Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Een tijdje geleden heb ik een testcase gemaakt van cityscapes uit Hong Kong. Ik heb tijdens mijn laatste bezoek ook wat geëxperimenteerd met andere soorten fotografie, waaronder ook straatfotografie. Dat ligt redelijk buiten mijn comfortzone, al wordt dit gek genoeg toch makkelijker hoe verder je van huis bent.

Zoals beloofd een aantal foto's, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/915/42612363964_3844f40292_c.jpgMongkok at Night by Marcel Samson, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/917/29459772608_850bc78faa_c.jpgChungking Mansions by Marcel Samson, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1766/28460791297_69470ac9b7_c.jpgTai Po Market stall by Marcel Samson, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/933/43019531665_40bb837c53_c.jpgNight Market by Marcel Samson, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1834/43019538065_c856944e93_c.jpgNight Market 2 by Marcel Samson, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1836/28987942967_da9dc151cd_c.jpgEast meets West by Marcel Samson, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1788/42612349434_a8c01f1bf3_c.jpgLion Dance Performance crew by Marcel Samson, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1836/43206102194_48ccb3c406_c.jpgMinibusses everywhere by Marcel Samson, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1800/43019494285_eca060d8d0_c.jpgMongkok Market 2 by Marcel Samson, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1762/43329372851_5e8ba24ce3_c.jpgHong Kong Streets by Marcel Samson, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1814/28987983347_d6012faf66_b.jpgMongkok East by Marcel Samson, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1773/28987959757_1e5c42c65e_b.jpgAlleyway by Marcel Samson, on Flickr

#bonus
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/833/43329247341_b53dd5b052_c.jpgHong Kong Street Art by Marcel Samson, on Flickr

Gewoon, vanwege de toffe schildering. Trump dringt weer voor als een kleuter :+ .

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:05
Leuke serie! Heb hieronder snel samengevat wat me opviel, hopelijk kun je er iets mee :)

- Foto 1: Goede hoogte genomen denk ik. Een iets lagere positie de reclameborden beter uit had laten komen maar dan was je de dieptelijn in de mensen verloren. Ik vind het wel erg storend dat de personen onscherp zijn, en niets/niemand echt mijn aandacht trekt (ondanks dat het zo'n kleurvolle plaat is)
- Foto 2: Mooie foto, en goed dat de persoon wel (redelijk) scherp is maar de auto niet. Vind de highlight echter wel te weldadig (te wit)
- Foto 3: Goede foto
- Foto 4: Doet mij niet zoveel
- Foto 5: Doet mij niet zoveel, zeker omdat de vrouw er verveeld bij zit en onduidelijk bij zit: niet echt moe, ook niet verveeld
- Foto 6: Goede foto, maar mis wat spanning. Misschien moeten nemen op het moment dat er iemand naar jou toe kwam lopen (in plaats van van je weg)?
- Foto 7: Weet niet zo goed waar ik op moet letten. Rechterkant van de foto voegt weinig toe? Had je geen closeup kunnen nemen van die kerel die omkijkt, en dan die blauwe pop (?) voor de bokeh kunnen gebruiken bijvoorbeeld? Totaal andere foto uiteraard
- Foto 8: Doet mij niet zoveel. De 'lijn' van de bussen kijkt niet ver genoeg imho
- Foto 9: Leuke foto, hier kijkt de 'lijn mensen' wel lekker weg
- Foto 10: Aardige foto maar vind de omgeving niet leuk genoeg. Neem aan dat dit van de vlaggetjes had moeten komen
- Foto 11: Interessante foto! Dat gebouw staat er goed op, en doet voor mij ook wel iets. Ook het zebrapad en de felle gele kleur helpt. Wel jammer dat de personen niet scherp zijn
- Foto 12: Doet mij niet zoveel. Was mooi geweest als er iemand aan het eind van de steeg liep/stond voor wat extra spanning
- Foto bonus: Eigenlijk best leuk, alleen is het niet zichtbaar genoeg wat er achter het raam gebeurd met de reflectie. Ingezoomd of CPL filter was hij beter geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Hoi, dank je voor je uitgebreide feedback, daar kan ik zeker wat mee!

