Voor de 2x in een jaar tijd is een pc van een kennis geïnfecteerd met ransomeware.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro
Bitdefender (up-to0date)
Windows was/is up-to-date
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Omdat dit eerder was gebeurd, had ik een andere virusscanner geïnstalleerd, nl. Bitdefender.
Uiteraard eerst alles opnieuw geïnstalleerd en daarna de backup van documenten terug gezet.
Hij gaf aan geen gekke mailtjes te hebben geopend. Of website. (is zakelijk gebruik).
Daarnaast staat alleen Office erop en Adobe PDF. En de drivers voor printers etc.
Ben nu weer de pc aan het opnieuw installeren, maar vraag me af hoe komt dit.
En vooral, waarom gaf Bitdefender niks aan? Dacht met het zorgen van een betere AV pakket dit te voorkomen.
Uiteraard is er een backup, dus niks aan de hand, maar wil graag weten of adviezen wat ik nog meer zou kunnen nakijken?
Een toevoeging, het scherm wat ik gezien heb, bevatte een nummer (id) en een email adres, iets als:
files.restore [at] foxmail.com waar je heen moet mailen om te decrypten.
Kon niet afleiden om welke variant het gaat, heb snel pc uitgedaan en schijven gewist.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro
Bitdefender (up-to0date)
Windows was/is up-to-date
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Omdat dit eerder was gebeurd, had ik een andere virusscanner geïnstalleerd, nl. Bitdefender.
Uiteraard eerst alles opnieuw geïnstalleerd en daarna de backup van documenten terug gezet.
Hij gaf aan geen gekke mailtjes te hebben geopend. Of website. (is zakelijk gebruik).
Daarnaast staat alleen Office erop en Adobe PDF. En de drivers voor printers etc.
Ben nu weer de pc aan het opnieuw installeren, maar vraag me af hoe komt dit.
En vooral, waarom gaf Bitdefender niks aan? Dacht met het zorgen van een betere AV pakket dit te voorkomen.
Uiteraard is er een backup, dus niks aan de hand, maar wil graag weten of adviezen wat ik nog meer zou kunnen nakijken?
Een toevoeging, het scherm wat ik gezien heb, bevatte een nummer (id) en een email adres, iets als:
files.restore [at] foxmail.com waar je heen moet mailen om te decrypten.
Kon niet afleiden om welke variant het gaat, heb snel pc uitgedaan en schijven gewist.
[ Voor 12% gewijzigd door WeHoDo op 09-08-2018 11:45 ]
PSN: plexforce (ps4)