Vraag mbt nieuw aangeschafte GTX 1060 6GB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPotato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 21:58
Hallo mede-tweakers,

Ik heb enkele dagen geleden een MSI GTX 1060 6GB aangeschaft.

Deze heb ik in een oud systeem geplaatst maar met nog wel redelijke specs om te gamen lijkt mij.

Namelijk een P7P55D moederbord, core i7 860, 16GB DDR3, SSD van Samsung 500GB, een Corsair 550 Watt voeding.

Ik kom vanaf een GeForce 750 Ti. Met Overwatch merkte ik direct dat de framerate 2.5x zo hoog lag.

Echter bij World of Warcraft (1080p) is setting 7 al niet super goed (60-80fps in rustige gebieden) maar op 9 of 10 zakt hij in tot 30fps terwijl volgens Task Manager zowel CPU als GPU niet veel aan het doen zijn, max. 25% of zo. Deze framerates haalde mijn 750 Ti in dit systeem ook zonder problemen.

Zelfde in Guild Wars 2, framerates van nog geen 40-45 in het algemeen, ook in buitengebieden. Wederom dezelfde framerates als op mijn oude 750 Ti.

Kan het zijn dat mijn CPU toch de bottleneck vormt?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Laat taakbeheer op de achtergrond draaien en ga de spellen spelen. Zit er iets op 100%, heb je de bottleneck te pakken.

[ Voor 16% gewijzigd door pjot1 op 08-08-2018 12:43 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:11
Cpu zal die 1060gtx zeker tegen houden, en WoW is een meer cpu intensieve game

Dan zal je veel sneller merken dat je cpu niet mee kan komen, met die snellere kaart.

Met een GPU intensieve game, zal je dat minder merken.

Je kan zo te zien helaas de cpu geen overclock meegeven?
Als het beter word met een overclock heb je het probleem te pakken.

Ik zou zeggen tijd voor een nieuw systeem als je de mogelijkheden hebt, zeker doen.

Want met je huidige systeem zal niet .Het
optimale uit die kaart halen helaas.

[ Voor 47% gewijzigd door freaky35 op 08-08-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-10 20:14
MMO's staan er om bekend dat ze veel van de CPU vragen. Vooral wanneer er veel spelers tegelijk op het scherm zijn.

Wil je dit oplossen, dan zal je je CPU moeten upgraden, wat ook een nieuw moederbord + RAM betekent. Ben je zo €350,- voor kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 19:23

Nemesizz

Untouchable

Setting 10 (of 9) is in veel gevallen zinloze verspilling van resources bij Warcraft.

Vooral de viewdistance is een killer voor je performance. Gewoon settings tweaken dat het er goed uit ziet en goed loopt ipv alles klakkeloos op 'ultra' of 'setting 10' zetten.

Ik heb zelf een GTX 1070 en die trekt setting 10 ook niet, ben toen vervolgens alles bij langs gegaan kijken wat de meeste impact had op framerate en dat zijn dus AA (Anti Alliasing) en View Distance. Die gewoon wat lager zetten en het zal waarschijnlijk prima lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPotato
freaky35 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:01:
Cpu zal die 1060gtx zeker tegen houden, en WoW is een meer cpu intensieve game

Dan zal je veel sneller merken dat je cpu niet mee kan komen, met die snellere kaart.

Met een GPU intensieve game, zal je dat minder merken.

Je kan zo te zien helaas de cpu geen overclock meegeven?
Als het beter word met een overclock heb je het probleem te pakken.

Ik zou zeggen tijd voor een nieuw systeem als je de mogelijkheden hebt, zeker doen.

Want met je huidige systeem zal niet .Het
optimale uit die kaart halen helaas.
Bedankt voor de reacties iedereen.

Gebruiken games als WoW of GW2 dan maar enkele cores of zo? Omdat de CPU belasting niet echt boven de 30-40% uit komt evenals de GPU.