- Foto 6: Goede foto, maar mis wat spanning. Misschien moeten nemen op het moment dat er iemand naar jou toe kwam lopen (in plaats van van je weg)?
Had gekund, al stond de missus ongeduldig te wachten naast net buiten beeld. Ik stond al een poosje te wachten totdat ik iig iemand geheel in frame had, en geen halve personen aan de randen. Het was wel goed zo :+
- Foto 7: Weet niet zo goed waar ik op moet letten. Rechterkant van de foto voegt weinig toe? Had je geen closeup kunnen nemen van die kerel die omkijkt, en dan die blauwe pop (?) voor de bokeh kunnen gebruiken bijvoorbeeld? Totaal andere foto uiteraard.
Ik had daar op dat moment de lens niet echt voor (bokeh), en al helemaal niet de tijd. Deze kwamen in rap tempo aanlopen, stonden even stil en waren een paar sec later alweer weg. Ik ben allang blij dat ik de camera op tijd aan had gezet en ik ze op de foto had gekregen 8)
- Foto 11: Interessante foto! Dat gebouw staat er goed op, en doet voor mij ook wel iets. Ook het zebrapad en de felle gele kleur helpt. Wel jammer dat de personen niet scherp zijn.
Het is wellicht te merken dat ik normaal andere dingen fotografeer, ipv bewegende mensen :+. Ik hoef meestal niet echt op de sluitertijd te letten (iig niet op hele korte). Schiet meestal met Aperture Priority, waar ik me zelden zorgen maak om sluitertijd. Dit was ook weer zo'n geval, waarbij het ook nog eens een handmatige lens was met diafragma ring. Persoonlijk vind ik die bewogen mensen ook altijd wel leuk, dus ik stoorde me er ook niet aan :)
- Foto 12: Doet mij niet zoveel. Was mooi geweest als er iemand aan het eind van de steeg liep/stond voor wat extra spanning.
Dat is ook zo. Er lopen zelfs 2 mensen! Maar ook hier zijn ze aardig bewogen ;)
- Foto bonus: Eigenlijk best leuk, alleen is het niet zichtbaar genoeg wat er achter het raam gebeurd met de reflectie. Ingezoomd of CPL filter was hij beter geweest
Ik heb deze foto puur en alleen genomen vanwege de muurschildering. Inzoomen was dus absoluut niet mijn bedoeling, want dan stond de muurschildering niet in geheel op de foto en het kon me ook een worst wezen wat er binnen gebeurde op dat moment. O-) Al kijken ze wel naar de camera, dus dat had ook een leuke foto kunnen zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53

Karel V

Een simpele ziel

1. Nog het één (de voetgangers, bij voorkeur lager standpunt/door de knieën) nog het ander (de reclame=camera omhoog kantelen) springt er uit. Ik vind het een oké foto. Netjes gekaderd, prima belicht.
2. Sterke plaat, vind ik fijn om te zien. De auto zorgt voor dynamiek en de vrouw rechts houdt je foto in evenwicht. Het zebrapad staat er netjes op door het iets naar beneden gerichte standpunt. De ingang van het winkelcentrum is jammer genoeg niet centraal, maar ik vind dat hier een logische keuze gezien de stoplichten de foto nu netjes kaderen.
3. Deze zou ik links, rechts en boven croppen. Door je standpunt heb je de focus iets meer op de winkel gelegd dan op de wachtende mensen. De etalage vind ik met de gebraden vogels even boeiend als de wachtende mensen. Lijkt mij een prima keuze zo. Ik vind dit één van je prettigere foto’s om te zien.
4. Sorry, mist voor mij contact met de mensen. Heeft weinig creatiefs. Technisch in orde.
5. Lager standpunt had de foto kunnen versterken. Mist ook hier contact met je onderwerp. Op zich netjes gekaderd, maar te afstandelijk. Overigens als dit je eerste poging is om mensen op straat te fotograferen nog best netjes gedaan.
6. Hier vind ik het hogere standpunt fijn wegkijken. Vooral vanwege de Chinese tekst op de weg en omdat het netjes uitlijnt met de bioscoop-reclame (Charlie Chaplin) op de achtergrond. Die combinatie van Westers en Chinees vind ik verrassend. Qua kadering had ik liever wel de hele tekst op het wegdek gehad en vind ik de straat links overbodig. Maar waarschijnlijk had je hier ook niet de mogelijkheid om op deze hoogte naar rechts te stappen en beter te kaderen.
7. De man maakt contact, dat maakt hier je foto. Ik vind de foto wel van te hoog geschoten, de afstand te groot en de compositie te wijd/rommelig. Ik kan me voorstellen dat je het een unieke ervaring vind om deze groep zichzelf snel verplaatsende mensen te fotograferen. De kijker ziet een verstild beeld en is meteen veel kritischer. Die heeft geen context en dat maakt straatfotografie soms ook frustrerend. Je moet zo ontzettend snel zijn en vaak ben je al te laat als je het moment waarneemt en voordat je de camera ingesteld en wel foto klaar hebt. Eigenlijk is het continue vooruit kijken. Dat lukt het beste als je ergens al aanwezig bent en op een situatie wacht. Laat dat nu net niet zo geschikt zijn voor een vakantie in een vreemd land samen met de vrouw…
8. Ook hier ligt de focus op zowel de reclame als de busjes waardoor er geen duidelijk onderwerp uitspringt. Een zoomlens zou hier geholpen kunnen hebben.
9. Mijn aandacht gaat wel vooral naar de reclame en wat dat betreft zou een kortere dof fijner zijn geweest. Dan was de menigte een blurry achtergrond dat context toevoegt aan de borden. Ik denk echter dat je vooral de menigte wilde fotograferen en zo wordt je doorkijkje nu geblokkeerd. Dat is ergens jammer. Toch vind ik het nog steeds een fijne foto en indrukwekkend hoe de menigte door elkaar krioelt. Dat heb je duidelijk over weten te brengen met je foto.
10. Een mooi contrast met je vorige foto. Goede afwisseling en een sfeervol beeld met al die vlaggen en de daarmee in contrast relatief rustige straat. Hier vind ik vooral die bakken aan de zijkanten van de straat interessant. Het lijkt wel bedoelt als een soortgelijke winkelstraat als in de foto hierboven. Als voedingskasten voor al die marktkraampjes.
11. Wel of geen voetgangers ben ik nog niet overuit. Ik vind ze niet vervelend. Mijn aandacht gaat hier vooral naar dat afgebladderde gebouw met al die nummers op de ramen. Enorm in contrast met het moderne gebouw daarachter. Ik vind de het lijnenspel het beeld extra versterken.
12. Het grijs is dichtgelopen met de gebouwen in de achtergrond. Toch stoort dat mij niet zo al had ik de focus denk ik nog meer gelegd op het afval op de straat door een krappere compositie. Ik vind dat afval hier het meest sprekende deel van je foto.
13. De bonus foto vind ik super vet. Oké, ik ben dol op stripfiguurtjes. Ik zou strakker kaderen. Links alleen de muur en dan tot voor de deurpost. De putdeksel zijn hier geen onderwerp en die kun je alsnog met een croppen wegwerken. Dan blijft een hele cleane foto over. Die vrouw achter de ramen lijkt naar je te kijken en de reflectie in het raam van dat grauwe gebouw vind ik ook interessant, alsof het een vrij obscure buurt is die opgevrolijkt wordt met wat tekeningen. Iets wat je in achterbuurten van grote steden wel vaker ziet.

Overall geef je een duidelijke sfeerimpressie van Hongkong. Je foto’s missen hier en daar nog wel wat oogcontact met de mensen maar als je zo doorgaat ontwikkelt dat zich vanzelf. Leuke serie, fotografisch minder spectaculair dan je vorige, maar wat mij betreft minstens even interessant om te bekijken.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb naar de serie als geheel gekeken en wat mij stoort is dat bij de eerste foto's mijn hersenen zeggen dit is 's nachts ik door de HDR niet zie, ik mis de sfeer een echt onderwerp waar ik naartoe getrokken wordt. Over het geheel vindt ik de foto's erg vlak geworden door de post processing.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:04
Erg toffe serie! Vooral 1, 2 & 9 sttan me erg aan.

Bij de eerste vind ik de witte Nike tas wel afleiden van hrt geheel. Daarnaast staat een deel van de nabewerking me niet aan. De kleuren vind ik wel mooi, maar de foto’s lijken nogal vlak en soms lijkt het alsof er soms een halo/kring om mensen heen zit. Bijvoorbeeld bij die vrouw met de getreepte trui in foto 7 zie je het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Alle foto’s bij elkaar samengevat: een duidelijke eigen stijl: kleuren iets oversaturated. Contrastrijk. Er gebeurt veel daardoor. Foto 12 is voor mij wen goeie combi van rust met wat die kleuren die de foto speels maken

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Bedankt voor de feedback allemaal! d:)b d:)b

@Karel V Thx man, llekker uitgebreid. :) Contact met mensen mist soms inderdaad wel een beetje. Veel foto's zijn gewoon genomen terwijl we van A naar B liepen in de stad, dus ik wilde niet overal lang stil staan om te observeren en te wachten op een beter moment, dus dat aspect komt wat minder naar voren. M'n vriendin is al aardig geduldig als het om mijn vakantie foto's gaat... (y)

Toch vind ik zelf ook juist die foto's waar ze je niet in de gaten hebben ook wel wat hebben. ( :+ )

@Frogmen Ik ben wellicht wat (te) fanatiek geweest met de clarity slider, wat je misschien aan HDR doet denken. Want alle foto's zijn single exposures, nergens zijn specifieke HDR technieken gebruikt. Ik heb de originele belichting er eens bijgehaald van die avond foto's, en heel veel verschil zit er niet in qua belichting hoor :). Het is gewoon heel licht in sommige gebieden daar vanwege al die oplichtende uithangborden etc. Bij foto #2 wel geprobeerd de highlights terug te brengen, want die reclameborden waren flink overbelicht (nog steeds).

@MRIdev Thx! Ik neem aan dat je foto #6 bedoelt met die vrouw in gestreepte trui? :) Ik kan niet echt een halo ontdekken eerlijk gezegd.. Ik zie wel wat onder haar kin, maar dat was al een beetje zo in de onbewerkte foto eigenlijk. Wat zou jij doen om de foto's minder vlak te laten ogen trouwens? Met vlak doel je op te weinig contrast? Ik heb zelf weinig aan contrast sliders gezeten, soms klein beetje in de min gezet, maar wel weer veel aan clarity slider gezeten, wat het contrast weer wat verhoogd.

Je bent echter al nr 2 die de foto's vlak noemt, dus wellicht dat ik daar wat aan kan verbeteren. Tips zijn welkom!

@Younes Hi, ik snap wat je bedoelt met kleuren en drukte, maar dat hoort nu eenmaal bij Hong Kong's stadgezicht, zou ik zeggen. Het komt in de avond nog veel meer naar voren, als de lichten aangaan, maar de hele stad is een verzameling van oude, grauwe gebouwen die volgegooid zijn met felle reclameborden en lichten. In ieder geval op ooghoogte, maar in sommige gebieden gaat dat door tot aan het dak, bij wijze van. De marktjes zijn een grote regenboogshow aan goedkoop spul, etc. Ik heb overigens ook niet gek veel met de kleursaturatie gedaan, meestal iets van +3 ofzo. Het is gewoon kleurrijk (helaas? ;) )

Dat gezegd hebbende zijn er in de buitenwijken gelukkig ook nog wat rustiger ogende gebieden hoor. Mijn schoonouders wonen in Tai Po, waar weinig heel spannends te beleven is, maar nu op mijn zoveelste trip vond ik dat eigenlijk wel even heerlijk. Veel minder mensen en net even wat meer groen, water (en frisse lucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:04
@Sjekster Inderdaad nummer #6. Halo is misschien het verkeerde woord, maar zoals de foto op Tweakers staat lijkt er toch iets van een rare rand om de vrouw heen te zitten, deze lijkt echter stuk minder/verdwenen op de vergrote versie. Op die kleine foto lijkt het zo'n zwarte rand zoals bij oude films die vaak zichtbaar was alleen minder scherp.

Dat vlakke vind ik voornamelijk voorkomen bij de foto's met veel kunstlicht, Zelf wat geprobeerd, maar ik denk een beetje hetzelfde effect te krijgen door flink aan de schaduwen en helderheid te trekken. De hand van die man in #3 komt voor mij ook onnatuurlijk over. Gevoelsmatig lijkt me dat die wat donkerder moet zijn.

Deze foto (https://www.flickr.com/ph...460854837/in/photostream/) is wel heel erg vet!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
Ja, ik zie wat je bedoelt, die flickr compressie doet wat rare dingen soms. Vooral scherpte is niet optimaal.

Fair enough, wellicht dat ik wat voorzichtiger met schaduwen en helderheid kan zijn.

Die gelinkte foto vind ik ook erg tof, maar is verre van origineel. Is een van de populairdere plekjes voor fotografen. Instagram staat er vol van. Toch wilde ik er gaan kijken en deze foto maken. Gedaan met die high res mode, dus je kan lekker inzoomen :).

Pagina: 1