Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwbouw woning, Gas direct verwijderen of wachten.

Pagina: 1
Acties:

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-11 15:06
Hi,

Op dit moment word onze nieuwbouw woning gebouwd. Oplevering verwacht begin 2019.
Helaas gaat deze nog een gas aansluiting bevatten. Nu zitten wij de opties te overwegen om deze gelijk na oplevering te laten afsluiten en de CV te laten verwijderen.
Hiervoor wouden wij dan evt een L/W warmtepomp willen terug plaatsen.
Naast de CV ketel zullen er naar verwachting ongeveer 5 PV panelen geplaatst worden tijdens de bouw wegens het behalen van de EPC waarde van 0,4.
Uit de technishe omschrijven halen wij dat dit deze panelen waarschijnlijk 265 a 275WP zullen zijn.

Nu zitten wij zelf te denken om de CV ketel te vervangen door een warmtepomp met buffervat.
In de keuken hebben wij op dit moment nog geen warmwater kraan maar dit kan nog worden aangepast aangezien onze gaskook plaat ook nog gewisseld moet worden voor een inductie plaat.
Om de energie vraag te kunnen opvangen willen we ook graag het dak vol leggen met PV panelen. Het huis zal in een oost/west positie staan met geen mogelijkheid om panelen op het zuiden te plaatsen.
Naar verwachting is het mogelijk om in totaal 30 panelen te kunnen plaatsen op het schuine dak, Evt. zouden wij ook nog enkele panelen kunnen plaatsen op de uitbouw die doorloopt naar de garage.

Nu kom ik meerdere meningen tegen omtrend de PV panelen. Mensen zeggen compleet vol leggen je kan je energie altijd kwijt, of alleen je verbruik gaan opleveren.
Wat is de beste combinatie met een wamrtepomp met de waarschijnlijk nieuwe regels omtrend saldering.

Daarnaast rest ons de vraag is het uberhaupt verstandig om dit gelijk te doen na de bouw of wachten tot de CV ketel vervangen moeten over 10 a 15 jaar?
Dit ook wegens huidige subsidie regels.
Op dit moment heb ik offertes aanvragen uitstaan bij meerdere installateurs, Helaas nog geen antwoorden hierop gehad.

Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen door het doolhof van mogelijkheden.

Onderstaand enkel technishe gegevens van onze woning.

Woning grote: 133m2

rc-waardes
vloer: 4,0 M2 k/w
Buitenmuur: 4,5 m2 K/W
Dakcontructie 6,0 m2 K/W
Beglazing: Hr++
Verwarming begane grond: Vloerverwarming
Verwarming 1ste + 2de verdieping: Radiatoren.

Warmwaterinstallatie
1. De warmwatervoorziening geschiedt door middel van een individuele H.R. c.v.-combiketel.
2. De warmwaterleidingen worden uitgevoerd in koperen c.q. kunststof pijp (eventueel met
metalen inlage) met de benodigde hulpstukken.
3. Vanaf de warmwatervoorziening worden de warmwaterleidingen gelegd en aangesloten op de
onderstaande voorzieningen:

de opstelplaats van de indicatief aangegeven keuken (afgedopt in de keuken);

de wastafel in de badkamer;

de douchecombinatie in de badkamer;

CENTRALE VERWARMINGSINSTALLATIE
1. De aardgasgestookte H.R. c.v.-combiketel is voorzien van de benodigde regel- en
beveiligingsapparatuur, plaats volgens tekening.
2. De woning wordt uitgerust met een individuele centrale verwarmingsinstallatie met
vloerverwarming ter plaatse van de begane grond behoudens ter plaatse van de aanwezige
kasten. De overige ruimten worden conform voorschriften voorzien van radiatoren.
3. De positie en afmeting van de op tekening aangegeven radiatoren zijn slechts indicatief.
4. De leidingen worden waar mogelijk weggewerkt in de dekvloer.
5. De hoofdleidingen vertakken zich via de verdeler CV-installatie.
6. De installatie wordt door de installateur berekend en gegarandeerd op handhaving van
onderstaande temperaturen bij volledig in gebruik zijn van alle aanwezige
verwarmingselementen. E.e.a. conform de voorwaarden van de basisregeling van Woningborg.

entree 15°C;
woonkamer 20°C;
keuken 20°C;
toilet onverwarmd;
trapkast onverwarmd;
c.v.-kast onverwarmd;
badkamer 22°C;
slaapkamer 20°C;
overloop onverwarmd;
zolder 15°C;
tuinberging onverwarmd;
garage onverwarmd.

7. De temperatuurregeling van de woning geschiedt middels totaal 2 thermostaten. 1
thermostaat voor de regeling van de begane grond vanuit de woonkamer/keuken en 1
thermostaat voor de regeling van de bovenliggende verdieping(en).

[ Voor 0% gewijzigd door happy killer op 08-08-2018 15:11 . Reden: extra info. ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:41
Voor een nieuwbouwwoning van die afmetingen heb je ongeveer een warmtepomp nodig die bij -10 een vermogen van 4 kW kan afgeven. Als je warm water met dezelfde warmtepomp wil doen dan heb je iets meer nodig.
Met deze sheet kun je het zelf uitrekenen:

https://www.google.nl/url...ERKdB&cshid=1533927052444

Als het nog kan dan bij voorkeur vloerverwarming op alle verdiepingen. Hoh 10 cm.

Warm water kan ook met een warmtepompboiler. Dan heb je 2 apparaten dus 2x subsidie.

Zie ook andere topics in dit subforum.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Douche WTW aanwezig? Ventilatiesysteem type C of D?

Er is dus eigenlijk buiten BG VVW (buismaat, HOH, kunststof gesloten verdeler?) helemaal niets voorzien in je woning voor duurzame verwarmingsbronnen, het is ook wel een beetje kapitaalvernietiging om nu alles buiten te knikkeren en te vervangen.
Qua isolatie is het ook precies bouwbesluit, enkel de vloer is ietsjes opgeplust. Beglazing U-waarde?
Was het niet mogelijk het huis wat 'kaler' op te leveren qua installaties? Want ja, de aannemers vragen als ze het doen ook weer veel te veel voor deze installaties.

[ Voor 14% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-08-2018 21:21 ]

• happy killer
bbbrumbrum schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:18:
Douche WTW aanwezig? Ventilatiesysteem type C of D?

