Voorzetwand met isolatie plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-05 11:17
Beste klussers,

Ik zou graag advies inwinnen van jullie wat betreft het plaatsen van een voorzetwand en dakisolatie. Het forum en internet heb ik dagenlang afgespeurd en kom tot de volgende keuze.

Het dak bestaat deels uit een fopkap met daarachter een platdak. De fopkap bestaat uit balken met houten betimmering en daarna de dakpannen, hier zit verder geen folie of waterkering tussen.

Ik wil verticale kepers plaatsen tussen de gordingen (afstand tussen kepers gelijk aan de breedte van het isolatiemateriaal). Tussen de kepers het isolatiemateriaal aanbrengen, daaroverheen dampremmende folie, rachels en afwerken met stucplaten. Dit heb ik geprobeerd duidelijk te te maken in onderstaande schets:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/120992_dakisolatie_1.jpg

Een andere bevestigingsmethode zou deze zijn (rachels aanbrengen op de gordingen, haaks daarop opnieuw rachels voor de gipsplaten).
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/120992_Schermafbeelding_20180808_om_213509_1.png

Mijn vragen over bovenstaande:
- Welke van de bevestiging methodes geniet de voorkeur?
- Welk isolatiemateriaal kan ik het beste gebruiken, Rockwool lijkt me op dit moment zeer geschikt vanwege de hoge Rd waardes.
- Tussen het hout en het isolatiemateriaal zit hier géén spouw, dit is de juiste manier om het te bevestigen?

Op de eerste foto zien jullie ook een deel van de muur. Hier wil ik graag een voorzetwand plaatsen. Ook hier heb ik momenteel gekozen voor Rockwool. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik ben van plan een rachelwerk te plaatsen op de volgende manier:

Optie 1: Buitenmuur - spouw 20 mm - rachelwerk met isolatiemateriaal erin geklemd - dampremmende laag - OSB 18 mm - stucplaat.

Mijn vragen over de voorzetwand:
- Ik kan het rachelwerk 2 cm van de muur plaatsen door afstandhouders op de buitenmuur te maken met daarop de verticale rachels. Als ik het isolatiemateriaal in het houten skelet plaats, hoe weet ik zeker dat de spouw altijd 2 cm blijft. Bijv. bij gebruik van glaswol kan dit wat inzakken/flexibel zijn. Het isolatiemateriaal raakt dan wellicht de buiten muur, geeft dit problemen en hoe is dit eventueel op te lossen?

- Kan ik beter voor een ander materiaal kiezen?
- Plaats ik nog folie tussen de buitenmuur en het isolatiemateriaal (een dampopen folie)?

De balk tussen het plafond en de muur is voor mij een breinbreker, hoe neem ik deze het beste mee in de isolerende werkzaamheden?

Hartelijk dank voor jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Je vergeet bij je voorzetwand de dampopenfolie

Dus als volgt:
Latten monteren op buitenmuur met ruimte (beste geimpreneerd)
Damlopen folie erop nieten
Framewerk maken van hout of metalstud
Isolatie erin klemmen (valt het ook niet meer naar achteren door de damlopen folie)
Dampremmende folie op de voorkant nieten
Gips/stuc platen erop schroeven

Vergeet dan niet om spouwventilatie in je muur te boren

Indien het nog niet helemaal duidelijk is kan ik wel wat foto’s erbij plaatsen

Voor het dak zou je ook kunnen kijken naar B keus PIR platen, scheelt je weer gedoe met folie en het isoleert nog beter

[ Voor 4% gewijzigd door FabianGTI op 08-08-2018 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-05 11:17
FabianGTI schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 23:20:
Je vergeet bij je voorzetwand de dampopenfolie

Dus als volgt:
Latten monteren op buitenmuur met ruimte (beste geimpreneerd)
Damlopen folie erop nieten
Framewerk maken van hout of metalstud
Isolatie erin klemmen (valt het ook niet meer naar achteren door de damlopen folie)
Dampremmende folie op de voorkant nieten
Gips/stuc platen erop schroeven

Vergeet dan niet om spouwventilatie in je muur te boren

Indien het nog niet helemaal duidelijk is kan ik wel wat foto’s erbij plaatsen

Voor het dak zou je ook kunnen kijken naar B keus PIR platen, scheelt je weer gedoe met folie en het isoleert nog beter
Is de dampopenfolie altijd nodig bij een buitenmuur? Ik begrijp dat je deze dus redelijk strak spant op de houten latten. Hoe werk je de randen vervolgens af met deze dampopen en dampremmende folies? Trek ik deze onder de vloer? Als je wat foto's hebt van hoe jij het in het verleden hebt gedaan, heel graag.

Zal voor het dak naar PIR platen kijken, heb gezien dat deze bij dezelfde dikte als rockwool beter (thermisch) isoleren.

De balk tussen de muur en het schuine dak is voor mij nog een lastig punt. Hoe isoleer ik deze straks het beste?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Laurences schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:19:
[...]

Is de dampopenfolie altijd nodig bij een buitenmuur? Ik begrijp dat je deze dus redelijk strak spant op de houten latten. Hoe werk je de randen vervolgens af met deze dampopen en dampremmende folies? Trek ik deze onder de vloer? Als je wat foto's hebt van hoe jij het in het verleden hebt gedaan, heel graag.
Ik heb bij mij de folie inderdaad onder het framewerk doorgelegd, en je moet het inderdaad snaarstrak spannen, makkelijkst is met 2 man
Vergeet niet om tape bij de folie erbij te bestellen, gewone verpakkingstape is geen optie! ;)
Laurences schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:19:
[...]
De balk tussen de muur en het schuine dak is voor mij nog een lastig punt. Hoe isoleer ik deze straks het beste?
Gewoon afpurren en niet te veel aandacht aan besteden verder, hout isoleert van zichzelf al goed, en anders komt je wand wel heel erg ver naar voren

Hierbij wat foto's :
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablamor
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-01 10:58
Als het om isolatiewaarde gaat kan je ook even kijken naar kant en klare Kingspan Kooltherm of Faay All in one platen. Deze bestaan uit een hardschuim (PIR) plaat + gipsplaat en kennen een zeer hoge isolatiewaarde t.o.v. een geringe dikte. Een Kooltherm plaat van 65mm + 12,5 gipsplaat heeft een RD waarde van 3,65. Het is wel duurder dan traditionele isolatie met bv. Rockwool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:03
Let er ook op dat als er al isolatie aanwezig is aan de buitenkant bijv. kan me voorstellen dat het op het dak al het geval is, je niet ook nog eens aan de binnenkant isoleert. Dan krijg je vocht ophoping tussen je isolatie, waardoor je vochtproblemen kan krijgen.
En het beste is om gewoon je muur/plafond uit te rachelen en daarna je isolatie er tussen te stoppen. Als je de isolatie 1 – 1,5 cm breder maakt dan de ruimte tussen je rachels blijft het direct zitten. Daarna damp remmende folie er overheen, vastnieten en je gipsplaten.

ben zelf toevallig ook bezig om me woonkamer te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeeDRaZoR3
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05 00:59
Hoe dik is het buitenmetselwerk en wat is de kwaliteit van het metselwerk? Zitten er veel scheuren in en/of slecht voegwerk?

Afhankelijk van de kwaliteit kan je de isolatie gewoon rechtstreeks tegen de muur plaatsen zonder eventuele waterkerende/dampopen laag ertussen.