Maar ik ben toch al naar een nieuw systeem aan het kijken, ga er nu meer vaart mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ja de algemenbelasring zal 30a 40 % zijn. Echter WOW maakt maar gebruik van 1 of 2 cores.

Dus kijk met bv MSI Afterburner welke cores belast word. Zet wel die OSD aan in de instellingen in MSI afterburner anders zie je nog niet wat ingame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPotato
freaky35 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:02:
Ja de algemenbelasring zal 30a 40 % zijn. Echter WOW maakt maar gebruik van 1 of 2 cores.

Dus kijk met bv MSI Afterburner welke cores belast word. Zet wel die OSD aan in de instellingen in MSI afterburner anders zie je nog niet wat ingame.
Of ik nou setting 7 of 10 kies, alle CPU cores en threads (8 totaal) en de GPU komen niet boven de 30-40% uit, individuele CPU cores max. 40-50% of zo.

Maar als een nieuwe CPU/mobo/RAM het probleem oplost ga ik zeker vaart hiermee maken.

Misschien een noob-vraag maar kan ondanks deze statistieken het toch een CPU bottleneck zijn of omdat WoW zo’n oude engine heeft?

[ Voor 10% gewijzigd door SuperPotato op 08-08-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ik zie vooral dat het de game zelf ook is die het probleem is. Wat ik vooral zie is dat mensen last hebben van fps drops ect, maar daar schijnt weinig aan te doen te zijn. Je zou eventueel nog settings kunnen aanpassen.

En maakt dus niet uit met welke hardware je speelt

De cpu is sowieso een bottleneck voor die kaart, dat wel, maar zo te zien komt dit vooral in jouw geval ook door de game zelf.

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 08-08-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 09:36

--MeAngry--

aka Qonstrukt

SuperPotato schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:18:
[...]

Of ik nou setting 7 of 10 kies, alle CPU cores en threads (8 totaal) en de GPU komen niet boven de 30-40% uit, individuele CPU cores max. 40-50% of zo.

Maar als een nieuwe CPU/mobo/RAM het probleem oplost ga ik zeker vaart hiermee maken.

Misschien een noob-vraag maar kan ondanks deze statistieken het toch een CPU bottleneck zijn of omdat WoW zo’n oude engine heeft?
Het ligt niet persé aan de oude engine van WoW, maar wel omdat deze maar weinig threads draait. En door hyper threading wordt niet persé 100% per fysieke core effectief gebruikt, daardoor heeft niet 1 thread het 100% druk en blijft je systeem met multitasking sneller aanvoelen. Worden er door een spel maar 2 threads belast, dan verdeelt de CPU dit vaak over 4x 50% als ie dat efficient kan doen. Een thread wisselt dus constant tussen cores. Zo wordt de warmte over je CPU beter verdeeld.

Voor hogere WoW performance heb je echt een CPU nodig die efficiënter per core is. Een i7 860 is dan wel echt verouderd.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPotato
Bedankt voor de reacties iedereen, ik ben wel wat wijzer geworden.

Ik ga binnenkort een full upgrade doen qua moederbord en CPU en nog wat zaken, was ik al van plan, nu wat eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:11

Umbrah

The Incredible MapMan

WoW heeft niet zo zeer een oude game-engine, die hebben ze redelijk bij de tijd gehouden tot het punt dat er nu zelfs DX12 is (installeer de laatste nVidia driver -- vorige week nog een uitgekomen, nVidia heeft wat meer moeite met DX12 dan AMD). DX12 draagt al wel wát bij aan multi-tasking. Voor WoW zijn addons (die soms juist in compatible mode draaien) heel erg bepalend voor de performance. En die draaien (net zoals de UI) allemaal helaas nog op hetzelfde thread...

Dus ja, ik ga wel mee met het adviseren van een nieuwe CPU met een hogere ST performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-10 04:29

Eren

Boss of this gym

Je CPU is de bottleneck. Oudere spellen die gebruiken meer CPU dan de GPU.

4HEad

Pagina: 1