Er is dus eigenlijk buiten BG VVW (buismaat, HOH, kunststof gesloten verdeler?) helemaal niets voorzien in je woning voor duurzame verwarmingsbronnen, het is ook wel een beetje kapitaalvernietiging om nu alles buiten te knikkeren en te vervangen.
Qua isolatie is het ook precies bouwbesluit, enkel de vloer is ietsjes opgeplust. Beglazing U-waarde?
Was het niet mogelijk het huis wat 'kaler' op te leveren qua installaties? Want ja, de aannemers vragen als ze het doen ook weer veel te veel voor deze installaties.
Ik verwacht dat er geen wtw installatie voor de douche aanwezig zal zijn. Staat in geen enkele documentatie. Helaas heb verder op dit moment ook geen specificaties. Het gaat hierbij om een project woning die niet casco opgeleverd kon worden. Ik heb informatie aangevraagd bij de project ontwikkelaar maar die communicatie loopt heel stroef. Tevens heb ik voor bovenstaande een offerte opgevraagd bij de installateur van de woning. Wellicht kunnen we op die manier nog aanpassingen laten doen zoals hoh afstanden enz

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

happy killer schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:10:

Nu kom ik meerdere meningen tegen omtrend de PV panelen. Mensen zeggen compleet vol leggen je kan je energie altijd kwijt, of alleen je verbruik gaan opleveren.
Wat is de beste combinatie met een wamrtepomp met de waarschijnlijk nieuwe regels omtrend saldering.
Zodra het salderen stopt, moet je het leveren geheel los zien van het afnemen van stroom.

Er zal een klein deel van wat je opwekt dat je zelf direct kan gebruiken, probeer dat zo hoog mogelijk te krijgen (overdag's als zon schijnt je was draaien, etc).

Stroom terugleveren zal naar schatting de helft opleveren van wat je betaalt voor afgenomen stroom.
Wil je "nul Euro" op de stroomrekening, leg dan ongeveer 2x meer dan dat je verwacht te gaan verbruiken op jaarbasis, of als er niet zoveel op past het maximum wat je kwijt kan. Uiteraard moet het budget daar ook voor zijn, dat kan ik niet inschatten.

Een oost-west opstelling is zeer prima voor je doel, juist dan heb je de meeste uren opbrengst per dag zodat je ook meer direct zelf kan verbruiken. Ook kan je dan in de praktijk toe met een wat lichtere omvormer omdat de zon niet tegelijk aan het oosten en westen van de hemel kan staan ;)

Voor je terugverdientijd is het handig om panelen en omvormer te kiezen met een niet al te hoge €/kWh prijs. Als er geen noemenswaardige schaduwen zijn, dan kan je ook prima zonder optimizers.

[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-08-2018 09:23 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:17:
[...]

Stroom terugleveren zal naar schatting de helft opleveren van wat je betaalt voor afgenomen stroom.
Wil je "nul Euro" op de stroomrekening, leg dan ongeveer 2x meer dan dat je verwacht te gaan verbruiken op jaarbasis, of als er niet zoveel op past het maximum wat je kwijt kan.
Kortom, je adviseert om op termijn stroom leverancier te worden voor "NUL" op de meter. 8)

toch wel humor om te ervaren hoe snel ballonnetje afschaffen salderen wordt gezien als regel.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

Willie Wortel schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:24:
[...]

Kortom, je adviseert om op termijn stroom leverancier te worden voor "NUL" op de meter. 8)

toch wel humor om te ervaren hoe snel ballonnetje afschaffen salderen wordt gezien als regel.
Je verwacht dat salderen blijft? De brief van Wiebes doet anders vermoeden.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 15:16

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Er zijn tegenwoordig ook stroom KETELS op de markt die je oude (gas CV) vervangen en kunnen worden aangesloten op de bestaande vloerverwarming en radiatoren.

You are NIJL-ed!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nijl schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:21:
Er zijn tegenwoordig ook stroom KETELS op de markt die je oude (gas CV) vervangen en kunnen worden aangesloten op de bestaande vloerverwarming en radiatoren.
Die niks meer zijn dan opgesoepte boilers. Ja, technisch gezien kan het prima uit maar je betaalt daarna 5x(!) zoveel om je huis warm te stoken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik zou eigenlijk niet van gas afstappen tot het echt moet.. Er zitten heel veel haken en ogen aan dat warmtepomp idee, vanwege de zeer matige warmteopbrengst en watertemperatuur (rond de 50 graden) moet je hele huis zien als een (in de winter omgekeerde) koelkast, kan niet zomaar deuren open laten staan of even luchten als je dat wil.

Radiatoren werken door deze lage watertemperatuur sowieso niet dus je moet overal vloerverwarming hebben, niet alleen beneden. Dit las ik in elk geval.

Ik heb het laatst eens met een familielid bekeken die er over dacht om zo'n warmtepomp te nemen omdat het zoveel milieuvriendelijker zou zijn, maar omdat zij heel weinig verwarmt (hooguit 18 graden in de winter) is gas gewoon veel goedkoper.

Volgens mij kan je beter gewoon goed isoleren en zuinig met je gas omgaan.

Verwijderd

Erasmo schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:52:
[...]

Die niks meer zijn dan opgesoepte boilers. Ja, technisch gezien kan het prima uit maar je betaalt daarna 5x(!) zoveel om je huis warm te stoken.
Tenzij je genoeg panelen hebt om je stroom leveren daar voor dan kost het een stuk minder 😁

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Wat een onzin Prutser. Je kan gewoon LTV radiatoren gebruiken i.p.v. VV als je dat wilt. Ook heb je WP zoals Panasonic T-CAP serie die veel hoger kan dan 50 graden mocht je dat willen. 18 graden trekt een WP zo weer bij na het luchten, mits je vermogen goed gedimensioneerd is. Een WP is ongeveer even duur als gas in de winter (gaat wel verandering in komen), tenzij het echt vriest. Het wordt pas echt milieuvriendelijk als je je WP op groene stroom laat draaien, maar voor het geld hoef je het inderdaad nog niet te doen, zeker nu salderen bijna op einde is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het is geen must vloerverwarming te hebben om je huis te verwarmen met een warmtepomp.

Ik heb bijvoorbeeld muurverwarming in de woonkamer gehatseflatst..
Je kan ook LTV radiatoren of fan coils plaatsen.

Als het milieu de diepe gedachte is om van gas af te gaan zijn er wel ideeën die meer hout snijden zoals een keer minder vliegen. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oK6rKhvSNrnoWcaQ5kVUP6iP/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PQ4bXnFD5vgwwu8qbidWN4i3/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uOQlajr69MadEhPDtSKjPXg8/medium.jpg

Alles zelf gedaan met minimale kosten.
En ben toch echt van het gas af.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OhDkueh8JZc8uMlcmhEbv1kq/medium.jpg

en o ja vergeten, als ik de pomp op 50 graden zou laten draaien moet de visite wel bad kleding meenemen. Dus 50 graden is echt te hoog, bij mij 30 tot 32 graden water out.

