Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ADVIES: Mini - ITX desktop met beetje gaming op het oog.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RPGforYOU
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:35
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem is hoofdzakelijk gewone kantoor toepassing, mails lezen, browsen, Youtube , office applicaties enzo. Maar het moet ook een beetje kunnen gamen voor de kinderen van mijn nicht (fornite etc..) Ik vind het misschien wat gek om voor een dedicated GFX kaart te gaan en heb zelf al hieronder wat onderdelen samengesteld.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rekening houdend dat er nog wat randapparatuur zoals scherm en toetsenbord/muis zal moeten aangekocht worden max voor de desktop zou ik zeggen € 750.

componenten die ik heb opgesteld zijn de volgende:
Uit gebrek aan de nieuwe B450 chipset moederborden(Heb al eens rondgevraagd en ze flashen de bios voor een 15 euro meer. Dus dat is al positief zodat de 2(000) serie toch werkt.), moet zeker een SSD in de setup.

RECENT aangepast lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 144,50€ 144,50
1MSI B450I Gaming Plus AC€ 120,-€ 120,-
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 57,87€ 57,87
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 98,95€ 98,95
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 54,95€ 54,95
1WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB€ 98,85€ 98,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,12

Eerste configuratie lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 108,99€ 108,99
1Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB€ 145,95€ 145,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 62,-€ 62,-
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 91,-€ 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 610,31

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Uhm niet bepaald, ik zou de AMD 2400G nemen omdat daarmee enkele games op low kunnen gespeeld worden en budget vriendelijker is dan een stand alone gfx.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mini-itx form factor en zo stil mogelijk.

Ga je overklokken?
Misschien lichtjes maar niets wow is maar voor kantoor & spelletjes.

Wat verwacht je van ons?
Heb wat andere kijk op de hardware nodig, vandaar mijn topic naar de Tweakers community. Mensen die misschien met betere hardware komen of een andere kijk op dingen hebben. Hoor het graag, alvast bedankt!

[ Voor 25% gewijzigd door RPGforYOU op 07-08-2018 22:08 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
Neem een B450 bord wat je een biosupdate scheelt.
De SP10 is niet interessant. De pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W doet nagenoeg hetzelfde voor een veel lagere prijs. Of je neemt een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W welke buiten 50w veel kwaliteit toevoegt, ook tov de SP10. Is nog een kortere voeding ook dus makkelijker met inbouwen in de Nano S.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

B450 versie: pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
wat is de reden van 16gb RAM ? zelfs met een videokaart is (vaak) 8gb nu nog voldoende. in deze set is 8gb zat. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 07-08-2018 17:45 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• RPGforYOU
Uszka schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:30:
Neem een B450 bord wat je een biosupdate scheelt.
De SP10 is niet interessant. De pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W doet nagenoeg hetzelfde voor een veel lagere prijs. Of je neemt een pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W welke buiten 50w veel kwaliteit toevoegt, ook tov de SP10. Is nog een kortere voeding ook dus makkelijker met inbouwen in de Nano S.
Hackus schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:44:
B450 versie: pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
wat is de reden van 16gb RAM ? zelfs met een videokaart is (vaak) 8gb nu nog voldoende. in deze set is 8gb zat. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15
Ah B450 toch al beetje uit en beschikbaar super, dan ga ik inderdaad beter voor een B450 bordje. Reden wel uit eigen ervaring ... Beetje browser open en windows en ik zit al snel aan 6 GB ram. Als je daar dan de 2400G bijneemt die geen dedicated ram voor de spelletjes heeft ga je denk ik rap aan die 8GB limiet komen ... naar mijn mening. Haar kinderen spellen nu niet de meest intense spelletjes en de 2400G is nu geen game monster maar het moet toch iets kunnen spelen. :D Een dedicated GFX wordt direct een pak duurder imo.

• Uszka
Hackus schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:44:

Niet slim om de slechts 2 sloten van een mini-ITX te vullen met 8GB. Zo blijft er geen ruimte over voor een upgrade zonder al het ram te vervangen. Is het budget er voor 16GB, gewoon doen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RPGforYOU schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:48:
[...]

[...]

