Deur slot/cylinder vervangen.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.906 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-05 17:44
Ik heb in mijn berging een nogal oude deur zitten waarbij het sleutelgat van het type klaviersleutel is. Is dit op een manier eenvoudig uit te boren of zo om een cylinder in te zetten? Ik wil graag overal in huis de zelfde sleutel gebruiken.
Of moet hiervoor de hele deur vervangen worden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

als je de deur opent zie je een schroef net onder de cilinder (ongeveer die hoogte) draai die er uit en dan met de sleutel in het slot iets draaien en treken, zo haal je de cilinder er uit;

Klavier is trouwens insteekslot (grote unit)

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 08-08-2018 21:20 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als het nieuwe slot groter is, zal het niet zo'n probleem zijn om wat extra ruimte uit te frezen. Als het kleiner is, zal je extra materiaal toe moeten voegen, dus dat geeft dan al meer uitdaging. Maar meten is weten, toch :?

Als het huidige al een cylinderslot is (maar daar ga ik niet vanuit bij dit type sleutel), zal je moeten testen of die compatibel is. Anders zal je het hele slot moeten vervangen.

[ Voor 28% gewijzigd door Room42 op 08-08-2018 21:20 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je dit bedoelt met een klaviersleutel:
Afbeeldingslocatie: https://haxo.nl/uploads/webshop/Productafbeeldingen/1035458_1.jpg

Dan moet je de hele slotkast er uit schroeven (op de koste kant van de deur een paar schroeven er uit, deurkruk er uit en dan de slotkast naar voren schuiven).

Daarna kun je een ander slot er in zetten waar je een cilinder in kunt zetten, omdat het een berging is heb je aan een halve cilinder genoeg, kun je mogelijk ook nog beter inbouwen.

Wat je verder moet doen is het sleutelgat in de deur netjes pas maken zodat de cilinder er doorheen past, de deurschilden vervangen voor schilden waar een cilinder in past én aan de andere kant een dicht schild. De pasvorm van het slot moet je even goed naar kijken, anders moet je op de kopse kant van de deur mogelijk ook nog wat hout wegsteken zodat de voorplaat netjes past.

Ook moet je kijken naar de doornmaat, afstand tussen deurkruk en cilinder/gat voor de klaversleutel. Het kan zijn dat je straks meerdere slotgaten boven elkaar krijgt. Uiteindelijk maakt dit niet zoveel uit, er komt een netjes schild voor.

Wat meer info: https://www.deurbeslag.nl/informatie/deurslot-kopen

[ Voor 3% gewijzigd door sypie op 08-08-2018 21:21 . Reden: Link toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hackus schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:17:
als je de deur opent zie je een schroef net onder de cilinder (ongeveer die hoogte) draai die er uit en dan met de sleutel in het slot iets draaien en treken, zo haal je de cilinder er uit
Er zit geen cilinder in voor zover ik heb begrepen.

Het makkelijkste is denk ik het insteekslot en beslag vervangen door exemplaren geschikt voor cilindersloten (let op de juiste maten) (en ook het gat in de deur even aanpassen). Anders kan je ook het insteekslot vervangen en het beslag modificeren, de vorm van een profielcilinder is wel te frezen, maar als het geen heel bijzonder beslag in lijkt het me de moeite niet (en als het bijzonder belag is, zou ik er niet snel aan gaan frezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
sypie schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 21:20:
Als je dit bedoelt met een klaviersleutel:
[afbeelding]

Dan moet je de hele slotkast er uit schroeven (op de koste kant van de deur een paar schroeven er uit, deurkruk er uit en dan de slotkast naar voren schuiven).

Daarna kun je een ander slot er in zetten waar je een cilinder in kunt zetten, omdat het een berging is heb je aan een halve cilinder genoeg, kun je mogelijk ook nog beter inbouwen.

Wat je verder moet doen is het sleutelgat in de deur netjes pas maken zodat de cilinder er doorheen past, de deurschilden vervangen voor schilden waar een cilinder in past én aan de andere kant een dicht schild. De pasvorm van het slot moet je even goed naar kijken, anders moet je op de kopse kant van de deur mogelijk ook nog wat hout wegsteken zodat de voorplaat netjes past.

Ook moet je kijken naar de doornmaat, afstand tussen deurkruk en cilinder/gat voor de klaversleutel. Het kan zijn dat je straks meerdere slotgaten boven elkaar krijgt. Uiteindelijk maakt dit niet zoveel uit, er komt een netjes schild voor.