[ Voor 7% gewijzigd door Willie Wortel op 11-08-2018 20:45 ]

• GekkePrutser
  • Niet online
Aha, ik las dit in een krantenartikel (ik moet even opzoeken welke dit was, ik ziet het zo gauw niet in de browsergeschiedenis). Er werd verder nog genoemd dat de binnen en buiten apparatuur enorm groot is.

Muurverwarming is een heel goed idee. Zeker omdat je dan vaak ook minder blokkeert (de onderkant van de bank opwarmen bijv is een beetje zonde)

Maar alsnog zou ik nu niet gauw van gas afstappen eerlijk gezegd. Tegen de tijd dat je aan het eind van de levensduur van je combiketel zit (een jaar of 15) dan is er allang een volgende generatie warmtepompen beschikbaar die efficienter, kleiner en goedkoper zal zijn door de schaalvoordelen.

En inderdaad, deze persoon vliegt ook al bijna nooit. Ik wel omdat ik in het buitenland woon dus ik ontkom er niet aan. Met de trein kan ook wel maar het is zo belachelijk veel duurder en een stuk langzamer ook (tijd is ook geld omdat ik extra vrij moet nemen). Het wordt echt eens tijd dat ze een Europees HSL netwerk gaan stimuleren in plaats van de vliegmaatschappijen (die vragen nu geen BTW en hebben heel lage accijns op brandstof).

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 11-08-2018 21:56 ]

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:39
happy killer schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:10:
Daarnaast rest ons de vraag is het uberhaupt verstandig om dit gelijk te doen na de bouw of wachten tot de CV ketel vervangen moeten over 10 a 15 jaar?
Als er aan de kant van de bouwer en installateur geen ruimte is om nu nog om te schakelen naar gasloos (en grote kans dat dat echt niet eenvoudig kan, al was het maar omdat er apparatuur besteld is en een vergunning is afgegeven voor het huidige ontwerp), dan zou ik niet nu direct al de CV ketel er weer uit gaan slopen. Dat is gewoon pure kapitaalvernietiging en enige milieuwinst die je ermee boekt ben je al meteen weer kwijt aan de extra apparatuur en arbeid. Ook je argument om het ivm subsidies nu te doen, lijkt me niet heel sterk. Ik verwacht dat er de komende 15 jaar echt wel subsidieregelingen blijven bestaan om huizen gasloos te maken (ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar als 2030 daadwerkelijk het streven van de overheid wordt/blijft, moeten ze wel).

Wat je wellicht beter kunt onderzoeken, is of je nu direct of in de komende paar jaar je isolatie kunt verbeteren (wie weet is daar ook nog subsidie voor te krijgen). Daar is misschien wel winst te boeken (en je maakt je huis geleidelijk klaar voor die WP en LTV).

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Sowieso direct gasloos gaan. De extra kosten voor installatie warmtepomp kun je gewoon financieren tegen dezelfde lage rente als je hypotheek. De extra maandelijkse kosten hiervan zijn vrijwel zeker flink lager dan de besparing op energiekosten die je maakt.

Oftewel: Nu een warmtepomp nemen zorgt ervoor dat je meer valuta overhoudt. Daarnaast kun je dan ook koelen in de zomer - wat comfortverhogend werkt.

Ik ontken het bestaan van IE.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij technisch en economisch (maar niet qua duurzaamheid) de meest zinnige oplossing: hybride.
De woning opleveren volgens plan, maar daarna een kleine warmtepomp installeren met een groot buffervat. Op dit buffervat de vloerverwarming aansluiten en een doorstroomspiraal voor warm water.
Daarbij een flinke lading zonnepanelen.
De bulk van je verwarming zal namelijk de vloerverwarming zijn, omdat in de meeste moderne huizen bijna niet wordt gestookt op de slaapverdiepingen.
En een deel van je warm water wordt op die manier ook door je warmtepomp gedaan en alleen naverwarmd door de CV.
Over 15 jaar zien hoe de techniek en regelgeving er dan voor staan bij vervanging van (delen van) het systeem.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
Ligt erg aan de bouwer hoe dit uitpakt, soms zijn opties erg duur!

Wij krijgen onze nieuwbouw woning binnenkort opgeleverd met HR ketel. Toch gaan we die niet gebruiken.

Wat we de bouwer hebben laten doen:
- Vloerverwarming op alle verdiepingen
- dikke 80mm pvc buis van de kruipruimte tot de technische ruimte op zolder. Hier kunnen koel / waterleidingen door, scheelt een lelijke goot aan de buitenkant.
- douche wtw aangevraagd (maar was €1250 euro dus niet gedaan)
- 3x25 hoofdaansluiting (€ 0,00)

Na oplevering:
- Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA
- 200 tot 300 liter SWW (nog op zoek naar een die goed onder het schuine dak past)
- 21 tot 24 zonnepanelen op het dak
- schoorsteen vervangen door ventilatie dakpannen

Eventueel op de slaapkamer verdieping nog een airco omdat het met die isolatie moeilijk koel te krijgen is :-)

Achteraf:
- vloerverwarming was goedkoper achteraf te laten leggen.
- eventueel de boiler in de garage zetten, op de zolder zit je toch met het gewicht en een schuin dak.
- douche wtw toch nemen, scheelt weer in omvang van de SWW tank.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

GekkePrutser schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 21:33:

Maar alsnog zou ik nu niet gauw van gas afstappen eerlijk gezegd. Tegen de tijd dat je aan het eind van de levensduur van je combiketel zit (een jaar of 15) dan is er allang een volgende generatie warmtepompen beschikbaar die efficienter, kleiner en goedkoper zal zijn door de schaalvoordelen.
Warmtepompen zijn er al 20-25 jaar en zijn nog maar weinig veranderd sinds die tijd, hooguit het koelgas wat er in zit en stiller geworden door inverter techniek. Wachten op beter kijkt me onzinnig in deze.

Goedkoper is het al maar dankzij de subsidie in nederland houden de groothandels/installateurs ze hoog in prijs, zij willen blijkbaar ook een stukje van de taart.
Kijk maar wat zo'n apparaat in spanje, frankrijk, engeland kost, met transport erbij vaak nog 1000,- over t.o.v hier.

@happy killer
Gelijk van het gas af is het beste, scheelt je 200,- per jaar vastrecht, onderhoud cv en gas gaat niet goedkoper worden.
Dak vol panelen (niet via de bouwer, die idioten rekenen 450,- voor een paneel) via een bedrijf die niet anders doet en je kan voor €1,10 per Wp klaar zijn, soms zelfs minder.
Kokend waterkraan en inductie plaat in de keuken, e-boiler of warmtepomp boiler voor de douche.

Klaar en geen omkijken meer aan, na 2020 als het salderen versobert zal je best wat stroom af rekenen maar die word voorlopig alleen goedkoper en is peanuts wat je betaald met je bonus/teruggave energiebelasting.

Betaal 5,- per maand aan je energie leverancier en schuif de andere 150,- pm vermeden kosten op een spaarrekening waarmee je eind van het jaar lachend je eventuele extra kosten energie mee betaald en 1x per 10 jaar (15k) een extra aflossing op je hypotheek als je het verder niet nodig hebt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• happy killer
Ik zie dat de meningen hier ook al aardig verdeeld zijn.
Op dit moment hebben wij nog geen enkele offertes terug gehad en zal hier van de week is achteraan gaan.
Helaas wil onze bouwer nog geen document vrij geven die berekeningen bevatten. Het liefst gaan we direct na de bouw gasloos om te voorkomen dat de vastrecht kosten al betaald moeten worden en dat wij een contract moeten gaan afsluiten voor gas.

Ontremd de verwarming verwachten wij deze op de verdiepingen amper tot niet te gebruiken. Mocht het nodig zijn kunnen we deze later altijd nog ombouwen. Helaas is vloerverwarming daar geen optie geweest bij het aankoop traject.

De PV panelen voor op de daken zijn er mensen die deze zelf gelegd hebben? Aan de west kant kunnen redelijk simpel via de uitbouw op het dak komen. Evt zou ik de oost kant kunnen leggen met hoogwerker die wel te regelen is tegen bijna geen kosten waarschijnlijk. Zelf leggen scheelt waarschijnlijk alweer een kleine 1000 euro.

• Rol-Co

Rol-Co

Yep zelf gelegd, zowel zuid als noord en het platte dak, maar die is simpel.
Best te doen hoor, het meeste werk is de foto's van het dak uitwerken om te bepalen waar de dakhaken moeten komen en waar te beginnen met het eerste paneel plus bekabeling positie.
Maar dat is allemaal aan de koffietafel. :)

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
Hoezo 5x? Volgens mij is gas energetisch (ongeveert) 3x zo goedkoop als electra, maar toch geen 5x?

Overigens gaat die 3x ook nog eens naar ongeveer 1,5x als de plannen op verlaagde belasting voor electra en verhoging voor gas doorgaan. Betekent dat qua terugverdientijd de SCOP van je pomp een stuk minder belangrijk wordt, je gaat al geld besparen vanaf een gerealiseerd rendement van 150% ipv 300%! Voornamelijk forse verbetering voor l/w warmtepompen met wellicht iets lagere SCOP.
Erasmo schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:52:
[...]

• RogerRoger
Dat is een mooie gedachtengang en kan ik tot op zekere hoogte in mee gaan. Enige waar je rekening mee moet houden is dat je impliciete aanname is dat de levensduur van je installatie ook 30 jaar is (net als je hypotheek). En of dat zo is... durf het te betwijfelen!

Het koelen in de zomer is zeker een dingetje en gaat met toenemende isolatie steeds meer een onderwerp worden (is het voor mij al...)
cyberstalker schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:00:
Sowieso direct gasloos gaan. De extra kosten voor installatie warmtepomp kun je gewoon financieren tegen dezelfde lage rente als je hypotheek. De extra maandelijkse kosten hiervan zijn vrijwel zeker flink lager dan de besparing op energiekosten die je maakt.

Oftewel: Nu een warmtepomp nemen zorgt ervoor dat je meer valuta overhoudt. Daarnaast kun je dan ook koelen in de zomer - wat comfortverhogend werkt.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RogerRoger schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 23:19:
Hoezo 5x? Volgens mij is gas energetisch (ongeveert) 3x zo goedkoop als electra, maar toch geen 5x?

Overigens gaat die 3x ook nog eens naar ongeveer 1,5x als de plannen op verlaagde belasting voor electra en verhoging voor gas doorgaan. Betekent dat qua terugverdientijd de SCOP van je pomp een stuk minder belangrijk wordt, je gaat al geld besparen vanaf een gerealiseerd rendement van 150% ipv 300%! Voornamelijk forse verbetering voor l/w warmtepompen met wellicht iets lagere SCOP.

[...]
Dat ecoliner gedrocht gebruikt 5x meer energie dan een warmtepomp.
Als je toch met een cop van 1 wil werken kun je beter in iedere ruimte een kacheltje hangen zoals de Fransen/Engelsen doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• busscherski
@Erasmo

Wie begon hier over Ecoliner?
Inderdaad het grootste gedrocht/misleiding.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co

Rol-Co

• busscherski
dankje @Rol-Co
@Nijl snap je dat je dan nog beter in elke kamer een elektrisch kacheltje kunt hangen?
En dat het gebruik 3x meer kost dan aardgas stoken en 4 tot 5x meer dan een warmtepomp?

• RogerRoger
OK, jouw referentie is de warmtepomp. Ja, die ecoliner is gewoon een electrische boiler / cop 1 ding dus je gaat eerst 3x zoveel betalen (versus gas). Dat is dus ook de reden dat je warmtepomp minimaal 300% SCOP moet halen om te gaan besparen op je nuts rekening (versus gas). Zoals gezegd, als de verandering van de energiebelasting er doorheen komt dan is gas "nog maar" 1,5x zo goedkoop, en wordt het dus veel sneller rendabel om om te gaan. Verleiding wordt dan wel weer om uiteindelijk een apparaat te kopen met een zo-zo rendement waar je na subsidie dan niet zoveel meer voor betaalt... maar toch van gas bent en minder betaalt voor je nuts.

Overigens is de investering in een warmtepomp die gemiddeld 500% SCOP realiseert wel een forse... moet al een bodem/water pomp zijn? Of zijn er tegenwoordig ook lucht/water pompen die dit soort rendementen daadwerkelijk realiseren?
Erasmo schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:50:
[...]

Dat ecoliner gedrocht gebruikt 5x meer energie dan een warmtepomp.
Als je toch met een cop van 1 wil werken kun je beter in iedere ruimte een kacheltje hangen zoals de Fransen/Engelsen doen.

• Rol-Co

Rol-Co

@RogerRoger

In het lucht/water warmtepomp topic zit het minimum kwa mCOP voor verwarmen op een 3.85-4.00 afgelopen winter waar ook -10 voor kwam.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:27

FreakNL

Well do ya punk?

cyberstalker schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:00:

Koelen is een mooi argument. De rest zijn sprookjes. Ja, gas gaat overheidswege duurder worden. Maar als iederen straks aan de warmtepomp zit wordt er wel weer een andere energiebelasting verzonnen. Denken dat je op de langere termijn goedkoper uit gaat zijn met een WP is onzinnig. Daar is de regering te onbetrouwbaar voor.