Ah B450 toch al beetje uit en beschikbaar super, dan ga ik inderdaad beter voor een B450 bordje. Reden wel uit eigen ervaring ... Beetje browser open en windows en ik zit al snel aan 6 GB ram. Als je daar dan de 2400G bijneemt die geen dedicated ram voor de spelletjes heeft ga je denk ik rap aan die 8GB limiet komen ... naar mijn mening. Haar kinderen spellen nu niet de meest intense spelletjes en de 2400G is nu geen game monster maar het moet toch iets kunnen spelen. :D Een dedicated GFX wordt direct een pak duurder imo.
als je budget het geheel toe laat.je moet wel ff berekenen wat totale kosten zijn. lijstje gaat van goedkoopste uit (ook Amazon en niet leverbaar) verder leuke set. jammer dat het formaat alleen in 2x DDR RAM te verkrijgen is ipv 4x. maar ja, tel alles bij elkaar en als het uit kan is het prima te doen.
zie trouwens ook dat de prijs van m.2 SSD is gezakt. dat is ook mooi meegenomen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11 19:29
Niet helemaal ontopic en misschien ook niet wat je wilt horen maar ik snap de keuze niet helemaal voor itx en deze case? deze case is bijna matx formaat? met alle beperkingen van itx.

Ik heb zelf een kleine Lian Li Q11 maar ik zou het niet nog een keer doen omdat bijna geen enkele gpu past, uitbreiding mogelijkheden er bijna niet zijn en tot slot het allemaal duurder is.... is matx niets voor je?

• RPGforYOU
defiantxtc schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:08:
Niet helemaal ontopic en misschien ook niet wat je wilt horen maar ik snap de keuze niet helemaal voor itx en deze case? deze case is bijna matx formaat? met alle beperkingen van itx.

Ik heb zelf een kleine Lian Li Q11 maar ik zou het niet nog een keer doen omdat bijna geen enkele gpu past, uitbreiding mogelijkheden er bijna niet zijn en tot slot het allemaal duurder is.... is matx niets voor je?
Ah, ik sta open voor alle feedback! ;)

Reden waarom is omdat ze mijn mid tower gezien heeft en ze geen grote bak op hun bureau willen ... dus dan gaat het mini-itx moeten worden vrees ik. Ik weet dat de Fractal Nano niet de kleinste ITX case is maar heeft wel:

stoffilters,
silent padding voor en zij panelen,
wat ruimte voor airflow.

En deze case is wel 14cm langer dan uw Lian li, een dedicated GFX zal bij deze minder een probleem zijn maar budget gewijs denk ik niet dat het een goede keuze zou zijn. En uiteindelijk zal er toch een soort bak op de bureau moeten komen. :*)

• Uszka
In de Nano S past een flinke videokaart echter niet dikker dan 2 slots waar high-end kaarten vaak 2,5 slot dik zijn. Alternatief voor de Nano S zou de pricewatch: Thermaltake Core V1 Zwart kunnen zijn. pricewatch: Nanoxia Project S Mini staat fraai met een monitor er bovenop. Maar ja, die prijs hé!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uszka schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:37:
In de Nano S past een flinke videokaart echter niet dikker dan 2 slots waar high-end kaarten vaak 2,5 slot dik zijn. Alternatief voor de Nano S zou de pricewatch: Thermaltake Core V1 Zwart kunnen zijn. pricewatch: Nanoxia Project S Mini staat fraai met een monitor er bovenop. Maar ja, die prijs hé!
Ook mooie(irritante) groen balk vol in zicht :)

• Uszka
Hackus schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:51:
[...]
Ook mooie(irritante) groen balk vol in zicht :)
Kan je uit zetten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

betalen voor iets wat je uit zet, geld verspilling dus, kun je net zo goed een NUC kopen. Een Nvidia freak wil misschien zoiets op z'n slk.

• Uszka
Tja, hele volksstammen kopen een moederbord waarvan ze nooit alle features van gaan gebruiken of een voeding met dermate hoog vermogen dat je zou denken dat er 3 videokaarten in gaan komen. Dan valt één ledstripje nog wel mee.

• RPGforYOU
Uszka schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:37:
Nouw ja het is niet echt de bedoeling om er een dikke gfx in te zetten. Is voor nicht die er enkel wat mee browsed/youtube en mails checkt en dan haar kids die wat Fortnite enzo spelen. Met de 2400G is dit mogelijk ga niet zeggen ideaal maar ja. Als je er een GFX bij wilt moet je al rond de 1060 3GB of 570 4GB gaan zitten. das nog eens een goeje € 250 / € 300 euro erbij. Denk niet dat ze die extra's wilt geven aan betere performance voor de spelletjes van de kids. (Wil je de prestaties ook effectief gaan verbeteren tegenover de 2400G APU, de 560 & 1050(TI) zijn een beetje beter maar de extra $$$(200) niet waard.)

+ u case van Nanoxia is daar even € 150 case ... niet echt budget vriendelijk zou dan nog eerder voor een pricewatch: Fractal Design Core 500 gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door RPGforYOU op 07-08-2018 19:58 ]

• stijnb1234
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-11 16:19
RPGforYOU schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:21:
[...]

Nouw ja het is niet echt de bedoeling om er een dikke gfx in te zetten. Is voor nicht die er enkel wat mee browsed/youtube en mails checkt en dan haar kids die wat Fortnite enzo spelen. Met de 2400G is dit mogelijk ga niet zeggen ideaal maar ja. Als je er een GFX bij wilt moet je al rond de 1060 3GB of 570 4GB gaan zitten. das nog eens een goeje € 250 / € 300 euro erbij. Denk niet dat ze die extra's wilt geven aan betere performance voor de spelletjes van de kids. (Wil je de prestaties ook effectief gaan verbeteren tegenover de 2400G APU, de 560 & 1050(TI) zijn een beetje beter maar de extra $$$(200) niet waard.)

+ u case van Nanoxia is daar even € 150 case ... niet echt budget vriendelijk zou dan nog eerder voor een pricewatch: Fractal Design Core 500 gaan.
Fortnite kun je prima runnen met een Gtx 1050 (van ong. €150,-). Mijn broertje heeft die ook, en hij kan gewoon op de standaard instellingen prima spelen. Wel is er echt 8GB nodig om Fortnite goed te runnen. En idd, voor een beetje gamen is het die euro's in deze situatie niet waard.

Maar goed, in dit geval kun je met een Ryzen 5 2400G ook prima Fortnite spelen, maar natuurlijk niet op alle High instellingen.

[ Voor 7% gewijzigd door stijnb1234 op 07-08-2018 20:27 ]

• RPGforYOU
stijnb1234 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:24:
[...]

Fortnite kun je prima runnen met een Gtx 1050 (van ong. €150,-). Mijn broertje heeft die ook, en hij kan gewoon op de standaard instellingen prima spelen. Wel is er echt 8GB nodig om Fortnite goed te runnen. En idd, voor een beetje gamen is het die euro's in deze situatie niet waard.

Maar goed, in dit geval kun je met een Ryzen 5 2400G ook prima Fortnite spelen, maar natuurlijk niet op alle High instellingen.
Akkoord maar vind sonde van het geld om daarvoor dan 1050 te nemen aangezien je dan de apu moet vervangen met een intel 8300 of AMD 1300X. 1050 2GB zijn inderdaad rond € 150 maar zou dan toch de 4GB nemen en dan zoom je al rond de € 200. € 50 meer en je zit met een 1060 - 3GB ...

Met feedback heb ik lijstje aangepast naar onderstaand. Vind de 16 GB geheugen toch wat extreem als je rekening houd met de configuratie... en heb de M2 SSD aangepast met één die compatibel is met het moederbord. Het geheugen staat wel niet in het lijstje maar Crucial is meestal wel geen probleem.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B450I Gaming Plus AC€ 120,-€ 120,-
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 98,95€ 98,95
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 54,95€ 54,95
1WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB€ 98,85€ 98,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,12

• MR501
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 12:32
Vergeet niet om i.d bios de standaard hoeveelheid vram aan te passen, standaard staat hij bij de 2400g op 512 of 256 maar hij kan omhoog tot 2gb wat de performance echt een boost geeft, hiermee kan het een goed idee zijn om 12 of 16 gb ram te nemen, dit hoef ik je wsl niet te vertellen, maar de igpu heeft ook drivers nodig.

