Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 11:01
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem

Mijn grafische kaart MSI R9 390x gaming 8G die ik in januari 2016 heb gekocht bij Amazon.fr is defect.

Amazon.fr zegt dat zij enkel instaan voor de verkopersgarantie van 2 jaar en dat ik voor alle verdere garantie rechtstreeks contact moet opnemen met de fabrikant (MSI).

MSI heeft aan de hand van het serienummer bevestigd dat hun garantie nog van toepassing is, maar geeft tegelijkertijd aan dat ik dit proces toch via de verkoper in gang moet zetten.
The service process for MSI components is not available to end-users. If Amazon is not willing to accept your request, you can contact the original distributor to see if there is any possible solution.[
Ik snap perfect dat ik voor deze RMA zelf zal moeten instaan voor de transportkosten en zo.

De mensen van de helpdesk van Amazon.fr hebben natuurlijk geen toegang tot de gegevens van de distibuteur (waarschijnlijk enkel gekend door de aankoop- en finance afdelingen).

En daar sta ik dan terug.
Bij de aankoop van dit soort dure componenten kijk ik er altijd op dat er voldoende garantie opzit, en wil ik er ook graag iets extra voor betalen, maar als je er achteraf niets mee bent...

Hebben jullie zelf iets gelijkaardigs meegemaakt en hoe zijn jullie hieruit geraakt?

Bedankt om jullie ervaringen te delen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:53
Als je er echt wat extra's voor had willen betalen, had je 'm wel gewoon in NL gekocht ;) Dat maakt dit soort dingen toch een stuk gemakkelijker
Toegegeven, ik weet niet wat de regels in Frankrijk zijn, maar dit lijkt mij een gevalletje van problemen die je jezelf op de hals gehaald hebt door in het buitenland te kopen? Fabrieksgarantie is nog altijd een niet-verplichte service van de fabrikant en zei kunnen daar hun eigen regels aan hangen. Als het van hen via een bepaalde weg moet, heb je dat maar te volgen / te regelen in feite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Was de verkoper ook echt Amazon, of een derde partij via Amazon? Dat maakt ook nogal uit bij wie je moet zijn. Indien derde partij zal je toch even moeten uitzoeken wie dat is en hun contacteren hierover.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de MSI website vind ik dit:

Bring the Product to the authorized service center for maintenance
If your product has been determined by the MSI engineer or store as problematic or defective in hardware, and may incur the need for replacement of parts, you may bring the Product for repair along with the warranty card, purchase invoice or receipt to the MSI-authorized service center closest to your location for assistance, or entrust the original store of purchase to send the Product for repair on your behalf. However, the customer must properly pack the Product when sending it for repair, to avoid further damage in the course of shipping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vaak is het zo dat grafische kaarten 3 jaar garantie hebben, waarvan 2 jaar wettelijke Europese garantie via de verkoper (Amazon) en daarna nog 1 jaar 'extra' fabrieksgarantie (MSI). Ik weet niet zeker hoe dit juridisch in elkaar steekt. Je hebt immers een overeenkomst met Amazon, niet met MSI. Ik gooi er even een @Verwijderd in.

Ik heb in het verleden veel gedonder gehad met fabrikanten als MSI en Sapphire om RMA's die werden afgewezen of niet behandeld. Hier heb je nu weinig aan, maar sindsdien ben ik overgestapt op EVGA videokaarten omdat zij gratis extra garantie bieden en graag zelf RMA's afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
je kan ook eens contact opnemen met een grote elektronica keten hier in Nederland welke ook MSI producten verkoopt.

uit mijn eigen ervaring als verkoper van elektronica in het verleden weet ik dat als een klant een TV kocht bij BCC en na een jaar of wat bij mij (niet werkend bij de BCC) aanklopte dat wij hem gewoon naar de leverancier stuurde dit omdat we daarmee een potentiële klant helpen en misschien voor een vervolg aankoop zijn zieltje winnen?

je moet hier wel heel redelijk bij blijven en aardig doen dan kom je het verst.
en zorg dat je een kopie aanlevert van de communicatie met MSI zodat de winkel weet dat MSI akkoord heeft gegeven hiervoor en dat er nog garantie op zit.

mocht dit namelijk niet meer zo zijn of mocht MSI terug krabbelen dan zit die winkel met een credit in zijn buik die hij liever niet heeft ;)

maar het is een poging waard om misschien de grote keten in jou buurt even te bellen ?

