Nieuwe storage server / NAS

Pagina: 1
Acties:

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27
Ik heb op dit moment als storage server (Proxmox) het volgende:

CPU: Intel i5 4590T (@2GHz)
Mobo: ASRock Z87 Extreme 4
RAM: 32GB
LSI M1015 controller

Qua disks zit er nu het volgende in:
3x 3TB
2x 1TB
2x 500GB
1x 4TB
en 2x 120GB SSD voor een VM'metje

Alles draait opzich prima maar ik ben toch wat ontevreden over het stroomverbruik. Zit idle toch op zo'n 100 a 125 watt en dat terwijl ik er eigenlijk niet zo veel mee doe. Reden van dit "grote" moederbord was het hoge aantal SATA poorten maar ivm de controller heb ik die toch niet nodig gehad. Heb toen bewust wel een i5 gekozen ivm eea aan VirtualMachines.

Maar: ik doe er eigenlijk niet zo heel veel mee (tja Netflix haha). Het is vooral een storage server nu met nog een paar containers voor DNS etc (allemaal niet zo spannend) en 1 Windows VM voor een paar windows only apps maar die heeft ook niet heel veel nodig.

Dus ik ben aan het kijken of ik iets anders kan gaan regelen om wat qua stroom te besparen. Qua disks kan ik terug naar 4 (3x 3TB en 1x 4TB) zou leuk zijn als er een SSD'tje in kan voor de VM's (of caching). Gooi je die specs naar een NAS dan komt er iets uit zoals: pricewatch: Synology DiskStation DS918+ Echter; €550 vind ik gewoon écht te veel geld.

Alleen wat is nou wijsheid? Een bordje met een CPU on board nemen (Celeron/Atom)? Of een i3/Pentium Dual met een uATX/ITX bordje? Ik snap dat een NAS nog zuiniger is maar qua prijsverschil verdien ik dat nooit terug natuurlijk. Zeker als ik (een deel van) het RAM kan hergebruiken dan gaat het alleen om een CPU/moederbord. De voeding kan ik ook nog even laten zoals het is daar moet ik de efficiency chart eerst van opzoeken voor ik daar iets over beslis.

Als ik kijk voor bordjes met onboard CPU en DDR3 dan kom ik uit op een AMD A4-5000, Celeron N3050/J1900 of een Atom C2550 maar misschien is dat toch gewoon echt té traag?

Mensen ervaring hiermee of suggesties?

(O en ik ben me er natuurlijk van bewust dat als ik met mijn huidige setup die 'overige' disks er uit gooi ik natuurlijk ook al een slokje stroom bespaar maar dat gaming moederbord kan gewoon niet zuinig zijn...)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik zou toch eens even gaan kijken wat dat laatste doet ;) Een zuinigere CPU/Mobo kan misschien 10-20W doen, maar is dat het waard voor jou? Dat is natuurlijk een geschatte waarde, maar je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken wat het verbruik wordt als je je CPU zo laag mogelijk klokt en zo :).

Een moederbord gebruikt over het algemeen niet heel veel, of in elk geval zit er niet heel veel verschil tussen de verschillende moederborden, omdat er toch dezelfde functies nog steeds gebruikt moeten kunnen worden. Natuurlijk is er altijd wel iets verbetering mogelijk, maar het meeste zal toch echt in de CPU zitten. Als ik kijk naar jouw CPU heeft die een TDP van 35W, terwijl een C2550 14W TDP heeft. Dat is dus 20W verschil. Een wat oudere HDD doet ongeveer 10W (bij normaal gebruik, niet tijdens spin-up). Dus je kunt vrij makkelijk 4x 10W besparen door die schijven er uit te gooien, terwijl een update van je mobo/cpu toch echt wel wat duurder wordt.

Ik zou dus even kijken wat het verbruik gaat worden als je die schijven er uit haalt, en op basis daarvan met de nieuwe meting bekijken hoeveel het je waard is om nog 20W minder te verbruiken (dat is trouwens een optimistische schatting denk ik, zou ook minder kunnen zijn)

Verwijderd

Kijk eens bij "Het grote zuinige server" topic in Complete Systemen. Daar zit vast iets tussen om je op weg te helpen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Volgens mij wil je het verbruik van je systeem met zo min mogelijk schijven meten. Howel de i5 vast meer sluprt dan de standaard zuinige CPUs, zul je je investering in vervanging niet snel terug verdienen met verminderd stroomverbruik. Misschien is dat je doel ook niet, prima, maar helaas is het economisch meestal gewoon het meest rendabel om zaken te laten draaien tot je de boel zou willen vervangen.

Misschien kun je nog wat features uitzetten op het moederbord die je toch niet gebruikt en voltages verlagen en underclocken. Ik zou er eerst de sport van maken wat je kunt halen met wat je nu hebt, voordat je zaken gaat vervangen.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27
Goeie tips ik ga er mee aan de slag!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)