Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:29
Beste mede Tweakers,

Op E-bay zie ik een aantal Intel Xeon X5482 processors te koop staan, zoals deze:
https://www.ebay.nl/itm/I...4b1cd0:g:jN4AAOSwinVZq~SG

Hierbij staat aangegeven dat deze geschikt zijn gemaakt voor gebruik in een LGA775 socket.
Nu heb ik nog een computer staan waar een Intel Q9300 (Core 2 Quad) processor in zit.
Stel dat ik deze zou vervangen voor de Xeon en werkend krijg, zou er dan merkbaar prestatieverschil zijn?
De specificaties van de Xeon lijken mij wel beter.

Iemand die hier een antwoord op zou kunnen geven?

De overige specificaties van de computer zijn:
-AsRock P43D 1600Twins 1394
-8Gb Ram DDR3 geheugen
-Asus GTX 760 2Gb videokaart
-Samsung SSD 128Gb
-Windows 10

Beste antwoord (via Berpie74 op 08-08-2018 22:22)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17

Nemesizz

Untouchable

De Xeon heeft (door middel van het moederbord) vaak support van ECC (reg) geheugen, en support voor multi CPU. Beide van die dingen heb je niks aan op een consumenten bord want je hebt maar 1 socket en meeste borden slikken geen ECC geheugen laat staan ECC reg (geheugencontroller zit bij deze CPU's nog op het moederbord niet in de CPU zelf).

Bij oudere processors is ARK nog niet altijd heel uitgebreid, maar vaak zijn er nog wel wat meer verschillen tussen consumenten CPU's en workstation/server CPU's (zijn vaak een paar features, over het algemeen komen de CPU's redelijk overeen).

Maar zoals ik al eerder aangaf, zonder BIOS support en een forse TDP (de QX heeft 'slechts' 136W wat al fors is, de Xeon heeft 150W, vaak ligt het daadwerkelijk verbruik bij volle belasting wel hoger) is het ten zeerste af te raden. Want als ik het bord bekijk (ongekoelde mosfets) heb je redelijke kans dat het bord gewoon doorbrand, CPU meeneemt en dan is het weg centen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 17:53
Ik denk niet dat je er heel veel van gaat merken in de praktijk, bovendien is die E-bay processor erg duur bij ALI zijn ze goedkoper.
https://nl.aliexpress.com...f435a45&priceBeautifyAB=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Doe maar gewoon niet, zonde van het geld en zal weinig merkbaar zijn. Tijd om te sparen voor een echte upgrade denk ik. En dat kan best met een budget systeem. We zijn al veel generaties verder, dat instap modellen al stukken sneller zijn dan je huidige.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Ik zou het niet doen.

Het bord dat je hebt is een low-end bord, de Xeon heeft een TDP van 150W (best fors), volgens de CPU supportlijst word Xeon niet ondersteunt (dus grote kans dat die niet eens werkt, ookal zijn Xeon en C2Q redelijk vergelijkbaar).

Kun je beter kijken naar een gewone C2Q die wel support word...maar zelfs dan, spul is inmiddels zo oud, is eigenlijk de moeite niet meer waard om het geld in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
Bedankt voor jullie reacties.

Het moederbord ondersteund de Core 2 Extreme. Wat ik mij afvraag is, wat is het verschil tussen de C2Extreme QX9770 en de Xeon 5482? De specificaties zijn bijna gelijk.

Ik beschouw dit meer als een experiment, een nieuwe pc is al aanwezig. Maar mocht het lukken en er is wat prestatiewinst, dan zou dat leuk zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

De Xeon heeft (door middel van het moederbord) vaak support van ECC (reg) geheugen, en support voor multi CPU. Beide van die dingen heb je niks aan op een consumenten bord want je hebt maar 1 socket en meeste borden slikken geen ECC geheugen laat staan ECC reg (geheugencontroller zit bij deze CPU's nog op het moederbord niet in de CPU zelf).

Bij oudere processors is ARK nog niet altijd heel uitgebreid, maar vaak zijn er nog wel wat meer verschillen tussen consumenten CPU's en workstation/server CPU's (zijn vaak een paar features, over het algemeen komen de CPU's redelijk overeen).

Maar zoals ik al eerder aangaf, zonder BIOS support en een forse TDP (de QX heeft 'slechts' 136W wat al fors is, de Xeon heeft 150W, vaak ligt het daadwerkelijk verbruik bij volle belasting wel hoger) is het ten zeerste af te raden. Want als ik het bord bekijk (ongekoelde mosfets) heb je redelijke kans dat het bord gewoon doorbrand, CPU meeneemt en dan is het weg centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
Bord doorbranden zit ik eigenlijk niet op te wachten. De computer draait nu nog prima op Win10 en de kinderen spelen er Fortnite op.
Dan laat ik het maar mooi zo... Bedankt.
Pagina: 1