Wat meer info: https://www.deurbeslag.nl/informatie/deurslot-kopen
Je komt inderdaad het dichtste in de buurt van mijn antwoord. Echter heb ik hierbij een paar uitdagingen. De berging heeft nog een doorgang aan de andere kant naar het woonhuis, dus een enkele cylinder zal niet voldoende zijn. Een dubbele is dan al wenselijk. En wat je in de foto liet zien, ja, zo'n soort sleutel is het momenteel. Grote probleem is dat de deur ook nog eens wat ouder is, en het "sleutelgat" in deze deur niet groot genoeg is om een cylinder door te duwen. Dit zou dus mogelijk uitgeboord moeten worden, of anders een ander insteekslot en dan moet ik het maar met 2 sleutels doen.
Na wat uitzoekwerk vandaag tot de conclusie gekomen dat een insteekslot ook absoluut geen vaste maten heeft. van doornmaat tot pc-maat, de opties zijn legio.
Nu heeft de deur ten minste (wat sleutegat betreft) wel een redelijke standaard maat, namelijk een doornmaat van 55mm en een pc-maat van 72mm. Dit weekeinde ga ik het insteekslot er nog een keer uit halen en dan alle maten noteren. Op sites van sloten verkopers is het ook al zo lastig zoeken, ik vind nergens fatsoenlijke zoekschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@frenkie64 Het cilinderslot steekt aan beide kanten iets door het deurbeslag. Je vind de maten en tips hoe te meten ook op de site waar je een slot koop

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkie64
Hackus schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:36:
@frenkie64 Het cilinderslot steekt aan beide kanten iets door het deurbeslag. Je vind de maten en tips hoe te meten ook op de site waar je een slot koop
Ik snap dat een cylinderslot door de hele deur heen kan/moet, maar het gat in de deur is absoluut niet geschikt voor een cylinder, deze is namelijk te klein. Vandaar ook mijn optie om een nieuw insteekslot te halen, dat is makkelijker dan boren etc. en dan hopen dat het goed uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Boren? Aftekenen, scherpe beitel pakken en stukje bij beetje het gat er uitsnijden/steken. Deurtje is maar van hout als het goed is. Als je pech hebt is het massief hout, heb je geluk dan is het een sandwich van board met karton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

frenkie64 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:40:
[...]

Ik snap dat een cylinderslot door de hele deur heen kan/moet, maar het gat in de deur is absoluut niet geschikt voor een cylinder, deze is namelijk te klein. Vandaar ook mijn optie om een nieuw insteekslot te halen, dat is makkelijker dan boren etc. en dan hopen dat het goed uit komt.
Zo'n cilinderslot inboren is een kwestie van de juiste "speed" boren door 't hout van je deur heen "jagen" (met twee maten boren is netter).... Als je zelf van te voren even gaat meten wat voor een cilinder je nodig hebt (lengte van 't slot binnen + buiten) dan plaats je zo'n cilinder in een minuut of 5 á 10.... incl. 't bijbehorende deurbeslag wat uiteraard ook vervangen moet worden als je van een klavier naar een cilinderslot overstapt.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 09-08-2018 17:49 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
frenkie64 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:40:
[...]

De cilinder gaat in het nieuwe insteekslot, de gaten in de deur waar nu de sleutel passeert moeten dan toch sowieso worden aangepast? Je moet alles aanpassen, insteekslot, beslag en deur.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 09-08-2018 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

sypie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:44:
Boren? Aftekenen, scherpe beitel pakken en stukje bij beetje het gat er uitsnijden/steken. Deurtje is maar van hout als het goed is. Als je pech hebt is het massief hout, heb je geluk dan is het een sandwich van board met karton.
Maar als het een hardboarddeurtje is dan heeft een cilinder ook niet veel nut, die schop je er dan zo uit.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FooLsKi schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:52:
[...]

Maar als het een hardboarddeurtje is dan heeft een cilinder ook niet veel nut, die schop je er dan zo uit.
Als je overal graag dezelfde sleutel wil gebruiken, kan een cilinder wel zin hebben toch? Buitendeur afsluitbaar en wat inbraakvertragend, binnendeur afsluitbaar om kinderen uit de berging te kunnen houden, niet zozeer om inbrekers te vertragen., allemaal voor het gemak met dezelfde sleutel.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 09-08-2018 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

begintmeta schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:53:
[...]

