Ik wil een pulserende druk aanbrengen in een vloeistofsysteem. Zoals de titel aangeeft, ben ik op zoek naar een oplossing voor een aandrijving. Voorlopig denk ik dat een injectiepoort met een spuit de makkelijkste oplossing is, maar ik kan eens kijken naar een constructie met een pulskamer met daaroverheen een opgespannen siliconenmembraan dat ingedrukt kan worden.
Edit: Er is reeds een pulsvrije vloeistofcirculatie aangedreven door een pulsvrije pomp. Hierbovenop wil ik een controleerbare pulsdruk aanbrengen. Het doel is om kunstmatige bypassbloedvaten langdurig aan een pulsdruk te onderwerpen. Het bloedvat fungeert als elastisch lichaam in het systeem dat van volume kan veranderen en tegelijkertijd een tegendruk creëert.
Er zijn echter een aantal moeilijkheden bij mijn project:
Edit: Er is reeds een pulsvrije vloeistofcirculatie aangedreven door een pulsvrije pomp. Hierbovenop wil ik een controleerbare pulsdruk aanbrengen. Het doel is om kunstmatige bypassbloedvaten langdurig aan een pulsdruk te onderwerpen. Het bloedvat fungeert als elastisch lichaam in het systeem dat van volume kan veranderen en tegelijkertijd een tegendruk creëert.
Er zijn echter een aantal moeilijkheden bij mijn project:
- Kracht: een injectiespuit of zuigerstang zal enige wrijving ondervinden, daar de afdichtingsringen wrijving veroorzaken. Daarom heb ik een aandrijving met redelijk wat kracht nodig. De vloeistofdruk zelf is niet zo bijzonder hoog, en ik denk in vergelijking met de wrijvingskrachten verwaarloosbaar. Pulsen worden gemaakt tussen 80 en 120 mmHg.
- Snelheid: Het moet redelijk snel gebeuren: frequentie is 60 bpm. (Normaal hartritme)
- Tijd: Het moet voor een lange tijd werken. Denk hierbij aan dagen (of zelfs weken).
- Lineaire actuator: De meest voor de handliggende en simpele oplossing. (Zoals jullie waarschijnlijk al uit de eenheden hebben opgemerkt, heb ik geen achtergrond in werktuigbouwkunde. Hoe minder mechanische bewegende delen, hoe beter voor mij.
) Echter, ik heb 0 ervaring met lineaire actuatoren, dus wilde ik jullie vragen naar aankoopadvies. Kan ik de snelheid van een actuator met een PWM-signaal controleren? En zoja, voldoet een Arduino motor shield met een npn 12V schakeling voor de aansturing? Zijn er actuatoren die snel in- en uitschuiven kunnen?
- Roterende servo via krachtmoment: Met een paar scharnierpunten is dit weer om te zetten in een lineaire beweging. Ik heb in principe geen rotatie van meer dan 180 graden nodig. Echter, zijn er servo's met een hoog krachtmoment? Hoe precies kan ik servo's bewegen? Gaat dat met een discreet aantal stappen zoals bij een stapmotor?
- DC/AC motor met krukas Nadeel is dat ik alleen sinusoide kan maken. Het liefst kan ik de pulsvorm enigszins controleren. Dit is ook waarom ik de puls zelf wil maken en niet door een vloeistofpomp wil maken.

[ Voor 7% gewijzigd door dvtxc op 08-08-2018 10:25 ]
Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM