PC voor videobewerking, inclusief randapparatuur (EUR 1500)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKran01
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-07 20:43
Mijn 8 jaar oude Sony VAIO laptop heeft het altijd goed gedaan, maar begint de laatste tijd toch wat kuren te vertonen. Daarnaast wil ik video’s gaan bewerken, maar mijn laptop kan deze amper afspelen, laat staan bewerken. Tijd voor iets nieuws.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de PC gaan gebruiken voor het bewerken van video’s die ik heb opgenomen met mijn Sony X3000 actioncam, geschoten in zowel Full HD als 4K. Mijn huidige software daarvoor is Cyberlink PowerDirector 15. Daarnaast het reguliere browsen, Excel, Word etc.

Gamen doe ik niet op de PC, daar heb ik mijn PS4 voor. Wellicht dat ik ooit de optie wil gebruiken om naar mijn Nvidia Shield te streamen, maar dat is nu niet aan de orde.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van 1.500 euro, inclusief Windows en randapparatuur. Iets erboven mag wel, mits hier een goede reden voor is te noemen. Budget is exclusief verzendkosten, assemblage doe ik samen met een vriend.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een muis is aanwezig, verder zullen alle componenten en randapparatuur moeten worden aangeschaft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 214,-€ 214,-
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 139,-€ 139,-
1Asus Republic Of Gamers Strix GeForce GTX 1050 Ti OC 4GB€ 204,99€ 204,99
1Fractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1BenQ PD2500Q Grijs, Zwart€ 282,90€ 282,90
1Microsoft Windows 10 Home (alle talen) 32/64bit, Retail€ 114,95€ 114,95
1Sharkoon PureWriter Kailh Blue€ 67,90€ 67,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 161,95€ 161,95
1BitFenix Formula Gold 450W€ 62,-€ 62,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.407,54

Processor
Het idee om een desktop samen te stellen bestaat al een tijdje, en heb dus ook al een en ander uitgezocht op internet en de topics hier gevolgd. Voor videobewerking zie ik regelmatig AMD Ryzen voorbij komen. De Ryzen 2600X lijkt mij dan een goede allround processor. Ik heb hier voor de X gekozen, omdat deze zijn capaciteit zo goed mogelijk gebruikt en dus geen overklokken is benodigd.

Wel twijfel ik nog of ik de ruimte in het budget moet gebruiken voor de aanschaf voor een Ryzen 2700 (X).

Moederbord
Gezien mijn activiteiten op deze PC lijkt mij de nieuwe B450 serie voldoende. De MSI Gaming Pro Carbon AC heeft de betere audio chipset, heeft onboard Wifi, en lijkt op basis van reviews wat beter te koelen dan de andere moederborden. De onboard Wifi vind ik handig, omdat ik op het moment nog geen bedraad netwerk heb liggen.

Geheugen
Deze set van Corsair zie ik veel voorbij komen in andere builds, en zie ook goede reviews erover. Zou het helpen om sneller geheugen aan te schaffen om de 2600X beter tot zijn recht te laten komen (en dan de 2700 (X) te laten vallen)? Of zou dat de prijs niet waard zijn gezien het verschil in prestaties?

Videokaart
In de diverse Best Buy Guides zie ik regelmatig de GTX 1050 Ti voorbij komen als ondersteuning bij videobewerking. En aangezien ik niet game, lijkt mij meer niet nodig. Ik heb voor deze ASUS gekozen, omdat deze in de reviews als een van de snellere en stillere kaarten naar voren komt.

Opslag
De 500GB SSD lijkt mij voldoende voor Windows, software e.d. en voor het tijdelijk opslaan van de videofiles. Ik heb daarnaast nog een NAS draaien waar de video's na bewerking op zullen belanden.

Voeding
Deze voeding gekozen omdat deze veel wordt aangeraden in de diverse builds die ik hier voorbij zie komen. Modulair is voor mij geen pré.

Scherm
Ik heb gekozen voor dit scherm van Benq, aangezien deze WQHD is, op een mooi formaat scherm en daarmee meer futureproof is. Daarnaast maak ik duikvideo’s, dus getrouwe kleuren vind ik daarbij belangrijk. Door de fabriekskalibratie van dit scherm denk ik dat dit wel goed moet zitten. De reviews zijn alleen wel wat beperkt. Schijnt ook een betere bouwkwaliteit te hebben dan de Dell U2518D, de runner-up.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, ik sta open voor alle merken, mits deze kwalitatief goed zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige laptop lijkt op te stijgen als ik alleen al YouTube open, dus als het kan, graag een relatief stil systeem. Daarnaast zou het mooi zijn om het systeem voor de komende jaren te kunnen gebruiken. 8 jaar is een lange tijd, maar voor tenminste de komende 4 jaar zou mooi zijn.

Ga je overklokken?
Niet mee bekend, en voor de Ryzen X series schijnbaar ook niet nodig, gezien de (schijnbaar) minimale prestatiewinst. Overklokken is dus niet mijn intentie.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen in het samenstellen van een gebalanceerd systeem, en mee kunnen denken over de geschiktheid van de verschillende onderdelen. Zouden jullie andere onderdelen aanraden?

Daarnaast heb ik nog wat twijfels over het volgende, en zou graag jullie mening daarover willen horen:
  • Ryzen 2700 (X) i.p.v. Ryzen 2600X: ik kan de ruimte in het budget hiervoor gebruiken, maar is het het verschil in prijs waard?
  • Sneller geheugen voor de Ryzen 2600X: ik kan de ruimte in het budget ook gebruiken voor sneller geheugen, maar ook hier, zou dat veel uitmaken?
  • Een aftermarket koeler: ik weet dat de koeler voor de Ryzen 2600X prima voldoet, maar zou een betere koeler de Ryzen 2600X beter laten presteren i.v.m. XFR2 en Precision Boost?
Gezien het budget kan ik helaas maar 1 van deze opties doen, of het geld in mijn zak houden voor latere upgrades.

Ik hoor graag jullie feedback. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05
Lijkt goed over nagedacht te zijn en ziet er erg goed uit, ik zou wel voor de 2700 (x) gaan, Powerdirector 15 heeft blijkbaar erg goede multicore (en Nvidia GPU) support. Stockkoeler is idd goed genoeg. Als je op een bepaald budget zit zou ik daar alvast niet over twijfelen.

Windows 10 kan je wel kopen op een of andere key site en dan kan je daar het verschil op uitsparen. Dat is trouwens legaal. Zelf aangekocht op Kinguin.net maar er zijn er vast nog andere ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Inrage op 08-08-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
tis jammer dat benchmarks en info mbt tot de wat goedkopere edit apps zo schaars zijn.

zo zie ik dat powerdirector ook quicksync gebruikt maar als er ook encoding via de losse gpu plaatsvind dan hoef je niet perse voor een intel te gaan..

los van hoe goed deze software schaalt met threads..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tailp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 18:24
Zoals Inrage ook al zegt: koop een losse OEM key, scheelt je alvast 80 euro, als het niet meer is.

Voor video bewerking wil je meestal zoveel mogelijk threads hebben (tot een bepaald punt), persoonlijk zou ik dus ook kiezen voor een 2700(X).

Misschien zou je nog een klein m.2 ssd'tje kunnen toevoegen voor je Windows installatie? Dan heb je de volle 500GB SSD voor je projecten, Dit is ook meteen gunstig voor I/O en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-07 20:24
Sneller geheugen heb je al voor een paar euro bovenop jouw gekozen geheugen; pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

De 2600X is helaas sinds een aantal dagen een stuk duurder geworden, de 2600 non X is zo gezien op dit moment een stuk interessanter.
Een 2700 is ook geen slecht idee, die extra cores en threads kunnen wel van pas komen in jouw situatie, dan heb je ook nog de 2700X welke wat hoger geklokt is en wordt geleverd met een erg goede koeler ( voor boxed zijnde )

Op Windows kun je heel makkelijk geld besparen door zo'n key te kopen op verschillende online websites.
Het is echter de vraag of het legaal is, je weet niet waar het vandaan komt en/of de key wellicht in de toekomst wordt geblacklist en Windows dus gaat aangeven dat je een illegale Windows versie draait.
Mocht er iets mis gaan ben je dus afhankelijk van de verkoper van de key.

Nog een andere optie is door Windows te installeren maar geen key op te geven in het installatiemenu.
Uiteindelijk krijg je dan een volledig functionerende Windows, echter kun je je persoonlijke instellingen niet aanpassen ( thema van vensters e.d. ) en krijg je zo af een toe een melding rechts onder in het meldingenscherm.
Voor de rest dus volledig te gebruiken en het kost je geen rode cent, eventueel kun je later dan alsnog besluiten een key of retail versie te kopen.

Voor de rest zou het moederbord wellicht nog wel wat goedkoper kunnen, toetsenbord lijkt me ook wat prijzig voor wat je krijgt.
Voeding zou ik naar pricewatch: Corsair RM550x (2018) doen mits dat nog binnen je budget past, op langere termijn is dat een goede investering t.o.v. goedkopere alternatieven.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKran01
maratropa schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:09:
tis jammer dat benchmarks en info mbt tot de wat goedkopere edit apps zo schaars zijn.

zo zie ik dat powerdirector ook quicksync gebruikt maar als er ook encoding via de losse gpu plaatsvind dan hoef je niet perse voor een intel te gaan..

los van hoe goed deze software schaalt met threads..
Ik heb er inderdaad ook naar gezocht, ook op het forum van Cyberlink wordt er weinig over gesproken. Volgens de specs zou PowerDirector om wel goed om moeten kunnen gaan met multicores (merk in het midden gelaten).
Tailp schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:51:
Misschien zou je nog een klein m.2 ssd'tje kunnen toevoegen voor je Windows installatie? Dan heb je de volle 500GB SSD voor je projecten, Dit is ook meteen gunstig voor I/O en dergelijke.
Wat zou dit dan betekenen voor de I/O en wat zou je aanraden qua SSD?
JohanNL schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:34:
Sneller geheugen heb je al voor een paar euro bovenop jouw gekozen geheugen; pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
Deze staat helaas niet op de QVL van het moederbord, dus weet niet zeker of dit dan gaat werken?
JohanNL schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 15:34:
Voor de rest zou het moederbord wellicht nog wel wat goedkoper kunnen, toetsenbord lijkt me ook wat prijzig voor wat je krijgt.
Welk moederbord zou jij aanraden, met vergelijkbare prestaties / opties? Of voor het toetsenbord?

Op basis van jullie feedback heb ik nu in ieder geval de 2600X vervangen voor de 2700X en de voeding aangepast. Windows zal ik aankijken hoe dat gaat, ik dacht altijd dat die licenties niet legaal waren.

De build is nu als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 314,90€ 314,90
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 137,50€ 137,50
1Fractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1BenQ PD2500Q Grijs, Zwart€ 282,90€ 282,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 161,95€ 161,95
1Corsair RM550x (2018)€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.416,99

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tailp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 18:24
MKran01 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:15:

[...]

Wat zou dit dan betekenen voor de I/O en wat zou je aanraden qua SSD?
Disk I/O heeft, onder andere, te maken met lees en schrijf acties, als Windows bijvoorbeeld updates aan het installeren is, gaat dat ten koste van je disk performance.
Met SSD's is dit overigens minder erg/merkbaar als met harddisks, maar als je toch het budget hebt... :)

Volgens de specs van je moederbord https://www.msi.com/Mothe...O-CARBON-AC/Specification kun je beide typen (M.2 NVMe en M.2 SATA) hebben.

Samsung SSD's staan op het moment hoog aangeschreven, dus, gezien je budget, bijvoorbeeld deze:
https://tweakers.net/pricewatch/587821/samsung-960-evo-250gb/specificaties/

Overigens; 65 euro is lang niet gek voor mechanisch toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnb1234
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-07 08:12
Tailp schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:21:
[...]
Samsung SSD's staan op het moment hoog aangeschreven, dus, gezien je budget, bijvoorbeeld deze:
https://tweakers.net/pricewatch/587821/samsung-960-evo-250gb/specificaties/
Een Crucial MX500 Ssd is ook prima, en levert je een kleine besparing op, wat je weer ergens anders op kunt besteden.
EDIT: De Samsung 960 is een M.2 ssd. Dom van me..

Kies liever voor de pricewatch: Samsung 970 Evo 250GB. Is nieuwer en nog net iets sneller.

[ Voor 18% gewijzigd door stijnb1234 op 09-08-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKran01
Ik heb de Samsung 970 EVO toegevoegd aan het lijstje, en volgens mij ben ik dan klaar zo qua componenten en binnen budget. Dan kan ik ze gaan verzamelen en gaan bouwen. Dank jullie wel voor de hulp!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 314,90€ 314,90
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 137,50€ 137,50
1Fractal Design Meshify C€ 71,19€ 71,19
1BenQ PD2500Q Grijs, Zwart€ 282,-€ 282,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 159,90€ 159,90
1Corsair RM550x (2018)€ 87,-€ 87,-
1Samsung 970 Evo 250GB€ 87,98€ 87,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.498,31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@MKran01 ik zou er niet 2 ssd's in zetten, ga gewoon voor 1 grote van 1tb ofzo als dat kan. Die zijn vaak nog sneller ook. Die ssd is snel zat voor wat je wilt doen, ook om vanaf te editen. Alleen als je echt met hele zware video formaten werkt wordt de opslag kritisch. De meeste mensen werken met h264/hevc en dat is echt niet snel zwaar op de opslag wegens de extreme compressie..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MKran01
maratropa schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:05:
@MKran01 ik zou er niet 2 ssd's in zetten, ga gewoon voor 1 grote van 1tb ofzo als dat kan. Die zijn vaak nog sneller ook. Die ssd is snel zat voor wat je wilt doen, ook om vanaf te editen. Alleen als je echt met hele zware video formaten werkt wordt de opslag kritisch. De meeste mensen werken met h264/hevc en dat is echt niet snel zwaar op de opslag wegens de extreme compressie..
Zal inderdaad in h264/hevc formaat zijn, en als 2 SSD's geen real life voordeel hebben ,dan kan ik het beter laten zitten. Ik denk dan nog even na of ik er van 1 TB in zal zetten of niet. Dank je wel in ieder geval!
Pagina: 1