PSN: speedrazor3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Werkt super kingspan PIR isolatie heb je verder geen folie meer nodig, hogere isolatie waarde met minder dikte.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-05 16:56
Je hebt een aantal extra opties:
- Gebruik van (B-keus) PIR isolatieplaten die je meteen op je dak schroeft / lijmt en je plakt / purt de naden af. De rachels schroef je door je PIR isolatieplaat het hout in waardoor het nog steviger wordt.
- Gebruik van (B-keus) PIR isolatieplaten rechtstreeks op je muren. De muren moeten dan wel een geventileerde spouw hebben zodat het binnenblad niet vochtig word.
- Gezien de foto's lijkt het mij een vrij oud gebouw met steensmuren, monteer dan geimpregeneerde latten op de muren en schroef / lijm daar (B-keus) isolatieplaten op. Eventueel platen waarop al gips platen zitten zodat je meteen klaar bent.
- Voor elektra moet je bij PIR platen een uitsparing maken. Je hebt hiervoor wel een dikkere variant nodig zodat je niet door je volledige isolatieplaat gaat. Leidingen liggen dan in de luchtspouw en moeten door de PIR plaat steken om af te werken. Zorg dat je dit luchtdicht doet.
- Voor elektra kun je ook een leidingspouw maken aan de voorzijde van de PIR platen. Dan hoef je niet door de PIR plaat heen te prikken en kun je hierop je gipsplaten monteren.

Algemene tip: als je bij je voorzetwanden stevigheid wilt, monteer dan eerst een OSB plaat o.i.d. en daarop je gipsplaat. Scheelt geklooi met schroeven later ;-)

Mocht je met rockwool of glaswol blijven werken, vergeet je dampschermen dan niet en perforeer deze zo weinig mogelijk of tape deze goed luchtdicht af. De verdere opbouw ziet er prima uit.

[ Voor 7% gewijzigd door _Piwi_ op 09-08-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 12:18
Ik ga iets gelijks doen, alleen dan zit er bij mij al een laag "isolatie" (1cm schuim) en een houtlaag. Ik ga hier vlaswol tegenaan doen, en daar dan stucplaten overheen. Dan hoef je niet met folies te werken. Mogelijk ook van toepassing als je nog geen isolatie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 19:23
Ik vind de manier van fabiangti een van de mooiste en beste manieren. Strak en rekening houdend met alle regels van hoe het heurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:04

Bjk

_Piwi_ schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:55:
Je hebt een aantal extra opties:
- Gebruik van (B-keus) PIR isolatieplaten die je meteen op je dak schroeft / lijmt en je plakt / purt de naden af. De rachels schroef je door je PIR isolatieplaat het hout in waardoor het nog steviger wordt.
- Gebruik van (B-keus) PIR isolatieplaten rechtstreeks op je muren. De muren moeten dan wel een geventileerde spouw hebben zodat het binnenblad niet vochtig word.
- Gezien de foto's lijkt het mij een vrij oud gebouw met steensmuren, monteer dan geimpregeneerde latten op de muren en schroef / lijm daar (B-keus) isolatieplaten op. Eventueel platen waarop al gips platen zitten zodat je meteen klaar bent.
- Voor elektra moet je bij PIR platen een uitsparing maken. Je hebt hiervoor wel een dikkere variant nodig zodat je niet door je volledige isolatieplaat gaat. Leidingen liggen dan in de luchtspouw en moeten door de PIR plaat steken om af te werken. Zorg dat je dit luchtdicht doet.
- Voor elektra kun je ook een leidingspouw maken aan de voorzijde van de PIR platen. Dan hoef je niet door de PIR plaat heen te prikken en kun je hierop je gipsplaten monteren.

Algemene tip: als je bij je voorzetwanden stevigheid wilt, monteer dan eerst een OSB plaat o.i.d. en daarop je gipsplaat. Scheelt geklooi met schroeven later ;-)

Mocht je met rockwool of glaswol blijven werken, vergeet je dampschermen dan niet en perforeer deze zo weinig mogelijk of tape deze goed luchtdicht af. De verdere opbouw ziet er prima uit.
Hoe dik moet zo’n PIR plaat zijn als je bijv. nog wen inbouwschakelaar en/of wandcontactdoos wilt plaatsen? 65mm oid?

Ik ben ook bezig met de voorbereiding voor isolatie van een aanbouw (halfsteens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:49

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik hou altijd 50mm aan voor de stopcontacten en schakelaars en dan heb je nog de dikte van je rachels. Minder dan 65mm dikke PIR zou ik niet doen, want anders is je isolatiewaarde (te) laag. Ik gebruik zelf 90mm pir+gips voor dit soort klussen.
Pagina: 1