Toon posts:

Extra router als wifi versterker gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag het wifi-signaal versterken naar mijn tuin door een soort versterker/accespoint in mijn tuinhuis te maken. Nu heb ik een aantal jaar geleden een router (KPN ExperiaBox) dubbel geleverd gekregen en wil ik deze gebruiken om de wifi verbinding te vertsterken. Ik gebruik op dit moment een ziggo router. Zou dit mogelijk zijn en zoja, hoe moet dit precies (Ik heb zelf weinig verstand van routers, wifi etc.)
...

Ik heb op een ander topic al gelezen dat 2 ExpiriaBoxen niet samen werken, maar ik kom nergens iets vinden over een combinatie met een andere router.

Beste antwoord (via Verwijderd op 09-08-2018 13:37)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 00:29:
[...]

Bedankt voor je reactie! Zou je eventueel verder kunnen uitleggen hoe dit moet of een linkje plaatsen naar een topic/video die dit uitlegt?
Hier moet je in principe een heel eind mee komen.

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je moet zien te achterhalen is of dat ding ook werkt met een verbinding vanaf de LAN in plaats van de WAN. Als het apparaat alleen maar via de WAN wil werken, waarbij het verbinding móet maken met het KPN netwerk dan wordt het een ander verhaal.

Aan de andere kant: waarom zou je zo'n uitgebreid apparaat neerhangen terwijl een eenvoudig accesspoint al voldoet? Even een UTP naar de plek trekken, accesspoint ophangen en gaan. Zo'n klein apparaatje kan al voldoende zijn om flink wat dekking neer te zetten: https://www.tp-link.com/n...ils/cat-9_TL-WR902AC.html (desnoods fix je er een grotere antenne op, zie YouTube)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, dat kan met dat ding niet, want je kan DHCP niet uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

johnkeates schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 23:00:
Nee, dat kan met dat ding niet, want je kan DHCP niet uitzetten.
Ja hoor met de Experiabox tegenwoordig kun je gerust DHCP uitzetten dat is geen probleem meer. Zou het alsnog niet aanraden maar gewoon gebruik maken van een accespoint gezien TS zelf aangeeft weinig kennis te hebben van netwerken.)

Ter illustratie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ids7TsmfDZnlUo8NJmVZa5I1/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2018 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Intel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-10 13:34
Is er in het tuinhuisje wel al een netwerkaansluiting? Zo nee dan moet je andere oplossingen zoeken zoals een WiFi repeater, powerline lan of eventueel een bridge opzetten. Ligt natuurlijk ook aan je wensen en wat je ervoor wil uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mr. Intel schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 23:40:
Is er in het tuinhuisje wel al een netwerkaansluiting? Zo nee dan moet je andere oplossingen zoeken zoals een WiFi repeater, powerline lan of eventueel een bridge opzetten. Ligt natuurlijk ook aan je wensen en wat je ervoor wil uitgeven.
Op dit moment is er nog geen netwerkaansltuiting. De huidige router zit aan de voorkant van het huis en het tuinhuis staat achter in de tuin. Ik woon vrij groot dus dit is zo’n 20 tot 30 meter. Wifi lijkt me om deze reden absoluut niet handig. Er loopt al een buis naar het tuinhuis (voor stroom) en hier zou erg makkelijk een netwerkabel bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 23:33:
[...]

Ja hoor met de Experiabox tegenwoordig kun je gerust DHCP uitzetten dat is geen probleem meer. Zou het alsnog niet aanraden maar gewoon gebruik maken van een accespoint gezien TS zelf aangeeft weinig kennis te hebben van netwerken.)

Ter illustratie
[afbeelding]
Bedankt voor je reactie! Zou je eventueel verder kunnen uitleggen hoe dit moet of een linkje plaatsen naar een topic/video die dit uitlegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:59:
Wat je moet zien te achterhalen is of dat ding ook werkt met een verbinding vanaf de LAN in plaats van de WAN. Als het apparaat alleen maar via de WAN wil werken, waarbij het verbinding móet maken met het KPN netwerk dan wordt het een ander verhaal.

Aan de andere kant: waarom zou je zo'n uitgebreid apparaat neerhangen terwijl een eenvoudig accesspoint al voldoet? Even een UTP naar de plek trekken, accesspoint ophangen en gaan. Zo'n klein apparaatje kan al voldoende zijn om flink wat dekking neer te zetten: https://www.tp-link.com/n...ils/cat-9_TL-WR902AC.html (desnoods fix je er een grotere antenne op, zie YouTube)
ivm de grote afstand ga ik liever voor een bedraade versterking. Het leek mij handig om een router te gebruiken omdat ik die toch nog in huis had (scheelt weer geld;)). Als dit lastig is om te doen kan ik inderdaad beter iets nieuws kopen. Heb je toevallig ook iets waarvoor ik naar uit moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Simpel gezegd zoals je in je eerste bericht ook al heb, is dat je er niet heel veel kaas van hebt gegeten. Wel mooi dat je dingen zelf probeert uit te zoeken d:)b Wees vooral verstandig en ga je voor een paar tientjes geen ellende op de hals halen en trek een kabel en zet er een accespoint neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 00:33:
[...]
ivm de grote afstand ga ik liever voor een bedraade versterking.
De suggestie die ik je geef ís een bedrade oplossing. Een accesspoint is namelijk bedraad, die zet draad om in wifi, niks meer en niks minder.