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 17:04
Ik kan je de Cooler Master Elite 110 van harte aanraden. Mooi blokje klein, goede kwaliteit en prima voor licht game werk, heb er zelf een 1070 Mini OC ingezet van gigabyte en past prima.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• RPGforYOU
MR501 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:52:
Vergeet niet om i.d bios de standaard hoeveelheid vram aan te passen, standaard staat hij bij de 2400g op 512 of 256 maar hij kan omhoog tot 2gb wat de performance echt een boost geeft, hiermee kan het een goed idee zijn om 12 of 16 gb ram te nemen, dit hoef ik je wsl niet te vertellen, maar de igpu heeft ook drivers nodig.
Nja ik ben echt van mening dat 16gb inderdaad beter is omdat je al met dat deel van dedicated vram zit + gewoon windows en als je dan nog wat op de achtergrond openstaan hebt is die 8gb gewoon vol. Setje van 16GB dual channel is wel 60 euro meer voor goh ja toch wel een budget build ... :| Choices ...

12Gb kan ik niet want ik zit maar met 2 ram slots wegens de ITX form factor. Maar inderdaad naar mijn eerste mening heeft die build ook echt 16GB meer dan ooit nodig wegens geen dedicated GFX...
Royeboi schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:26:
Ik kan je de Cooler Master Elite 110 van harte aanraden. Mooi blokje klein, goede kwaliteit en prima voor licht game werk, heb er zelf een 1070 Mini OC ingezet van gigabyte en past prima.
Dat de voeding achteraan uitsteekt is dan weer minder + geen dust filters of silence padding. Aangezien het op een bureau staat is die case naar mijn mening dan iets minder aantrekkelijk dan de Fractal Nano.

• stijnb1234
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-11 16:19
RPGforYOU schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:03:
[...]

Nja ik ben echt van mening dat 16gb inderdaad beter is omdat je al met dat deel van dedicated vram zit + gewoon windows en als je dan nog wat op de achtergrond openstaan hebt is die 8gb gewoon vol. Setje van 16GB dual channel is wel 60 euro meer voor goh ja toch wel een budget build ... :| Choices ...

12Gb kan ik niet want ik zit maar met 2 ram slots wegens de ITX form factor. Maar inderdaad naar mijn eerste mening heeft die build ook echt 16GB meer dan ooit nodig wegens geen dedicated GFX...

[...]

Dat de voeding achteraan uitsteekt is dan weer minder + geen dust filters of silence padding. Aangezien het op een bureau staat is die case naar mijn mening dan iets minder aantrekkelijk dan de Fractal Nano.
Je kunt er ook voor kiezen om voor nu te beginnen met 8GB (1 stick) en later nog 1 stick van 8GB erbij te prikken. Dan kun je nu meer uitgeven aan de andere onderdelen en kun je wachten tot de RAM prijzen weer interessanter worden.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
Let wel op dat wanneer je met de IGPU wil gaan gamen dat single channel tov dual channel toch aardig wat performance scheelt....
Save up for a decent memory kit if you hope to unlock the best performance that Raven Ridge has to offer. As our tests show, a dual-channel kit is mandatory. Otherwise, the halved bandwidth of a single-channel configuration is devastating to gaming performance. This advice also applies to anyone shopping for a laptop with a Ryzen Mobile processor. Those will share the same scaling characteristics and may have soldered-down RAM.
https://www.tomshardware....ling-benchmarks,5489.html
https://www.gamersnexus.n...nd-single-vs-dual-channel

[ Voor 53% gewijzigd door jaapsander op 09-08-2018 10:33 ]

• MR501
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 12:32
[...]

12Gb kan ik niet want ik zit maar met 2 ram slots wegens de ITX form factor. Maar inderdaad naar mijn eerste mening heeft die build ook echt 16GB meer dan ooit nodig wegens geen dedicated GFX..
Kan wel, 8gb+4gb, anders kun je nog altijd op v/a wat ram op de kop tikken.

• RPGforYOU
stijnb1234 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:20:
[...]

Je kunt er ook voor kiezen om voor nu te beginnen met 8GB (1 stick) en later nog 1 stick van 8GB erbij te prikken. Dan kun je nu meer uitgeven aan de andere onderdelen en kun je wachten tot de RAM prijzen weer interessanter worden.
Zoals Jaapsander zegt is dat voor de 2400G echt geen oplossing. Moet maar eens youtube'n staan paar goede vergelijkings videos op. Dual channel maakt echt een groot verschil voor deze APU in frame rates 10% - 30 %. En voor deze low end maakt zo'n sprongen wel veel uit natuurlijk. Dat je bij je 1080TI 10% minder of meer hebt als je al 200FPS draait zou ik zeggen inderdaad lekker ... maar bij deze APU.
jaapsander schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:31:
Let wel op dat wanneer je met de IGPU wil gaan gamen dat single channel tov dual channel toch aardig wat performance scheelt....

https://www.tomshardware....ling-benchmarks,5489.html
https://www.gamersnexus.n...nd-single-vs-dual-channel
MR501 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:58:
[...]

Kan wel, 8gb+4gb, anders kun je nog altijd op v/a wat ram op de kop tikken.
Kan inderdaad, maar ik dacht als je verschillende geheugen groottes gebruikt. Gaat het moederbord niet eerst de grote vullen dan de kleine. Waardoor je eigenlijk het dual channel effect verliest en single channel draait? Wat voor deze APU pijnlijk is bij game fps.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

RPGforYOU schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:14:

[...]

Kan inderdaad, maar ik dacht als je verschillende geheugen groottes gebruikt. Gaat het moederbord niet eerst de grote vullen dan de kleine. Waardoor je eigenlijk het dual channel effect verliest en single channel draait? Wat voor deze APU pijnlijk is bij game fps.
Dit klopt inderdaad, hij valt dan uit dual channel modus en in feite heb je dan nog niets.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 17:04
[...]

Voeding steekt inderdaad uit zo'n 5 centimeter. Daar heb je verder weinig last van (ook optisch niet) gezien dit aan de achterkant is. Als ze dit niet hadden gedaan had er maar weinig ruimte geweest voor de voedingkabels.

Het grote voordeel is dat hij echt klein is in tegenstelling tot de Fractal Nano. De Fractal kun je meer zien als een medium tower, terwijl de Cooler Master echt een heel klein beestje is dat dus ook zeer weinig ruimte in beslag neemt en ook nog eens mooi oogt op je bureau.

Er zitten inderdaad helaas geen stoffilters op, en als ik aan de linker-zijkant luister hoor je de (Pure Wings 2 80mm) wel degelijk blazen en de standaard front-fan is ook niet fluisterstil tenzij je de speeds terugschroeft. Voor het geluid vind je wellicht betere alternatieven! Wel vallen de temperaturen me alleszins mee.De 1070 Mini blijft 39 graden in Idle,en begint de fan pas te draaien bij hogere temps waarbij je deze pas hoort na 50% fan speed. Ik lees uit je TS dat dit zware overkilll zal zijn voor je systeem, maar dan weet je dat het qua formaat in elk geval prima past ;).

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• RPGforYOU
Ziezo ondertussen is er besteld en vandaag heb ik hem bij mijn nicht gaan installeren.
Kinderen waren direct op Fortnite! 8)7 :P

CPU overclock op de integrated GFX van 1500 Mhz.
En geheugen loopt op 3200 Mhz.

Afbeeldingslocatie: http://michielsnel.com/pcfort.jpg
Kabels waren nog niet proper weggestoken ... was noch aan het installeren enzo.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 142,50€ 142,50
1MSI B450I Gaming Plus AC€ 118,15€ 118,15
1LG 24MP88HV Wit€ 182,-€ 182,-
1HP USB Business Slim Keyboard (Azerty BE)€ 25,29€ 25,29
1Corsair Gaming Harpoon RGB€ 26,99€ 26,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 178,-€ 178,-
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 54,90€ 54,90
1WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB€ 98,95€ 98,95
Bekijk collectie
Importeer producten