Ik adviseer iederen die nog een CV heeft deze lekker te laten hangen. Met de huidige berichten ben je in 2030 bij een gemiddeld gebruik 300 euro per jaar meer kwijt aan gas dan nu. Laat het eens 500 worden. Boo-fucking-hoo. Alles wordt duurder. Maar je kan nu wel 15k in je zak houden. Daar kun je (als het gas inderdaad 500/jaar duurder wordt in een gemiddeld geval) 30 jaar voor stoken...

Bij nieuwbouw vind ik het een ander verhaal, maar dan moet er wel van bouw af rekening mee gehouden worden. En dat is bij TS niet het geval...

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 16-08-2018 12:32 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
GekkePrutser schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:07:
Ik zou eigenlijk niet van gas afstappen tot het echt moet..
Het is vooral iets wat de politiek zeer recent pas bedacht heeft, en het zou me niets verbazen als ze dat over een paar jaar weer compleet vergeten zijn.
Geen kolen, geen gas, geen kerncentrales en elektrisch rijden klinkt ongetwijfeld leuk voor politici die het verschil tussen kW en kWh niet begrijpen, maar in werkelijkheid komen we dan toch echt iets tekort.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
happy killer schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:48:
IHet liefst gaan we direct na de bouw gasloos om te voorkomen dat de vastrecht kosten al betaald moeten worden en dat wij een contract moeten gaan afsluiten voor gas.
Gewoon geen contract afsluiten, dan gaat de netbeheerder vanzelf wel over tot afsluiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
FreakNL schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:29:
[...]

Koelen is een mooi argument. De rest zijn sprookjes. Ja, gas gaat overheidswege duurder worden. Maar als iederen straks aan de warmtepomp zit wordt er wel weer een andere energiebelasting verzonnen. Denken dat je op de langere termijn goedkoper uit gaat zijn met een WP is onzinnig. Daar is de regering te onbetrouwbaar voor.

Ik adviseer iederen die nog een CV heeft deze lekker te laten hangen. Met de huidige berichten ben je in 2030 bij een gemiddeld gebruik 300 euro per jaar meer kwijt aan gas dan nu. Laat het eens 500 worden. Boo-fucking-hoo. Alles wordt duurder. Maar je kan nu wel 15k in je zak houden. Daar kun je (als het gas inderdaad 500/jaar duurder wordt in een gemiddeld geval) 30 jaar voor stoken...

Bij nieuwbouw vind ik het een ander verhaal, maar dan moet er wel van bouw af rekening mee gehouden worden. En dat is bij TS niet het geval...
Als je nu die 15K aan die WP besteed dan stook je vanaf dat moment voor minder geld. Hoe lang blijf je nog wonen waar je woont? Als dat 20 jaar is en je bespaart 750 euro per jaar aan geen gasaansluiting en goedkoper stoken dan heeft het je niks gekost.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:27

FreakNL

Well do ya punk?

Jij denkt dat de elektriciteit niet meer belast gaat worden nadat half NL op de warmtepomp zit? Dream on. PV is ook maar een halve oplossing nu salderen op de schop gaat, je stookt juist op dagen dat je PV weinig oplevert.

Ik blijf sceptisch.

Die tvt van een warmtepomp is uiterst onzeker en staat echt niet zo vast als jij het doet geloven.

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 16-08-2018 16:41 ]

• RogerRoger
Hmmmm niet slecht inderdaad, zeker als je straks na belastingwijziging relatief "al" vanaf 150% SCOP geld gaat verdienen en met 300% respectievelijk 450% SCOP dus je rekening door 2 respectievelijk 3 deelt... helaas mag ik ook niet zo'n buitenunit aan m'n gevel hangen. Aan de andere kant: hebben we ook niet de geluidsoverlast zullen we maar zeggen :)
Rol-Co schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:26:
@RogerRoger

In het lucht/water warmtepomp topic zit het minimum kwa mCOP voor verwarmen op een 3.85-4.00 afgelopen winter waar ook -10 voor kwam.

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@RogerRoger Welke geluidsoverlast bedoel je precies?

• RogerRoger
De geluidsoverlast van de buitenunit van een lucht/water warmtepomp. Ze worden wel steeds beter, maar ik begrijp dat het toch nog best geluid maakt. En we wonen aan de rand van een natuurgebied, mensen gaan dar over het algemeen niet wonen om dan nog steeds allerlei storende achtergrondgeluiden te hebben...

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

RogerRoger schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:28:
De geluidsoverlast van de buitenunit van een lucht/water warmtepomp. Ze worden wel steeds beter, maar ik begrijp dat het toch nog best geluid maakt. En we wonen aan de rand van een natuurgebied, mensen gaan dar over het algemeen niet wonen om dan nog steeds allerlei storende achtergrondgeluiden te hebben...

[...]
Ik heb hier nog nooit last van gehad eigenlijk. Het enige is dat als je ze aan een huis vastmaakt of op een dak zet, je moet zorgen voor goede dempers zodat je geen trillingen overbrengt en zo in het huis geluidsoverlast veroorzaakt.

• RogerRoger
@cyberstalker Totdat er ergens in de buurt een dakraam open staat en dan heb je klagende buren... we zitten net te dicht op elkaar daarvoor. Ik zou er zelf ook niet op zitten te wachten eerlijk gezegd.

[ Voor 17% gewijzigd door RogerRoger op 29-08-2018 11:36 ]

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@RogerRoger: Bij mij staat de buitenunit op het dak van de aanbouw. Grenzend aan de aanbouw zit de aanbouw van de buren, die daar hun slaapkamerraam hebben. Ze horen de unit echt niet. Als het echt heel stil is buiten en de unit moet erg hard werken hoor je een zacht gezoem als je er vlak naast gaat staan. De buren hebben er geen last van.

Het zal vast per unit verschillen hoor, maar ik heb het idee dat de angst voor geluidsoverlast enorm overdreven is. De buren hebben een C.V.-ketel en als die aanspringt hoor je geluid uit hun rga komen. Dat geluid is harder dan dat van mijn buitenunit. Daar klaagt ook niemand over.

• KenVandeput
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-11-2020
Ga hier eventjes de Belgische kant aangeven. Wel benieuwd over de hoeveelheid verschillen met de Nederlandse situatie.

Voor mijn nieuwbouw enkele berekeningen gedaan in 2017 voor LW warmtepomp vs gascondensatieketel (in België - ik ken de regels/subsidies dus niet in Nederland) en resoluut voor gas gekozen.

Dus warmteverliesberekening gedaan, gemiddelde graaddagen genomen en dan beginnen rekenen.
Nog een paar analyses gedaan zowel met zachtere/strengere winters als met stijgende gas/elektriciteitsprijzen en pessimistische/optimistische COPs.