Als je huidige modem nu in de meterkast hangt én je tuinhuisje wordt vanuit de meterkast gevoed dan zou ik voor een powerline gaan. Die dingen zijn best goed wanneer je ze op dezelfde groep gebruikt, ook over 30 meter. In het tuinhuisje hang je dat kleine dingetje neer wat ik je voorstelde (kost bijna niks, weegt bijna niks, netjes weg te werken in een klein hoekje).

Van je Experiabox moet je even kijken naar de versie van die box. Per versie kunnen de mogelijkheden namelijk verschillen, ook het uitzetten van de DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sypie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:07:
[...]

De suggestie die ik je geef ís een bedrade oplossing. Een accesspoint is namelijk bedraad, die zet draad om in wifi, niks meer en niks minder.

Als je huidige modem nu in de meterkast hangt én je tuinhuisje wordt vanuit de meterkast gevoed dan zou ik voor een powerline gaan. Die dingen zijn best goed wanneer je ze op dezelfde groep gebruikt, ook over 30 meter. In het tuinhuisje hang je dat kleine dingetje neer wat ik je voorstelde (kost bijna niks, weegt bijna niks, netjes weg te werken in een klein hoekje).

Van je Experiabox moet je even kijken naar de versie van die box. Per versie kunnen de mogelijkheden namelijk verschillen, ook het uitzetten van de DHCP.
Powerline als aanrader is echt alleen als je geen andere keus hebt. Hier ligt een buis waar binnen no time een UTP kabeltje doorgeschoven is, waarom Powerlineproblemen op de hals halen?

Kabeltje er door, 3 tientjes access point kopen en neerzetten, klaar.

Of een paar dagen rommellen met dat modem/router. Uiteindelijk kom je er ook wel.

kosten/gemak is de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Graag alles in 1 reactie ipv 3 losse reacties echter elkaar. Bestaande berichten kun je bewerken met de edit knop als je meer informatie wil toevoegen :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hier moet je in principe een heel eind mee komen.

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:13:
[...]

Powerline als aanrader is echt alleen als je geen andere keus hebt. Hier ligt een buis waar binnen no time een UTP kabeltje doorgeschoven is, waarom Powerlineproblemen op de hals halen?

Kabeltje er door, 3 tientjes access point kopen en neerzetten, klaar.

Of een paar dagen rommellen met dat modem/router. Uiteindelijk kom je er ook wel.

kosten/gemak is de vraag
Ik ga eerst kijken wat ik met de router kan. Als het niet lukt koop ik wel een accesspoint. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Intel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-10 13:34
Om te testen of de KPN Experia Box als access point werkt:

Sluit de Experia Box alleen aan op de stroom en wacht totdat de Experia box volledig is opgestart.

Maakt met een laptop, tablet of smartphone verbinding met het modem. De "WiFi naam" (SSID) en wachtwoord (WPA2) staan onder op de Experia Box.
Wanneer dit niet werkt moet de Experia Box gereset worden (was al configureerd dan).

Met kan uiteraard ook bekabeld werken. Dat werkt altijd. Dus kabel in poort 4 van de Experia Box en in de pc of laptop. Daarna ip adres vast instellen op 192.168.2.10 en Subnet Mask op 255.255.255.0 (zie: https://support.microsoft...ws-change-tcp-ip-settings
voor uitleg om het ip adres in Windows te veranderen.

Log in met http://192.168.2.254 De gebruikersnaam is KPN (versie 9) of ADMIN (versie 10 en hoger) en het standaard password is blanco (niets invullen).

Als het goed is krijg je daarna het hoofdscherm van de Experia Box (mogelijk wordt er gevraagd om het wachtwoord meteen te wijzigen).
Klik op "Instellingen" (bovenin) en klik dan links op "DHCP". Klik nu bij "DHCP server" op het keuzevakje "nee".

Vul daarna bij Lan IP Adres het volgende ip adres in: http://192.168.178.254 (ziggo gebruikt standaard http://192.168.178.1 voor de modem) en klik daarna op toepassen.

Log daarna uit (bovenin op "uitloggen" klikken).

Sluit een netwerkkabel aan op poort 4 van de Experia Box en steek de andere kant van de netwerkkabel in één van de vrije poorten (1, 2, 3 of 4) op de ziggo modem.

Probeer nu uit of je via de Experia Box internetten kunt. Dus verbinding maken op de WiFi van KPN Experia Box met een laptop, tablet of smartphone.

Als dat lukt dan werkt het en kan de Experia Box verhuizen naar het tuinhuis. Je kunt eventueel ook nog de SSID en wachtwoord aanpassen naar behoefte (inloggen kan dan met het http://192.168.178.254).

Mocht het niet lukken controleer dan of je een ip adres krijgt in de range van 192.168.178.2 - 192.168.178.200 als dat het geval is dan werkt het netwerk op zich wel, maar gaat er iets mis met het Wifi
gedeelte.

Kijk maar eens hoe ver je komt.
Pagina: 1