performance van Windows. Daarbij maak je dan alsnog weer gebruik van een reguliere HDD en is heel het voordeel van het gebruik van een SSD weg.
Daarnaast, leuk dat je nu 8gb vrij weet te maken.. maar bij de volgende grote Windows update zit je weer te kijken..

Even investeren in een grotere SSD voor de C: gaat je, denk ik, veel meer voordeel opleveren.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Begin eens met schijfopruiming? Rechtermuisknop op C > Eigenschappen en gaan.

Dan data zoals downloads, muziek, foto's en video's permanent naar D verplaatsen.

Wat van geïnstalleerde programma's en games? Al gekeken wat je kan verwijderen?

Mocht dat niet baten is een nieuwe Ssd na 4 jaar rommelen geen overbodige luxe :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Om je eigenlijke vraag te beantwoorden:

Ja, hij maakt de download dan naar een de externe schijf, maar je hebt nog steeds ruimte op de interne SSD nodig voor de installatie van de update.

p.s. als je al geen 2,5Gb meer vrij hebt op je C, is het ECHT tijd voor vervanging door een grotere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Wat heb je allemaal op je SSD staan dan? Kunnen wij je helpen met beoordelen of het niet beter op de harde schijf kan.Niet alles heeft baat bij een SSD. Foto's en bestanden zijn daar een voorbeeld van. Als je je foto's en bestanden al op de harde schijf kan zetten, zal 't veel schelen.

En ruim je prullenbak en Downloads even op. Na verloop van tijd kunnen die makkelijk 20GB+ ruimte in beslag nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door hoi1234 op 09-08-2018 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ben zelf grote fan van SpaceMonger, deze laat in no-time zien waar de meeste ruimte naar toe gaat.

https://spacemonger.nl.softonic.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TommyboyNL schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 00:13:
Is natuurlijk eerst de vraag: hoe groot is die schijf?

Zelfs een 60GB SSD kan Win10 probleemloos draaien, het is pas bij 32GB dat alles wat krapper wordt, bij 16GB een echte uitdaging.

Groter maakt weinig uit, als je nog steeds je schijf volgooit met alles wat je hebt, ipv je andere schijven gebruiken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
SinergyX schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:00:
[...]

Is natuurlijk eerst de vraag: hoe groot is die schijf?

Zelfs een 60GB SSD kan Win10 probleemloos draaien, het is pas bij 32GB dat alles wat krapper wordt, bij 16GB een echte uitdaging.

Groter maakt weinig uit, als je nog steeds je schijf volgooit met alles wat je hebt, ipv je andere schijven gebruiken.
Een 60GB SSD.. handig is anders..

Ja, het werkt. Maar je kan er verder niets/weinig andere applicaties bij installeren (alles naar een 2e disk) en steeds weer je Schijfopruiming gebruiken.. Zoals gezegd: koop toch een grotere SSD (minstens 256GB) en een 2e disk (HDD) met 1 of 2 TB.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ElectronLion schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:06:
[...]

Een 60GB SSD.. handig is anders..

Ja, het werkt. Maar je kan er verder niets/weinig andere applicaties bij installeren (alles naar een 2e disk) en steeds weer je Schijfopruiming gebruiken.. Zoals gezegd: koop toch een grotere SSD (minstens 256GB) en een 2e disk (HDD) met 1 of 2 TB.

.
YMMV, maar ik kan niet in de portemonnee kijken van de TS, dus blind advies geven 'koop maar een nieuwe' is net zo min 'handig'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@eppo.tencate zorg dat je C vrij hebt voor je OS. Ideaal is ongeveer 60GB SSD.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Laatst stock laptopjes met 32GB SSD gehad en hetzelfde probleem, het was niet alleen een tekort aan ruimte, maar ook Windows wat enorm liep te "klooien" met de update. Externe schijf er aan, daar de update op binnengehaald, en dan ging hij updaten om er later weer mee te stoppen. Uiteindelijk heb ik geloof ik die download van de update verwijderd, dat maakte weer veel ruimte vrij. En toen geforceerd binnen gehaald met wsus offline updater. Daarna lukte de installatie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
_ferry_ schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:25:
Laatst stock laptopjes met 32GB SSD gehad en hetzelfde probleem, het was niet alleen een tekort aan ruimte, maar ook Windows wat enorm liep te "klooien" met de update. Externe schijf er aan, daar de update op binnengehaald, en dan ging hij updaten om er later weer mee te stoppen. Uiteindelijk heb ik geloof ik die download van de update verwijderd, dat maakte weer veel ruimte vrij. En toen geforceerd binnen gehaald met wsus offline updater. Daarna lukte de installatie wel.
Die 32 GB laptopjes melden vaak ook gewoon "The system is not in the Compact state because Windows has determined that, it is not beneficial for this system," terwijl deze machines bij uitstek geschikt zijn voor Windows CompactOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Je kan met TreeSize ook kijken waar de schijfruimte aan op gaat (beetje hetzelfde als SpaceMonger denk ik)
https://www.jam-software.com/treesize_free/

Ook kan je nog je pagefile verplaatsen van C:\ naar D:\ om schijfruimte vrij te maken.
Met schijfopruiming kan je update history opschonen, hier kan je meestal ook nog wat GB's winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 00:44
Zie hierboven, ik zou alleen eerder WinDirStat aanraden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kevlar01 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:09:

Dit inderdaad, en de hibernate optie (tijdelijk) uitzetten levert ook ongeveer de hoeveel RAM aan extra vrije disk ruimte.
In een elevated CMD,
powercfg -h off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Black Eagle schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:09:
Ben zelf grote fan van SpaceMonger, deze laat in no-time zien waar de meeste ruimte naar toe gaat.

https://spacemonger.nl.softonic.com
^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennardrk
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-08 15:38
WinDirStats kan ik ook zeker aanraden voor het uitpluizen van je persoonlijke mappen.

Bij mij is de WinSXS map wel eens de boosdoener. Deze opruimen is een optie, maar is wel heel spartaans. Het bevat o.a. oude onderdelen van programmas die ooit nog wel eens nodig kunnen zijn, maar als backup bewaard worden.

Verwijder niet zelf lukraak bestanden uit deze map. Dan kan je vele, vaak onherstelbare, systeemfouten verwachten. Laat dit liever door windows zelf controleren en schoonmaken:

Open cmd/powershell als admin
Bekijk hiermee hoe groot de map is:
Dism.exe /Online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore

Mocht het niet zo groot zijn, laat het dan vooral met rust.
Ook staat in de uitkomst van de vorige command ergens onderaan deze zin:
Component Store Cleanup Recommended : Yes/No

Bij 'No' uiteraard niet opschonen.
Zo ja, dan kan je het hiermee eventueel opschonen (dit neemt veel tijd in beslag):
Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Let wel op, je kunt hierna oude updates niet meer terugdraaien naar een vorig versie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eppo.tencate
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-06 19:57
Dank voor de vele reacties en suggesties of ideeën.
Ik heb geen data van mezelf op de C-schijf staan, maar op D:.
Alles zoveel mogelijk opgeschoond, maar dan nog geen ruimte genoeg voor de update.
De schijfcapaciteit is 64 Gb, echter Windows neemt daar de helft al van voor eigen rekening.
Het antwoord van Gero71 gaf mij de (tijdelijke) oplossing.
Hibernate tijdelijk uitschakelen en kreeg er zo ongeveer 5 Gb bij, zodat de update uitgevoerd kan worden, is zelfs reeds uitgevoerd.
Toch overweeg ik inderdaad, zoals velen van jullie mij aanbevolen, mijn SSD-schijf te vergroten van 64 naar 128 of 256 Gb.

Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Je wisselbetand tijdelijk op een andere partitie zetten misschien ?
Alle beetjes helpen.
Na de update kun je je wisselbestand ws weer gewoon op de ssd zetten.

Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentK
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-07 22:22
Een late nabrander omdat ik ook tegen dezelfde problemen aanloop met een 120 GB SSD.

De optie van de patchcleaner heeft bij geholpen. In de Windows/Installer map was rond de 45GB :( aan data verzameld vanaf de eerste schone installatie.

Na eerst de temp files te hebben opgeschoond, vervolgens verwijderd wat aan programma's niet meer nodig is en systeembestanden opschonen trof ik dus de Windows/Installer map van 45GB aan.

45GB leek me rijkelijk overdreven om allemaal te behouden. Patchcleaner heeft 37GB van weten te markeren als niet nodig. Die heb ik verplaatst naar een andere schijf en nu dus ineens weer meer dan voldoende ruimte op de 120GB SSD.

Dank voor de patchcleaner tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 09:43
Mocht je Windows nog verder willen afslanken gebruik dan Dism++.

https://www.chuyu.me/en/index.html

Gebruik de optie Disk Clean om Windows af te slanken. De overbodige Gb's vliegen weg. Houd er rekening mee dat dit de eerste keer lang zal duren. Verder kun je met deze tool allerlei settings van Windows aan passen. Zo heb ik b.v. de optie aan gezet om de seconden weer te geven in de systemtray voor de tijd.

• onno67
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-04 11:01
Dism++ geeft een waarschuwing en een hoop Chinese tekens. Moeilijk te vertrouwen.

Om te zien waar mijn schijfruimte blijft gebruik ik altijd spacesniffer portable.

http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/
Pagina: 1