Enkele redenen waarom ik gas gekozen heb (en met de komende wijzigingen in België ben ik zeer blij van deze beslissing):

1. Buitenunit
Zeer persoonlijk maar voor buitenunit bij ONZE bouw en bouwvoorschriften geen makkelijke plaatsing mogelijk (gesloten bebouwing, geen voortuin, mag niet op dak of ophangen op hoogte aan gevel...). Vanaf een bepaalde afstand tussen buitenunit en binnenunit kan je rendement ook beginnen zakken...

2. Prijs gas en prijs elektriciteit.
Prijs elektriciteit was in 2017 bijna 3 keer duurder dan prijs gas om dezelfde hoeveelheid energie te bekomen. Momenteel in België weinig verschil - misschien in Nederland anders?
Hier moet je dus voorzichtig in zijn: je hebt dus een COP van 3 nodig enkel om break even te draaien op de verbruikskost.

Voor de toekomst heb je dan een glazen bol nodig..
Ik zie hierboven de assumptie dat de verhouding prijs gas/elektriciteit zou verschuiven naar 1,5 maar ik betwijfel dit zeer sterk.

Gezien de investeringen nodig in groene energie, de politiek/maatschappelijke verwachting omtrent het afbouwen van kernenergie en een verwachte stijgende vraag van elektriciteit (elektrische wagens, warmtepompen...) DENK IK dat elektriciteit sneller in prijs gaat stijgen dan gas.
De vraag naar gas zal in principe dalen: door meer warmtepompen, door BEN... en door renovaties (energiezuiniger maken van bestaande woningen/gebouwen) terwijl de capaciteit (aanbod) niet meteen mee zal dalen (bedrijven die momenteel gas aanbieden gaan dat blijven doen).

Je moet ook niet onderschatten dat (zeker in België - ken de situatie niet in Nederland) er gewoon nog ontzettend veel huishoudens op gas draaien. Politiek gezien wil ik die beslissing nog wel eens zien waarbij ze bestaande installaties plots veel duurder maken (dus gasprijs wijziging). Ik wil het aantal OCMW (Belgisch sociaal opvangnet: schuldenbemiddeling...) aanvragen dan niet bijhouden waar mensen hun energiefactuur niet meer kunnen betalen. Ik verwacht eerder de politiek makkelijke optie en dat is de subsidie (LW warmtepomp) of belasting (gascondensatieketel) bij installatie. Als je ketel dus al hangt heb je hier geen probleem mee.
Nu, Nederlandse politici zie ik hier misschien wel harder in zijn dan Belgische politici? :)

Een glazen bol discussie hoeft voor mij echt niet maar ik geef gewoon een andere mogelijkheid aan...
Ik zou alleszins aanraden om niet te beginnen rekenen met ontzettend grote verschillen (prijsverschillen x1,5 of x3) en voorzichtiger te zijn (x2,5 misschien...).

3. Aanschafkost, verbruikskost en terug verdien tijden
De aanschafkost van de LW warmtepomp is hoger. Gaat opnieuw afhangen van de offertes die je zal ontvangen maar was bij mij toch makkelijk enkele duizenden (3,5-4k EUR)

Bovendien is de verbruikskost ongeveer gelijk tussen gas en LW warmtepomp. Uiteraard hangt dit af van onbekende factoren zoals:
- elektriciteit- en gasprijs in de toekomst
- uw exact COP voor verwarming en SWW zowel in winter als zomer
- het gebruik van elektrische weerstand (kan zelfs positief zijn voor correcte dimensionering warmtepomp) en impact op EPB
- de juiste dimensionering van je warmtepomp
- aantal strenge winters
- Isolatie van de woning: met nieuwbouw/BEN weegt het aandeel SWW steeds zwaarder door (voor SWW heb je lager COP omwille van verwarming naar hogere temperatuur)
- aantal inwonenden en mentaliteit op vlak van watergebruik (spaardouche/regendouche, bad, aantal keer douchen, hoe lang douchen...)
- In mijn analyse nam ik extra voordeel KI (noem het subsidie) door lager E-peil op in het voordeel van de LW warmtepomp. Exacte subsidies en of je door warmtepomp net wel subsidies kan halen kunnen meespelen maar waren in mijn geval dus zelfs niet voldoende om de LW warmtepomp het voordeel te geven.
- ...

Afhankelijk van al die factoren kan je zowel de warmtepomp als de gascondensatieketel het voordeel van de twijfel geven. Je kan dus eigenlijk voordeel bewijzen (lagere verbruikskost) voor zowel de LW warmtepomp als de gascondensatieketel.

Niemand heeft een glazen bol: maar enorm veel zal het volgens mij nooit schelen. En dat kleine verschil (ALS dat al in het voordeel van de warmtepomp is waar ik persoonlijk dus hard aan twijfel) zal de hogere aanschafkost zeker niet makkelijk compenseren.

4. LW warmtepomp en zonnepanelen
Uit mijn analyse (toen nog met prosumententarief - kost afhankelijk van capaciteit omvormer) kwam dat hoeveel te meer zonnepanelen je kan leggen hoeveel te sterker de LW warmtepomp staat ten opzichte van gascondensatieketel. Evident want de elektriciteitsprijs komende van het net was binnen die analyse veel hoger dan de gasprijs... Uitkomst van de analyse was dus om het maximaal vermogen te leggen wat op je dak mag (in België 10kWP, daarboven zit je met speciale aanvragen en extra kosten).

Daardoor gaat je initiële investering serieus stijgen. Of dit een probleem is hangt af van situatie tot situatie (kan je makkelijk meer lenen, stijgt dan je rentevoet of termijn...).

Als ik deze analyse had gevolgd zat ik nu wel serieus met de poepers met de nakende afschaffing van het prosumententarief. Het hele idee achter dat dak vol zonnepanelen was uiteraard de assumptie van de terugdraaiende teller waarbij je uiteraard tijdens de winter volop stroom van het net nodig gaat hebben maar lekker zat te compenseren door stroom in de zomer op het net te dumpen.

Een warmtepomp + dak vol zonnepanelen zou met het nieuwe idee (zoveel mogelijk van je zonnepanelen opbrengst meteen verbruiken) wel eens heel duur kunnen uitkomen.

5. Levensduur en vervangkosten
Ik denk dat je kan verwachten dat beide opties een levensduur hebben van een 15 jaar. Kan uiteraard langer als je geluk hebt maar kan net zo goed korter zijn.

Bij het vervangen van een gascondensatieketel ben je enkel de unit (1500 a 2000EUR) kwijt, al de rest van je initiële kosten (aansluiting gas, leidingen, dubbelwandige schouwbuis...) moet je niet opnieuw maken.

Bij het vervangen van een LW warmtepomp ga je volgens mij opnieuw zeer dicht bij de initiële investering zitten. Vergeet maar dat bv je oude buitenunit blijft werken met een nieuwe binnenunit of visa versa... Koeltechnieker moet opnieuw zijn werk doen...

Ook reparatiekosten (zonder vervanging) zullen bij de LW warmtepomp zeker hoger uitvallen.
Bij een gasketel spreek je meestal over enkele honderden EUR en in het slechtste geval de volledig ketel vervangen terwijl ik bedragen hoor van kennissen voor het repareren van LW warmtepompen van 3-4000EUR (bv na een jaar of 7...).

Twijfel
Wij hebben toch getwijfeld al was dat dan na het "uitschakelen van het financiële" maar puur omwille van:
- het groene idee (al twijfel ik hier nog aan: veel verbruik in winter/weinig in zomer vs hoger COP in zomer/lager COP in winter, veel elektriciteit nodig van net in winter, huidige elektriciteit energiemix en hoe groen die echt is...)
- de technologie (kunnen spelen met temperaturen en COP opvolgen..., zal de gemiddelde tweaker uiteraard interesseren maar voor anderen misschien net een nadeel)
- mogelijkheid koeling

We hebben alle doorvoeren/voorzieningen in orde gebracht zodat als de gascondensatieketel kapot gaat binnen een jaar of 15 dat we makkelijk een warmtepomp kunnen plaatsen moest dit dan interessant zijn.

• RogerRoger
Mooi, dankjewel voor je uitgebreide post!

De factor 3x is herkenbaar. De reden dat ik claim dat die naar 1,5x zou gaan heeft puur te maken met een hier in NL aangekondigde (maar idd nog niet ingevoerde) verandering op de energiebelasting - het is dus niet mijn persoonlijke visie op de onderliggende gas/elektriciteitsprijs zelf. Om te voorkomen dat mensen daardoor idd in de problemen komen, is het idee dat met het verhogen van de belasting op gas tegelijkertijd de belasting op elektriciteit verlaagd wordt. En dit zou dan voor huishoudens budgetneutraal moeten zijn, maar het overstappen van gas op electra wel veel interessanter maken omdat je 'opeens' vanaf COP 150% geld aan het besparen bent.

Als je geïnteresseerd bent, heb ik een sheetje waarin ik dat berekend heb: https://drive.google.com/...XTo3EhtwFC_cer6d5hY7MmOkW. We kunnen een hele lange/korte discussie houden over de gasprijs maar da's idd koffiedik kijken.
KenVandeput schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:00:
Ga hier eventjes de Belgische kant aangeven. Wel benieuwd over de hoeveelheid verschillen met de Nederlandse situatie.

Voor mijn nieuwbouw enkele berekeningen gedaan in 2017 voor LW warmtepomp vs gascondensatieketel (in België - ik ken de regels/subsidies dus niet in Nederland) en resoluut voor gas gekozen.

Dus warmteverliesberekening gedaan, gemiddelde graaddagen genomen en dan beginnen rekenen.
Nog een paar analyses gedaan zowel met zachtere/strengere winters als met stijgende gas/elektriciteitsprijzen en pessimistische/optimistische COPs.

Enkele redenen waarom ik gas gekozen heb (en met de komende wijzigingen in België ben ik zeer blij van deze beslissing):

1. Buitenunit
Zeer persoonlijk maar voor buitenunit bij ONZE bouw en bouwvoorschriften geen makkelijke plaatsing mogelijk (gesloten bebouwing, geen voortuin, mag niet op dak of ophangen op hoogte aan gevel...). Vanaf een bepaalde afstand tussen buitenunit en binnenunit kan je rendement ook beginnen zakken...

2. Prijs gas en prijs elektriciteit.
Prijs elektriciteit was in 2017 bijna 3 keer duurder dan prijs gas om dezelfde hoeveelheid energie te bekomen. Momenteel in België weinig verschil - misschien in Nederland anders?
Hier moet je dus voorzichtig in zijn: je hebt dus een COP van 3 nodig enkel om break even te draaien op de verbruikskost.

Voor de toekomst heb je dan een glazen bol nodig..
Ik zie hierboven de assumptie dat de verhouding prijs gas/elektriciteit zou verschuiven naar 1,5 maar ik betwijfel dit zeer sterk.

Gezien de investeringen nodig in groene energie, de politiek/maatschappelijke verwachting omtrent het afbouwen van kernenergie en een verwachte stijgende vraag van elektriciteit (elektrische wagens, warmtepompen...) DENK IK dat elektriciteit sneller in prijs gaat stijgen dan gas.
De vraag naar gas zal in principe dalen: door meer warmtepompen, door BEN... en door renovaties (energiezuiniger maken van bestaande woningen/gebouwen) terwijl de capaciteit (aanbod) niet meteen mee zal dalen (bedrijven die momenteel gas aanbieden gaan dat blijven doen).

Je moet ook niet onderschatten dat (zeker in België - ken de situatie niet in Nederland) er gewoon nog ontzettend veel huishoudens op gas draaien. Politiek gezien wil ik die beslissing nog wel eens zien waarbij ze bestaande installaties plots veel duurder maken (dus gasprijs wijziging). Ik wil het aantal OCMW (Belgisch sociaal opvangnet: schuldenbemiddeling...) aanvragen dan niet bijhouden waar mensen hun energiefactuur niet meer kunnen betalen. Ik verwacht eerder de politiek makkelijke optie en dat is de subsidie (LW warmtepomp) of belasting (gascondensatieketel) bij installatie. Als je ketel dus al hangt heb je hier geen probleem mee.
Nu, Nederlandse politici zie ik hier misschien wel harder in zijn dan Belgische politici? :)

Een glazen bol discussie hoeft voor mij echt niet maar ik geef gewoon een andere mogelijkheid aan...
Ik zou alleszins aanraden om niet te beginnen rekenen met ontzettend grote verschillen (prijsverschillen x1,5 of x3) en voorzichtiger te zijn (x2,5 misschien...).

3. Aanschafkost, verbruikskost en terug verdien tijden
De aanschafkost van de LW warmtepomp is hoger. Gaat opnieuw afhangen van de offertes die je zal ontvangen maar was bij mij toch makkelijk enkele duizenden (3,5-4k EUR)

Bovendien is de verbruikskost ongeveer gelijk tussen gas en LW warmtepomp. Uiteraard hangt dit af van onbekende factoren zoals:
- elektriciteit- en gasprijs in de toekomst
- uw exact COP voor verwarming en SWW zowel in winter als zomer
- het gebruik van elektrische weerstand (kan zelfs positief zijn voor correcte dimensionering warmtepomp) en impact op EPB
- de juiste dimensionering van je warmtepomp
- aantal strenge winters
- Isolatie van de woning: met nieuwbouw/BEN weegt het aandeel SWW steeds zwaarder door (voor SWW heb je lager COP omwille van verwarming naar hogere temperatuur)
- aantal inwonenden en mentaliteit op vlak van watergebruik (spaardouche/regendouche, bad, aantal keer douchen, hoe lang douchen...)
- In mijn analyse nam ik extra voordeel KI (noem het subsidie) door lager E-peil op in het voordeel van de LW warmtepomp. Exacte subsidies en of je door warmtepomp net wel subsidies kan halen kunnen meespelen maar waren in mijn geval dus zelfs niet voldoende om de LW warmtepomp het voordeel te geven.
- ...

Afhankelijk van al die factoren kan je zowel de warmtepomp als de gascondensatieketel het voordeel van de twijfel geven. Je kan dus eigenlijk voordeel bewijzen (lagere verbruikskost) voor zowel de LW warmtepomp als de gascondensatieketel.

Niemand heeft een glazen bol: maar enorm veel zal het volgens mij nooit schelen. En dat kleine verschil (ALS dat al in het voordeel van de warmtepomp is waar ik persoonlijk dus hard aan twijfel) zal de hogere aanschafkost zeker niet makkelijk compenseren.

4. LW warmtepomp en zonnepanelen
Uit mijn analyse (toen nog met prosumententarief - kost afhankelijk van capaciteit omvormer) kwam dat hoeveel te meer zonnepanelen je kan leggen hoeveel te sterker de LW warmtepomp staat ten opzichte van gascondensatieketel. Evident want de elektriciteitsprijs komende van het net was binnen die analyse veel hoger dan de gasprijs... Uitkomst van de analyse was dus om het maximaal vermogen te leggen wat op je dak mag (in België 10kWP, daarboven zit je met speciale aanvragen en extra kosten).

Daardoor gaat je initiële investering serieus stijgen. Of dit een probleem is hangt af van situatie tot situatie (kan je makkelijk meer lenen, stijgt dan je rentevoet of termijn...).

Als ik deze analyse had gevolgd zat ik nu wel serieus met de poepers met de nakende afschaffing van het prosumententarief. Het hele idee achter dat dak vol zonnepanelen was uiteraard de assumptie van de terugdraaiende teller waarbij je uiteraard tijdens de winter volop stroom van het net nodig gaat hebben maar lekker zat te compenseren door stroom in de zomer op het net te dumpen.

Een warmtepomp + dak vol zonnepanelen zou met het nieuwe idee (zoveel mogelijk van je zonnepanelen opbrengst meteen verbruiken) wel eens heel duur kunnen uitkomen.

5. Levensduur en vervangkosten
Ik denk dat je kan verwachten dat beide opties een levensduur hebben van een 15 jaar. Kan uiteraard langer als je geluk hebt maar kan net zo goed korter zijn.

Bij het vervangen van een gascondensatieketel ben je enkel de unit (1500 a 2000EUR) kwijt, al de rest van je initiële kosten (aansluiting gas, leidingen, dubbelwandige schouwbuis...) moet je niet opnieuw maken.

Bij het vervangen van een LW warmtepomp ga je volgens mij opnieuw zeer dicht bij de initiële investering zitten. Vergeet maar dat bv je oude buitenunit blijft werken met een nieuwe binnenunit of visa versa... Koeltechnieker moet opnieuw zijn werk doen...

Ook reparatiekosten (zonder vervanging) zullen bij de LW warmtepomp zeker hoger uitvallen.
Bij een gasketel spreek je meestal over enkele honderden EUR en in het slechtste geval de volledig ketel vervangen terwijl ik bedragen hoor van kennissen voor het repareren van LW warmtepompen van 3-4000EUR (bv na een jaar of 7...).

Twijfel
Wij hebben toch getwijfeld al was dat dan na het "uitschakelen van het financiële" maar puur omwille van:
- het groene idee (al twijfel ik hier nog aan: veel verbruik in winter/weinig in zomer vs hoger COP in zomer/lager COP in winter, veel elektriciteit nodig van net in winter, huidige elektriciteit energiemix en hoe groen die echt is...)
- de technologie (kunnen spelen met temperaturen en COP opvolgen..., zal de gemiddelde tweaker uiteraard interesseren maar voor anderen misschien net een nadeel)
- mogelijkheid koeling

We hebben alle doorvoeren/voorzieningen in orde gebracht zodat als de gascondensatieketel kapot gaat binnen een jaar of 15 dat we makkelijk een warmtepomp kunnen plaatsen moest dit dan interessant zijn.

• RogerRoger
Het zou kunnen maar het is voor mij niet zo relevant: ik mag vanuit een esthetisch oogpunt geen buitenunit aan mijn gevel knopen (monument). Dus hoef er niet echt over na te denken. Het is voor mij een grond/water warmtepomp of een cv ketel ben ik bang...
cyberstalker schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:53:
@RogerRoger: Bij mij staat de buitenunit op het dak van de aanbouw. Grenzend aan de aanbouw zit de aanbouw van de buren, die daar hun slaapkamerraam hebben. Ze horen de unit echt niet. Als het echt heel stil is buiten en de unit moet erg hard werken hoor je een zacht gezoem als je er vlak naast gaat staan. De buren hebben er geen last van.

Het zal vast per unit verschillen hoor, maar ik heb het idee dat de angst voor geluidsoverlast enorm overdreven is. De buren hebben een C.V.-ketel en als die aanspringt hoor je geluid uit hun rga komen. Dat geluid is harder dan dat van mijn buitenunit. Daar klaagt ook niemand over.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Tot je met gemeenten te maken krijgt die in razend tempo hele wijken van het gas af willen sluiten omdat ze elkaar de loef af willen steken met wie de groenste is. Het hoe daar is dan weer niet over nagedacht, net zo min als wie het gaat betalen. Maar de bangmakerij is alvast begonnen.

Komt er zo'n warntenet om de hoek waarvoor in noord Amerika bomen gekapt moeten worden, per boot hierheen moeten komen om hier met uitstoot verbrand te worden. Nee dat gaat een milieuvriendelijke optie worden.

• KenVandeput
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-11-2020
sambalbaj schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:52:
[...]

Tot je met gemeenten te maken krijgt die in razend tempo hele wijken van het gas af willen sluiten omdat ze elkaar de loef af willen steken met wie de groenste is. Het hoe daar is dan weer niet over nagedacht, net zo min als wie het gaat betalen. Maar de bangmakerij is alvast begonnen.
Dit kan toch geen optie zijn? Zelfs in Nederland :p
In België zijn ze wel van start aan het gaan met het idee/regelgeving om geen gas meer te leggen in nieuwe verkavelingen.

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

15k euro is ook een sprookje, er zijn er zat die voor minder dan 1000 een warmtepomp hebben draaien in bestaande bouw, dan is het ineens nog maar 2 jaar en heb je 5000,- in de knip gehouden tot 2030. ;)

Pagina: 1