Als je overal graag dezelfde sleutel wil gebruiken, kan een cilinder wel zin hebben toch? Buitendeur afsluitbaar en wat inbraakvertragend, binnendeur afsluitbaar om kinderen uit de berging te kunnen houden, niet zozeer om inbrekers te vertragen., allemaal voor het gemak met dezelfde sleutel.
In dit geval gaat 't om een schuurdeurtje met een klavierslot en dus waarschijnlijk om een simpel 30/30 slot? Dat slot is na plaatsten, ongeacht 't SKG keurmerk, sowieso 't sterkste deel ín die hele deur waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

begintmeta schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:53:
[...]

Daar heb je op zich wel een punt. Ik zou me persoonlijk eerst afvragen of dat beetje extra gemak me de extra moeite en kosten waard is (want je koopt niet zomaar een simpel slotje bij de bouwmarkt die je met dezelfde sleutel als van je voordeur opent).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
Als je een nemef
D.deJong schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:01:
Als je een neef 1269 neemt met bijpassend deurbeslag dan ben je redelijk bezig, controleer gelijk of er dievenklauwen aan de scharnieren zitten. Wat betref de cilinder, die kan als ze van bijv je voordeur niet te oud zijn nog gestoken worden in een nieuwe cilinder. Als het sowieso oud is zou ik gewoon alles gelijksluitend bestellen ( wel even de lengtes meten die je nodig hebt) dit kan prima bij de bouwmarkten of via internet.
1269 neemt met bijpassend deurbeslag dan ben je redelijk bezig, controleer gelijk of er dievenklauwen aan de scharnieren zitten. Wat betref de cilinder, die kan als ze van bijv je voordeur niet te oud zijn nog gestoken worden in een nieuwe cilinder. Als het sowieso oud is zou ik gewoon alles gelijksluitend bestellen ( wel even de lengtes meten die je nodig hebt) dit kan prima bij de bouwmarkten of via internet.
Lees voor NEEF ,Nemef.

[ Voor 39% gewijzigd door D.deJong op 09-08-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

D.deJong schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:01:
Als je een nemef
[...]

1269 neemt met bijpassend deurbeslag dan ben je redelijk bezig, controleer gelijk of er dievenklauwen aan de scharnieren zitten. Wat betref de cilinder, die kan als ze van bijv je voordeur niet te oud zijn nog gestoken worden in een nieuwe cilinder. Als het sowieso oud is zou ik gewoon alles gelijksluitend bestellen ( wel even de lengtes meten die je nodig hebt) dit kan prima bij de bouwmarkten of via internet.
Lees voor NEEF ,Nemef.
Ben je nou jezelf aan't quoten? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Dikke vingers enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

>:)

Maar wel grappig om te zien. TS vraagt om een simpele oplossing om z'n sloten gelijk sluitend te kunnen krijgen en voor 'ie 't weet mag 'ie (vanwege een simpele schuurdeur) zometeen voor een slordige €500,- aan nieuwe sloten voor z'n hele huis gaan aanschaffen terwijl 'ie aan een simpele 30/30 cilinder op sleutelcode waarschijnlijk al voldoende heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Er kwam van alles voorbij in een soort brainstormsessie en daar reageerde ik eigenlijk op. Topicstarter had het weldegelijk over de wens om met 1 sleutel te kunnenwerken en een paar gelijksluitende cilinders kosten echt niet de hele wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:00
was aan het zoeken op dit slot en kwam dit tegen
zelf dus zn oud slot vervangen maar krijg het met geen mogelijkheid eruit
heb alle schroeven los en dat borg pennetje zodat je in feiten de 2 klinken eruit zou moeten kunnen trekken
toch geen beweging i te krijgen.
alles werkte verder goed dus niks dat stroef is of was.
zelfs nu na slopen werkt alles nog maar hoe inbrekers dat doen ik krijg met een koevoet het er nog niet uit.

kan het voorkomen dat die intern vastgeroest zitten? is van een stal deurtje buiten dus

[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 18-06-2024 17:33 ]

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Maxwp dit topic is uit 2016. Dus die gaat terug in de sloot. Als je een specifieke vraag hebt, open een topic met wat foto's, wat je al geprobeerd & gevonden hebt, etc :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.