Vraag

• VNC95
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:51
Mijn vraag:

Beste Tweakers, momenteel ben ik in het bezit van een i5-6400 + B150M Bazooka + 8GB RAM met een GTX 970. Graag wil ik dit binnenkort hopelijk upgraden met een GTX2080/2070/1180/1170 of hoe dat ding mag gaan heten. Wat kan ik beter doen als eerste de videokaart upgraden of eerst mijn CPU

Ik wil voornamelijk AAA games gaan spelen zoals BF V, GTA V, Squad, etc dit wil ik graag op high/ultra kunnen spelen straks misschien nog eventueel in een gekke bui VR. Momenteel heb ik een gewoon standaard 2K monitor van dell. ik hoef geen 144Hz refresh rate te hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Windows 10 Pro + Games

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Op internet zoeken naar zo'n zelfde vraag.

[Voor 22% gewijzigd door VNC95 op 08-08-2018 18:25]

Beter leven is geven!

Alle reacties

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

Umbrah

The Incredible MapMan

Games is nogal een gekke combo zonder te weten welke games je speelt. Op je huidige systeem kan je mijnenveger al draaien op 60fps. Een nieuwe CPU betekend tegenwoordig (zeker op Intel) ook een nieuw moederbord, en zelfs in dezelfde generatie (6000-serie) CPU's. Mogelijk wil je, om de max er uit te halen ook nieuwer RAM, of op zijn minst je RAM uitbreiden (wat voor RAM is het?). 8GiB is nog wel genoeg maar je kunt er niet veel naast doen zonder te gaan swappen. Ik weet niet of je een SSD hebt of een HDD, maar los daarvan is swappen iets wat altijd voorkomen dient te worden waar mogelijk.

Wát eerst te upgraden zal ik heel erg af laten hangen van wat je wilt doen (games is niet genoeg omschrijving). Weet echter wel dat je qua CPU een zeer beperkt migratie pad hebt, je max is ongeveer dit:

pricewatch: Intel Core i7-6700 Boxed -- een non-K CPU.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Welke resolutie en aantal Hz met welke games ?

Zonder deze info is er geen goed antwoord te geven. Wat je voor de nieuwste games op 4k nodig hebt of voor 1440p op 144Hz is compleet anders dan oudere games op 1080p 60Hz.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:59

br00ky

Moderator Harde Waren

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:22
Umbrah schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:20:
... Wát eerst te upgraden zal ik heel erg af laten hangen van wat je wilt doen (games is niet genoeg omschrijving). Weet echter wel dat je qua CPU een zeer beperkt migratie pad hebt, je max is ongeveer dit:

Dit is gewoon niet waar! Dit is nog steeds een 1151 socket waar de 8000 generatie ook nog gebruik van maakt.

Als je gewoon de supported CPU list bekijkt zie je dat dit bord een 7000 serie als laatste generatie ondersteund.

Je hoeft dus niet een andere moederbord daarvoor aan te schaffen.

Ik zou eerst met de tooltjes GPU-Z en HWInfo kijken wat jouw bottleneck is en vanuit daar kijken wat je kan upgraden.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

Umbrah

The Incredible MapMan

Quadradial schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:35:
[...]

Dit is gewoon niet waar! Dit is nog steeds een 1151 socket waar de 8000 generatie ook nog gebruik van maakt.

Als je gewoon de supported CPU list bekijkt zie je dat dit bord een 7000 serie als laatste generatie ondersteund.

Je hoeft dus niet een andere moederbord daarvoor aan te schaffen.

Ik zou eerst met de tooltjes GPU-Z en HWInfo kijken wat jouw bottleneck is en vanuit daar kijken wat je kan upgraden.
Je hebt gelijk -- met een BIOS update zal de 7000 serie ook werken, maar qua performance zijn ze niet zó veel beter dan de 6000 als je naar de hogere reeks kijkt. De 8000 serie is een forse stap, en hoewel je technisch dat kwijt zal kunnen (paar bios-hackers ook gelukt) op een 1x0- of 2x0-series, heeft Intel dat voor de mainstream (vrij kunstmatig) geknepen met als belangrijkste argument: 6 cores. Hebben ze stiekem wel een puntje in, als je ziet hoe vaak men hier een AMD 370/350 bordje haalt met een Ryzen2x00 en dan nog een BIOS update nodig heeft...

Recent was hier overigens nog een topic met een bios-flash-cpu rondgang juist om 7000-series op een 100-series moederbord te laten werken... performance-gewijs echter... niet de grote winst voor de TS.

GPU-Z en HWinfo vertellen overigens weinig over bottlenecks, maar geven meer info over wát er in de machine zit... wat de TS pas écht zal helpen, is als de TS verteld wat het is wat hij wil bereiken. Zat games die amper op de CPU leunen, maar ook genoeg die JUIST enorm daar op leunen (maar amper op CPU). Daarom is er ook een hele "vul het vooraf in" topicstart ;)

• VNC95
Wat ik voornamelijk wil bereiken is AAA games zoals battlefield V, GTA V, Squad, etc op High of Ultra te kunnen spelen. Momenteel maak ik gebruik van een SSD (zag dat dat nog een vraag was). Zal zo originele post aanpassen als lukt
Umbrah schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:39:
[...]

Je hebt gelijk -- met een BIOS update zal de 7000 serie ook werken, maar qua performance zijn ze niet zó veel beter dan de 6000 als je naar de hogere reeks kijkt. De 8000 serie is een forse stap, en hoewel je technisch dat kwijt zal kunnen (paar bios-hackers ook gelukt) op een 1x0- of 2x0-series, heeft Intel dat voor de mainstream (vrij kunstmatig) geknepen met als belangrijkste argument: 6 cores. Hebben ze stiekem wel een puntje in, als je ziet hoe vaak men hier een AMD 370/350 bordje haalt met een Ryzen2x00 en dan nog een BIOS update nodig heeft...