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is het nadeel van deze koopwijze. Koop gewoon in NL bij bekende shop als oa Azerty. Ook nog Amazon.fr gekozen of woon je in Frankrijk ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Verwijderd

[ Voor 104% gewijzigd door Medione1210 op 09-08-2018 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Hackus schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:15:
Dat is het nadeel van deze koopwijze. Koop gewoon in NL bij bekende shop als oa Azerty. Ook nog Amazon.fr gekozen of woon je in Frankrijk ?
Jij bestelt nooit iets in Engeland, Duitsland, China?? Want dan moet je daar wonen?

Uit welk tijdperk stam jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonKui
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05-2022
Chntl321 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:59:
[...]

Jij bestelt nooit iets in Engeland, Duitsland, China?? Want dan moet je daar wonen?

Natuurlijk hoeft dat niet persé maar als je aangeeft dat je iets extra wil betalen voor goede garantie lijkt het mij handiger dat je het dan koopt in het land van herkomst van de TS (Kan best zijn dat hij natuurlijk gewoon in Frankrijk woont).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Chntl321 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:59:
[...]

Niet iets duurs waar ik garantie moet kunnen claimen. Ik woon btw in NL en D ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
En Amazon staat erom bekend om gewoon naar Nederland te leveren en daar ook service te verlenen, dus waarom zou hij niet daar bestellen??

Er zijn overigens ook genoeg Nederlandse bedrijven die je bij garantie van het kastje naar de muur sturen..

[ Voor 28% gewijzigd door Chntl321 op 09-08-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origin64
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10-2018
Als er garantie op het product zit moet de eindverkoper dit voor je afhandelen, maar het kost waarschijnlijk minder tijd om het dus naar een service center van MSI te brengen als ze dat accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Hackus schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:15:
Wie zegt dat <random NL shop> wel na 2 jaar zaken voor jou gaat afhandelen? Hun taak zit er immers op na 2 jaar. Kaart zal maar verloren gaan, kunnen ze nog opdraaien voor een nieuwe ook...

Het echte probleem hier is gewoon MSI: je hebt garantie maar kan ze niet claimen 8)7. Koop al 10 jaar niks meer van MSI vanwege hun waardeloze garantie, nog niets veranderd blijkbaar. Is ook quasi de enige die ik ken waar je niets rechtstreeks mee geregeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@WhiteDog ik heb geen problemen gehad met MSI. Dit is ook geen ervaringen met MSI topic trouwens. Net als met oa providers, heeft iedereen wel verschillende ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
Hackus schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:28:
@WhiteDog ik heb geen problemen gehad met MSI. Dit is ook geen ervaringen met MSI topic trouwens. Net als met oa providers, heeft iedereen wel verschillende ervaringen
En het is ook geen koop-niet-in-het-buitenland ervaringen topic.... Misschien dan zelf ook wat gerichter advies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
WhiteDog schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:22:
[...]

Wie zegt dat <random NL shop> wel na 2 jaar zaken voor jou gaat afhandelen? Hun taak zit er immers op na 2 jaar. Kaart zal maar verloren gaan, kunnen ze nog opdraaien voor een nieuwe ook...

Het echte probleem hier is gewoon MSI: je hebt garantie maar kan ze niet claimen 8)7. Koop al 10 jaar niks meer van MSI vanwege hun waardeloze garantie, nog niets veranderd blijkbaar. Is ook quasi de enige die ik ken waar je niets rechtstreeks mee geregeld krijgt.
Waarom zou hun taak erop zitten? 2 jaar is in Nederland geen harde limiet maar het minimale, je hebt in principe recht op een conform product (in de volksmond garantie) tijdens de gehele levensduur van het product in Nederland.

Het probleem is hier juist niet MSI maar een verkoper die schijnbaar geen service wil verlenen aan haar klanten.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 09-08-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Chntl321 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:30:
[...]

En het is ook geen koop-niet-in-het-buitenland ervaringen topic.... Misschien dan zelf ook wat gerichter advies geven?
Amazon trekt zijn vingers er af, terwijl hun de service horen te regelen.
Dat is wat er in TS staat. Dus is het je risico dat je bij Amazon koopt en niet bij een Nederlandse MSI dealer, die het wel voor je regelt. Zo duidelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
Hackus schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:11:
[...]

Dat is wat er in TS staat. Dus is het je risico dat je bij Amazon koopt en niet bij een Nederlandse MSI dealer, die het wel voor je regelt. Zo duidelijk ?
Dat was me al duidelijk. Maar wat heeft TS hier nu aan? Heb je een advies hoe hij nu alsnog garantie kan krijgen?

Ik heb overigens over bv Azerty ook al genoeg topics voorbij zien komen betreffende garantie.. Hoe kun jij garanderen dat een NL winkel het wel zou regelen? Zijn er genoeg die dat ook niet doen.

[ Voor 27% gewijzigd door Chntl321 op 09-08-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 11:01
bijkomende info:

Ik woon in België

Ivm garantieafhandeling had ik tot nu toe enkel heel goede ervaringen met Amazon.
Als de kaart minder dan 24 maanden oud zou zijn geweest, ben ik er zeker van dat ik onmiddelijk een retourticket had gekregen van amazon zelf en dat ik het op hun kosten had kunnen retourneren.
Ik zou het zelfs niet onwaarschijnlijk hebben gevonden dat zij, hoewel het product al vrij oud was, in het geval van verkopersgarantie (<24 maanden) een volledige terugbetaling van het aankoopbedrag zouden hebben gedaan.

Ik heb ondertussen nog maar eens proberen contact te leggen met amazon.fr en MSI Europe (in Eindhoven) en MSI Polen (= RMA afdeling voor Europa) en blijf nog even hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Chntl321 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:44:
[...]

Dat was me al duidelijk. Maar wat heeft TS hier nu aan? Heb je een advies hoe hij nu alsnog garantie kan krijgen?

Ik heb overigens over bv Azerty ook al genoeg topics voorbij zien komen betreffende garantie.. Hoe kun jij garanderen dat een NL winkel het wel zou regelen? Zijn er genoeg die dat ook niet doen.
MSI regelt het via de shop van aankoop. TS moet dus ook bij Amazon zijn, die het afhandelt met MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
vivace schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:57:
bijkomende info:

Ik woon in België

Ivm garantieafhandeling had ik tot nu toe enkel heel goede ervaringen met Amazon.
Als de kaart minder dan 24 maanden oud zou zijn geweest, ben ik er zeker van dat ik onmiddelijk een retourticket had gekregen van amazon zelf en dat ik het op hun kosten had kunnen retourneren.
Ik zou het zelfs niet onwaarschijnlijk hebben gevonden dat zij, hoewel het product al vrij oud was, in het geval van verkopersgarantie (<24 maanden) een volledige terugbetaling van het aankoopbedrag zouden hebben gedaan.

Ik heb ondertussen nog maar eens proberen contact te leggen met amazon.fr en MSI Europe (in Eindhoven) en MSI Polen (= RMA afdeling voor Europa) en blijf nog even hopen.
Ik hoop dat je er uit komt met hen en alsnog je garantie krijgt.
En inderdaad, de service van Amazon is binnen de 2 jaar altijd prima en ook in NL zijn er shops die je na 2 jaar niet meer willen helpen. Het maakt dus echt niet uit waar je koopt.
Hackus schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:03:
[...]

MSI regelt het via de shop van aankoop. TS moet dus ook bij Amazon zijn, die het afhandelt met MSI.
|:(

[ Voor 70% gewijzigd door Chntl321 op 09-08-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:18

Blokker_1999

Full steam ahead

Hackus schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:11:
[...]

En dat is dus niet helemaal correct. Wettelijk gezien hoort de verkoper alleen in te staan voor de 2 jaar wettelijke garantie dewelke een garantie is tussen koper en verkoper. Indien de fabrikant beslist om 3 jaar fabrieksgarantie te geven dan moet je dit afhandellen volgens de eisen van de fabrikant.

Nu in dit geval blijkt MSI samen te werken met authorized resellers en moet je dus de mogelijkheid hebben om deze bij elk van hen binnen te brengen en hoeft het niet noodzakelijk via de originele verkoper. Vraag dan gewoon even aan MSI waar de dichtstbijzijnde is en breng de kaart, goed verpakt, samen met je aankoopbewijs en eventuele communicatie die je met MSI gehad hebt daar naar toe.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:00
Blokker_1999 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 18:13:
[...]

En dat is dus niet helemaal correct. Wettelijk gezien hoort de verkoper alleen in te staan voor de 2 jaar wettelijke garantie dewelke een garantie is tussen koper en verkoper. Indien de fabrikant beslist om 3 jaar fabrieksgarantie te geven dan moet je dit afhandellen volgens de eisen van de fabrikant.
Voor de zekerheid: je probeert hier de situatie voor TS te beschrijven en niet voor Nederland met Nederlandse (web)winkels?

Want voor het laatste geval: als een fabrikant adverteert met 3 jaar fabrieksgarantie, dan mag je als koper dus aannemen dat een deugdelijk produkt 3 jaar mee gaat. Vervolgens heb je bij winkels die onder de NL wet vallen, recht op een deugdelijk produkt. En daarbij mag je ze houden aan de produkteigenschappen waarmee de fabrikant adverteert: drie jaar fabrieksgarantie betekent deugdelijk produkt gaat minstens drie jaar mee, dus daar is de winkel voor verantwoordelijk.

Echter, zou je als Nederlander bij een Franse vestiging van Amazon gekocht hebben (die zich, gezien de franstalige website op Frankrijk richt), dan denk ik dat je niet met NL recht te maken hebt. En als je als Belg bij de Franse Amazon besteld, wordt het volgens mij niet beter: bij mijn weten hebben die geen vage term als 'deugdelijk produkt' in de wettekst, maar lekker hard twee jaar garantie.

En disclaimer: IANAL. Volgens mij is dit zoals ik het hier wel eens gelezen heb in posts van mensen met verstand van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Nu in dit geval blijkt MSI samen te werken met authorized resellers en moet je dus de mogelijkheid hebben om deze bij elk van hen binnen te brengen en hoeft het niet noodzakelijk via de originele verkoper. Vraag dan gewoon even aan MSI waar de dichtstbijzijnde is en breng de kaart, goed verpakt, samen met je aankoopbewijs en eventuele communicatie die je met MSI gehad hebt daar naar toe.
MSI regelt het zo dat het 'met bemiddeling' van shop van aankoop gaat. Niets mis mee. Vergeet niet dat TS in Belgie woont en in Frankrijk heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
[...]

Was TS Nederlander geweest en had hij gekochjt bij een Nederlanse shop of in sommige gevallen bij een buitenlandse shop was bovenstaande niet correct geweest. Onder de Nederlandse wet is een verkoper ook te houden aan zaken waarmee de fabrikant adverteert zoals langere garantie termijnen. Dit even mocht dit artikel mogelijk later als zoekopdracht terug komen voor Nederlandse zoekers :)

Nu TS na een behoorlijk aantal posts aangeeft uit Belgie te komen zou dit anders kunnen liggen. Mogelijk dat België de Europese termijn van 2 jaar wel heeft overgenomen en de consument niet mee rrechten geeft dan dat. Dat zou het inderdaad kunnen dat Amazon TS niet hoeft te helpen, blijft het echter nog steeds enorm klantonvriendelijk van TS dat Amazon dit niet doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 09-08-2018 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 16:34
Een andere verkoper als je oorspronkelijke verkoper hoef je niet te proberen, serienummers worden in het distributiekanaal opgeslagen.

Om in te gaan op je vraag:

Hoe of met wie heb je contact gehad bij MSI?
Ik kwam er zelf ook achter dat dit niet altijd eenduidig is. Wanneer je via hun "support" website een case aan probeert te maken krijg je vaak een reactie dat je contact op moet nemen met distributeur of verkooppunt.

Stuur eens een email naar: benelux.dcc-rma.erc[at]msi.com
Dat is voor zover ik het begrepen heb het mail adres van hun reparatiecentrum/omruilmagazijn in Polen.
Omschrijf kort je probleem, vermeld je aankoopdatum en serienummer.
Wanneer je kaart is geaccepteerd zullen ze om meer informatie vragen, waaronder je factuur.
Je zult zelf de verzendkosten naar polen moeten betalen. Ze sturen hem op hun kosten weer terug.

Heb dit zo'n 2 maanden geleden zelf doorlopen. Duurt ongeveer 14-21 dagen.

Ik had hetzelfde probleem als jij, een verkoper die geen garantie meer wou aanbieden.
De videokaart was in mijn geval nog net geen 2 jaar eerder aangeschaft.
DM me wanneer je meer details wilt over mijn persoonlijke ervaring op deze manier.

[ Voor 21% gewijzigd door kid1988 op 10-08-2018 08:49 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Neen. Waar haal je dit vandaan?
De verkoper is aansprakelijk voor alle eigenschappen van het product. Als fabrikant adverteert met 3 jaar garantie dan is dat een eigenschap in publieke uiting waar verkoper aan gebonden in.

Zie de sticky svp voor dit soort uitspraken te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:37:
[...]

Neen. Waar haal je dit vandaan?
De verkoper is aansprakelijk voor alle eigenschappen van het product. Als fabrikant adverteert met 3 jaar garantie dan is dat een eigenschap in publieke uiting waar verkoper aan gebonden in.

Zie de sticky svp voor dit soort uitspraken te doen. :)
Mogelijk omdat zowel TS en Blokkker uit België komen? Ik maakte die kanttekening ook al (in het geval van Nederland), maar of dat ook in Belgie het geval is durf ik zo niet te zeggen.
Pagina: 1