Recent was hier overigens nog een topic met een bios-flash-cpu rondgang juist om 7000-series op een 100-series moederbord te laten werken... performance-gewijs echter... niet de grote winst voor de TS.

GPU-Z en HWinfo vertellen overigens weinig over bottlenecks, maar geven meer info over wát er in de machine zit... wat de TS pas écht zal helpen, is als de TS verteld wat het is wat hij wil bereiken. Zat games die amper op de CPU leunen, maar ook genoeg die JUIST enorm daar op leunen (maar amper op CPU). Daarom is er ook een hele "vul het vooraf in" topicstart ;)

Beter leven is geven!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:22
[...]

Ik weet niet wat jouw ervaring is met GPU-z en HWinfo maar ik haal daar echt wel meer informatie uit dan alleen wat er in de machine zit.
Als je wat meer research doet kan je ook zien dat er sensors in de software zit waardoor je kan uitlezen hoeveel je CPU en GPU belast wordt tijdens het gamen.

Mee eens dat hij zijn topic start karig is, maar ga alsjeblieft geen onwaarheden posten.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• VNC95

Beter leven is geven!

• VNC95
Heb de topic start even wat aangepast. hopelijk zo meer voldoende?
Umbrah schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:20:
Games is nogal een gekke combo zonder te weten welke games je speelt. Op je huidige systeem kan je mijnenveger al draaien op 60fps. Een nieuwe CPU betekend tegenwoordig (zeker op Intel) ook een nieuw moederbord, en zelfs in dezelfde generatie (6000-serie) CPU's. Mogelijk wil je, om de max er uit te halen ook nieuwer RAM, of op zijn minst je RAM uitbreiden (wat voor RAM is het?). 8GiB is nog wel genoeg maar je kunt er niet veel naast doen zonder te gaan swappen. Ik weet niet of je een SSD hebt of een HDD, maar los daarvan is swappen iets wat altijd voorkomen dient te worden waar mogelijk.

Wát eerst te upgraden zal ik heel erg af laten hangen van wat je wilt doen (games is niet genoeg omschrijving). Weet echter wel dat je qua CPU een zeer beperkt migratie pad hebt, je max is ongeveer dit:

Beter leven is geven!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-04 08:06
970 zou opzich nog wel even mee moeten kunnen komen op 1080p, denk dat je van een cpu upgrade iets meer gaat merken, zeker in een game zoals BF5

Twitch | Steam | Origin: TsundereWaffle | Uplay: TsundereWaffle | Battle.net: Waffle#22235

• Stromer2k
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-08-2022
[...]

-_-, Als je het hebt over de Z270 bios hack waardoor 8th gen werkt moet je er ook bij vertellen dat dit moeilijk en erg instabiel is. Intel heeft de Z370 uit gebracht omdat de 8th gen met hun 6 cores teveel stroom gebruiken op verschillende rails. Je KAN een CPU ermee draaien maar is instabiel en denk niet eens aan overklokken.

• VNC95
Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Ben momenteel aan het twijfelen tussen een I5-8400 of een Ryzen 5 2600. Dit wil ik primair gaan gebruiken voor te gaan gamen strak, eventueel met de nieuwe videokaarten van Nvidia.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Budget is ongeveer 300 - 400 euro voor CPU + MOBO + RAM. Momenteel heb ik HyperX 8 GB DDR4-2400

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Zo veel kennis heb ik niet welke merk moederbord hier het beste bij zou passen, dus ik laat me verrassen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Wordt vooral games 1440p:

- Battlefield V
- GTA V
- Squad
- Post Scriptum
- Hitman

Gewone zaken:

- Mail
- Office
- Browsen
- Misschien nog wat Database zaakjes

Dus niks spannends.

[Voor 6% gewijzigd door VNC95 op 10-08-2018 16:56]

Beter leven is geven!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:13
Tsja, iets meer info is wel nodig. Ik kan rustig 2 builds maken met beide processoren, maar zonder budget heeft het geen nut.

Tussen beide zit wat verschil, en ook bijbehorende componenten (ram, mobo) hebben wat andere prijzen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Neem geen i5 8400, voor BF5, het draait op dezelfde engine als Bf1 en die laatste wil een 8600k al volledig belasten, in bepaalde situaties.

Echter op welke resolutie game je, en is een High refreh scherm..

• VNC95
Origineel aangepast naar aanleiding van jou bericht.
Nat-Water schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:46:
Tsja, iets meer info is wel nodig. Ik kan rustig 2 builds maken met beide processoren, maar zonder budget heeft het geen nut.

Tussen beide zit wat verschil, en ook bijbehorende componenten (ram, mobo) hebben wat andere prijzen.

Beter leven is geven!

• VNC95
Origineel aangepast naar aanleiding van jou bericht.
freaky35 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:51:
Neem geen i5 8400, voor BF5, het draait op dezelfde engine als Bf1 en die laatste wil een 8600k al volledig belasten, in bepaalde situaties.

Echter op welke resolutie game je, en is een High refreh scherm..

Beter leven is geven!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan prima verder in Eerst CPU of eerst GPU?. Merge.

Verder voorzien van een wat bredere titel. En let in het vervolg op multiposten. Meerdere quotes kunnen gewoon in 1 reactie :).

[Voor 46% gewijzigd door br00ky op 10-08-2018 17:06]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee